האם אני אובססיבי מידי? האם זה בהכרח או סי די?

כל אחד חש רמת חרדה מסוימת הנוגעת להתנהלות היום יומית המתבטאת בחשש שמא שכחנו לנעול את הרכב, הבית או המשרד או באם לא שכחנו את הכיריים דולקות או את המגהץ עובד, אלו הן חששות מקובלות שאינן משבשות לנו את מהלך החיים. אז מה ההבדל בין חששות לאובססיות?במאמר זה נבדיל בין אובססיות שמאפיינות OCD לבין אובססיות שקשורות לסוג אחר של הפרעה כפייתית טורדנית ונציע טיפול ממוקד ויעיל. 

מהן אובססיות?

אובססיות הן מחשבות פולשניות – הביטוי שלהן יכול להיות גם כדימויים, דחף או רגשות לא-רצויים שנוטות להתקבע במחשבה וליצר תחושה של חוסר שליטה על עוצמתן ותדירותן. לעומת זאת חששות הן מחשבות שהתוכן שלהן מיצר רמה מסויימת של חרדה אך הן אינן מתקבעות וחוזרות על עצמן באופן דומה.           

איך אדע לאבחן האם אני אובססיבי מידי?

אובססיות נמצאות על ספקטרום או רצף שמשתנה באופן תמידי. תוכל/י להרגיש שיום אחד האובססיביות גבוהה ועוצמתית מאד ויום אחר היא פחות, השונות גם קשורה לתקופות או מצבים מעוריי לחץ או מצבים רגועים וגם למשך החשיבה. כך שניתן לומר שישנן אובססיות שמשפיעות על המצוקה שלנו יותר או פחות. “אובססיבי מידי” זה מצב יחסי ואינדוידואלי אך כאשר האובססיות מתחילות לנהל לנו את החיים, להסיט אותנו מביצוע הפעולות שחשובות לנו ולגרום לנו להרגיש שרמת החרדה עולה עם הזמן, כנראה שהכדאי להגדיר את המצב ככזה הפוגע בתפקוד ובמצב הרוח. בכל מקרה, אם את/ה סובלים מהחשיבה הטורדנית אז במקרים רבים יש מה לעשות בכדי למתן את החשיבה ולהפחית את הסבל.

יש לי מחשבות אובססיביות אבל אין לי OCD, האם זה יתכן?

בהחלט! OCD מתאפיינת בחשיבה אובססיבית אך קיים ספקטרום רחב מאד של קשיים או הפרעות בעלות מאפיינים דומים ובינהם החשיבה האובססיבית והפעולה הכפייתית. מאמר זה מתאר את הספקטרום הטורדני כפייתי עליו נרחיב בהמשך.

עד לא מזמן היה נהוג לחשוב שOCD היא הפרעת חרדה. הכוונה היא שאדם בעל מחשבה אובססיבית שמיצרת חרדה מעוניין להפחית את התחושה הקשה ולכן מרגיע את עצמו על ידי ביצוע טקס ( קומפולסיה). בעקבות מחקרים מהשנים האחרונות, הבנו ש או סי די קשורה לתחושת דחף שעולה בעקבות מעגלים נוירולוגים שפועלים בצורה שונה מהרגיל שמעלים באופן משמעותי את תחושת הדחף. תחושת דחף זו מתוארת על ידי אנשים שסובלים מ OCD כצורך להרגיש שדברים הם  “just right” או “שהכל ירגיש מאד מדוייק “. תחושה זו מאד מעיקה ומציקה ולכן מיד פועלים כדי להרגיעה או להפסיק אותה. כך מתחיל מעגל של OCD.  החשיבה האובססיבית, בעלת תכנים שונים ומגוונים, יכולה להיות גם מאפיין של הפרעות או קשיים אחרים כגון: BDD ( הפרעת גוף דיסמורפית), הפרעת אכילה, היפוכונדריה. אלו הן הפרעות כך שיכול להיות שיש לך מחשבות אובססיביות ואין לך OCD. מעבר למחשבות אובססיביות ישנם הטקסים ( קומפולסיות) שמטרתן להרגיע ולהפחית את המצוקה והחרדה שנוצרת בעקבות תחושת ה” just right “.

אז מה ההבדל בין או סי די לבין הפרעות אחרות בספקטרום הטורדני כפייתי?

בסך הכל הדמיון הוא רב וישנם מרכיבי טיפול דומים. השוני הוא בעיקר בתובנה לגבי האמת הרציונאלית. או סי די היא הפרעה אגו – דיסטונית שמשמעותה הכרה בכך שהחשיבה אינה רציונאלית אלא רגשית, או מופעלת בעקבות דחף נוירולוגי. הבנה שהטקסים אינם הגיוניים ולא באמת ישפרו את המצב והרגיעה היא זמנית. הבדל זה חשוב על מנת לבנות תוכנית טיפולית מתאימה. בהפרעות אחרות על הספקטרום כגון הפרעת אכילה וBDD האמונה שהחשיבה היא הגיונית מקשה מאד על הטיפול ולכן בדרך כלל טיפול בOCD הוא מהיר ויעיל יותר.

יש טיפול יעיל לאובססיות וכפייתיות?

טיפול שעיקרו מניעת תגובה כפייתית הוא טיפול התנהגותי מבוסס על חשיפה הדרגתית למקור הדאגה תוך הימנעות מהתגובה הכפייתית.  התהליך מלמד איך ניתן להתעמת עם הפחדים ( המחשבות ) מבלי להגיב אליהם באופן אוטומטי וכפייתי כמו שטיפות חוזרות ונשנות, או בדיקות נוספות ליתר ביטחון למרות שהן חסרות הצדקה וההקלה היא זמנית בלבד והחרדה רק עולה ועולה עד למצב של חוסר תפקוד. המשמעות של הטיפול היא שהוא מתמקד בתחושת הדחף ומאפשר להכיל אותה ואת המחשבה המאיימת.

מהם שלבי הטיפול?

  • הכרת הקשר שבין האובססיה לתגובה הכפייתית ולחרדה – בבעיות של OCD, מחשבה אובססיבית גוררת חוסר נוחות ותגובה כפייתית מעניקה הקלה, אומנם זמנית מאוד, אבל מידית. לכן למרות שלאורך זמן התגובות הכפייתיות רק מחמירות את המצב – עדין הן מתבצעות הודות לסיפוק המידי שהן מקנות בהקלה מתחושת החרדה.
קשה מאוד “להתווכח” עם האפשרות לזכות בהקלה עכשווית עם מצוקה נוכחית. מכאן מובן מדוע האינסטינקט הברור בבעיות של OCD הוא להיכנע לתגובה הכפייתית.
  • חשוב והכרחי להבין שתגובות כפייתיות משמרות את תחושת החרדה! הן מחזקות את תחושות הספק שחוזרות ומופיעות שוב ושוב ואתן חרדות נוספות. אילו כמובן גוררים תגובות כפייתיות חוזרות ונשנות, והמעגל חסר המוצא הזה, רק הולך מתחזק.
ככלל בבעיות של OCD – הספקות הולכים ומתחזקים ככל שאתה נכנע יותר לתגובה הכפייתית והן דווקא הולכות ונחלשות ככל שנמנעים מהתגובות האלו. 
  • השלב הבא הוא להתחיל להימנע מתגובות לחרדה (קומפולסיות). עושים זאת באופן הדרגתי, בוחרים תגובה אחת מנורית שיותר קל להתגבר עליה. ההצלחה תלמד אותך שכתוצאה מכך רמת החרדה דווקא ירדה ואתה גם ירד הצורך או הדחף בתגובה הכפייתית. התחושה תלך ותתחזק לאורך הזמן. טיפול זה מאפשר הבנה של היכולת להכיל דחף מבלי לפעול על פיו.
  • בתהליך החשיפה של טיפול ב OCD – נחשפים למקור החרדה באופן מבוקר תוך הימנעות מהתגובה הכפייתית כמו למשל נגיעה בידיות של דלתות מבלי לשטוף את הידיים מיד, למרות הצורך הנובע מפחד מפני חיידקים למשל. חזרה על תהליך מוצלח של הימנעות בסופו של דבר תקל על החרדה באופן הדרגתי ועד כדי מיגורה.
למידע נוסף והתאמת הטיפול הנכון לבעיה הספציפית שלך ניתן לפנות לצוות המומחים של מכון חיבורים בעלי ידע וניסיון רחב בטיפול ב OCD בכל אחד מסניפי המכון בארץ:072-2172234תל אביב | חולון | רעננהמקורות:https://thiswayup.org.au/how-do-you-feel/obsessed-and-compulsive/obsessive-compulsive spectrum disorders, Andrea Allen. Dialogues Clin Neurosci. 2003 Sep; 5(3): 259–271.Obsessive-compulsive disorder: Insights from animal models. Szechtman H, Ahmari SE, Beninger RJ, Eilam D, Harvey BH, Edemann-Callesen H, Winter C.Neurosci Biobehav Rev. 2017 May;76(Pt B):254-279. doi: 10.1016/j.neubiorev.2016.04.019. Epub 2016 May 7. Review.
לשיתוף הכתבה >>
Share on facebook
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print