הוראה מתקנת

שכיחות לקות הלמידה גדלה באופן משמעותי בשנים האחרונות, כך שמדובר על כ-15% מהאוכלוסייה. יש לציין שנתון זה מתייחס לכלל לקויות הלמידה ולא ללקות למידה ספציפית. עם זאת, עדיין יש פער בין כמות האנשים המאובחנים כסובלים מלקויות למידה, לקיום ההפרעה בקרב האוכלוסייה.

הוראה מתקנת

מכון חיבורים אינו עוסק בהוראה מתקנת. המאמר הבא מובא כשרות אינפורמטיבי

אחד הקשיים המרכזיים של ילדים ובני נוער עם לקויות למידה, הוא הקצב המהיר בו מתרחשים האירועים בכיתה, העובדה שבכיתה גדולה הם אינם יכולים פעמים רבות לקבל הסבר נוסף על המטלות וכן קושי להתמודד עם כמויות גדולות של שיעורי בית. פעמים רבות ישנם כתוצאה מלקות הלמידה או מקשיים אחרים כגון הפרעת קשב או בעיות רגשיות, קשיים בקריאה ובכתיבה ומתפתח פער הולך וגדל בין הילד לבני כיתתו.

אחת הדרכים לסייע לתלמידים מתקשים היא במתן הוראה מתקנת.

הוראה מתקנת מובדלת מהוראה רגילה במספר אופנים: ראשית, האדם העוסק בהוראה מתקנת צריך להיות בעל ידע רחב על לקויות למידה, ביטויין ודרכי הטיפול בהן, כלומר בעל תואר אקדמי בחינוך מיוחד או לקויות למידה. שנית, הוראה מתקנת היא הוראה המותאמת באופן מוחלט לרמת הילד, תוך התייחסות לתחומי החוזק שלו. בדרך כלל מורה להוראה מתקנת יבנה תוכנית עבודה, שתתבסס על אבחון דידקטי או פסיכו דידקטי. בהיעדר אבחון כזה, עליו לבצע הערכה של התלמיד, כך שיוכל לבנות לו תכנית מותאמת.א

ההוראה המתקנת ניתנת בשתי דרכים:

  1. בבית הספר על ידי מורת שילוב – דבר המצריך שהילד יעבור אבחון פסיכו דידקטי וועדת שילוב בית ספרית שקובעת את זכאותו לשילוב.
  2. באופן פרטי – על ידי מורה להוראה מתקנת במכון העוסק בטיפול בלקויות למידה.

במסגרת שיעורים פרטיים בהוראה מתקנת – נבנית לתלמיד תכנית עבודה שמטרותיה יכולות להיות מגוונות: צמצום פערים לימודיים, הקנייה ושיפור של קריאה וכתיבה והקניית אסטרטגיות למידה להתמודדות עם תכני למידה שונים.

חשוב שתכנית העבודה תהיה בהלימה לנעשה בבית הספר. על המורה להוראה מתקנת להיות בקשר עם מחנכת הכיתה או מורות השילוב, כך למנוע כפילויות וכך להקיף בעבודה עם הילד את כל התחומים בכל מקום.

במסגרת ההוראה המתקנת יש להתאים לילד את שיטות העבודה הטובות ביותר עבורו. כמו כן, רצוי לשלב עבודה על החומר שהילד לומד בכיתה, אך להתמקד רק בתחומים בהם הוא מתקשה. כך למשל, בהכנת שיעורי בית, לבחור מטלות שבהן הילד בוודאות זקוק לעזרה ולהשאיר לו לעשות לבד מטלות שתהיינה קלות עבורו. כך מצד אחד נחזק את תחומי הקושי ומצד שני נחזק את בטחונו העצמי.

חלק משמעותי מהעבודה בהוראה מתקנת הוא טיפוח הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות. ילדים רבים בעלי קשיי למידה מפתחים דימוי עצמי נמוך ותופסים עצמם כלא מסוגלים ואינם משתתפים בדיונים בכיתה. במסגרת שיעור פרטי, אפשר לעשות הטרמה לחומר הנלמד וכך בכיתה, כאשר המורה מלמדת את החומר, הם יחושו ביטחון ויחלו להשתתף, מה שיגביר עוד את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי.

 

חשוב לדעת- עבודה בהוראה מתקנת מתאימה לילדים מכיתה א’ ומעלה.

לשיתוף הכתבה >>
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print