מה משמר את הביטחון העצמי הנמוך?

ביטחון עצמי נמוך מתבטא בדעה כוללת די שלילית בנוגע לעצמכם, שיפוט או הערכה שלילית של עצמכם, והצמדת ערך כולל די שלילי לעצמכם כבני אדם. בדף המידע הקודם, חקרנו את האופן שבו נוצר ביטחון עצמי נמוך. בדף זה, נחקור את הגורמים המשמרים את הביטחון העצמי הנמוך, כלומר, מתחזקים אותו באופן יומיומי ב"כאן ועכשיו".

מודל הביטחון העצמי הנמוך: שימור :

 מה משמר את הביטחון העצמי הנמוך?
מצבי סיכון

בנקודות מסוימות בחיינו, אנו נפגוש במצבים שבהם נתקשה מאוד לעמוד בכללים ובהנחות היסוד שלנו. לדוגמה, אם מישהו הציב לעצמו כלל שבמסגרתו עליו "לעשות הכל בצורה מושלמת", הוא יתקשה מאוד להתחיל עבודה חדשה, כיוון שכמעט בלתי אפשרי לעמוד בכלל זה בהתחשב בנסיבות. מצבים אלו מכונים "מצבי סיכון" כיוון שהם מצבים שבהם אנו מסתכנים בהפרת הכללים ואמות המידה שהצבנו לעצמנו, או שכבר הפרנו אותם. כאשר המצבים האלו מתרחשים, אמונות היסוד השליליות שמהן אנו מנסים להגן על עצמנו מופעלות, והביטחון העצמי הנמוך שלנו הופך מרדום לפעיל מאוד.

 

חשיבה שאינה מועילה

כאשר אמונות היסוד השליליות שלנו מופעלות, אנו מתחילים לחשוב בצורה שלילית בנוגע למצב הכללי שבו אנו נמצאים. אנו נוטים לצפות שדברים לא יעבדו כשורה (ציפיות מוטות) או לבקר ולהאשים את עצמנו (הערכות עצמיות שליליות).

חלק גדול מהחשיבה השלילית הזו נובע מכך שבאופן כללי, בני אדם נוטים לעבד מידע בסביבתם באופנים שמאשרים ומבססים את אמונותיהם. אנו נוטים להקדיש תשומת לב רק למידע שמאשר את האמונות שלנו, ולהתעלם מכל מידע אחר, ואנו גם נוטים לפרש מידע באופן שתומך באמונות שלנו. לדוגמה, אם אחת מאמונות היסוד השליליות שלכם היא "אני כישלון", סביר להניח שתשימו לב רק לאירועים שתומכים באמונה זו ולכן תמעיטו בערכן של הצלחותיכן, ואתם גם עשויים לפרש דברים בצורה מוחלטת, התומכת ברעיון הגורס כי אתם כישלון ("קיבלתי רק 85 במבחן – נכשלתי").

 

התנהגויות שאינן מועילות

חשיבה שאינה מועילה והתנהגויות שאינן מועילות נוטות להופיע יחד. לדוגמה, אם יש לנו ציפיות מוטות לכך שהדברים לא יסתדרו, אנו נוטים להימנע או לברוח מהמצב. אם יש לנו הערכות עצמיות שליליות שבמסגרתן אנו קשוחים וביקורתיים כלפי עצמנו, סביר להניח שנבודד את עצמנו מאחרים, נהיה פסיביים ונזניח את עצמנו או נתעלל בעצמנו באופן מסוים.

 

התוצאה הסופית

כתוצאה מהחשיבה וההתנהגויות האלו, אנו נחווה רגשות בלתי מועילים, כגון דיכאון וחרדה. החשיבה, ההתנהגויות והרגשות הבלתי מועילות האלו רק יאשרו את אמונות היסוד השליליות שלנו ויגרמו לנו להגביל את חיינו. לעולם לא ניגש אל חיינו בראש פתוח, ולכן אנו עשויים להחמיץ הזדמנויות שלאורך הזמן עשויות לשנות את האופן שבו אנו תופסים את עצמנו.

 

החדשות הטובות

אף כי איננו יכולים לשנות את העבר, נוכל לעשות משהו בנוגע לדברים שאנו עושים על בסיס יומיומי, ב"כאן ועכשיו", שמשמרים את אמונות היסוד השליליות שלנו בנוגע לעצמנו. כלומר, נוכל לשנות את חיינו ולהתגבר על הביטחון העצמי הנמוך. כעת, חשוב רק שתתחייבו לנסות ולהתאמץ על מנת לטפל בחשיבה ובהתנהגויות הבלתי מועילות האלו באופן יומיומי.

 

לפגישת היכרות במחיר מוזל השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם!

שתפו את הפוסט: