כיצד מטפלים בביטחון עצמי נמוך

ביטחון עצמי נמוך

תום, 38: "אני מרגיש שאין לי קול. אני מגלה שאני זורם עם נקודת המבט של אנשים אחרים, גם אם אני לא מסכים איתם. הלוואי שיכולתי להביע את הדעות שלי, אבל אני פשוט לא יכול. אני אומר לעצמי שאני לוזר, שהדעות שלי לא חשובות ושאף אחד לא מתעניין במה שיש לי לומר. אני לא יכול להגן על עצמי, ואם הייתי עושה זאת, אני חושב שאנשים לא היו מחבבים אותי".

 

מהו ביטחון עצמי נמוך?

ביטחון עצמי מתייחס למידה שבה אנו חשים בטוחים בעצמנו, תופסים את עצמנו כבעלי ערך ומכבדים את עצמנו, והוא משפיע על האושר והרווחה שלנו. ביטחון עצמי נמוך קשור לביקורת עצמית, פקפוק עצמי, בידוד חברתי, כעס מודחק ובושה. ביטחון עצמי נמוך מהווה גם תסמין של מספר הפרעות נפשיות, לרבות חרדה ודיכאון.

אנשים הסובלים מביטחון עצמי נמוך נוטים לחוש חוסר שביעות רצון תמידי בנוגע לעצמם ולהתנהגותם, ומפריזים בגודלן וחשיבותן של טעויות שהם מבצעים. הם מתקשים לסלוח לעצמם, והם רגישים יתר על המידה לביקורת חיצונית. בשל כך, הם אינם פתוחים לביקורת בונה, ואינם מסוגלים לקבל החלטות בשל הפחד מכך שיבצעו טעויות. הם מתאפיינים בפרפקציוניזם, וחווים תסכול תמידי או מגיעים להישגים נמוכים כיוון שאינם מצליחים להגיע לשלמות מוחלטת. בהמשך לכך, הם מתרגזים בקלות, אפילו בנוגע לדברים פעוטים, חשים כי הם חסרי חשיבות ומתקשים ליהנות מחייהם בשל התחושה השלילית התמידית שהם חווים. בהתחשב במאפיינים אלו, קל לראות את המשותף בין חרדה, דיכאון וביטחון עצמי נמוך.

 

כיצד הביטחון העצמי משפיע עלינו?

ביטחון עצמי נמוך יכול להשפיע על האופן שבו אנו חושבים, על התחושה הרגשית והגופנית שלנו ועל התנהגותנו. בדרך כלל, אדם הסובל מביטחון עצמי נמוך יחשוב שהוא לא טוב מספיק, ידאג בנוגע לתפיסותיהם של אחרים בנוגע אליו, יניח באופן אוטומטי שאינו מסוגל לעשות דברים שלא ניסה לעשות בעבר, ויתעכב שוב ושוב על כל ביקורת חיצונית ועל כל טעות שהוא חושב שעשה.

המחשבות השליליות האלו גורמות לרגשות שליליים, לרבות עצבות וחוסר שמחה, דיכאון, חרדה, אשמה, בושה, תסכול וכעס. אך מעבר לכך, הן עשויות להשפיע גם על ההרגשה הגופנית. אנשים הסובלים מביטחון עצמי נמוך עשויים להבחין בתחושות גופניות לא נעימות כגון עייפות, חוסר אנרגיה, כאבי ראש, הסמקה ולחץ.

הביטחון העצמי הנמוך משפיע על האופן שבו אנו מתנהגים בכל תחומי החיים – בעבודה, במערכות היחסים ובשעות הפנאי. אנשים הסובלים מביטחון עצמי נמוך עשויים:

·         להימנע מיציאות ומפגישות עם אנשים אחרים

·         להימנע מפעילויות שעשויות לגרום לשיפוטיות, כגון ספורט תחרותי

·         לעבוד קשה מדי, מתוך ניסיון להגיע לשלמות

·         להימנע מפעילויות מהנות, כיוון שאינם מאמינים כי מגיע להם להירגע או ליהנות

·         לוותר על הזדמנויות או אתגרים חדשים

·         להימנע מלדבר בציבור

·         להיות חסרי אסרטיביות ולהימנע מהבעת דעותיהם, צרכיהם ורצונותיהם

·         להיות להוטים לרצות אחרים ולקבל את אישורם

·         להגיב ברגישות מופרזת

·         לחפש אחר חיזוקים

·         להתנצל יתר על המידה

·         לעשות דברים שהם אינם מסכימים איתם או שאינם רוצים לעשות

·         לקחת אחריות או להאשים את עצמם על דברים שאינם תלויים בהם או שאינם אשמים בהם

·         לאכול על מנת לנחם את עצמם, או לחילופין, לעקוב באובססיביות אחר המשקל שלהם

·         להציג שפת גוף כגון יציבה לקויה, הימנעות מקשר עין, ראש מורד והססנות.

 

כיצד ניתן לטפל בביטחון עצמי נמוך?

ניתן לטפל בביטחון עצמי נמוך, ולא תצטרכו להתמודד איתו לנצח. אם תאתגרו את עצמכם, תשנו את נקודת המבט שלכם ותלמדו כישורי חשיבה טובים יותר, תוכלו לשפר את הביטחון העצמי שלכם באופן כמעט מיידי.

פגישות הטיפול מתייחסות לסוגיות כגון ביטחון עצמי נמוך לעתים קרובות, ומסייעות לאנשים לרכוש ביטחון עצמי גבוה יותר. אנשים הסובלים מביטחון עצמי נמוך יכולים לעבוד עם מטפלים על מנת לרכוש אסרטיביות, ביטחון ומודעות עצמית. כיוון שתחושת הישג ממריצה מאוד את הביטחון העצמי, הטיפול יכול לסייע לאנשים להתמקד ביעד או במטרה מסוימת ולממש אותם, על מנת לשפר את הביטחון העצמי. בנוסף, מטפלים רבים מסייעים לאנשים לרכוש חמלה עצמית, על מנת שיוכלו להציב יעדים מציאותיים וברי-השגה, ולהתייחס לעצמם באותה אדיבות וחמלה שהם מציעים לאחרים.

מטופלים מהמכון הצהירו לאחר הטיפול כי הם מאמינים שיוכלו להתמודד עם מצבים ושינויים בחייהם באותו האופן שבו מתמודדים איתם רוב האנשים, והם מאמינים כי אם יכשלו, הם יוכלו להתמודד עם הכישלון בצורה בריאה. כיום, הם מבינים כי רגשות הם דבר זמני ולא מסוכן, ומסוגלים להחליט מתי עליהם להקשיב לרגשות, ומתי עדיף שיקשיבו לקולו של ההיגיון.

 

לפגישת היכרות במחיר מוזל השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם!

שתפו את הפוסט: