fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

טיפול ב- OCD אצל לילדים

כותב:
תוכן עניינים

בדומה למבוגרים גם ילדים מפתחים לעיתים OCD. אם נקדיש רגע וניזכר אנו בילדותנו, מרביתנו ניווכח שנהגנו לחשוב בצורה המאפיינת חשיבה מאגית הקשורה ל”הבטחה” שנמנע דבר רע מלהתרחש, ועשינו זאת גם ברמה ההתנהגותית כפעולה שיצרה רגיעה ממחשבה מאיימת. חלקנו, במידה כזו או אחרת, עושים זאת עד היום.

הפרעת OCD אצל ילדים ונוער

ocd (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית) היא הפרעה המאפיינת לא מעט אנשים באוכלוסייה, וביניהם גם ילדים. מדובר בהפרעה המאופיינת במחשבות טורדניות ופעולות קומפולסיביות (מעין טקסים שמאפשרים לווסת את ההפרעה או להרגיע אותה). למעשה, 2%-4% מהילדים סובלים מהפרעת OCD, כשההפרעה שכיחה יותר בקרב בנים. כמו כן, חשוב לציין כי ההפרעה עשויה להופיע לפני גיל 14, לכן חשוב להיות ערים להתנהגויות של הילדים. מלבד זאת, חשוב לומר כי הגיל הממוצע להתפרצות ההפרעה הוא גיל 19.

הפרעת OCD עלולה להתפתח בקרב ילדים מכמה סיבות, בין היתר בשל רכיב גנטי (ההפרעה נפוצה יותר בקרב ילדים עם היסטוריה משפחתית של חרדה), מתחים, חרדות ואפילו היעדר ביטחון עצמי. עם זאת, ישנם טיפולים ממוקדים המסייעים לטפל בבעיה באופן משמעותי, כמו טיפול CBT והדרכת הורים. במאמר שלפניכם, ריכזנו את כל המידע הנחוץ, ולו כדי שתוכלו להעמיק את הידע בנושא ולהבין כיצד ניתן לפעול.

 

מה זה OCD אצל ילדים?

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית מאופיינת במחשבות (אובססיות) מפחידות ומטרידות שככלל הן בלתי רציונאליות, חוזרות על עצמן ומעוררות רמת חרדה גבוהה. לצד המחשבות הללו, ישנן פעולות קומפולסיות, כלומר, “טקסים” התנהגותיים שנועדו להפחית את רמת החרדה ולהרגיע את תחושת הדחף שבדרך כלל גם אינם רציונאליים.

המחשבות המאיימות או הטורדניות עולות בדרך כלל באופן בלתי נשלט ומנבאות אפשרות שאסון יתרחש. הן יכולות להתבטא באופנים שונים: פחד לפגיעתו של אדם, חזיונות על אירוע רע שיקרה, אמונות לגבי ביצוע החלטה מסוימת שתגרום לקושי, נזק או פגיעה וכדומה. דוגמה לכך יכולה להיות מחשבה על אח שיפצע או יפגע, אמונה שאם אתקרב לחפץ מסוים הורי ימותו או אם אגע בחברים אדבק במחלה וכו’.

הפעולות, ”טקסים”, שנועדו להפחית או לעצור את המחשבות ולצמצם את תחושת החרדה, יכולים להתבטא בטקס מנטאלי – חשיבתי, הנועד להרגיע את המחשבה על ידי חישובים שונים (מספרים או צורות), חזרה בראש על משפטים מסוימים וכדומה. כמו כן, ישנן הפעולות, כלומר הטקסים ההתנהגותיים כדוגמת: סידור מיטה או חדר, נגיעה בחפץ או הימנעות מנגיעה, שטיפת גוף או ידיים, בדיקות של חלון או מיטה, אגירה של חפצים בחדר וכו’. פעולות טקסיות אלו הן כביכול דרכם של הילדים למנוע את ה”אסון”.

איך לזהות את הפרעת OCD אצל הילד שלי?

מרבית האנשים משתמשים בהתניה התנהגותית כחלק מאמונה טפלה. ההתניה נועדה לעזור לנו בדרך כזו או אחרת להימנע ממזל רע או להבטיח הצלחה. עם זאת, לא כולנו מוגדרים כסובלים מOCD. ראשית, אם ההורים שמים לב שילדם מוטרד ממחשבות מאיימות ומפחידות, שאינן מבוססות על היגיון או מציאות – זה בהחלט מהווה נורה אדומה, ואין להקל ראש בנושא. מלבד זאת אם מבחינים שהילד פועל בדרכים שונות המבטאות צורך עז לביצוע “טקס” מסוים (על מנת להוריד את רמת החרדה הגבוהה שהמחשבות המאיימות יוצרות), וטרוד בפעילות זו חלק ניכר מזמנו, באופן המשפיע על רמת תפקודו, קיימת אפשרות גבוהה שהוא סובל מOCD.

מה ניתן לעשות? ובכן, חשוב לפנות לטיפול כאשר הילד נמנע מפעילות או מדבר מסוים , כאשר רמת החרדה יוצרת קשיים רגשיים הכוללים דכדוך, קשיים בקשב ודאגנות כללית, כאשר ביטחונו העצמי ותחושת ערכו העצמי יורדת וכו’. מצב זה יוצר קשיים חברתיים ולימודיים, מאפשר ירידה ופגיעה באיכות החיים ומשפיע על קשרים בין אישיים ומשפחתיים.

הטיפולים המתאימים לילדים הסובלים מOCD

הפרעת OCD עלולה להשפיע באופן שלילי על אורח חייו התקין של הילד, ועל כן, מוטב לפנות לגורם מקצועי, על מנת לקבל את הטיפול הנכון ביותר. שני הטיפולים האידיאליים עבור ילדים הם טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) והדרכת הורים.

טיפול CBT לילדים

טיפולים פסיכולוגים מוצלחים ומחקרים מדעיים מוכיחים היום שאחת השיטות היעילות ביותר לטיפול בOCD מבוססת על התאוריה הקוגניטיבית התנהגותית. שיטת טיפול זו נקראת CBT (טיפול קוגניטיבי – התנהגותי או באנגלית cognitive behavioral therapy). תיאוריה זו מתבססת על הטענה שהקושי המשמעותי לסובלים מאובססיה קומפולסיה נוצר בעקבות תחושת דחף עוצמתי שעם הזמן מעלה את תחושת החרדה.

ההבנה והתפיסה של הילד/ה את המחשבות הטורדניות כמפחידות ומאיימות על ביטחונו האישי או של אלו הסובבים אותו, תחושת חוסר השליטה וההרגשה שהוא חריג או לא מובן, מגדילה את הקושי הרגשי ולעיתים מיצרת חוסר תיפקוד משמעותי.

בטיפול זה, מלמד המטפל את ההורים או הילד/ה שימוש במספר טכניקות, בינהם הסבר פסיכו חינוכי, זיהוי החשיבה ומניעת תגובה:

1. הסבר על מנגנון הדחף וכיצד הוא פועל, על הנוירולוגיה והקשר שבין תחושת הדחף, המחשבות המאיימות והפעולות האובססיביות.

2. מלמד לזהות ולשנות את האמונות והסכמות שיוצרות ומשמרות את החשיבה החרדתית.

ב-CBT מתמקדים בפיתוח הערך העצמי, וניתנים כלים שונים להתמודדות נכונה עם המחשבות.

3. כמו כן, מלמדים את הילדים וההורים להגיב באופן שמוריד את רמת החרדה ומפסיק את הטקסים, מתרגלים חשיפה הדרגתית למחשבות המאיימות מבלי לקיים את הטקס עצמו ובכך מאפשרים לו/ה להעריך מחדש את האמיתות של האמונות והמחשבות שנתפסות עבורו כמסוכנות.

טיפול באמצעות הדרכת הורים

אחד הטיפולים היעילים לOCD  בקרב ילדים הוא הדרכת הורים, המטפל/ת משלבים לעיתים פגישות עם הילד/ה בנוכחות ההורים בכדי לתרגל איתם יחד את הטכניקות השונות. חשוב להבין שההורים מהווים סוכני שינוי ראשונים בחייהם של הילדים, ולכן למעורבותם יש משמעות ניכרת. בהדרכת הורים מלמדים את ההורים כיצד להתמודד בדרך היעילה והמהירה ביותר עם דפוסי החשיבה וההתנהגות של ילדיהם, והם מקבלים כלים שיסייעו להם ולילדים להתמודד עם הקשיים על ידי תקשורת נכונה, אסרטיביות והובלה של ההורה מתוך הבנה מעמיקה של החוויה של ילדו. בדרך כלל מספר פגישות עם ההורים יוצרות שינוי מובהק בהתנהלות הילדים. לאחר מכן, שוקלים ביחד עם ההורים האם הילדים צריכים גם הם להגיע להמשך טיפול ממוקד.

לסיכום

חשוב להדגיש שהפרעת OCD היא הפרעה שכיחה בקרב האוכלוסייה, אך יחד עם זאת, מוטב שלא להקל ראש בנושא, ובייחוד כשמדובר בילדים. ההפרעה עלולה לפגוע באורח החיים התקין, לרבות בתפקודו היומיומי, באופן ניכר, ולכן מוטב לפנות לגורם מקצועי לקבלת טיפול מותאם, כשרצוי לשלב בין טיפול CBT לבין הדרכת הורים.

הצוות של מכון חיבורים מטפל כבר 10 שנים בילדים הסובלים מ-OCD. הצוות מקצועי, מיומן ובעל ניסיון, כשניתן להתייעץ עמנו ולקבוע שיחת ייעוץ ראשונית על מנת לאבחן את הבעיה ולהתאים לילד את הטיפול האידיאלי ביותר. אנחנו זמינים עבורכם לאורך כל שעות היום, ונדע להעניק לכם את מלוא הכלים המקצועיים הנחוצים.

 

פסיכולוג קליני מומחה מ"ר 27-37580

שאלות ותשובות

רוצים לדבר איתנו?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן