ביטחון עצמי נמוך אצל ילדים – כל הדרכים לפיתרון

טיפול CBT לילדים

ביטחון עצמי אצל ילדים מתפתח ומושפע מהסביבה, מהגירויים החיצוניים, מהתגובות ומהאינטראקציה שהם יוצרים עם אנשים בבית ובחוץ. בעוד שחוויות חיוביות מעלות את רמת הביטחון העצמי, חוויות שלילות פוגעות בו.

מהם הגורמים המשפיעים על ביטחון עצמי אצל ילדים?

טיב מערכת היחסים עם ההורים – הקשר בין ההורה לילד חשוב ומשמעותי להתפתחות ערכו ובטחונו העצמי. הורים אשר נוקטים בגישה אסרטיבית, המאפשרת הצבת גבולות מתאימים, יצירת תקשורת המבוססת על אחריות והעצמה, יפתחו אצל ילדם כלים להתמודדות טובה יותר עם קשיים רגשיים ואתגרים. פיתוח יכולות אלה בהחלט יוביל לתחושת ערך עצמי גבוה בקרב הילד.

טיב מערכת היחסים עם הסביבה – גם לחוויות של הילד מחוץ לכותלי הבית (מסגרות חינוכיות, חוגים, מפגשים חברתיים וכו') יש תפקיד משמעותי בעיצוב הביטחון.

הצלחות מול כישלונות – ביטחון עצמי אצל ילדים מושפע, במידה ניכרת, מסך ההצלחות והכישלונות שהם חווים ומהדרך שבה מסייעים להם להתמודד עם הכישלונות ולהפיק לקחים (תגובות שליליות שבאות לידי ביטוי באלימות ו/או בענישה פוגעות בביטחון העצמי וגוררות תגובות שליליות מצד הילד)

מהם המאפיינים של ביטחון עצמי נמוך אצל ילדים?

חשוב לשים לב לסימנים, העלולים להעיד על ביטחון עצמי נמוך אצל ילדים. לעיתים הם יופיעו בשגרת היום יום ולעיתים, בסיטואציות ספציפיות יותר. בכל מקרה, כשהם הופכים לדפוסי התנהגות חוזרים ונשנים, כדאי לבחון את הבעיה ולטפל בה, מבעוד מועד:

  • התחמקות ממשימה "מאתגרת", מבלי לנסות לבצע אותה
  • רגרסיה התפתחותית
  • נטייה לרמות במשחק, כשקיים חשש להפסד
  • התפרצויות בכי וזעם חוזרות ונשנות
  • ביקורת עצמית גבוהה
  • קושי בקבלת ביקורת או חיזוקים חיוביים
  • רגישות יתר לדעות של הסביבה

מהן ההשלכות של היעדר ביטחון עצמי בקרב ילדים?

  • ירידה בהישגים בלימודים
  • ירידה ביכולת הריכוז
  • התנהגות תוקפנית ואלימה
  • אי קבלת סמכות בבית ובמסגרות החינוכיות
  • חרדה, דיכאון, תנודות במצב הרוח
  • בידוד חברתי
  • גם גמגום אצל ילדים נובע לעיתים מביטחון עצמי נמוך
  • קיים קשר הדוק בין הפרעות אכילה אצל ילדים או הפרעות שינה לביטחון ודימוי עצמי נמוך

איך משפרים ביטחון עצמי אצל ילדים?

ביטחון עצמי נמוך פוגע בתפקוד של הילד, באיכות חייו ובסביבתו ולעיתים קרובות גם גורם לנזקים נפשיים ארוכי טווח, לכן חשוב לטפל בבעיה מבעוד מועד.

טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) נחשב ליעיל ביותר להתמודדות עם ביטחון עצמי ועם ההשלכות הנלוות לו (הפרעות אכילה אצל ילדים, הפרעות שינה ועוד).

הטיפול מתחלק לשני שלבים:

טיפול קוגניטיביההיפך מ"הערכה עצמית נמוכה" הוא "קבלה עצמית". קבלה עצמית מתייחסת הן להכרה בנקודות החוזק והן לקבלת נקודות החולשה. תפקיד המטפל הוא לזהות את המרכיב הספציפי אל הילד שאחראי על הביטחון הנמוך ואת המחשבות והאמונות השליליות הנלוות ולהחליפן במחשבות חיוביות. הטיפול מסייע לילד להפסיק לבקר את עצמו בצורה לא הוגנת ולא מבוקרת, וכן, לקבל בפרופורציות הנכונות ביקורת מהסביבה.

טיפול התנהגותי – באמצעות למידה ותרגול, מקבל הילד כלים להתמודד עם סיטואציות מעוררת חוסר ביטחון (לדוגמה – במפגשים חברתיים) עד שהוא מצליח להתגבר עליהן בגפו.

חשוב לציין כי סוג הטיפול שייקבע (טיפול CBT, טיפול דינאמי וכו') מותאם לגיל הילד, לשלב ההתפתחותי שלו ולכישוריו הקוגניטיביים. בדרך כלל הטיפול משולב עם הדרכת הורים, המקבלים בעצמם כלים לשיפור הביטחון וההערכה העצמית של ילדיהם.

ראו גם: טיפול בחרדות | OCD

 

לפגישת היכרות במחיר מוזל השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם!

עשוי לעניין אותך גם

שתפו את הפוסט: