בחירת טיפול פסיכולוגי

פסיכולוג הוא אדם שלמד שני תארים לפחות בתחום הפסיכולוגיה. ישנם סוגים שונים של פסיכולוגים, חלקם עוסקים בייעוץ ארגוני, תעשייתי, התפתחותי ולעתים אך ורק באבחון או במחקר.

סוגי הטיפול הקיימים בפסיכולוגיה

ככלל, ישנם שני סוגים של פסיכולוגים: פסיכולוגים אשר נשענים על שיטות טיפול שנכנסות תחת הקטגוריה של טיפול קוגניטיבי התנהגותי ופסיכולוגים אשר מתייחסים אל הנפש והטיפול דרך נקודת המבט של הפסיכואנליזה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

(CBT- Cognitive Behavioral Therapy) זהו טיפול אשר שם דגש על דפוסי החשיבה הלא מסתגלים של האדם ועל ההתנהגויות הלא מותאמות שלו. דרך שינוי הדפוסים האלה נפתרים מהסימפטום. ישנם סוגים שונים של תרפיית CBT, והמטפל מתאים את הפרוטוקול הספציפי של הטיפול להפרעה איתה מגיע האדם. זהו לא טיפול שנכנס לעומק האישיותי של המטופל, לעברו או ליחסים שלו עם סביבתו שאינם קשורים להפרעה. הוא טיפול קצר טווח, ובהפרעות שונות יש לו אחוזי הצלחה גבוהים במחקרים מבוססי ראיות.

טיפול פסיכואנליטי

פרויד הוא האב המפורסם ביותר של הגישה הטיפולית הזו. טיפול פסיכואנליטי דומה אולי יותר מכולם לדימוי שלנו את הטיפול הפסיכולוגי: האדם שוכב על ספה, המטפל מאחוריו מהנהן ומהמהם בעוד שהוא מדבר את רחשי ליבו. זהו טיפול מאוד ארוך ואינטנסיבי שנמשך כמה שנים כמה פעמים בשבוע.

פסיכותרפיה פסיכודינמית

זו הגישה הקלילה יותר של הטיפול הפסיכואנליטי. המטפל עדיין מסתמך על תיאוריות פסיכואנליטיות אך לא עושה אנליזה למטופל. הוא יושב מולו, משוחח איתו, ונותן לו מענה ופרשנות כמבוסס על ה”אני מאמין” של התאוריה. טיפול זה יכול להימשך אף הוא שנים, אך לרוב הוא לא יתקיים יותר מפעמיים בשבוע. כיום קיים גם טיפול פסיכודינמי קצר טווח, הכולל בין עשרה לשלושים מפגשים.

טיפול דינאמי

הפך להיות שם כללי לטיפול בשיחות שמתנהל פנים אל פנים. מטפלים דינאמים רבים מרחיבים את המשמעות המקורית של השם- המתייחסת לדחפים הלא מודעים של האדם- ומשתמשים גם לעתים בטכניקות CBT, וטכניקות נוספות כגון מיקוד, מיינדפולנס ועוד.

למידע נוסף אודות טיפול פסיכולוגי

כיצד תדע אם אתה צריך לגשת לטיפול?

כשמדובר על קשיים רגשיים כגון התקף חרדה או דיכאון התשובה היא ברורה- כשיש משהו שמפריע לאדם או לסביבה שלו, פגיעה תפקודית שדורשת מענה. אך ביומיום הגבול הזה מעט מטושטש.

לעתים האדם חווה רמות שונות של חוסר שביעות רצון מחייו, או שהוא מבין שיש דפוס מסוים שמעכב אותו ולא מאפשר לו לממש את הפוטנציאל שלו, כזה שגורם לו לבחור שוב ושוב במשרות לא תואמות או בזוגיות לא תומכת. אך לעתים זהו רצון להכיר את העצמי. כל אלו סיבות תקפות לפנייה לטיפול, גם אם לא קיימת מצוקה נפשית ועל פי כמה וכמה אם קיימת כזו.

לשיתוף הכתבה >>
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print