מכון חיבורים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – טיפול CBT

מכון חיבורים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT) הוא סוג קצר-טווח וממוקד-בעיה של טיפול התנהגותי, המסייע לאנשים להבחין בקשר שבין אמונות, מחשבות ורגשות, לדפוסי ההתנהגות והפעולות שלהם. באמצעות טיפול CBT, אנשים לומדים כי התפיסות שלהם משפיעות באופן ישיר על תגובותיהם למצבים מסוימים. במילים אחרות, תהליך החשיבה של האדם מיידע את התנהגותו ופעולותיו. הטיפול ההתנהגותי הקוגניטיבי לא מהווה טכניקת טיפול נפרדת; זהו מונח כללי המתייחס לקבוצת טיפולים בעלי תכונות דומות מסוימות, הנעזרים באותה מתודולוגיה טיפולית. הקבוצה הזו כוללת, לדוגמה, את הטיפול הרציונלי-אמוטיבי- התנהגותי, את הטיפול הקוגניטיבי ואת הטיפול הדיאלקטי-התנהגותי.

 

כיצד עובד הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי?

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מבוסס על האמונה בכך שתפיסת האירועים של האדם – ולא האירועים עצמם – היא זו שקובעת כיצד הוא ירגיש ויפעל. לדוגמה, אם אדם עם חרדה מאמין בכל ליבו כי "הכל ישתבש היום", המחשבות השליליות האלו עשויות לגרום לו להתמקד רק בהתרחשויות הנתפסות כשליליות, תוך התעלמות או הימנעות מוחלטת ממחשבות או פעולות שעשויות להפריך את מערכת האמונות השליליות הזו. לאחר מכן, כאשר נראה כי שום דבר לא התרחש כשורה באותו היום, האדם עשוי לחוש חרד אף יותר, מערכת האמונות השליליות עשויה להתחזק, והאדם עשוי להסתכן בכך שילכד במעגל מתמשך ואכזרי של שליליות וחרדה.

מטפלים התנהגותיים קוגניטיביים מאמינים כי בכך שנשנה את המחשבות שלנו, נוכל להשפיע באופן ישיר על רגשותינו והתנהגותנו. תהליך השינוי הזה מכונה הבנייה קוגניטיבית מחודשת. ארון ט. בק, הפסיכיאטר הנחשב לאבי הטיפול הקוגניטיבי, מאמין כי דפוסי החשיבה של האדם עשויים להתבסס בילדות, וכי שגיאות קוגניטיבית מסוימות עשויות לגרום להטיות דפרסוגניות או דיספונקציונליות.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי - CBTשגיאות קוגניטיביות נפוצות וההטיות הדיספונקציונליות הקשורות אליהן:

שיוך עצמי: כולם ממקדים את תשומת הלב שלהם בי, במיוחד כאשר אני נכשל.

הפשטה סלקטיבית: רק הכישלונות שלי חשובים. אני נמדד על פי הכישלונות שלי.

הכללת יתר: אם משהו נכון בסביבה אחת, הוא נכון בכל סביבה.

אחריות מופרזת: אני אחראי לכל כישלון ולכל דבר רע שמתרחש.

חשיבה דיכוטומית: ראיית העולם באופן קיצוני, כשחור או לבן, בלי מצבי ביניים.

 

התהליך הקוגניטיבי התנהגותי מבוסס על מודל חינוכי המסייע לאנשים הנמצאים בטיפול לשכוח תגובות שליליות וללמוד תגובות התנהגויות ורגשיות חיוביות וחדשות למצבים מאתגרים. באמצעות פירוק בעיות מוחצות לחלקים קטנים וניתנים לשליטה, ולאחר מכן קביעת יעדים קצרי-טווח ומימושם, המטופל משנה בהדרגה את האופן שבו המטופל חושב, מרגיש ומגיב במצבים מאתגרים. שינוי הגישות וההתנהגויות עשוי לסייע לאנשים ללמוד כיצד להתייחס לבעיות מסוימות באופנים חיוביים ויעילים.

 

טכניקות ה-CBT

במסגרת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, המטפל והמטופל לא רק יושבים ומדברים. הגישה המובנית הזו מבטיחה שהמטפל והמטופל יתמקדו ביעדים של כל פגישה, ולכן שהזמן המוקדש לטיפול ינוצל בצורה יעילה. המטופל מרוויח מיחסים שיתופיים שבמסגרתם הוא מסוגל לחשוף בעיות אישיות מבלי לחשוש משיפוט, והמטפל מסייע לו להבין את הבעיות המדוברות מבלי לומר לו אילו בחירות עליו לקבל.

טכניקות ה-CBT מציעות כלים טיפוליים רבים ושונים, המסייעים למטופלים להעריך את המצבים והדפוסים הרגשיים שלהם. מטפלי CBT עשויים להשתמש בטכניקות נפוצות כגון:

·כתיבת יומן

·הצבת אתגר בפני אמונותיו של המטופל

·מודעות קשובה (מיינדפולנס)

·רגיעה

·תרגילים חברתיים, תרגילים גופניים ותרגילי חשיבה שמפנים את תשומת לבו של האדם לדפוסים ההתנהגותיים והרגשיים שלו

על מנת להעצים את הטיפול, המטופל מתבקש להשלים שיעורי בית (כגון תרגילים מעשיים, קריאה או כתיבת משימות), בזמן שמעבר לזמן המוקדש לטיפול. שיעורי הבית הם היבט חשוב מאוד מכל תכנית טיפול קוגניטיבי התנהגותי, והם מאתגרים את המטופל להמשיך לעבוד באופן עצמאי, גם לאחר סיום הטיפול.

רוב האנשים משתתפים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי למשך כ-16 פגישות בממוצע, כאשר כל אחת מהן אורכת כשעה. המטופלים לומדים כישורי התמודדות חדשים על מנת שיוכלו לנהל את בעיותיהם בצורה טובה יותר, לפתח אמונות והתנהגויות חיוביות יותר, ואפילו לפתור בעיות מתמשכות בחייהם.

 

מצבים נפשיים המטופלים באמצעות CBT

אנשים הסובלים מחששות רגשיים והתנהגותיים מוגדרים בבירור, ואנשים החווים בעיות מסוימות המשפיעות על איכות חייהם, נוטים ליהנות במידה הרבה ביותר מיתרונותיו של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. בתנאים אלו, המטפל והמטופל יודעים בדיוק לאילו בעיות עליהם להתייחס, ולכן הגישה מכוונת-היעדים ופותרת-הבעיות של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מתאימה להם מאוד. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי משמש לטיפול במגוון רחב של בעיות, כגון:

·דיכאון

·חרדה

·תנודות חריגות במצב הרוח

·דחק פוסט – טראומתי

·התנהגות אובססיבית וכפייתית

·תסמונת התשישות הכרונית

·תסמונת המעי הרגיז

·התמכרות לסמים

·פוביות

·בעיות אכילה

·כאב מתמשך

·דפוסי שינה שאינם סדירים

·בעיות מיניות

·בעיות בשליטה בכעסים

אף כי CBT משמש לטיפול בבעיות נפשיות רבות, בדומה לכל סוג של טיפול, היתרונות הטיפוליים ניכרים במידה הרבה ביותר כאשר המטופל מחויב לחלוטין לתהליך הטיפול.

 

למידע נוסף ומורחב אודות טיפול התנהגותי קוגניטיבי CBT > לחצו כאן

לפגישת היכרות במחיר מוזל השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם!

שתפו את הפוסט: