fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אסטרטגיות למידה

כותב:
תוכן עניינים

מכון חיבורים אינו מטפל באסטרטגיות למידה. המאמר הבא מובא כשרות אינפורמטיבי

מהן אסטרטגיות למידה?

אסטרטגיות למידה, הנן כלים אשר באמצעותם ניתן להתגבר על קשיים לימודיים ותפקודיים ולסגל דרכי עבודה יעילות. אסטרטגיות למידה הן כלי לחיים. יש להן השלכות לא רק על איכות ורמת הלמידה של הפרט, אלא גם על התנהלותו בחיי היומיום, שבעשור האחרון הופכים להיות חיים של “Multi tasking”.

תלמידים וסטודנטים רבים נתקלים בקשיים לארגן את הזמן שלהם, לשנן כמויות גדולות של חומר, לדעת כיצד לגשת למשימה מורכבת (מהיכן להתחיל, איך לבנות את המטלה), כיצד לכתוב תשובות מפורטות וארוכות או כיצד לכתוב עבודה רחבת היקף. קשיים אלו נובעים פעמים רבות מפונקציות ניהוליות פגועות או מלקויות למידה. פונקציות ניהוליות מכילות פונקציות קוגניטיביות, התנהגותיות ורגשיות ומווסתות אותם. פונקציות אלו מאפשרות שימוש במיומנויות במצבים יומיומיים חדשים, אשר דורשים יזימה, תכנון, הערכה של ביצוע ושינוי דרכי העבודה בהתאם לצורך. אדם שהפונקציות הניהוליות שלו תקינות ידע להתמודד עם מצבי קושי, יסתגל בקלות לסיטואציות שונות ויצליח לארגן את חייו בקלות.

אצל אנשים בעלי לקויות למידה או הפרעות קשב יש בדרך כלל פגיעה בפונקציות הניהוליות. הם חווים בעיקר קשיים בארגון הזמן וביכולת לבצע סדרי עדיפויות בחייהם האישיים ובלימודים.

עבודה על אסטרטגיות למידה נותנת מענה לקשיים הללו.

תלמידים רבים חווים קשיים בהתמודדות עם כמויות החומר הרבות שעליהם ללמוד ולשנן. הם חשים חוסר שליטה על הלמידה שלהם כתוצאה מכך שאינם יודעים כיצד לגשת לחומר, בעיקר לפני מבחנים.

המטרה בהקניית אסטרטגיות למידה היא לתת כלים שבאמצעותם יוכל התלמיד להתמודד בצורה טובה יותר עם החומר הלימודי.

הוראה של אסטרטגיות למידה כוללת:

אסטרטגיות שונות של ארגון מידע מילולי – רוב האנשים זוכרים מידע טוב יותר דרך הערוץ החזותי. הרעיון הוא לקחת את החומר שמופיע בצורה סיכום ו”לתרגם” אותו לתרשימים שונים. כך גם עושים תהליך של עיבוד המידע וגם נעזרים בתרשים החזותי לזכירה של החומר

אסטרטגיות של זיכרון – ישנן אסטרטגיות שונות לזכירה יעילה ופשוטה יותר של חומר. אפשר להיעזר בתרשימים, ליצור ראשי תיבות, מספור, קבוצות וכד’.

אסטרטגיות של תכנון וארגון זמן – מלמדות כיצד לבצע סדרי עדיפויות וליישם אותם, זיהוי של שעות פעילות בהן התלמיד מרוכז או לא מרוכז, בניית סדר יום ותכנון של למידה לקראת מבחנים.

אסטרטגיות של כתיבה – מלמדות כיצד אפשר לארגן תשובה באופן נכון, כך שהתשובה תהיה כתובה נכון מבחינה תחבירית ולשונית וגם תכיל את כל המידע הדרוש, כתיבה לפי סוגות ויכולת לסכם מידע.

אסטרטגיות של עבודה במהלך מבחן – כוללות הקנייה של תכנון ובקרה במהלך כתיבת מבחן וכיצד לחלק את משאבי הקשב במהלך המבחן.

במכון חיבורים פיתחנו קורס של אסטרטגיות למידה. מטרת הקורס היא להקנות כלים ללמידה יעילה, ללא תלות. במסגרת הקורס נלמדים כל התחומים שפורטו לעיל. הקורס הוא אישי וכך ניתן לעשות לכל תלמיד התאמות ספציפיות לפי צרכיו ולהוסיף או להדגיש נושאים שבהם הוא מתקשה.

קורס אסטרטגיות למידה – כלים לימודיים לחיים

ישנם קורסים שונים המוצעים בנושא. הקורס יכסה בדרך כלל את הנושאים הבאים:

  • מהי אסטרטגיה – כיצד רוכשים אסטרטגיה וכיצד יודעים מתי ואיך להשתמש בה.
  • אסטרטגיות לארגון מידע – הקניית דרכים שונות לארגון מידע מילולי.
  • אסטרטגיות זיכרון – הקניית שיטות לשיפור הזכירה והשינון של חומר לימודי דרך ערוצי למידה שונים (חזותי, שמיעתי, קינסתטי).
  • אסטרטגיות לתכנון וארגון זמן – דרכים לארגון ותכנון זמן בעיקר על רקע של ריבוי מטלות לימודיות – מבחני בגרות ולימודים באוניברסיטה.
  • אסטרטגיות בכתיבה – כיצד כותבים תשובה במבחן, אסטרטגיות של מיזוג מידע ממקורות שונים, אסטרטגיות של כתיבת עבודה אקדמאית.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן