כיצד מתפתח ביטחון עצמי נמוך

ביטחון עצמי נמוך

ביטחון עצמי נמוך מתבטא בדעה כוללת די שלילית בנוגע לעצמכם, שיפוט או הערכה שלילית של עצמכם, והצמדת ערך כולל די שלילי לעצמכם כבני האדם. כיצד האמונות השליליות האלו נוצרות?

מודל הביטחון העצמי הנמוך: ההתחלה

כיצד מתפתח ביטחון עצמי נמוך

 

 

חוויות חיים מוקדמות שליליות

לעתים קרובות, האמונות שלנו בנוגע לעצמנו הן מסקנות שאליהן אנו מגיעים בהתבסס על התרחשויות שקרו בשלבים מוקדמים בחיינו. כלומר, החוויות שחווינו בילדותנו, בנוגע למשפחתנו, לעמיתינו, לחברה שבה חיינו, לבתי הספר שבהם למדנו וכן הלאה, השפיעו על מחשבותינו ואמונותינו בנוגע לכל מיני דברים, וגם בנוגע לעצמנו. אם הגענו למחשבות ואמונות שליליות מאוד בנוגע לעצמנו, סביר להניח שהתמודדנו עם מגוון חוויות שליליות שתרמו לכך, כגון:

·         הענשה, הזנחה או התעללות

·         קושי במענה על דרישותיהם של הורינו

·         חוסר התאמה בבית או בבית הספר

·         קושי במענה על דרישותיה של קבוצת העמיתים שלנו

·         הקרנה של לחץ או מצוקה מאנשים אחרים

·         מקומה של המשפחה בחברה

·         היעדר גורמים חיוביים

בנוסף, חוויות שליליות בעת הבגרות, כגון התעללות, לחץ ממושך או טראומה, עשויות גם הן להשפיע על אמונותינו בנוגע לעצמנו.

 

אמונות יסוד שליליות

הסיבה שבגינה אנו ממשיכים לחוות ביטחון עצמי נמוך גם כיום, אף כי הנסיבות הנוכחיות של חיינו שונות מנסיבות העבר, נעוצה באמונות היסוד השליליות שלנו. אמונות יסוד שליליות הן המסקנות בנוגע לעצמנו, שאליהן אנו מגיעים כאשר אנו ילדים או מתבגרים, כתוצאה מחוויות שליליות שחווינו. לדוגמה, ילד שספג עונשים וביקורת תמידית, עשוי להתחיל להאמין שהוא "חסר ערך" או "ילד רע". את המחשבות האלו אנו מכנים אמונות יסוד שליליות – אומדנים מוצקים וטבועים היטב של הערך והשווי שלנו כבני אדם, שלעתים קרובות מתבטאים בהצהרות של "אני…" (למשל, אני טיפש, אני לא מספיק טוב, וכן הלאה).

 

כללים והנחות יסוד

כאשר אנו מאמינים באמת ובתמים באמונות היסוד השליליות האלו בנוגע לעצמנו, לא מפתיע כי התחושה שלנו בנוגע לעצמנו שלילית, וכי אנו חווים רגשות שליליים חזקים. על מנת להגן על עצמנו ולהבטיח שנמשיך לתפקד, אנו מתחילים לפתח כללים והנחות יסוד בנוגע לאופן שבו עלינו לחיות את חיינו. מטרתם היא להגן עלינו מהאמת של אמונות היסוד השליליות שלנו. לדוגמה, אדם שחושב שהוא "חסר ערך" עשוי לפתח כללים כגון "אני חייב לרצות אנשים אחרים" או "אסור לי להביע את הצרכים שלי", והנחות יסוד כגון, "אנשים יאהבו אותי רק אם אעשה הכל בצורה מושלמת".

 

התנהגות שאינה מועילה

הכללים והנחות היסוד האלו ידריכו את התנהגותכם, ובמידה רבה אף יקבעו את האופן שבו תתנהלו על בסיס יומיומי. זה הגיוני, לא? אם כך, בהתאם לכללים ולהנחות היסוד שלכם, תנסו ככל יכולתכם לעשות הכל בצורה מושלמת, לעשות כל מה שתוכלו על מנת לרצות אנשים אחרים, לעולם לא להביע את הצרכים שלכם,… והרשימה ממשיכה וממשיכה.

 

ביטחון עצמי נמוך רדום

אם כך, על פני השטח, אתם עשויים לחוש די טוב בנוגע לעצמכם, אם אתם מסוגלים לציית לכללים האלו ולחיות על פי אמות המידה שקבעתם לעצמכם. עם זאת, הכללים והנחות היסוד האלו גוררים גם חסרונות. ראשית כל, אתם מציבים על עצמכם לחץ רב, כדי שתוכלו לנהל את הביטחון העצמי שלכם ולהרגיש טוב בנוגע לעצמכם. שנית, כאשר אתם פועלים על פי הכללים והנחות היסוד האלו, אינכם משנים את אמונות היסוד השליליות שלכם, כיוון שלעולם לא תציבו עליהן תיגר או תבחנו אותן.

לכן, הביטחון העצמי הנמוך שלכם הוא רדום, והוא עשוי להתעורר עם כל מהמורה קטנה בכביש. לפיכך, חשוב שתשנו את אמונות היסוד השליליות ואת הכללים, הנחות היסוד וההתנהגויות הבלתי מועילים, על מנת שתוכלו לפתח ביטחון עצמי בריא יותר.

שיפור הביטחון העצמי בטיפול פסיכולוגי הינו יעד ישים עם תוצאות מוכחות מחקרית.

 

לפרטים נוספים צרו קשר עם מכון חיבורים:

לפגישת היכרות במחיר מוזל השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם!

שתפו את הפוסט: