fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

הפרעות קשב וריכוז

כותב:
תוכן עניינים

יש הקוראים להן באופן הומוריסטי ואפילו עם קריצה מחאתית, “הפרעות קצב וריקוד”, נכתבו עליהם עשרות בלוגים, מאמרים ומחקרים, יש להן מגוון רחב של תסמינים ומופעים, קבלו אותם- הפרעות קשב וריכוז. חדשות טובות הן שניתן ללמוד לחיות היטב יחד איתם, לא מדובר במחלה אלא בפונקציות ומנגנונים של תפקודי מח שתפקידם לעזור לנו ולא להכשיל אותנו, שרידים של תקופות קדומות יותר בהן התרבות הצרכים והתפקודים היו שונים ודרשו סגנון קשב שונה. מזמינים אתכם לקחת את המאמר הזה כהזדמנות ללמידה והעמקה בנושא.

מהן הפרעות קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז מוגדרת כמצב רפואי שבו הילד או המבוגר חווה תופעות שונות הקשורות ליכולות הריכוז, סדר וארגון, התמודדות עם מצבי יומיום שעבור אחרים הם פשוטים יותר ועוד. למעשה, חשיבה של אדם שמתמודד עם הפרעות קשב וריכוז היא שונה לגמרי מזו של אדם ללא ההפרעות הללו, אשר כמו כל דבר קיימים למצב זה גם יתרונות וגם חסרונות. מי שמתמודד עם ההפרעה עשוי לחוות קשיים בלמידה, חשיבה, הבעה של רגש ושליטה בהתנהגות (האחרון בעיקר אצל ילדים).

קיימות מספר הפרעות קשב וריכוז תחת ההגדרה הרחבה, כאשר השתיים המוכרות ביותר ביניהן הן ADD – הפרעת קשב וריכוז ו-ADHD הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות.

ADD

ניתן לכנות אותה הפרעת קשב וריכוז טהורה (ללא הפן של היפראקטיביות) שכיחה יותר אצל בנות ונשים מאשר אצל בנים או גברים. בDSM– – ספר המרכז את כל האבחנות הקשורות לקשיים רגשיים ניתן למצוא גם את ההגדרה של הפרעת קשב וריכוז, המתארת את הסימפטומים הבאים: טווח ריכוז קצר הכולל הסחת דעת בקלות רבה (כאשר מפסיקים להקשיב במהלך שיחה) , רגישות גבוהה לגירויים ( לדוגמא כאשר רעשים בחוץ מפריעים ללמידה בכיתה) התנהגות חולמנית וקושי להחליט החלטות ולעיתים גם לאחר החלטה נטייה “למרוח” פעולות לאורך זמן רב, קושי בלמידת מיומנויות למידה וגם מיומנויות חברתיות מכוון שגם הן נלמדות כתוצאה מחיקוי הדורש קשב,  קושי בביצוע משימות הדורשות ריכוז למשך זמן וסיום מטלות מורכבות אשר דורשות ארגון וסדר של פעולות, קושי בשימת לב לפרטים הקטנים, או בראייה רחבה, שכחנות ונטייה לאבד דברים. ישנם עוד סימפטומים ואנשים שמתארים את הפרעת הקשב שלהם לעיתים סובלים מדברים מסוימים יותר מאחרים.

 ADHD

הפרעת קשב וריכוז הכוללת אימפולסיביות והיפראקטיביות כוללת את הסימפטומים הבאים: (חוסר מנוחה כללית או פעלתנות יתר ( “קוצים בתחת” זו הגדרה שילדים עם  ADHD שומעים הרבה מאד) , קושי בביצוע משימות הדורשות ריכוז למשך זמן – בעקבות חוסר המנוחה קשה מאד להתמיד ללא הפסקות) ,שכחנות, נטייה לאבד דברים (בשל מוסחות הדעת) אימפולסיביות וקושי בדחיית סיפוקים ( לדוגמא: התפרצות לתוך משפטים של אחרים, תגובות לא תואמות לסיטואציה – כי עלתה מחשבה על נושא אחר) מצבי רוח לעתים שינה לא סדירה ( מצב רגשי של חוסר שקט בהחלט מיצר תגובות מהסביבה שגורמות למצבי רוח – טורדנות מחשבתית יכולה להגרם גם מכך) קושי להתרכז בגירוי אחד וחוסר שימת לב לפרטים הקטנים ( כיוון שהראש עובד בכמה ” מישורים” ) קשיים בארגון וסיום מטלות מורכבות , בזיכרון סדר פעולות, דיבור מהיר ותכוף לפעמים ( קושי לחכות לתור הדיבור ), קושי להתרכז בדבריו של האחר ועוד ועוד.

*חשוב לציין כי גם שישה מהסימפטומים המפריעים לתפקוד המופיעים למשך חצי שנה או יותר נחשבים מספיקים כדי לענות על הקריטריון של הפרעת קשב וריכוז.

כמו בADD ישנם קריטריונים לאבחנה: התסמינים צריכים להופיע לפני גיל 12, הקשיים מופיעים בשני מסגרות לפחות ( ב”ס , עבודה, חוג…) פגיעה באיכות החיים, תסמינים אלו אינם מופיעים בעקבות חרדה/דיכאון/ טראומה או בעיה רגשית אחרת.

חושש/ת שהילד סובל מהפרעות למידה? היכנס/י לקרוא מהו אבחון דידקטי. אנו ממליצים ללמוד עוד על-

התסמינים הבולטים

את חלק מן התופעות של הפרעת קשב וריכוז ניתן לזהות מיד אצל האדם או הילד. לעיתים קרובות, מי שמתמודד עם הפרעות קשב וריכוז יראה מבחוץ מוסח דעת כאשר מדברים איתו, חולם רבות בהקיץ ו”מעופף”. מי שחי לצד אותו אדם ישים לב שהוא מאבד דברים סדרתי ושכחן, שימת הלב שלו לפרטים היא מוגבלת. ארגון וסדר- לא הצד החזק, קשיי התארגנות הם גם סימן בולט כשמודבר בהפרעה זו. היפראקטיביות עשויה אף היא להיות סימן זיהוי אצל המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז.

כיצד מאבחנים הפרעות קשב וריכוז?

על אף הסברה הרווחת, הפרעות קשב וריכוז מהוות אתגר עבור המתמודדים איתן לא רק במסגרות לימודיות, אלא גם בחייהם הבוגרים. לכן חשוב לאבחן כמה שיותר מוקדם על מנת להקל בהמשך ולבצע התאמות.

ישנם אבחונים שנועדו לבדוק בצורה ספציפית בעיות בקשב וריכוז. כאשר מגיעים לפסיכולוג או מכון ייעודי לשם כך, הם מבצעים את הבדיקות הבאות:

– הערכה של ההתפתחות: האם תקינה או ישנו עיכוב התפתחותי רגשי.

– בדיקה קלינית אצל רופאה הכוללת שיחה עם הילד וההורים, תצפיות במצבים שונים, בדיקות פזיות, נוירולוגיות וקוגניטיביות.

– מבחן ממוחשב (מבחן TOVA)

– שאלונים

לאחר מכן נפגשים עם הפסיכולוג או הקלינאי ועוברים יחד על הסיכום וההמלצות להמשך.

אבחון אצל ילדים

אבחנה מוקדמת של הפרעות קשב תקל על ילדכם ותספק לי את תנאי הלמידה והסביבה להם הוא זקוק ותמנע ממנו סבל והרגשת חוסר מותאמות. ניתן לקרוא לעומק על אבחון הפרעות קשה וריכוז אצל ילדים במאמר הבא.

אבחון אצל מבוגרים

לעיתים קרובות מבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים לתפקד ביעילות במסגרת המקצועית ואף בתחום הזוגי. גם אם ישנה מודעות מסוימת לקשיים, חלק מהקשיים הם בעקבות מצב נוירולוגי שאינו ניתן לשינוי וחלק מהקשיים לא טופלו בזמן ולכן עדין פוגעים באיכות החיים.

כיום ישנה מודעות גבוהה במיוחד לתופעת הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ומבוגרים כאחד, ניתן לעבור אבחון מהיר ומדויק ולקבל עזרה בבית הספר ואף הקלות משמעותיות. עם זאת, למרות שניתן לבצעו כבר מגיל 7, אנשים רבים עדיין נמנעים מלעבור אבחון מתאים ולקבל טיפול הולם לבעיה. על אף המודעות הגבוהה לנושא, קיים חשש שהסביבה תתייג את הילד/ה בצורה לא הוגנות כלפיהם. פחד נוסף שעולה לעיתים קרובות הוא השימוש בטיפול תרופתי אגרסיבי.

במרבית המקרים החשש אינו מוצדק, הסביבה פיתחה מודעות גבוהה עם השנים ואבחון נכון ומדויק יכול לסייע רבות לסובלים מהפרעות קשב וריכוז, כמו כן כיום קיימות מגוון אלטרנטיבות המציעות טיפול ממוקד בהפרעות קשב וריכוז ללא טיפול תרופתי.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז

טיפול CBT

טיפול CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות קשב וריכוז נחשב כיום לממוקד וליעיל ביותר.  CBT יכול לסייע רבות לסובלים מהפרעה זו בכל הקשור לארגון, פיתוח מיומנויות שלא נרכשו כתוצאה מההפרעה, שינוי בערך עצמי שנפגע, וניהול החיים בצורה קשובה יותר ומותאמת לקשיים הקיימים.

הטיפול מאפשר למטופלים לסגל הרגלי למידה ועבודה מתאימים ולהתמודד בצורה אופטימלית עם חיי היום יום על אף ההפרעה.  ישנם מגוון טיפולים שנמצאו כיעילים ביותר בטיפול בהפרעות קשב וריכוז. מכון חיבורים מבצע טיפולים מסוג זה בתוכם נכללים בין היתר טיפול קוגניטיבי-התנהגותיטיפול פסיכולוגי בשילוב ביופידבק או מיינדפולנס.

בנוסף, אבחנה של הפרעות קשב וריכוז וקבלת טיפול מתאים מאפשרת לילדים שלכם לקבל את ההתחשבות הדרושה במסגרות השונות וליהנות מתנאים המתאימים ביותר עבורם.

הוכחות ליעילות הטיפול

מאז 1991 נערכו מחקרים רבים במטרה לבחון את השפעת טיפול CBT על תסמינים של בעיות קשב וריכוז במבוגרים בודדים וכן בקבוצות. רב המחקרים שפורסמו ב 10 השנים האחרונות מעידים כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי אכן יכול לתת מענה יעיל לסובלים מהפרעה זו.

  • עשרות מחקרים נוירולוגיים מראים שהשפעת טיפול CBT עבור בעיות אילו, נעשית בדיוק על אותם אזורים במוח המושפעים מטיפול תרופתי באותה בעיה.
  • חוקרים מבית החולים הכללי במסצ’וסטס ובית הספר לרפואה בהרווארד, מציינים שהממצאים התאורטיים והאמפיריים, אכן מעידים על יעילות הטיפול עבור הפרעת קשב וריכוז.
  • חשוב להדגיש כי תוכניות ההתערבות נבדקות באופן ניסויי בידי מספר קבוצות מחקר שונות.

מחקר מ 2012 חילק שתי קבוצות של אנשים שסובלים מהפרעות בקשב וריכוז עם היפראקטיביות. קבוצה אחת נבדקה לאחר נטילת אמפטמין. טיפול תרופתי זה מסייע לתסמינים של הפרעת קשב ע”י הגברת פעילות הנוירוטרנסמיטרים נוראפינפרין ודופמין במוח. קבוצה שניה נבדקה לאחר טיפול CBT שהתמקד בין השאר בפסיכואדיוקציה ( הסבר פסיכו – חינוכי לגבי ADHD ) וטיפול ממוקד בפיתרון בעיות. חלק משמעותי בטיפול בבעיות קשב וריכוז בגישה הקוגניטיבית מתמקד בהבנת אפשרויות לתמודדות שונה עם בעיות ומציאת פיתרונות מעשיים ויעילים לבעיות הנוצרות בעקבות קושי באירגון, ניהול וסדר.

המחקר הוכיח שהטיפול הקוגניטבי התנהגותי נמצע יעיל מאד ובהשוואה בין הקבוצות הוא הוכיח שטיפול תרופתי אינו יעיל יותר אלא יעיל באותה המידה. עם זאת היעילות של טיפול CBT לטווח הארוך הוכחה כגדולה יותר.

התמקדות בטיפול היא:

  • בזיהוי מצבים בהם תכנון לקוי, חוסר ארגון ועמידה לא יעילה בלוחות זמנים – מאתגרים את חיי היומיום.
  • הטיפול יכול לסייע בעמידה בהתחייבויות כמו תשלומי חשבונות והשלמת משימות במסגרת הזמן הנתון להן ובדחיינות הקשורה לפעולות יומיומיות כמו לימודים במסגרת האוניברסיטה, משימות בעבודה או אירגון הבית.
  • הבנה של האופן בו מגיבים לקשיים הנוצרים בעקבות אימפולסיביות והיפראקטיביות והסבר על המעגל שיוצר תפקוד נמוך מהרצוי, מתן פתרונות התנהגותיים.
  • טיפול קוגניטיבי שמטרתו הבנייה קוגניטיבית ושינוי דפוסי החשיבה המשמרים בעיות הקשורות באופן ישיר ועקיף לתפקוד וביטחון עצמי.
  • בו זמנית הטיפול גם מעודד התנהגות המשפרת את איכות החיים כגון שינה מספקת, שמירה על כושר גופני והתעסקות בתחביבים.
  • מעבר לטיפול העוסק בארגון וסדר, קיים מיקוד נוסף הקשור בערך העצמי. במשך שנים רבות לא הבינו ולא ידעו כיצד לטפל בהפרעות בקשב וריכוז וההשלכות על אלו שהתמודדו עם קשיים אלו היו במקרים רבים חמורות מאד, כאשר הפגיעה העיקרית היא בביטחון העצמי והדימוי העצמי.

עצם ההבנה שבעיות קשב אינם פגם אופי – היא שלב בסיסי בטיפול, ממנו אפשר להמשיך לשלבים הבאים:

  • התמקדות ואימוץ אסטרטגיות לצורכי התמודדות עם חיי השגרה בעבודה ובחברה.
  • לימוד טכניקות לניהול הציפיות השליליות והתחושות הרעות.
  • תיקון דפוסי ההתנהגות המועדים לשבש את המיומנויות שנרכשו.
  • שינוי דפוסי חשיבה אופיינים ל ADHD ( מאמר זה מציג עיוותי חשיבה שניתן לשנות בטיפול)

טיפול תרופתי

במידת הצורך קיימת האפשרות לטיפול תרופתי בהפרעות קשב וריכוז אשר נחשב ליעיל. התאמת טיפול תרופתי נעשית גם היא על ידי פסיכיאטר ומבוצעת תוך התאמה זהירה של סוג התרופה והמינון הדרוש. על אף החשש מפני טיפול תרופתי חשוב לדעת כי כיום ישנן תרופות רבות המיועדות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז וניתן בקלות להתאים תרופה מתאימה שלא תוביל לתופעות לוואי מיותרות.

טיפול תרופתי טבעי

הורים אחדים מעדיפים לשמור את הטיפול התרופתי בצד כמוצא אחרון ולפנות לכיוונים אלטרנטיביים לטיפול בילד שלהם. קיימים כיום בשוק מגוון תרכובות צמחים שמתאימות למצבי היפר אקטיביות, מתח, חוסר שקט וקשיי ריכוז ועשויות להתאים לילדכם או לעצמכם. כמובן שהכל חייב להיעשות תחת ייעוץ רפואי מתאים והגורמים ברי הסמכא בתחום.

*חשוב לציין, שבכל מקרה, בעת נטילת תרופות (טבעיות או לא) ההמלצה היא לשלב טיפול רגשי בהתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז.

זכויות בחוק

ביטוח לאומי:

כיום ישנם שלוש דרגות חומרה של לקות על פיהם נקבעים אחוזי נכות בביטוח לאומי ובגינם זכאים להקלות וגמלאות.

  1. חומרה קלה- לא זכאים.
  2. חומרה בינונית עד 10% נכות.
  3. חומרה קשה עד 20% נכות.

בעלי 20% נכות, זכאים לסיוע ממחלקת השיקום בביטוח לאומי, בהשתלבות בלימודים גבוהים ובשוק העבודה. מי שזכאי לסיוע מקבל ליווי ובניית תכנית אישית ואף זכאי לסיוע במימון לימודים קדם אוניברסיטאיים בהנחה ולא סיים בגרויות ופסיכומטרי, בתואר הראשון, קצבה ולעיתים גם השתתפות בדמי המחייה והדיור במהלך לימודיו.

הקלות במוסדות הלימוד:

  • בבגרויות- תלמידים בעלי הפרעת קשב וריכוז זכאים להקלות במבחני הבגרות.
  • בבחינה הפסיכומטרית- קיימות התאמות ותנאים מותאמים למי שתאושר זכאותו.
  • בלימודים גבוהים- זכאים להתאמות שונות בעת תהליך קבלתם למוסד וכן במהלך הלימודים ובבחינות.

בצבא ההגנה לישראל:

מלש”בים זכאים להקלות בבחינות הפסיכוטכניות בעת המיונים לגיוס במסגרת צו ראשון.

קיימות עוד שורה של הקלות וזכאויות לילדים ומבוגרים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז ואפילו להורים לילדים עם ההפרעות הללו. כדאי ללמוד היטב את הנושא, לעבור אבחון כמה שיותר מוקדם ולבדוק את זכויותיכם בחוק.

כפי שפתחנו את המאמר, התמודדות עם מצבים יכולה להיות קלה יותר עבורכם אם תכירו את עצמכם היטב ואת המתנות שקיבלתם. טיפול רגשי היא אחת הדרכים היעילות להכיר את עצמכם היטב, את הצרכים שלכם וכן היכולות ואת הפוטנציאל למנף את מה שכן מביאה איתה ההתמודדות הזאת.

אנחנו מזמינים אתכם ליצור קשר ולשמוע כיצד טיפול ממוקד יכול לעזור בזמן קצר יחסיתצוות המכון יודע כיצד לטפל בבעיות של קשב וריכוז והניסיון שלנו לאורך 9 השנים האחרונות מאפשר לנו להכין תוכנית טיפולית מדוייקת ויעילה.

 

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

רוצים לדבר איתנו?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מקורות

Current Status of Cognitive Behavioral Therapy for Adult Attention-Deficit Hyperactivity Disorder Laura E. Knouse, Steven A. Safren, Psychiatric Clinics of North America Volume 33, Issue 3, September 2010, Pages 497-509

2. A randomized controlled trial of CBT therapy for adults with ADHD with and without medication. Weiss M, Murray C, Wasdell M, Greenfield B, Giles L, Hechtman L. BMC Psychiatry. 2012 Apr 5;12:30. doi: 10.1186/1471-244X-12-30.

Cognitive Behavioral Therapy vs Relaxation With Educational Support for Medication-Treated Adults With ADHD and Persistent SymptomsA Randomized Controlled Trial. StevenA. Safren, PhD, ABPP; Susan Sprich, PhD; Matthew J. Mimiaga, ScD, MPH; Craig Surman, MD; Laura Knouse, PhD; Meghan Groves; Michael W. Otto, PhD JAMA. 2010;304(8):875-880. doi:10.1001/jama.2010.1192

How CBT Dismantles ADHD Negativity: Cognitive Behavioral Therapy Overview

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22480189

 

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/186469

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן