“לקחתי את בתי למסיבת חנוכה בכיתה שלה. טרם ההגעה, הרגשתי שהיא לחוצה ולא נינוחה. הנחתי שהיא מתרגשת מהטקס ולא ייחסתי לכך חשיבות. אבל בסוף המסיבה, כבר נפל לי האסימון. היא לא דיברה עם אף אחת מבנות הכיתה, ישבה בצד רוב הזמן ורק חיכתה שנלך הביתה. היא כנראה לא רצתה שאדע כמה היא לבד. אני מנסה להראות לה שהכל בסדר, אבל מבפנים אני שבורה ולא יודעת מה לעשות” בתור הורה, אחד הקשיים הגדולים הוא לראות את הילדה שלנו מתמודדת עם בעיות חברתיות, כשאנחנו לא יכולים להתמודד עם הקושי בשבילה. בכל זאת, מה כן ניתן לעשות? איך נזהה שמדובר בבעיות חברתיות? איזה בעיות חברתיות מתרחשות בייחוד אצל בנות? כל הפרטים במאמר.
התמודדות עם בעיות חברתיות עשויה להיות מאתגרת ומורכבת הן לבנות והן לבנים. על אף שקיימים קווי דמיון משותפים בין אתגרים חברתיים שחווים בנים ובנות, גם בתחום זה (כמו בתחומים רבים אחרים) אנו עשויים לראות הבדלים בין המגדרים. במאמר זה, נפנה את הקשב לבעיות החברתיות עמן בנות נוטות להתמודד לרוב. הפער בסוג ההתמודדות ובפרספקטיבה עשוי לנבוע מתוך ציפיות חברתיות מגדריות והבדלים פיזיולוגיים. ישנם מספר קשיים חברתיים עמן בנותנו עשויות להתמודד:
על אף שאנו חיים בעידן מתפתח, נדמה כי ישנן ציפיות חברתיות שעוד לא נעלמו מן העולם. מחקר בנעשה בתחום חשף כי 54% מהנשים בעלות נטייה להתנהגות מרצה לעומת 40% מהגברים. מחקר נוסף הראה כי בנות מושפעות יותר מלחץ חברתי ומקולותיהן של אחרים.
הנתונים הללו אינם מקריים. נשים רבות עשויות להרגיש שעליהן להתנהג בצורה מסוימת, להיות עדינות, נעימות, לא להתפרץ, להתלבש יפה, להיראות בצורה מסוימת וכדומה. בעקבות התחושות האלו, בנות עלולות להרגיש שעליהן “לרצות” את הסביבה שלהן, להיות נחמדות יתר על המידה בתחומים רבים, לבטא את רגשותיהן בצורה שמותאמת לציפייה אך לאו דווקא מותאמת לרגשותיהן, להיראות בצורה מסוימת (מדיה חברתית ומודל היופי עשויים להחמיר את ציפיית הנראות). במקרים מסוימים, בנות אשר אינן מתנהגות על פי הסטיגמות הללו, עלולות להתמודד עם בריונות.
מחקר בתחום מצא כי גורמים חברתיים (במסגרת משפחתית) משפיעים על התפתחות הבנות ותפישת המגדר.
*נציין כי גם בנים מתמודדים עם ציפיות רבות מן החברה, כמו “דמות הגבר האידיאלית”: מצופה מהם להצניע את רגשותיהם, להימנע מבכי, לאהוב תחומי עניין מסוימים כמו ספורט, וכדומה.
בריונות מופיעה בדרכים שונות ועלולה להתרחש בכל גיל ובכל מגדר. בקרב בנות, בריונות לאו דווקא תתבטא באלימות פיזית, אלא, אלימות מילולית חברתית. בעיקר בגילאי בית הספר, בנות עשויות להתמודד עם הרחקה חברתית (חרם), שיימינג (עלול להתרחש בסיטואציות חברתיות ו\או ברשת), החפצה, זלזול באינטליגנציה, “מבחני כניסה” לחברות, השפלות בנוגע לנראות או התנהגות “לא מספיק נשית” וכדומה.
מתוך המקום של הסטיגמות החברתיות, עשוי לנבוט הצורך להוכיח. בנות עשויות להרגיש שפיטה וביקורתיות מעצם היותן בנות, ולהתמודד עם צורך בוער להוכיח לסביבה שהן מסוגלות לעשות הכל. לעיתים, התחרותיות והאש פנימית עשויות להניב תוצאות חיוביות מדהימות, ולעיתים, לגרום לתסכול והתשה עקב ניסיונות עיקשים להוכיח לחברה, גם כאשר המצב אינו תואם את האמת הפנימית שלהן.
במידה ואתם סוברים כי ילדתכם או אהובה אחרת מתמודדת עם קושי חברתי, אנו ממליצים לפנות לטיפול. קיים מגוון של טיפולים אפשריים לתמיכה ועזרה, לדוגמה:
טיפול ממוקד רגש. הטיפול מעניק חשיבות עליונה לרגשות, מכיר בהם בהם כטריגרים להתנהגויות ומסייע להפקת תובנות- כיצד ניתן להפיק מהרגש את התוצר המיטבי שלנו. כיצד נוכל להתאים את ההתנהגות, כלומר את הביטוי החיצוני שלנו, לביטוי הפנימי שלנו שהוא הרגש.
דרך הטיפול בתנועה ניתן לייצר חיבור גוף-נפש שמסייע בהבנת החוויה הרגשית שלנו, בצורה קצת אחרת. הטיפול עובד על החיבור בין הגוף לנפש בדרכים שונות המשלבות תנועה מרחבית, משחק ושיח שעושה אינטגרציה בין גוף מילים לחוויות ורגשות.
טיפול דרך אמצעים אמנותיים מסייע לחיבור עצמי ממבט אחר. דרך עיסוק אמנותי, ניתן להתחבר לרגשות בדרך חדשה, לקבל ולעבד את התחושות, ולבנות מקום בטוח ויצירתי לפרספקטיבה חדשה ויצירת דרכי פעולה שונות.
חלקנו, אם לא רובנו, מתמודדים עם סיטואציות חברתיות שונות ומגוונות במהלך היום שלנו: שיחה עם קולגה, היכרות של אם חדשה בגינה ואפילו עמידה בתור בסופר. אמנם, היום כמבוגרים, יצירת קשר עשויה להיראות כמו מיומנות טריוויאלית. אך אם נזכר לרגע בשני העשורים הראשונים לחיינו, הגילאים בהם התחלנו לפתח את המיומנויות החברתיות הללו, אנו עשויים להיזכר גם בהמון רגעים מאתגרים.
אם אתם מרגישים שילדתכם מתמודדת עם אתגרים חברתיים, אל תאמרו נואש. צוות המטפלים במכון שלנו ישמח להעניק טיפול רגשי שיסייע בהתמודדות וישפר את החוסן הנפשי.
בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.
בקרב בנות נוכל לשים לב ל”אלימות סמויה” כמו חרם ושיימינג.
אין גיל ספציפי, כשילדתנו מייצרת אינטרקציה (החל מגיל הגן) היא עשויה להתמודד עם קשיים חברתיים.
הבסיס הכי חשוב לזיהוי הוא מתן תשומת לב והקשבה לסיפורים וחוויות.
לא ניתן לראות את הנולד ולמנוע, אך ניתן לחזק את ילדתנו ולהעניק לה מודל נשי חיובי ועוצמתי כמודל לחיקוי.
אנו ממליצים לפנות לטיפול רגשי שיעניק לבנות מקום בטוח ומכיל לעבד את רגשותיהן.
רוצים לדבר איתנו?
https://community.thriveglobal.com/are-women-pressured-into-unhealthy-people-pleasing/
https://beautifulminds.com.au/what-are-our-teen-girls-greatest-struggles/
https://www.familius.com/why-girls-social-struggles-intensify-during-adolescence/
רח׳ ויסוצקי 4
•
רח׳ דיסנצ'יק 5
•
•
רח׳ אחוזה 142
•
רח' לישנסקי 27
•
•
רח׳ סוקולוב 92
•
ורדינון אליעזר 3
ימי א-ה : 8:00-22:00
•
ימי ו : 8:00-16:00
מכון מומחים לטיפול רגשי הקיים כבר 14 שנים ומציע מגוון טיפולים פסיכולוגיים עם התמחות בטיפול בטראומה, חרדות, OCD, משברים ועוד בשיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית. את המכון מוביל צוות של מעל 60 מטפלים בפריסה ארצית, בעלי תואר שני טיפולי ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ופסיכותרפיה – לכולם אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות
מכון מומחים לטיפול רגשי הקיים כבר 14 שנים ומציע מגוון טיפולים פסיכולוגיים עם התמחות בטיפול בטראומה, חרדות, OCD, משברים ועוד בשיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית. את המכון מוביל צוות של מעל 60 מטפלים בפריסה ארצית, בעלי תואר שני טיפולי ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ופסיכותרפיה – לכולם אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות
© 2022 מכון חיבורים, כל הזכויות שמורות | ריגו-מרקטינג קידום אתרים אורגני
אנחנו כאן בשבילכם
אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים