fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

חרדת נטישה אצל ילדים

כותב:
תוכן עניינים

פרידות כרוכות בלא מעט קשיים, גם כאשר הן מבשרות על מעבר לשלב טוב וחיובי יותר בחיים, כמו מקום עבודה חדש, או שינוי מקום מגורים. עם זאת, מדובר במרכיב בלתי נפרד מחיינו, כך שכבר מילדות אנו לומדים להסתגל בהדרגה למצבים של פרידה, בין אם מדובר בפרידה זמנית מההורים, או בעזיבה הכרוכה במעבר פיזי, כמו שינוי סביבת העבודה או המגורים. חרדת נטישה אצל ילדים מהווה חלק בלתי נפרד מהליך ההתפתחות ומתרחשת לרוב בשלבי הילדות המוקדמים.

אך במקרים מסוימים, כאשר החשש מתבטא בחרדה של ממש, גם כאשר מדובר בפרידה זמנית או במצב בו לא קיים חשש מפני סכנה, יש צורך בהתערבות מקצועית. לרוב, טיפול פסיכותרפי בדגש על טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), עשוי להקל על התסמינים הנלווים להפרעה ולאפשר למטופל לאמץ  דפוסי התנהגות חיוביים ובריאים יותר.

בעזרת המאמר תוכלו לזהות בזמן את הסימנים אצל הילדים על מנת שאפשר יהיה לעזור להם בצורה הטובה ביותר ולתת המענה הטיפולי השלם שמותאם לצורך שלהם. ניתן לטפל בחרדת נטישה אצל ילדים והיא לא גזירת גורל סופית.

מהי חרדת נטישה?

חרדת נטישה מתאפיינת בתחושת חרדה קשה המלווה בתסמינים סומטיים כמו דופק מואץ, הפרעות שינה וכד’ ונגרמת כתוצאה מפרידה ממושא רגשי כלשהו, בין אם מדובר בהורים, בן זוג, או מקום מסוים, גם כאשר מדובר בפרידה זמנית. מדובר בתופעה שכיחה מאוד בקרב ילדים, כאשר לרוב היא מתרחשת בתקופת הילדות המוקדמת ומתפוגגת לאט עד גיל שלוש לערך, כאשר הילד לומד להסתגל לפרידה הזמנית מהוריו או מגורמים אחרים בסביבתו הקרובה וחש בטחון רב יותר ביחסיו עם הסביבה.

אולם, לעתים התסמינים הנלווים להפרעה ממשיכים ללוות את האדם גם בילדות המאוחרת ובבגרות. במצבים מסוימים, כאשר החרדה מתגברת ללא הצדקה, לעתים אין ברירה אלא לפנות לגורם טיפולי זה או אחר, על מנת לנסות להקל על התסמינים השונים ולאפשר לאדם להמשיך בחייו באיכות חיים שמאפשרת התפתחות רגשית ומיקוד בעשייה ופחות בחרדה. כאמור, חרדת נטישה נפוצה בעיקר בקרב ילדים וחולפת לאטה עם השנים. עם זאת, לעתים נדירות היא מופיעה גם בקרב מבוגרים,  כאשר לרוב מדובר באנשים הלוקים בהפרעה נפשית נוספת במקביל, כמו – הפרעת אישיות גבולית.

מהי חרדת נטישה אצל ילדים?

חרדת נטישה (Separation Anxiety) היא התמודדות המופיעה הן אצל ילדים (חרדת פרידה) והן אצל מבוגרים ובבסיסה החשש מפרידה ממושא רגשי כלשהו. בני אדם נקשרים לאנשים מסוימים ובאופן טבעי איננו אוהבים פרידות, אולם במקרים של חרדת נטישה, החשש הוא מוגבר ובעל מאפיינים של חרדה. חרדת נטישה אצל ילדים באה לידי ביטוי כשישנו חשש מפרידה אך גם כשהפרידה רק זמנית. ילדים אשר סובלים מחרדה זו ידווחו על תסמינים פיזיים כגון דפיקות לב, כאבי ראש, לחץ בחזה, הפרעות שינה, ועוד. ילד כזה ירבה להתקשר אל מקום העבודה של ההורה במהלך היום, ימנע מביקורים ממושכים אצל חברים, ויתלונן על מכאובים או תחושת מחלה על מנת להימנע מהליכה לבית הספר (לפעמים באמת מופיעים מכאובים כאלה כתגובות פסיכוסומטיות של סטרס). ילדים רגישים יכולים להגיב בעוצמה כאשר הם חווים מעברים, אנחנו כאן כדי ללמוד איך לעזור להם ולעצמנו בדרך הטובה ביותר.

כיצד מתבטאת חרדת נטישה אצל ילדים

חרדת נטישה אצל ילדים מתבטאת בדאגה רבה מפני ההשלכות של הפרידה, כך שילדים רבים חוששים כי הם עשויים לאבד את הוריהם, בעוד שאחרים דואגים שיגרם להם נזק כלשהו בזמן שהוריהם רחוקים. אם כי החששות עשויים להשתנות בהתאם למאפיינים של הילד, בן אם מדובר בתכונות אופי מולדות, רמת ההתפתחות של הילד, או גילו. כך גם התסמינים הנלווים לחרדה עשויים להשתנות מילד לילד בהתאם לנתונים שונים ולשלב ההתפתחות של הילד. כך שתינוקות וילדים צעירים יותר עשויים להגיב למצב על ידי בכי ותסמינים סומטיים שונים כמו- כאבי ראש, סיוטי לילה וכאבי בטן. בעוד שילדים בוגרים יותר עשויים להפגין דיכאון, מצב רוח ירוד, תפקוד חברתי לקוי , בעיות תקשורת, הסתגרות, קושי להישאר לבד וכן תסמינים פסיכוסומטיים שונים כמו אלו המצוינים מעלה.

 

מהם גורמי הסיכון

חרדת נטישה אצל ילדים עשויה לנבוע מסיבות שונות, בין אם מדובר בגורמים סביבתיים, אירוע טראומתי, או סיבות גנטיות. פעמים רבות התופעה מתפתחת בשל היעדרות ממושכת של ההורים, כמו גם חוסר מעורבות רגשית מצדם. במצב בו הילד חש חוסר וודאות בנוגע לנוכחות הוריו, הוא עשוי לפתח חרדה קשה המלווה בתחושה של בדידות, כעס, תחושות של לחץ וחוסר בטחון, כאשר תכונות אלו עשויות להתגבר ולהתעצם בזמן שההורה אינו נוכח.

חרדת נטישה עשויה להופיע לעתים עקב אירוע טראומתי שהילד חווה בעבר, בין אם מדובר באסון משפחתי או בחוויה אישית, כאשר פעמים רבות מדובר באירוע מכונן אשר הוביל לשינוי משמעותי בחייו של הילד, כמו – מעבר דירה, או גירושין. ואכן, חרדת נטישה אצל ילדים להורים גרושים, נפוצה באופן יחסי.

מעבר לגורמים הסביבתיים, לעתים חרדת נטישה אצל ילדים עשויה להכיל גם בסיס גנטי ולהצביע על היסטוריה משפחתית של הפרעות חרדה שונות.

 

פחד נטישה טבעי?

כאמור, פחד נטישה מהווה תופעה טבעית ותקינה בקרב ילדים צעירים עד גיל שנתיים וחצי שלוש, הנאלצים להיפרד מהוריהם באופן זמני. מאחר שבגילאים אלו ההורים מהווים עבור הילד גורם מטפל עיקרי, הילד נוטה לבצע הבחנה בינם לבין זרים הנמצאים בסביבתו ולפתח תלות בנוכחותם. כמו כן, מאחר שפעוטות אינם מסוגלים לחוש בזמן שחולף ולאמוד אותו, כל פרידה מההורים ולו רגעית, עשויה להתפרש כנצח במובנים של תינוק. עם זאת, ככל שהילד מתפתח, כך גם תחושת הזמן שלו מתחדדת וכן היכולת להבין כי הפרידה היא זמנית בלבד. בשלב זה הילד כבר חש בטחון גדול יותר בנוגע ליחסיו עם הסביבה ולדמויות המקיפות אותו, כך שהוא מרגיש בנח להישאר בקרב אנשים אחרים, או לבצע פעולות המרחיקות אותו באופן זמני מהוריו,  כמו הליכה לגן או לבית הספר.

 

מתי הפחד הוא טבעי ומתי כדאי לפנות לטיפול?

כאמור, חרדת נטישה נחשבת לתופעה התפתחותית טבעית, כאשר היא מתרחשת בילדות המוקדמת, עד גיל שנתיים וחצי, שלוש. הרי בסופו של דבר, חרדה היא תחושה טבעית המלווה רבים מאתנו לאורך החיים. מה גם שתינוקות רואים בהוריהם דמות מטפל עיקרית, כך שסביר להניח שהם יחושו חרדה כלשהי כאשר הם לא נמצאים בסביבתם. עם זאת, במקרים מסוימים, התופעה עשויה להימשך מעבר לשלב המתואר מעלה ולהתבטא בתגובות קשות במיוחד מצד הילד, גם כאשר מדובר באירועי פרידה שגרתיים, כמו הליכה לבית ספר וכו’. במקרים אלו, כאשר החרדה מלווה בתסמינים קשים הפוגעים בתפקודו התקין של הילד, לרוב רצוי לפנות לגורם מטפל על מנת לבחון דרכים שונות לצורך טיפול בתופעה.

 

חרדת נטישה אצל ילדים – דרכי טיפול מומלצות

פסיכותרפיה

לרוב, כשמדובר בחרדת נטישה אצל ילדים, רצוי להתמקד בפסיכותרפיה של טיפול קוגניטיבי התנהגותי המיועד ספציפית לילדים, מעל לגיל 7-8 במטרה לסייע לילד.ה להכיר את דפוסי החשיבה השליליים המובילים להתפרצות החרדה, ללמוד כיצד להשתמש בשפה ומחשבות המאפשרות להפנות את הקשב לעיסוקים שמעניינים אותו.ה ולסגל התמודדות אדפטיביות יותר.  לצד השינוי התודעתי מחשבתי, טיפול זה משלב בנוסף תרגול של טכניקות הרפיה שונות במטרה להרגיע בהדרגה את עוצמת החרדה. לעיתים תכופות מבינים יחד במהלך המפגשים איזו תקשורת עם ההורים יכולה להועיל יותר ושיח רגשי פתוח ומאפשר תורם מאד להתמודדות.

הדרכת הורים

הדרכת הורים פרטנית עשויה לסייע להורים להבין טוב יותר את מצבו של הילד ואת אופני החשיבה המנחים אותו בסיטואציות מסוימות. כמו כן, במהלך הטיפול, ההורה מקבל תדרוך מותאם וכלים ספציפיים, המאפשרים לו להגיב טוב יותר לסיטואציות השונות, מה שעשוי להוביל בהדרגה להפחתת עוצמת החרדה.

 

עצות וטיפים להורים

טיפול בחרדת נטישה, מתמקד בין השאר באופן בו הילד מתקשר עם הסביבה, בדגש על משפחה וחברים. לכן, כחלק מהתקשורת היום יומית עם הילד, חשוב לנקוט בדרכי פעולה חיוניות שיחזקו את תחושת הבטחון שלו ויסייעו להפחית בהדרגה את עוצמת החרדה. להלן מספר טיפים מומלצים:

אמפתיה- חשוב להפגין כמה שיותר קשב ואמפתיה כלפי הילד ולגלות הבנה למצבו.

לשמור על רוגע – התנהגות חרדתית מצד הילד עלולה לעורר פאניקה מצד ההורים. מצב אשר עלול להחמיר את עוצמת החרדה ולהקשות עוד יותר על תהליך הפרידה. תגובה מאופקת מצד ההורים לעומת זאת, עשויה להשרות רוגע מסוים בקרב הילד ולהפחית במידה כלשהי את מידת החרדה.

ספקו לילד אינפורמציה מפורטת – פעמים רבות  תחושת חוסר הוודאות המלווה את הילד בעת הפרידה, מעצימה את תחושת החרדה. לכן, בטרם הפרידה, חשוב לספק לילד מידע חיוני כמו – שעת החזרה של ההורה, הסיבה להליכתו וכד’. פרטים אלו עשויים להפחית את מידת החרדה וחוסר הוודאות ולגרום לילד לחוש נינוח יותר.

תמיכה רגשית ועידוד – ילדים רבים המתמודדים עם חרדת נטישה, מפגינים רגישות רבה לתגובות של הסביבה להתנהגותם. לכן, כאשר הילד מגלה רצון לשפר ולשנות את התנהגותו, יש לתמוך בו ולשבח אותו על כך.

נטילת חלק בפעילויות שונות – כחלק מהניסיון לשמור על שגרת חיים רגילה ויציבה, חשוב לוודא שהילד לוקח חלק בפעילויות פנאי שונות המסבות לו הנאה ושמחה.

מסרים אחידים מצד ההורים – גישה שונה מצד ההורים עשויה ליצור בלבול בקרב הילד ולהחמיר את תחושת החרדה. הדרכת הורים משותפת מסייעת להורים לגבש דפוסי התנהגות אחידים כלפי הילד ולגלות יותר הבנה למצבו.

 

לסיכום

חרדת נטישה היא תופעה טבעית המתרחשת בקרב ילדים רבים עד גיל שנתיים וחצי. עם זאת, במצבים מסוימים, כאשר היא נמשכת ומתקיימת בגילאים מבוגרים יותר, היא עשויה לפגוע בשגרת החיים של האדם ובבני משפחתו.

צוות המטפלים המיומן במכון חיבורים, מתמכים בטיפול בחרדה באמצעות גישות פסיכולוגיות מתקדמות מהתחום הקוגניטיבי התנהגותי (CBT). אם אתם או ילדכם מתמודדים עם חרדת נטישה, נשמח להזמין אתכם לפגישת ייעוץ אישית ולהתאים עבורכם תכנית טיפול ייחודית בהתאמה אישית.

 

 

 

פסיכולוג קליני מומחה מ"ר 27-37580

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן