איך מתמודדים עם חרדה ממצב חירום ביטחוני?

כדי להתמודד טוב יותר עם חרדה ממצב בטחוני, חשוב להבין יותר על מנגנונים מנטליים ופזיולוגיים שיכולים להגביר או להפחית את החרדה. מהם מנגנונים אלו ומהם דרכי ההתמודדות הטבעיים שלנו?

מה קורה לראש ולגוף שלנו במצב חרום?

מצב חרום, כפי שלצערנו אנו מכירים בארץ, מייצר פער גדול בין תחושת ה” אי פגיעות” והביטחון לבין תחושת ה”פגיעות” ואי הוודאות . פער זה הוא מיידי, עוצמתי ומאד דרמטי והוא נוצר אצל מבוגרים וילדים כאחד.

רבים מתארים את התחושה כאיבוד שיווי המשקל או האיזון. ההבנה שיש סדר מסויים בעולם או בחיים ושליטה מסויימת והפתאומיות שהסדר והשליטה נלקחים מאיתנו בזמן משבר וחירום גורמת לרבים חרדות, פאניקה, וכאבים פיזיים. במצבים כאלה יש נטיה טבעית לתפוס את העולם כמרושע יותר ואת עצמנו או אחרים כאשמים, אנו עושים זאת כמנגנון הנועד להצדיק ולהסביר את הגורל והמועקה שבמציאות המשתנה.

הגוף שלנו מגיב בכמה מישורים שונים:

פסיכולוגי – שינויים במערכת העצבים האוטונימית, שינויים במערכת האנדוקרינולוגית, נטייה להתנהגות אימפולסיבית ואוטומטית ותחושה של תשישות וחוסר כוחות.

  • רגשי – תגובות רגשיות שונות ובינהן: פחד, חוסר אונים, כעס, מועקה, דיכאון.
  • מחשבתי – קושי בריכוז וחשיבה חזרתית וטורדנית
  • חברתי – צורך מוגבר בתמיכה ואף תחושת תלות בהרגעה או הובלה על ידי גורם סמכותי.
  • התנהגותי – בריחה/ המנעות/ קפאון/ אגרסיביות

למה זה חשוב לדעת מהי התגובה הטבעית שלנו?

פעמים רבות מרבית העבודה הטיפולית קשורה בנירמול תגובות אלו. אנשים חווים קשיים במישורים רבים, כפי שציינו ,אך תחושת האשמה, הביקורת העצמית על התגובה שלנו והאמונה שמשהו איתנו לא בסדר או נורמאלי, היא זו שמעצימה את החרדה באופן חריג.  ברגע שנאפשר לעצמו להכיר בתגובה הטבעית ולא נשפוט אותה נוכל להפנות את הקשב שלנו לחשיבה נוספת שעיקרה הבנה ומודעות של דרכי ההתמודדות שלנו. אם נכיר את התגובה האוטומטית שלנו ונבין מהן האפשרויות הנוספות הקיימות עבורנו על מנת להתמודד טוב יותר עם הטלטלה שאנו עוברים, נוכל להיות הרבה יותר יעילים ולפעול בדרך נכונה יותר עבורנו או עבור ילדנו.

אז מהן דרכי ההתמודדות והאם הן שונות מאדם לאדם?

מחקרים שעוסקים בתצפיות וראיונות עם אנשים במצבי לחץ שונים מזהים מספר דרכי התמודדות.

  1. התמודדות עם הלחץ על ידי אסטרטגיות קוגניטיביות – התנהגותיות, לדוגמא: מייד ינסה למצוא דרכים לפתרון הבעיה, יאסוף כמה שיותר מידע על הנושא, ינסה למצוא הגיון והבנה על ידי שיח פנימי, יארגן תרשימי פעילות וינסה לשלוט על ידי סדר מסויים של פעולות שעבורו נתפסות כרציונאליות ויעילות.
  2. התמודדות על ידי ביטוי רגשי: בכי, כעס, צחוק, או באופן בלתי מילולי כמו כתיבה, ציור. כמו כן נטיה לשתף אחרים בקשיים הרגשיים.
  3. התמודדות על ידי תמיכה חברתית, ירגיש שנעזר מתוך שייכות לקבוצה או ארגון ויתמך מחברים ומשפחה.
  4. התמודדות על ידי דמיון ובניית נרטיב, חלימה בהקיץ, הרפיות, מעבר למחשבות נעימות על מנת להרגע.
  5. התמודדות עם לחץ מתוך בירור והבנה של ערכיו ואמונותיו, בירור של משמעות או תחושות שליחות שמרגיש ופעולה בהתאם לערכים אלו. התמודדות זו מאד תואמת טיפול שנקרא ACT גישה שנבנתה על בסיס הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית.
  6. לכל אדם יש אסטרטגיה אחרת, או מספר אסטרטגיות שהוא מפעיל בזמן משבר או מצב חרום. כאשר אסטרטגיה מסויימת לא עובדת והמשבר גדל זה בדרך כלל בגלל שאנחנו נתקעים על אסטרטגיה מסויימת שלא עובדת. במקרה כזה המטפל/ת מציעים אסטרטגיות נוספות שיכולות להשפיע על המצב הרגשי באופן מהיר.

 

כיצד טיפול CBT יכול לעזור?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול ממוקד אשר אינו דורש בהכרח הכרות מאד מעמיקה עם העבר וההיסטוריה ההתפתחותית. מה שבודקים, מזהים ומשנים בטיפול זה הוא את דפוסי המחשבה והסכמות של מי שמגיע לטיפול ובמקביל מבינים כיצד כלים התנהגותיים יכולים לשרת את המצב התפקודי. כלים התנהגותיים אלו מתחילים בזיהוי ההמנעויות והפסקות של פעילות שגרתית וממשיכים לחשיפה והכוונה של הילד או המבוגר לגורמי החשש והחרדה בצורה הדרגתית וכזו שאינה מציפה ומרתיעה.

הטיפול מגבש תוכנית טיפולית הקשורה לאסטרטגיות ודרכי התמודדות הנצפים על ידי המטפל/ת ומצליח ברוב המקרים ” לקלוע למטרה” ולאפשר מיקוד במרכיב או הגורם העיקרי לחרדה. מכוון שטיפול CBT הוא בעל יותר ממאה טכניקות שונות העוסקות בתחום פתרון הבעיות, ניתן במהרה להקל על הסמפטומים ולהחזיר את התפקוד לרמה הרצויה.

במכון חיבורים צוות של פסיכולוגים ועובדים סוציאלים קליניים במטפלים בחרדה יום יום, מכירים לעומק ומכל הכיוונים את השיטות והגישות הטיפוליות הממוקדות ובעלי נסיון רב והצלחות טיפוליות רבות.

אלינו פונים בזמן של משבר ומקבלים מענה מהיר ומאד ממוקד מהמומחים שלנו.

מקורות:

https://bgu4u-files-system.s3.eu-central-1.amazonaws.com/summaries/%D7%A1%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%9D-%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%9E%D7%A6%D7%91%D7%99-%D7%9C%D7%97%D7%A5-%D7%95%D7%9E%D7%A9%D7%91%D7%A8.pdf

לשיתוף הכתבה >>
Share on facebook
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print