fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

טיפול בחרדה באמצעות חשיפה (PE)

לא קשה להבין מדוע אנשים הסובלים מחרדה מעדיפים להימנע ממנה כל הניתן. הם עשויים לנסוע שלוש שעות נוספות כדי להימנע מחציית גשר גבוה, או לוותר על חתונה של חבר טוב כדי שלא יצטרכו לברך בפומבי. הרצון להימנע מחוסר נוחות הוא טבעי, אך הוא פוגע מאוד בסיכויי ההצלחה של הטיפול: אם תמשיכו להימנע מהחרדה, לעולם לא תהיה לכם ההזדמנות להתגבר עליה. לעתים קרובות, הימנעות מפחדים רק מחזקת אותם.

כדי שתיחשפו למצבים או לאובייקטים המעוררים את החרדה, ניתן להשתמש – שלא במפתיע – בטיפול בחרדה בחשיפה. ככל שתחשפו יותר לסיטואציה המפחידה, כך תחושת השליטה שלכם תתעצם והחרדה שלכם תפחת.

 

 

הקהיה שיטתית

 

 

בין אם טיפול בחרדה החשיפה מתבצע במציאות או בדמיון, באופן נפרד או כחלק מטיפול קוגניטיבי התנהגותי מקיף, יש לבצע אותו באופן הדרגתי. הגישה ההדרגתית הזו מכונה “הקהיה שיטתית”, והיא מאפשרת התמודדות איטית ובטוחה עם פחדים. באמצעותה, תוכלו לצבור ביטחון ומיומנויות, עד שתגלו כי שלכם נמצאת בשליטה מלאה.

נשים מחייכות

להקהיה שיטתית יש שלושה שלבים:

 

1. רכישת מיומנויות רגיעה – מטפל מומחה ילמד אתכם טכניקות רגיעה, כגון הרפיית שרירים או נשימות עמוקות. במסגרת הטיפול, תתבקשו להתאמן על הטכניקות האלו במשרדו של המטפל ובבית; לאחר שתתחילו בחשיפה, תוכלו להשתמש בהן על מנת למנוע תגובות חרדה גופניות ולהרגיע את גופכם. כך תוכלו למנוע או להפחית תופעות כגון רעידות והיפר-ונטילציה.

 

2. יצירת תכנית חשיפה – יחד עם המטפל/ת תערכו רשימה מסודרת של 10-20 פעולות, שיקדמו אתכם אל עבר המטרה הסופית. למשל, אם המטרה הסופית שלכם היא להתגבר על פחד מטיסה, יתכן כי הרשימה שלכם תראה כך:

שלב 1: התבוננות בתמונות של מטוסים.

שלב 2: צפייה בסרטון של מטוס נוסע.

שלב 3: צפייה במטוסים אמיתיים ממריאים.

שלב 4: הזמנת כרטיס טיסה.

שלב 5: אריזה לטיסה.

שלב 6: נסיעה לשדה התעופה.

שלב 7: צ’ק אין לטיסה.

שלב 8: המתנה לעלייה למטוס.

שלב 9: עלייה למטוס.

שלב 10: טיסה.

 

3. ביצוע שיטתי של כל אחד מהשלבים – כפי שניכר מהדוגמה, כל צעד בפני עצמו הוא מפורט ובר-יישום, והתהליך כולו יקל על החרדה שלכם.

בכל אחד מהשלבים של החשיפה משלבים כלים מהטיפול הקוגניטיבי כגון הבנה של עיוותי חשיבה\ שמשמרים את התפיסות המוטעות, הבנייה מחודשת של החשיבה ויצירת דיאלוג פנימי הגיוני ומחזק המאפשר התמודדות שונה עם החרדה.

אישה מחייכת

טיפולים משלימים להפרעות חרדה

יחד עם הטיפול בחרדה בחשיפה, אתם עשויים להתנסות בטיפולים נוספים שיפיגו את רמות הלחץ שלכם, ויסייעו לכם להגיע לאיזון רגשי.

טכניקות רגיעה – מדיטציה, הרפיית שרירים מתקדמת ונשימה מבוקרת הן כמה מטכניקות הרגיעה העשויות לסייע להפחתת חרדה ולהגברת תחושות של רוגע ורווחה רגשית. שימוש קבוע בטכניקות אלו יכול לקדם באופן משמעותי את סיכויי ההחלמה.

התעמלות – אתם ודאי שמים לב להפוגה במתח ובחרדה לאחר אימון מאומץ. למעשה, מחקרים מעידים כי גם 30 דקות של התעמלות, למשך מספר ימים בשבוע, יכולות להקל על החרדה באופן משמעותי! כדי למצות את השיטה הזו עד תום, נסו לבצע התעמלות אירובית לפחות שעה ביום למשך רוב השבוע.

ביופידבק – טכניקת הביופידבק נעזרת בחיישנים המודדים תפקודים גופניים ספציפיים (למשל, את קצב הלב, את הנשימה ואת המתח בשרירים) כדי לזהות את תגובתו של הגוף לחרדה. לאחר שתדעו כיצד הגוף שלכם מגיב לחרדה ותלמדו לזהות את התגובות האלו, תוכלו ללמוד כיצד לשלוט בהן באמצעות טכניקות רגיעה.

היפנוזה – לעתים, מטפלים משתמשים בהיפנוזה, חלק מהטיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדה. ההיפנוזה משמשת כטכניקת רגיעה, ולאחר השימוש בה המטפל ישתמש בטכניקות טיפוליות אחרות על מנת לסייע לכם להתמודד עם החרדה ולהאיר עליה באור חדש.

אתם מוזמנים להגיע לפגישת היכרות במכון ולפגוש את הצוות הטיפולי, שיחליט איזו מהשיטות הטיפוליות תתאים ביותר לקושי שלכם. המטפלים שלנו עוברים הכשרות קבועות ומשתתפים בימי עיון ובכנסים, על מנת שיכירו את השיטות החדשניות ביותר לטיפול בחרדה והפרעות פסיכולוגיות נוספות. נשמח להעמיד את המומחיות שלנו לרשותכם.

ראה גם: טיפול בחרדה חברתית

עובדים

לשיתוף הכתבה >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן