iStock_000004808006Medium

מה הורים צריכים לדעת על טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT

מה הורים צריכים לדעת על טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) היא שיטה אפקטיבית ביותר שעוזרת לילדים להתגבר על בעיות מכשולים וקשיים. בסיס הרעיון העומד מאחורי השיטה הוא שהתחושות שלנו והמעשים שלנו מושפעים ישירות מהאופן שבו אנחנו חושבים.

טיפול CBT  מתמקד בקשר שבין:

  • האופן בו אנשים חושבים
  • התחושות אותם הם חווים
  • הפעולות בהן הם נוקטים

טיפול CBT יאפשר לילד שלך לזהות דרכי חשיבה אשר לא מועילים לו. לעיתים קרובות, דרכי חשיבה שכאלו מובילות ליצירת חששות, ללחץ, לעצבות, לכעס או לתחושת אי נוחות.
כשאנו נתקלים בתחושות אלו, אנו מנסים לעצור ולמנוע אותם על ידי הימנעות מסיטואציות קשות או מאתגרים – זוהי מלכודת המחשבות השליליות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT

 

איך טיפול CBT יעזור?

CBT יעזור לילדך:

  • לאתר דרכי חשיבה לא מועילים
  • לגלות את הקשר שבין המחשבות, התחושות והפעולות בהן נוקטים
  • לבדוק ולבחון אירועים בהם נעשה שימוש בדרכי החשיבה השליליים והבלתי מועילים
  • להתגבר על מכשולים ולעשות את הדברים שבאמת מתכוונים לעשות

CBT יעזור לילדך לטפל אל מעל מלכודת המחשבות השליליות לעבר גישה חיובית יותר.

טיפול CBT

איך יתבצע הטיפול?

CBT היא גישה מהנה וממוקדת, שעוזרת לילדים ללמוד להתגבר על בעיותיהם.
אנו נעבוד ביחד איתך ועם ילדך כדי:

  • לזהות דרכי חשיבה לא מועילים
  • לפתח הבנה משותפת מדוע הבעיות קורות
  • לחקור כיצד ניתן לחשוב בדרכים אחרות על דברים
  • להתנסות ולחקור נתיבי מחשבה חדשים ומועילים
  • ללמוד דרכים חדשות לשליטה והתמודדות עם תחושות לא נעימות
  • למצוא דרכים חדשות לפתרון בעיות

כיצד אוכל לעזור לילד בתהליך?

ביכולתך לעזור לילד שלך על ידי הענקת תמיכה.

  • הראו לילדכם כיצד להיות מצליחים.
    ילדים לומדים על ידי צפיה באחרים ובמיוחד בהוריהם. הוו דוגמא חיובית לילד שלכם והראו להם איך להתמודד בהצלחה עם סיטואציות קשות במקום להתחמק מהן.
  • הבינו כי קיימת בעיה והם זקוקים לעזרתכם
    התמודדות עם דאגות ובעיות היא מטלה קשה, וילדים אינם תמיד יודעים מה לעשות או מסגלים לעצמם דרכים לא יעילות להתמודדות. על אף שאתם (או אחרים) עשויים למצוא שהתנהגות הילד קשה, חשוב לזכור שהם בוודאי לא מתנהגים כך מתוך רצון להקשות או מחוצפה.
  •  גישה סבלנית
    שינוי לוקח זמן – אז אל תצפו לשום שינוי מיידי. היו סבלניים, תגמלו הצלחה וזכרו שנסיגות קלות הן דבר נפוץ. עודדו את הילד להמשיך ולנסות ולא להתייאש – הוא יגיע לשם!
  • המריצו אותם לנסות
    ילדים עלולים לסגת חזרה אל מלכודת ההתנהגויות ודרכי החשיבה הישנים שלהם, הם זקוקים שתזכירו להם להשתמש בכלים ובכישורים החדשים שברשותם. הם גם עשויים לחוש שחלקים בתוכנית דיי קשים לביצוע, לכן חשוב להמשיך ולעודד אותם להתאמן בכלים ולהשתמש בכישורים החדשים.
  • הבחינו בהם ובמה שהם עושים
    הילד שלך עשוי להילכד במלכודת שלילית, במקומות בהם הוא מתקשה לראות את הדברים החיוביים והמוצלחים שקורים לו. התבוננו במה שהילד שלכם עושה ועזרו לו במציאת הדברים שנעשו היטב. עזרה במציאת ההצלחות תגרום לילד לחוש טוב לגבי עצמו. הראו לו שהוא מתקדם – זה יגרום לו לחוש בטוח יותר בכל פעם ויעודד אותו לשוב ולנסות.
  • תגמלו ושבחו את המאמצים
    העניקו לילדיכם תשומת לב כאשר הם מתאמנים ומשתמשים בכלים ובכישורים החדשים. לרוב, ילדים מגבירים מאמץ כאשר אתם מביעים עניין ומשבחים אותם. אתם יכולים גם להשתמש בפרסים קטנים, כמו לאפשר להם להישאר ערים מאוחר, זמן נוסף על המחשב, צפייה בסרט או אירוח חבר לשינה. פרסים לא מוכרחים לעלות בכסף. סכמו עם ילדכם מה עשוי להיות הפתעה מיוחדת עבורו.
  • שוחחו עמם על מה שהם עושים
    שיחות עם הילד יעזרו לו להרגיש נתמך ומובן. הן בונות ביטחון עצמי בכך שהן מאשרות שאתם מתעניינים במה שיש לילדיכם לומר. שיחה אחר כל מפגש טיפול מספקת דרך לחזור על נקודות חשובות שנלמדו והדגשת מסרים עיקריים. עם זאת, חשוב שתימנעו מחקירה צולבת של הילד לאחר כל מפגש – עשויים להיות פעמים בהם הם לא ירצו לדבר ואין סיבה לאלץ אותם.

תמכו בילדים שלכם ועזרו להם להתגבר על בעיות.

שירותים נוספים: טיפול או סי די

לשיתוף הכתבה >>