אבחונים

ישנם ילדים רבים המתקשים ללמוד. לחלקם קשה להתרכז ולהקשיב לדברי המורים, חלקם מתקשים לקרוא או לכתוב, להבין את החומר או לזכור אותו ועוד. תסמינים אלו גורמים להורים לתהות האם ילדם הינו בעל לקויות למידה.

אבחון וטיפול בלקויות למידה

בעבר, התייחסו ללקויי הלמידה כאל ילדים שאינם רוצים ללמוד או כאלה ש”לא ממשים את הפוטנציאל שלהם”. היום, ידוע שלקויות למידה הן מאפיין מולד, שיש לאבחן אותו בצורה מדויקת, כך שניתן יהיה לעזור לילד להגשים את עצמו ולהתפתח בתחומים לימודיים שונים.

אבחונים

הצעד הראשון בעזרה לילד הוא עריכת אבחון. ישנם מספר אבחונים, העונים על צרכים שונים.

אבחון דידקטי – מטרתו בדיקה מעמיקה של מיומנויות קריאה והבנת הנקרא, כתיבה, כישורי חשבון, תפיסה, תפקודים מוטוריים וגרפיים, זיכרון, אוצר מילים וניסוח. האבחון הדידקטי בודק את הפן הלימודי בלבד ופורס תמונה על שימוש באסטרטגיות למידה ועל כישורי הקשב והריכוז.

האבחון הפסיכודידקטי כולל למעשה שני תחומים – התחום הדידקטי (לימודי), והתחום הרגשי – פסיכולוגי. החלק הפסיכולוגי של האבחון כולל מבחן אינטליגנציה מלא (אשר מאפשר, בין השאר, להבחין בין הפוטנציאל הקוגניטיבי של הנבחן לבין היכולות וההישגים שלו בפועל), וכן סדרה של מבחנים רגשיים והשלכתיים שמטרתם לתאר את עולמו הפנימי של הנבדק. המטרה באבחון פסיכודידקטי היא לקבל תמונה רחבה יותר על תפקודו של הילד, אשר מושפע כמובן גם ממצבו הרגשי, תפיסתו העצמית, וכוחותיו להתמודדות.

טיפול בלקויות למידה

הצעד הבא בתהליך הוא טיפול בקשיים אשר עלו באבחון. במקרים בהם  התברר כי הילד  צבר פערים לימודיים מסיבות שונות, מומלץ על צמצום הפער בעזרת הוראה מתקנת. ההוראה המתקנת ניתנת באופן פרטני כך שלכל תלמיד נבנית תכנית עבודה בהתאם ליכולותיו וקשייו. תכנית זו מכילה מטרות אליהן נרצה להוביל את התלמיד וכן את דרכי העבודה עימו. 

במקרים בהם עלה קושי של הילד בהתמודדות עם ריבוי מטלות, דרישות והיקפי החומר הלימודי מומלץ על קורס אסטרטגיות למידה. הקורס מקנה מיומנויות באסטרטגיות לארגון מידע, זיכרון, תכנון וארגון זמן וכתיבה, אשר פעמים רבות חסרות לילדים אשר מאובחנים עם לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז.

אבחון פסיכודידקטי, דידקטי ופסיכולוגי

אבחון הינו תהליך המציף את היכולות של אדם לצד חשיפת הקשיים שלו.

מטרת האבחון הינה לאפשר בניית תכנית עבודה אשר תקדם את הנבחן בהתבסס על היכולות שלו. כמו כן, האבחון ממליץ על דרכי היבחנות ייחודיות שיאפשרו הצלחה מרבית בלימודים לתלמידים בעלי לקויות למידה.

מכון יריב עורך אבחונים מסוגים שונים- אבחון פסיכודידטי, אבחון דידקטי שפתי, אבחון דידקטי שפתי וחשבוני, אבחון פסיכולוגי, אבחון בשלות לכיתה א’.  כל אבחון מותאם לילד על פי צרכיו, גילו והקשיים אשר מציג.

האבחון כולל פגישות לצורך העברת רקע ועריכת האבחון עצמו ופגישת סיכום ומשוב.

בנוסף, מכון יריב מציע שירות ייחודי של פגישה במסגרת החינוכית עם הצוות המקצועי במטרה לייצג את התלמיד ולהעביר את ממצאי הדו”ח באופן הברור ביותר.

חשוב לדעת

  • האבחונים מותאמים לילדים מגיל גן (אבחון מוכנות לכיתה א’) ועד כיתות יב’, סטודנטים באקדמיה ובוגרים.
  • האבחונים מוכרים על ידי משרד החינוך ונכתבים בהתאם להתוויות משרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה.
  • מכון יריב מתחייב לדיסקרטיות מלאה- האבחון נכתב עבור הילד ומשפחתו ומועבר אליהם בלבד. 
לשיתוף הכתבה >>
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print