אבחון דידקטי - מתי מומלץ לעשות, ואיך
ראשי » אבחון ילדים » מתי לעשות אבחון דידקטי
בית ספר הוא מקום של חינוך ולמידה. אנחנו שולחים אליו מידי בוקר את ילדנו על מנת לרכוש ידע ומיומנויות שידרשו להם בהמשך חייהם. אך לא עבור כל הילדים בית הספר הוא חוויה טובה ומלמדת. רוצה לבדוק האם הילד או הילדה שלך סובלים מהפרעות למידה?
מתי כדאי לשקול ביצוע אבחון דידקטי?
ישנם ילדים רבים המתקשים ללמוד. לחלקם קשה להתרכז ולהקשיב לדברי המורים, חלקם מתקשים לקרוא או לכתוב, להבין את החומר או לזכור אותו.
הורים רבים חושבים שלילד שלהם יש “מוטיבציה נמוכה”, שהוא “אינו ממש את הפוטנציאל שלו”, או מתחמק מלמידה. פעמים רבות, הסיבה לכך נעוצה בקשיים לימודיים או רגשיים שהילד חווה. תהליך של אבחון מאפשר למפות את היכולות והקשיים של הילד ולבנות תכנית עבודה שתסייע לו להתקדם, לצד מתן התאמות לימודיות רלוונטיות.
אבחון דידקטי – הוא אבחון הבודק מיומנויות למידה. האבחון הדידקטי כולל מיומנויות של קריאה והבנת הנקרא, כתיבה (מבחינה גרפית, ומבחינת יכולת הבעה), כישורי חשבון, תפקודים מוטוריים וגרפיים, סוגים שונים של זיכרון ומנגנוני בסיס קוגניטיביים שהנם הכרחיים לתהליך רכישת הקריאה והכתיבה.
באבחון ישנה גם התייחסות לתפקודי הקשב והריכוז של הילד: בדיקת טווח הקשב, יכולת לבצע פיצול קשב, קשב חזותי ומוטורי.
עבור מי האבחון הדידקטי מיועד?
מהלך האבחון הדידקטי
האבחון הדידקטי נערך במבנה של “אחד על אחד”- כלומר, המאבחן יושב עם הנבחן ומגיש לו סדרה של מבחנים שונים, הבודקים מערך שלם של יכולות ומיומנויות אקדמיות.
האבחון אורך בין 3 ל-6 שעות, ונערך בפגישה אחת או במספר פגישות, על פי גילו של הילד הנבחן וצרכיו האישיים..
לאחר ביצוע כל המבחנים, מנתח המאבחן את התוצאות, ומשווה את ביצועיו של הנבחן להתפלגות הנורמאלית באוכלוסייה לפי הגיל. כך הוא יכול לכתוב דוח הכולל התייחסות לכל התחומים, ולציין את נקודות החוזק ונקודות החולשה של הילד. בתוך הדו”ח ישנה התייחסות גם לרקע ההתפתחותי והחינוכי, לתפקוד הילד במהלך האבחון וכן ניתוח איכותני של כל הממצאים.
בסוף הדו”ח מצורפות המלצות מפורטות להורים, לבית הספר, להוראה מתקנת ולדרכי היבחנות מתאימות.
מי מבצע את האבחון הדידקטי?
אבחון דידקטי נערך על ידי מאבחנים שהוסמכו לכך על ידי משרד החינוך אשר כולם בעלי תואר שני באבחון וטיפול בלקויות למידה.
במכון חיבורים נמצא צוות מומחים רחב לאבחון דידקטי. כאמור, האבחון הוא רק ראשיתו של תהליך שמטרתו לעזור לילד לממש את יכולותיו בבית הספר, ולכן מציע המכון המשך ליווי של הילד המאובחן ומשפחתו. הצוות ילווה את הילד במהלך האבחון, ובתהליך של התאמת תוכנית אישית ייחודית המתאימה לכל ילד וצרכיו.
לשיתוף הכתבה >>
בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.
- This author does not have any more posts.