fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אוטיזם בתפקוד נמוך

כותב:
תוכן עניינים

“על הספקטרום” היא סדרה ישראלית שחשפה את קהל הצופים לעולם האוטיזם. הסדרה הציגה כמה דמויות המתמודדות עם אוטיזם ברמות תפקוד שונות ויצרה רכבת הרים רגשית פרק אחר פרק. הסדרה הכתה גלים בעולם ולא סתם- כולנו שמענו על אוטיזם, אך כמה מאיתנו באמת יודעים מה זה אוטיזם? מה זה אוטיזם בתפקוד בינוני? איך מאבחנים אוטיזם בתפקוד נמוך? האם אופן הטיפול שונה? כל התשובות במאמר.

מה זה אוטיזם?

טרם נדון ברמות התפקוד השונות של אוטיזם, כדאי שנדון בשאלה מה זה אוטיזם?

אוטיזם היא הפרעה התפתחותית נוירולוגית, שסימניה צצים לרוב כבר בשלבים מוקדמים בילדות. התסמינים השונים נעים על ספקטרום רחב, בדרך כלל יאופיינו כקשיים בתחום התקשורתי, חברתי, קונגטיבי, סנסורי ותפקודי. כשאצל כל אחד התסמינים שונים בעוצמתם ובתחום בהם הם מתבטאים.

מה זה אוטיזם בתפקוד נמוך?

כיוון שאוטיזם נע על ציר רחב של סוגי אתגרים ומאפיינים, נהוג לחלק את הסימפטומים השונים לרמות תפקוד:

רמה 1:

את רמה זו מכנים אוטיזם בתפקוד גבוה\ אספרגר. ברמה זו התסמינים לא מפריעים לניהול שגרת יום יום. המתמודדים עם רמה זו של אוטיזם עצמאיים וזקוקים לתמיכה קלה בלבד.

רמה 2:

רמה זו מצריכה מעט יותר תמיכה מרמה 1 בתחומים שונים על פי סוגי הסימפטומים: סיוע שפתי (על ידי ריפוי בדיבור), סיוע בשילוב חברתי (אימון של מיומנויות חברתיות) וכדומה.

רמה 3:

רמה זו מכונה לרוב אוטיזם בתפקוד נמוך. המתמודדים עם אוטיזם ברמה 3,  חווים קשיים באספקטים שונים ובעוצמה שמקשה על ניהול שגרה עצמאית. דרושה מעטפת תמיכה ברמה גבוהה יותר, הן מבחינה טיפולית והן מבחינת ליווי צמוד וסיוע במטלות בסיסיות במהלך היום.

מהם התסמינים של אוטיזם בתפקוד נמוך?

התסמינים שונים מאדם לאדם, אך עוצמתם חזקה יותר מאוטיזם בתפקוד גבוה. למשל, חוסר הבנה של סיטואציות חברתיות או רמזים חברתיים עד כדי קושי ממשי להשתלב חברתית, קשיים בתקשורת והיעדר גמישות פסיכולוגית.

פעמים רבות, קיימת מוגבלות שכלית מסוימת שסימניה מופיעים בגילאי הינקות. מדובר בעיכוב התפתחותי מסויים שניכר בזחילה, ישיבה, דיבור וכדומה. בשלבים הבאים של ההתפתחות, התפקוד הנמוך עלול להתבטא בקושי בביצוע פעולות יום יומיות כמו צחצוח שיניים.

הקשיים עשויים להופיע גם באופן רגשי. דמיינו עולם בו כולם מדברים בשפה זרה, בקצב מהיר ואתם לבדכם צריכים לנווט בעולם הזה ללא הבנה בסיסית. כיוון שמדובר במורכבות של פעילות יום יומית, העולם שלנו שרץ מהר ולא מתחשב, לא מתווך בצורה נעימה עבור המתמודדים עם אוטיזם. ההתמודדות עשויה להיות מורכבת רגשית ולהצריך “תרגום” על ידי מטפל, חבר או בן משפחה.

אוטיזם בתפקוד נמוך: אבחון וטיפול

אבחון של אוטיזם בישראל נעשה בידי לפחות שני גורמים מוסמכים לכך (פסיכיאטר, נוירולוג ורופא התפתחותי) שיקבעו כי מדובר באוטיזם ולא בתופעה אחרת. האבחון יתבסס על היכרות הרופא המטפל עם הילד והוריו, בירור אודות ההיסטוריה הרפואית, האישית וסוגי ההתמודדויות של הילד.

לאחר אבחון כי אכן מדובר באוטיזם בתפקוד נמוך, יינתנו המלצות להמשך הטיפול. טיפול מוקדם עשוי להיטיב את המצב התפקודי של הילד וגם להיטיב עם הוריו. מה הכוונה בלהיטיב עם ההורים? קודם כל, מתן מעטפת תומכת. אבחון באוטיזם עלול לעורר שאלות רבות, חששות, תהיות ודאגות. ככל שההורים יקבלו כלים בשלב מוקדם יותר, הם עשויים להבין טוב יותר את התמודדות ילדם, לתמוך בילד בצורה מיטבית ולקבל תשובה לשאלות הרבות.

אז איך מטפלים?

הטיפול מותאם לצרכי הילד. אין שניים עם אותם תסמינים בדיוק. חלק יתמודדו עם קושי בוויסות חושי, חלק עם קשיי שפה, חלק עם קשיים מוטוריים ולכן חשוב להבין איזה טיפול מתאים.

קשיים בשפה:

ניתן לפנות לריפוי בדיבור או קלינאית תקשורת. יש מגוון רחב של טיפולים בתחום התקשורתי, כמו טיפול VBT למשל- במהלכו לומדים להכיר רמזים חברתיים תקשורתיים בסיסיים והתאמת המילה לכוונתה. שיטה נוספת היא שיטת ESDM- מקדמת יכולות קוגניטיביות ושפתיות תוך כדי משחק ושימת דגש על הקשר בין המטפל למטופל.

קשיים מוטוריים:

במידה והקשיים הם בתחום המוטורי, ניתן לפנות לפיזיותרפיה או ריפוי בעיסוק. הטיפול מותאם לכל מטופל ולצרכיו, על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר.

קושי סנסורי:

אחד הקשיים הבולטים בהתמודדות עם אוטיזם הוא קושי בוויסות חושי.  יכול להתבטא בתת רגישות- המייצרת צורך עז במגע על מנת להרגיש וגם בתחושתיות יתר- המתבטאת ברגישות יתרה למגע ולתחושות פיזיות.. במקרה כזה, ניתן לפנות לאימון חושי או ריפוי בעיסוק. הטיפול מתמקד ביכולת לקבל מידע חושי מהסביבה ולעבד אותו בצורה אחרת, כזו שלא תעורר תחושות קשות ואי נוחות מנטלית, פיזית ורגשית.

ניתן לפנות גם לטיפולים רגשיים הבעתיים המשלבים בעלי חיים טיפוליים, טיפול באמנות, במוסיקה וכדומה שיכולים להוות ערוץ תקשורת רגשי חלופי עבור הילדים המתקשים להביע את עצמם במילים.

אוטיזם בתפקוד נמוך מצריך גם ליווי צמוד ובמקרים מסוימים, יחליטו ההורים על מטפל צמוד וסיוע אינטנסיבי יותר. למשל מסגרות מתאימות עם תכניות מובנות  ובמקרים אחרים סייעת שילוב במסגרת הלימודית או בבית אחרי הצהריים ובניית תכנית שילוב התפתחותית.

לסיכום

כפי שאין שני בני אדם זהים לחלוטין מכל הבחינות, כך גם אין בני אדם עם אוטיזם שזהים זה לזה בתסמינים. רמות התפקוד השונות מאופיינות בסימפטומים שונים, וחשוב להתאים את הטיפול הן לרמת התפקוד והן לסימנים הספציפיים לאדם.

במידה וילדיכם מתמודד עם אוטיזם, קודם כל זכרו שאינכם לבד ואינכם הראשונים! קיימות קבוצות תמיכה רבות ומגוון רב של טיפולים, העשויים לסייע הן לכם הן לילדיכם להתמודד עם הקושי בצורה מיטיבה ומותאמת.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

https://www.angelsense.com/blog/low-functioning-autism/#:~:text=What%20is%20Low%20Functioning%20Autism,a%20guardian%20throughout%20their%20lives.https://www.verywellhealth.com/high-and-low-functioning-autism-260599

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן