חרדות אצל ילדים

כהורים אנו פוגשים בפחדי ילדינו פעמים רבות יותר ממה שהיינו רוצים. יחד עם זאת חשוב לזכור כי פחדים התפתחותיים הם דבר צפוי ונורמלי בהתפתחות הילד. למעשה, מעטים הילדים שלא חווים פחדים כלל, וזהו כבר מצב שאינו נחשב רצוי. לכן כאשר הילד שלכם חווה פחד כזה או אחר אין סיבה לדאוג – נוכחותו של הפחד לא בהכרח אומרת כי ילדכם זקוק לעזרה מקצועית. המשמעות היחידה היא כי ילדכם מתמודד עם הרבה דברים שאינם צפויים וחורגים מגבולותיו הבטוחים של הבית.

פחד רצוי מול פחד לא רצוי

פחדי ילדות אינם בהכרח סימן שלילי. למעשה פחדים רבים הם אפילו רצויים וקשורים בקשר הדוק להישרדותו של הילד. כשהילד חושש מלצאת לרחוב סואן או מהכלב של השכן שלא מפסיק לנבוח, תגובות אלו הן רצויות וחשובות. כשילדים מתמודדים עם פחדים התפתחותיים, התהליך מסייע להם לפתח תחושה של עצמאות ואוטונומיה. הם למדים כיצד לשלוט על מיומנויות בריחה או הימנעות, שיש בכוחן לשמור עליהם בטוחים ובריאים. מרגע שהילדים לומדים כיצד לשלוט על הדחפים ההתפתחותיים, הם צוברים ביטחון עצמי וגאווה בבגרות המתפתחת שלהם.

פחדים התפתחותיים נפוצים

פחדים קיימים מרגע הלידה עצמה. תינוקות רכים חוששים מקולות רמים, מנפילות וממרקמים גסים. חרדת זרים יכולה להתפתח החל מגיל חצי שנה ולעתים אף מוקדם מכך, והיא מלווה לרוב בחרדת נטישה של הילד על ידי ההורה. יש פעוטות רבים שחוששים מעצמים כגון כובעים או זקנים, ויש שפוחדים מבעלי חיים, ואף מליצנים או מדמויות בדיוניות אחרות. דוגמה נוספת לפחדים שילדים חווים הם פחדים הקשורים לאסלה כמו חשש מרעש הורדת המים, או אפילו פחד מהיבלעות בתוכה. פחדים אלה נפוצים עד גיל שלוש לערך. מגיל שלוש עד שש שנים הפחדים הנפוצים הם מחושך, מלהישאר לבד, מהליכה לאיבוד, ממוות של אהובים, מפורצים לבית, מפגיעות פיזיות, יצורים דמיוניים כגון מפלצות, רעשים כמו רעמים וברקים או בלונים מתפוצצים, ועוד. מגיל שש עד 12 שנים ישנו פחד ממוות של אדם אהוב, חיידקים ולכלוך, בידוד חברתי, השפלה ולעג, בעלי חיים – בעיקר מזיקים, וחרקים. גם בגיל זה חוששים מחטיפה, הליכים רפואיים, רוחות רפאים ויצורים דמיוניים אחרים, אלימות גופנית, כישלון בלימודים והתחלות חדשות.

תגובתו הרצויה של ההורה

לא כל הפחדים של הילדים אינם רציונאליים. כהורים קל יותר להיות קשובים וסבלניים לפחדי הילד כאשר מנסים להתבונן בעולם דרך עיניו, ניסיון החיים שלו ויכולתו למצוא היגיון ופשר בדברים שסביבו. תפקיד המבוגר הוא משמעותי בהרגעת הפחד. תגובת ההורים משמעותית ביחס לפחדים ההתפתחותיים של ילדם, משום שההורה יכול ליצור אצל הילד תחושת ביטחון, ולגרום לו לחוש שיש מי שמגן עליו. כמו כן הוא יכול לשקף לו אם הפחד הזה הוא אמיתי או לא. חשוב שלא לבטל את פחדי הילד גם אם הם נראים להורה לא רציונאליים, משום שעבור הילד הם אמיתיים ותגובה מזלזלת מצד ההורה עלולה לפגוע בתחושותיו ולהותיר אותו חסר אונים. כמו כן אסור להזדהות יותר מדי עם פחדו של הילד, משום שאז זה משקף לילד שהפחד אמיתי וכי הוא אכן צריך לפחד. למידע נוסף על הדרכת הורים. תגובה נאותה היא כזו אשר מכירה בכך שהילד מפחד, כמו למשל לומר "אוי חמוד שלי, זה בטח נורא מפחיד לחשוב שיש מפלצת בארון" ואז להמשיך ולומר "אתה רוצה שניגש ביחד ונבדוק אם היא אכן בפנים? אל תדאג, אמא ואבא כאן לשמור עליך". ניתן גם לבחור ביחד קמע ששומר מפני הפחדים המאיימים, כמו שרביט קסמים או שרשרת.

זה הזמן לפנות לעזרה מקצועית

אם לילד בעיות שינה, הוא לא אוכל כהלכה, מסרב לצאת מהבית, נמנע ממשחקים בחוץ או מלכלוך ונמצא במצוקה רבה באופן תמידי ומתמשך, יתכן והוא חווה פחדים התפתחותיים. במקרים כאלה רצוי לפנות לקבלת עזרה מקצועית של פסיכולוג ילדים, על מנת לבחון אם לילד יש נטייה לחרדה. גם אם ההורה עצמו מרגיש שהוא לא יכול להתמודד עם פחדי ילדו ולספק להם מענה מתאים רצוי שיפנה לטיפול. הפרמטר המרכזי לשיקול הוא עד כמה הפחדים מפריעים לתפקודם התקין והיומיומי של הילד ושל המשפחה. כמו כן צריך להבחין בין פחד מולד לפחד נרכש. למשל רתיעה מנביחה רמה של כלב היא פחד מולד, אך לפתח פוביה מכלבים לאחר נשיכת כלב, זהו פחד נרכש. במקרה כזה רצוי לטפל בפחד כדי להראות לילד שלא כל הכלבים נושכים.

במכון חיבורים מגוון טיפולים המותאמים אישית לילדים. לכל ילד באשר הוא ניתן להתאים טיפול באמצעים שונים. בין יתר הטיפולים שאנו מציעים ניתן למצוא טיפול באמצעות אומנות, טיפול במשחק, טיפול בתנועה ועוד.

 

לפגישת היכרות במחיר מוזל השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם!

עשוי לעניין אותך גם

שתפו את הפוסט: