כיצד תזהו דיכאון? סימנים לדיכאון

סובלים מחוסר שינה ומחוסר תיאבון? מרגישים תסמיני דיכאון? יש לכם תחושה כי שום דבר איננו שווה את המאמץ? חשים ריקנות בלתי מוסברת או עייפות מתמדת (למרות שזה עתה קמתם משינה ממושכת)? בהחלט יתכן כי אתם סובלים מתסמיני דיכאון • מהו דיכאון אמיתי? כיצד תזהו תסמיני דיכאון ובעיקר, כיצד תתמודדו איתם? מהם סימנים לדיכאון?


מחקרים מקצועיים מראים כי, אחד מכל חמישה אנשים התמודד, מתמודד או יתמודד עם דיכאון, אולם, אין זאת אומרת כי כל תחושה של עצב, דכדוך או תחושה של "דאון" זמני, פירושה "דיכאון". מכיוון שדיכאון לובש מגוון פנים וצורות, תסמיני דיכאון עשויים להשתנות ממקרה אחד לשני והעדות עליו הנה סובייקטיבית למטופל. המטלה הראשונה העומדת בפני המטופל והמטפל כאחד, היא הזיהוי שאכן מדובר בדיכאון. לאחר מכן, הטיפול בדיכאון יתבצע על פי סוג הדיכאון, עוצמתו ובהתאמה לאדם המתמודד איתו.

אם כן, מהם סימנים לדיכדיכאון תסמינים עם מכון חיבוריםאון?
דיכאון תסמינים מוגדר כהפרעה נפשית אשר שייכת לקבוצות הפרעות מצבי הרוח. אל המצב הרגשי, מתלווים בדרך כלל מגוון סימפטומים נוספים ושונים, אשר אינם מופיעים בהכרח אצל כל אדם. יותר מכך, אותו אדם עצמו, בתקופות שונות של חייו בהן הוא במצב של דיכאון, עשוי לחוות את הסימפטומים בעוצמה שונה או שלא לחוות אותם כלל.

 

מהם תסמיני דיכאון?


לדיכאון תסמינים רבים אפשריים יכולים להיות. על מנת לאבחן סימנים לדיכאון, יש לזהות לפחות חמישה מהם, לתקופה של שבועיים או יותר, ולפחות אחד משני התסמינים הראשונים מופיע בצורה בולטת:

  • מצב רוח ירוד ומדוכא – היות ומצב הרוח של אדם הינו רכיב סובייקטיבי, עדותו של האדם המדוכא היא כי מצב רוחו ירוד, הוא חש עצבות או ריקנות במשך כמעט כל שעות היממה. סביבתו הקרובה של אדם כזו תוכל להעיד על התקפי בכי או חזות עגמומית.
  • אובדן עניין – ירידה חדה בעניין שמגלה האדם בפעילויות שונות, חוסר חשק, תחושה כי האדם מאבד את הרצון לעסוק גם בפעילויות שגרמו לו הנאה בעבר.
  • תחושת חוסר אנרגיה, עייפות ותשישות פיזית.
  • ירידה בכושר הריכוז – במצב כזה, ידווח האדם על קושי ביכולת לסיים משימות הדורשות ריכוז, חשיבה וקבלת החלטות רציונאליות המבוססות עליהם.
  • האטה פסיכו-מוטורית – תחושתו של האדם כי אין לו כוח וכל פעולה שלו נעשית לאט יותר מבעבר, עשויה להיות סובייקטיבית, ולכן, יש לוודא אותה גם מול סביבתו הקרובה.
  • שינויים במשקל ובדפוסי האכילה – חוסר תיאבון מתמשך (מוביל לירידה קיצונית במשקל) או אכילה מפצה (הגורמת לעליה קיצונית) – שניהם עשויים לאפיין מצב של דיכאון תסמינים .
  • שינויים בדפוסי השינה – גם כאן, קשת התגובות עשויה לנוע בין אינסומניה (חוסר שינה) להיפרסומניה (יתר שינה) וגם הפרעות שינה נוספות, הממוקמות בין שתי התופעות הקיצוניות. הפרעות השינה תורמות אף הן לתחושת העייפות הכללית הבלתי פוסקת ולהאטה הפסיכו-מוטורית.
  • תחושות ומחשבות שליליות – תחושות חוסר ערך ואשמה, שלעיתים, אין להן כל אחיזה במציאות.
  • הרהורים על מוות ועיסוק בנושא – גם כאן, מדובר בקשת של דיכאון תסמינים הפרוסה בין מחשבות כלליות ("מי בכלל יחוש בחסרוני?") ועד מחשבות אובדניות. בביטוי הקיצוני של הסימפטום, האדם אף עלול לנסות לבצע מעשה אובדני (כזעקה לעזרה או מתוך רצון אמיתי לחדול להתקיים).

תסמינים לדיכאון - כיצד נזהה אותם?

מהן דרכי טיפול בסימנים לדיכאון?


הטיפול המומלץ בתסמיני דיכאון הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי המתמקד בהבנה ושינוי של דפוסי חשיבה לא יעילים, המעצימים את הסמפטומים השליליים והעלאת המוטיבציה לשינוי התנהגותי היכול להשפיע ולחזק אמונות העוסקות בערך עצמי גבוה ותחושת מסוגלות עצמית.

 

ראו גם: איך יוצאים מדיכאון? | דיכאון אחרי לידה

שתפו את הפוסט: