הופ גדלתי בשנה! המעבר לכיתה א’ מרגש במיוחד עבור הורים וילדים. עצם המחשבה על התינוק הקטן שלכם שהולך לצעוד עם ילקוט על הגב ובו קלמר ומחברות מעלה חיוך רחב. לצד השינוי הגדול שמצפה לילדכם במעבר מהגן לבית הספר עולים גם חששות ודאגות טבעיים. האם הילד בשל למעבר, או שמא כדאי יהיה להשאיר אותו שנה נוספת בגן? איך יסתדר עם הדרישות החדשות לעומת שגרת המשחק אליה הורגל? והאם יש דרך שאנחנו ההורים יכולים להכין אותו לקראת המעבר ?
ילדנו רוכשים מיומנויות שונות בכל שלב במסע ההתפתחותי והחינוכי. בגן הילדים רוכשים מיומנויות חברתיות, מוטוריות ורגשיות דרך משחק והתנסות בלמידה מבוססת חוויה. כאשר יתחילו את כיתה א’ הם יצטרכו להתרגל להתנהלות במסגרת בית ספר וללוח זמנים שונה. באופן טבעי ילדים לרוב ירכשו את המיומנויות הנדרשות למסגרת החדשה עד סוף גן חובה, ובכל זאת הורים רבים לעיתים שואלים את עצמם האם הילד שלהם אכן מוכן. אז לאילו היבטים כדאי לשים לב במהלך השנה האחרונה בגן חובה ?
הורים רבים מודאגים מרמת המוכנות בתחום הלימודי לקראת המעבר לכיתה א, ובצדק. עם זאת, חשוב לא פחות לשים לב למוכנות בתחום הרגשי. בהיבט הרגשי נרצה לראות שהילד מסוגל להתמודד עם קונפליקטים באמצעות מילים, מצליח לווסת את עצמו בצורה סבירה ולהיעזר במבוגר במקרה הצורך. כמו כן, חשוב לשים לב לביטחון העצמי ותחושת הערך העצמי של הילד ויכולת ההסתגלות לשינויים. במקרה שאתם חשים כי ילדכם מתקשה באופן מסוים באחד מן התחומים הללו מומלץ לחשוב על הכנה רגשית לכיתה א’. קיימות קבוצות שונות של הכנה רגשית אשר מלוות ילדים בסיום גן חובה ומכינות אותם לקראת המעבר. כמו כן, תמיד ניתן לפנות לגורם מקצועי באופן פרטני לחיזוק תחומים רגשיים שאתם חשים שילדכם זקוק לקראת המעבר- חיזוק הבטחון והסימוי העצמי, הסתגלות לשינויים, התמודדות עם תסכולים ועוד.
טיפוח מיומנויות חברתיות הוא אחד ההיבטים המרכזיים בתוכנית הלימודית של הגן. מיומנויות חברתיות חשובות במיוחד לא רק לכיתה א’ אלא גם לחיים. בגן ילדכם לומד לשחק עם ילדים אחרים ולשתף פעולה, הוא לומד להצטרף לפעילויות קבוצתיות, לכבד את המרחב האישי והרגשות של חבריו בסביבה ולהקפיד על חוקים ושגרה. כל ילד עשוי לחוות קשיים בתחום זה ולפנות אליכם לעזרה ותיווך במקרה הצורך.
לאורך שנות החינוך בגיל הרך, ילדכם מתנסה במגוון חומרים ויצירות שמטרתם לשפר את המיומנויות המוטוריות שלו. לקראת כיתה א’ ילדכם ידע להחזיק ולשלוט בכלי כתיבה, להשתמש בצורה טובה במספריים להתמודד עם ישיבה ממושכת ולהתרכז במשימה אחת לאורך זמן. מיומנויות מוטוריות עשויות להתפתח בקצב שונה אצל ילדים שונים ובמידה ואתם חשים כי ילדכם מפגין עיכוב משמעותי בתחום המוטורי ניתן לפנות למרפאה בעיסוק ולתרגל איתו מיומנויות נרכשות אלו.
לקראת כיתה א’ נצפה לראות מוכנות ללמידה ממושכת בבית הספר בתחום הזיכרון, ריכוז שפה ולמידה. הילד מסוגל להבין הוראות וחומר נלמד בצורה פעילה. הוא מצליח להתארגן מול דף, לקרוא מספרים ולזהות אותיות. בשלב זה הילד מתחיל לזהות הברות, וצלילים פותחים וסוגרים של מילים, שלב משמעותי שמהווה בסיס ללמידה של קריאה וכתיבה בבית הספר. ברמה השפתית ילדכם מצלי להתבטא בצורה ברורה ושוטפת, עם אוצר מילים תקין. במידה ואתם חשים פער באחד מתחומים אלו, ניתן להתחיל לתרגל בבית משימות של זיהוי צלילים, אותיות וכתיבת מספרים על דף.
המעבר מהגן לבית הספר עשוי להיות מורכב ומאתגר לכל ילד. המשחק החופשי בגן, לצד למידה חווייתית ומיקוד חברתי משמעותי מתחלף בצורה חדה בכיתה ומורה, ישיבה ממושכת הדורשת ריכוז והקשבה, עמידה בזמנים ומוכנות ללמידה ממושכת עם הפסקות מוגדרות. תקופת ההסתגלות שונה מילד לילד ודורש וקשורה באופן בו ילדכם מגיב ומסתגל לשינויים. תקופת ההסתגלות עשויה אצל ילד אחר להמשך מספר ימים ואצל אחר מספר חודשים, ניתן להעריך את משך תקופת ההסתגלות שתידרש לבנכם בהשוואה לדפוסי ההסתגלות שהפגין בכניסה למסגרות בעבר.
ילדים שמגיעים לקליניקה עם קשיים סביב עלייה לכיתה א’ אלו ילדים שלרוב מפתחים איזשהו סוג שמעורב בו חרדה למשל מבית הספר או מהמסגרת החדשה שלהבדיל מהגן הבטוח והמחבק יש לה ציפיות ודרישות מהתלמיד. למשל שפיתחה חרדת בית ספר והיה לה מאד קשה לעשות כל בוקר את המעבר הזה מהאוטו לשער, הייתה צריכה המון ליווי, לא ישנה טוב בלילה ולא הסכימה ללכת לשירותים בבית הספר. עבדנו בקליניקה המון על איך היא עושה שיהיה לה נעים ומהנה לצד הקושי בבית הספר, מה היא לוקחת איתה מהבית שיעזור לה.
הורים פונים לעזרה מקצועית כשדברים לא מסתדרים. יש קשיים שמיוחסים לכל הילדים למשל המקום של מרחב הבחירה שמצמצם להם, התאמת הציפיות- פתאום יש ממנו ציפייה ולא רק שייהנה. דוגמא: ילדה מתוקה בכיתה א’ שנשאלה איך היה לה ביומה הראשון והיא התלוננה: “כבר לא אכפת להם שיהיה לנו כיף”- זה ממחיש את המעבר התפיסתי בין ילד של גן לילד שהדרישות ממנו הן חיצוניות, משווים אותו לאחרים ולקצב ההתקדמות הכללי של הכיתה.
כפי שציינו קשיי הסתגלות נפוצים בקרב ילדים גם ללא בעיה ניכרת, קשיים אלו יכולים להתבטא בעייפות בשעות אחה”צ בבית, רגישות יתר בימים הראשונים, היעדר מוטיבציה ללכת לבית הספר בבוקר, פטפוט או קימה במהלך השיעור, אי עמידה בזמנים ועוד. קשיים אלו צפויים לדעוך באופן טבעי והדרגתי לאורך זמן בהתאם לקצב של הילד. במידה ואתם חשים כי הילד הולך ומסתגר או לחלופין מפריע בכיתה באופן חזרתי, מתקשה להתרכז וללמוד לאורך זמן ובאופן כללי לא מצליח להסתגל לשגרה החדשה סימן שהילד חווה מצוקה מול המעבר וזקוק לכם. כדאי להתייעץ עם המחנכת ויועצת בית הספר ובמקרה הצורך לפנות לליווי רגשי על מנת לאתר את מוקד הקושי ולסייע לילד להשתלב במסגרת החדשה בצורה הטובה ביותר.
חשוב שאתם כהורים תזכרו שגם אם ילדכם נרגש ואף קצת מתוח לקראתו. הוא בוודאי מרגיש את ציפיותיכם לצד הרצון שלו להצליח במעמד החדש ששייך לגדולים. מערכת היחסים שלכם עם ילדכם היא הדבר החשוב ביותר עבורו ומהווה את הבסיס לגדול ולחקור. שמרו על ערוץ תקשורת פתוח, ונסו לגשש עם ילדכם איך הוא מרגיש לקראת המעבר ותוך כדי, תוך מתן לגיטימציה למגוון הרגשות שעולות בשלבים אלו. אימון קוגניטיבי לאורך השנה בגן חובה ובקיץ סביב זיהוי אותיות, הברות וצלילים, קריאת מספרים והתאמנות בכתיבה עשויים לחזק את הבטחון העצמי שלו ולתרום לתחושת המסוגלות והמוכנות לשלב הלמידה בכיתה. במידה ואתם דואגים בנוגע שמא מיומנות כזו או אחרת מעט בפיגור מהמצופה לקראת המעבר זה הזמן לפנות להדרכת הורים לאיתור הקושי ומתן מענה נקודתי. לעיתים הפתרון יהיה דרך מתן כלים להורים לליווי הילד ולעיתים יכלול טיפול פסיכולוגי לילדים על מנת לסייע לו להגיע ולצלוח את המעבר.
המעבר לכיתה א’ הוא שלב מרגש וחגיגי המעורר רגשות שונים הן בקרב ההורים והן בקרב הילדים. חשוב לשים לב לרגשות אלו ולתת להם מקום מתוך קבלה ואהבה. המעבר כולל הסתגלות למסגרת שונה ומאתגרת עבור הילד ודורש ממנו להסתגל לשינויים רבים ומאתגרים. הורים רבים דואגים למידת הבשלות של ילדיהם לקראת המעבר וחשוב לזכור שלכל ילד יש את הקצב שלו ולרוב ילדים מצליחים לרכוש את המיומנויות הנדרשות לקראת המעבר. חשוב לשים לב במידה וילדכם מפגין קושי משמעותי בתחום מסויים ולתת מענה ממוקד על מנת לחזק את הבטחון העצמי שלו ותחושת המסוגלות לקראת המעבר לכיתה א’.
בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.
תהליך ההסתגלות לכיתה א’ עשוי להיות שונה מילד לילד, יש כאלו שעשויים להשתלב תוך ימים אחדים וכאלו שידרש להם כמה ימים עד שבועות להסתגל. מהיכרות עם הילד והזמן שנדרש עבורו להסתגל במסגרות קודמות ניתן לשער את משך ההסתגלות שידרש עבורו ואיתור המקומות בהם יהיה זקוק לדחיפה ובטחון מכם ההורים.
קיימים ארבעה מישורים עיקריים דרכם כדאי לחשוב על מוכנות לכיתה א’- היבט רגשי, קוגניטיבי, חברתי ומוטורי. לרוב ילדים בגן חובה ירכשו את המיומנויות הנדרשות בקצב שונה. קיימים מספר דרכים פשוטות לסייע לילדכם מישורים אלו ולחזק אותם לקראת המעבר, כמו כן ניתן לפנות לסיוע מקצועי בהתאם לתחום בו אתם חשים כי ילדכם מתקשה.
אמנם תהליך ההסתגלות תלוי במאפייני הילד והקצב שדרוש עבורו במקומות חדשים, אך לכם כהורים יש מספר דרכים לסייע לו ולהגביר את הבטחון והיכולת להשתלב בצורה טובה. שמירה על ערוץ תקשורת פתוח, שיתוף והתעניינות ברגשות השונים, תרגילים עם מספרים ואותיות, התנסות בהחזקת עיפרון והתמצאות בדף ועוד.
הכנה רגשית לכיתה א’ עשויה להתבצע בקבוצה לקראת סוף גן חובה או באופן פרטני. הכנה רגשית כוללת ליווי של הילד וההורים לקראת המעבר לכיתה א’, חיזוק הביטחון העצמי והכנה לקראת המעבר מתוך מטרה לרכך את שלבי ההסתגלות ולאפשר לילד השתלבות קלה במסגרת החדשה.
רוצים לדבר איתנו?
https://www.prodigygame.com/main-en/blog/preparing-for-first-grade/
רח׳ ויסוצקי 4
•
רח׳ דיסנצ'יק 5
•
•
רח׳ אחוזה 142
•
רח' לישנסקי 27
•
•
דרך הפארק 57א
רח׳ סוקולוב 92
•
ורדינון אליעזר 3
ימי א-ה : 8:00-22:00
•
ימי ו : 8:00-16:00
מכון מומחים לטיפול רגשי הקיים כבר 14 שנים ומציע מגוון טיפולים פסיכולוגיים עם התמחות בטיפול בטראומה, חרדות, OCD, משברים ועוד בשיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית. את המכון מוביל צוות של מעל 60 מטפלים בפריסה ארצית, בעלי תואר שני טיפולי ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ופסיכותרפיה – לכולם אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות
מכון מומחים לטיפול רגשי הקיים כבר 14 שנים ומציע מגוון טיפולים פסיכולוגיים עם התמחות בטיפול בטראומה, חרדות, OCD, משברים ועוד בשיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית. את המכון מוביל צוות של מעל 60 מטפלים בפריסה ארצית, בעלי תואר שני טיפולי ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ופסיכותרפיה – לכולם אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות
© 2022 מכון חיבורים, כל הזכויות שמורות | ריגו-מרקטינג קידום אתרים אורגני
אנחנו כאן בשבילכם
אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים