CBT – כיצד מתנהל הטיפול?

טיפול CBT הינו טיפול קצר מועד הממוקד בפתרון קשיים כגון חרדות ודיכאון.  שיטה זו, נחשבת ליעילה במיוחד ורווחת כיום בעולם הפסיכולוגי בכלל ובישראל בפרט. הטיפול הוכח כיעיל בטיפול בחרדות, דיכאון, קשיים הקשורים בערך עצמי נמוך, הפרעות אכילה, קשיי שינה, בעיות קשב, התפרצויות זעם, כאבים כרונים וגם פוסט טראומה.

מכון חיבורים, המכון הארצי לטיפול בחרדות,  מתמחה בטיפולי CBT לחרדות ובהתאמת השיטה לכל מקרה וסוג חרדה.

 

רובנו מתמודדים במהלך השנים עם תקופות הדורשות התמודדות עם מצבי אי ודאות, חשש ותסכול. מצבים רגשיים אלו, מלווים בדפוסי חשיבה שליליים. כאשר חשיבה זו מתעצמת והדיאלוג הפנימי שלנו מורכב ממשפטים מכשילים ומתסכלים, תחושות החרדה וחוסר האמונה מתחזקים ופוגעים ביכולתנו להתמודד באופן רגשי ומעשי עם המצב. כמו כן, מחשבות אלו מגבירות את ביטויי החרדה הכוללים תחושות פיזיות ודחף לברוח ולהימנע.

 

מהו טיפול קוגניטיבי – התנהגותי, טיפול CBT?

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא טיפול פסיכולוגי קצר מועד (כ6 חודשים בממוצע), אשר עוזר לפתח דפוסים בריאים, דרך תרגול מטלות טיפוליות המותאמות אישית לכל מטופל. הטיפול עוסק בחוויה האנושית המורכבת ממחשבות, זיכרונות, תפיסות ופרשנויות וכן מההתנהגויות הנגזרות מתוך כל אלו. מכאן, שעל מנת לשנות את חווייתו של הפרט כאשר היא פוגעת בתפקודו, יש לשנות את דפוסי החשיבה שלו כמו גם דפוסי ההתנהגות.

 

הרובד הקוגניטיבי

מתמקד בזיהוי ושינוי דפוסי חשיבה שליליים ומספק כלים לעיצוב מחדש של דפוסי חשיבה, באופן שמחזק את ההתמודדות שלנו במצבי אמת ויוצרים תגובה שונה ונכונה יותר. כאשר חוויות חיים קשות משפיעות באופן שלילי על האופן בו אנו תופסים את עצמנו ומבינים את העולם, נוצר קושי לשנות את תגובתנו במצבי חיים שונים. במקרים רבים, גם אם אנו מבינים שתגובתנו אינה יעילה, אין לנו כלים שבהם נוכל להיעזר ברגע האמת. הטיפול הקוגניטיבי מורכב מלמידת כלים שונים אשר עוזרים לנו לזהות, לתרגל ולשנות באופן ממוקד את החשיבה והאמונה הבלתי יעילה.

 

הרובד ההתנהגותי

במקביל לגישה החשיבתית, הגישה ההתנהגותית טוענת שכל התנהגות היא נלמדת, וניתן ללמד התנהגויות חדשות ולהכחיד התנהגויות ישנות ולא יעילות. הטיפול מתמקד בזיהוי ושינוי דפוסי התנהגות המפתחים ותומכים בחרדה וערך עצמי נמוך. זאת עושים באמצעות תרגילים המכוונים להגביר את הביטחון עצמי, להפחית את הצורך בשליטה ולהפחית מחשבות מעוותות ומטרידות. בטיפול ניתנים כלים להתמודדות נכונה בזמן אמת.
טיפול CBT הוא מעשי ולעיתים קרובות יוצא מחדר הטיפול בכדי לחשוף את המטופל לחששותיו בליווי המטפל עצמו. זאת כדי לאפשר התמודדות הדרגתית עם הקשיים, עד להשגת הצלחה עצמאית.

 

יתרונות שיטת CBT:

1.  טיפול קצר – בעוד טיפול פסיכולוגי 'מסורתי' אורך זמן רב (לעיתים מספר שנים), טיפול CBT הינו קצר מועד הנמשך כ 6 חודשים בממוצע.

2.  טיפול ממוקד מטרה – הטיפול מותאם לבעיה או חרדה ספציפית ולכן נחשב יעיל במיוחד מול חרדות, פחדים ודיכאון.

3.  טיפול בשורש הבעיה –  למרות שמדובר בטיפול קצר טווח, ניתן לאתר ולסייע בהפסקת הגורמים לבעיה והסימפטומים הנלווים.

4.  אקטיביות המטופל –  הטיפול לא מסתיים בקליניקה. המטופל מקבל 'שיעורי בית' בדמות מטלות לביצוע בסביבתו הטבעית. עובדה זו מסייעת לתרגל ולהפנים את הטיפול וכמובן ליישם הלכה למעשה.

5.  תוצאות ארוכות טווח –  ההתמקדות בשורש הבעיה, רכישת כלים יישומיים ותרגול בבית, מאפשרים התמודדות מוצלחת עם סיטואציות או בעיות דומות עתידיות.

6.  שיטת טיפול מובנית – כחלק מהיותו טיפול ממוקד, הוא מבוסס על שלבים ברורים וקביעת יעדים ברורים, לאורך זמן מוגדר יחסית.

7.  ניתן למדידה ולכימות – יתרון בולט נוסף של טיפול CBT הוא העובדה שניתן למדוד ולכמת את תוצאותיו. לדוגמה – בטיפול בחרדה ממעלית, אפשר למנות את מספר הפעמים בהן המטופל התמודד בפועל עם החרדה.

המטפלים בשיטת CBT

טיפול CBT הוא טיפול פסיכולוגי לכל דבר. על כן, חשובה מאוד ההכשרה המקצועית בשיטה וניסיונו של המטפל. כמו כן, חשוב לזכור כי המטפל חייב לדעת כיצד להתאים את הטיפול לצרכיו האינדיבידואליים של כל אחד, על מנת להגיע לתוצאות טובות.

במכון חיבורים, כל המטפלים הינם פסיכולוגים קליניים או פסיכותרפיסטים בעלי תואר שני ומעלה; מתמחים בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) בעלי ניסיון טיפולי רב בחרדות ודיכאון בשיטה זו.

בכל מקרה, למען יעילות מרבית לטיפול מומלץ לבדוק כימיה עם המטפל בפגישות הראשונות.

 

כיצד מתנהל טיפול CBT

טיפול CBT נעשה במתכונת של טיפול-למידה, הוא ממוקד ולרוב קצר מועד. לכל מטפל במכון חיבורים יש את הנגיעה האישית שלו והתמחות בתחום טיפול מסוים. כמו כן המטפל מתאים את הטיפול באופן אינדיבידואלי לצרכיו הספציפיים של מטופל.

שלב ראשון – אבחון: המטפל שומע מן המטופל על הסימפטומים והקשיים, יחד, ממלאים שאלון לדיוק נוסף בפרטים. לאחר מכן, מגדירים המטפל והמטופל מטרות. לאחר הגדרת המטרות, נכנסים לפרטים החשיבתיים וההתנהגותיים – מהן המחשבות המלוות, מהן התפיסות שיש למטופל לגבי סוגיות שונות, מהן ההתנהגויות שנובעות ממחשבותיו וכד’.

בשלב הבא, יעברו המטפל והמטופל על המחשבות השונות ויבדקו אותן באופן רציונאלי.  מסתבר, שרבות מהמחשבות והתפיסות המכוונות את התנהגותנו אינן רציונאליות, וניתן להחליפן. המטפל ילמד ויתרגל עם המטופל כלים לזיהוי ושינוי החשיבה. כאשר קיימת גם התנהגות בלתי יעילה, בוחנים אפשרויות אחרות של התנהגות, ומבצעים חשיפות הדרגתיות בחדר או בשטח, לתמיכה וחיזוק התמודדות חדשה ויעילה יותר.

 

לפגישת היכרות במחיר מוזל השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם!

שתפו את הפוסט: