טיפול בחרדה באמצעות חשיפה

טיפול בחרדה באמצעות חשיפה

טיפול בחרדה באמצעות חשיפה

חרדה אינה תחושה נעימה, ולכן טבעי שמנסים להימנע ממנה אם רק ניתן. אחת הדרכים להימנע מחרדה היא להתרחק ממצבים שגורמים לחרדה.

אם למשל הרעיון של לדבר בפומבי גורם לך לחרדה, ייתכן שתימנעי מלהגיע למסיבת יום הולדת של חברתך הטובה ביותר רק כדי שלא תצטרכי לשאת ברכה בפני הקהל.  מלבד אי הנוחות הכרוכה במצבים אלה, הבעיה בהתחמקות מפחדים היא שכך לא ניתן להתגבר עליהם. ייתכן שהם אפילו יתגברו.

טיפול בחרדה בעזרת חשיפה, כפי שרומז השם, טיפול זה חושף אותנו למצבים או דברים שמעוררים אצלנו חשש.  הרעיון הוא שדרך חשיפה חוזרת תתחזק אצלנו תחושת השליטה על המצב, וכך החרדה תפחת.  יש שתי דרכים לביצוע החשיפה: או שבטיפול יבקשו מאיתנו לדמיין סיטואציה מפחידה, או שנתמודד עם הסיטואציה בחיים ממש. טיפול בחרדה באמצעות חשיפה יכול להיות גם חלק מדרך טיפול התנהגותי קוגניטיבי.

טיפול בהתקפי חרדההפחתת רגישות – טיפול בחרדה על ידי חשיפה מתחיל בדרך כלל עם סיטואציה שמאיימת עלינו רק במידה מתונה, ובהדרגה מעלים את מידת האיום. כך ניתן להתמודד בהדרגה עם פחדים, לצבור ביטחון וללמוד להשתלט על פאניקה. הגישה המדורגת הזאת מכונה ביטול שיטתי של רגישות. והיא כוללת שלושה חלקים:

לימוד איך לבצע הרפיה –  המטפל ילמד אתכם טכניקות הרפיה כמו נשימות עמוקות. את הטכניקות תתרגלו בזמן הטיפול וגם בבית. הטכניקות האלה יסייעו להפחתת תגובת החרדה הפיזית ויסייעו להגיע להרפיה ורגיעה.

הכנת רשימת שלבים – בשלב הזה אתם מכינים רשימה של סיטואציות מפחידות המתקדמות לקראת המטרה הסופית שלכם. למשל, אם המטרה היא להתגבר על פחד מטיסה, אפשר להתחיל מהתבוננות בתמונות של מטוסים, ובסופו של תהליך לצאת לטיסה ממש. לכל שלב יש להגדיר מטרה ברורה ניתנת למדידה.

ביצוע הדרגתי של השלבים –  בסיוע המטפל, המטרה היא להישאר בכל סיטואציה מפחידה עד שהפחדים שוככים. בכל פעם שהחרדה מתגברת מדי, תוכלו להשתמש בטכניקת ההרפיה שלמדתם.

לאחר שנרגעתם, תוכלו לחזור שוב אל הסיטואציה. כך תעברו את כל השלבים בלי לחוש מצוקת יתר.

 

טיפול בחרדה – טיפולים משלימים להפרעות חרדה

ישנם טיפולים משלימים שעשויים להפחית את רמות המתח ולעזור לכם להגיע לאיזון רגשי.

טכניקות הרפיה – טכניקות הרפיה כמו מדיטציית מיינדפולנס או נשימה מבוקרת יכולות להפחית חרדה ולהגביר רגיעה.

פעילות גופנית – מחקרים מראים שמספיקות 30 דקות של פעילות גופנית שלוש-חמש פעמים בשבוע כדי להקל באופן משמעותי על חרדה. זוהי דרך טבעית להפגת מתחים וחרדות.

היפנוזה – לעיתים משלבים היפנוזה עם CBT ככלי נוסף ומשלים של טיפול בחרדה.

ביו פידבק  –  בעזרת חיישנים המודדים תפקודים גופניים מסוימים כמו נשימה ומתח שרירים, ביו פידבק מלמד אותנו לזהות תגובות חרדה גופניות ולשלוט עליהן באמצעות טכניקות הרפיה.

במכון חיבורים אנו מטפלים במאות מטופלים המתמודדים עם חרדה, טיפול בחרדה הוא המומחיות שלנו ונשמח לענות על כל שאלה בנושא. ניתן ליצור איתנו קשר באתר של המכון.

 

לפגישת היכרות במחיר מוזל השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם!

שתפו את הפוסט: