חרדות,טיפים לעזרה עצמית

כל מי שסובל או סבל מתחושת החרדה, יודע לספר על הפגיעה המתמשכת באיכות החיים. הלחץ, המתח וכל הנלווים אליהם, פוגמים ביכולתינו לנהל חיים שלווים ומספקים. יש לזה כמובן טיפול, אך כמו כל דבר – לוקח זמן להגיע להחלטה ללכת לטיפול וגם הטיפול עצמו  מצריך זמן. אז אנחנו כאן כדי לספר על כמה טכניקות שאפשר לתרגל וליישם כדי להקל על המצב, לרכך את הקושי ולהתמודד הרבה יותר טוב עם חרדות.

חרדות,טיפים לעזרה עצמית

דבר ראשון – ידע הוא כוח

ככל שתדעו יותר על חרדות, כך תדעו גם מה עומד מאחוריהן ומה יכול לעזור לכם להתמודד איתן.

יש הרבה מאוד מקורות מידע היום, מחקרים, בעלי מקצוע שמספרים ונותנים טיפים וקווים מנחים, בלוגים ופורומים ייעודיים – שכל מטרתם היא לשפוך עוד ידע על התחום ולצייד את מי שצריך בכלים להתמודדות. אל תתעצלו, שבו, קראו, שמעו, אספו את כל הידע שרק תוכלו וראו איך לאט לאט, אתם נמצאים במצב אחר לגמרי של התמודדות.

טכניקות להרגעה בעת חרדות

התסמינים הבולטים שחווים בעת חרדה קשה הינם קוצר נשימה, ומתח גדול בשרירים. ברגע שיודעים על התסמינים האלו, אפשר להבין היכן למקד את המאמצים הפיזיים. נסו לתרגל טכניקות שונות של נשימה עמוקה, נשימות עם ספירה, החזקת נשימה ושחרור – מצאו את התרגילים הכי נעימים עבורכם  והתמקדו בהם כדי להקל על נשימתכם בעת חרדות.

בנוסף, נסו תרגילי מתיחות ושחרור לשרירים שונים בגוף. התמקדו כל פעם בקבוצת שרירים אחרת. הידיים, הרגליים, הגב…כל אחד מאלו יכול להיות המוקד שצובר הכי הרבה מתח אצלכם. והכל ביחד כמובן יוצר עומס עצום וקשה מנשוא.

שימו לב, שככל שתתרגלו יותר כל אחד מהכיוונים הללו – ‘תשתכללו’ ותיעשו יותר טובים בהם תראו איך יעילותם עולה ואיתה ההקלה לה אתם מייחלים. כמובן,שמדובר בכלים יישומיים שבאים להקל ואינם יכולים להעלים לגמרי או לפתור לחלוטין את בעיית החרדות. אולם ברגע שתשלטו בכלים הללו – תרגישו איך יהיה יותר קל לשאת את הרגעים הקשים ואולי אף לקצרם באופן משמעותי.

חשיבה חיובית ומציאותית

האיבר בגוף שממנו בעצם הכל מגיע, הוא המוח. הרגשות, המחשבות – אלו יוצרים עבורנו גם מציאות פיזית מאוד. החרדה מגיחה בשל טריגרים שטמונים במחשבותינו ועל כן, גם שם ייטב לנו אם נמקד מאמצים. ואיך נוכל לעשות זאת? ובכן, כדי לתקן עלינו להבין מה לא עובד. נצטרך להתאמץ ולנסות לאבחן את אותן מחשבות שליליות ומורידות.

לדוגמא, מחשבות שליליות אופייניות שגורמות לנו למצוקה רבה וחוסר אונים:

  • “אני לא יכול. אני לא מסוגל. אין סיכוי שאצליח”.
  • “למה אני תמיד מפשל? למה שום דבר לא הולך לי אף פעם?”
  • “מדוע אני לא יכול לשלוט בפחדים שלי? למה איני יכול להפסיק את החרדות?”

אלו מחשבות הרסניות, מעיקות. מכבידות. מעודדות חרדה, מעודדות דאגה ודיכאון. אם נצליח לזהות שאנו נמצאים במין מעגל חשיבה שלילית שכזה, נוכל אולי להשפיע עליו ולהחליף את המחשבות הקשות בכאלו שיעזור לנו לצאת מהמצוקה.

למשל:

  • “אני יכול להרגיש חרדה ועדיין לתפקד. אני יכול להתמודד עם החרדה עד שתחלוף, יש לי יכולות.”
  • “אני רק אנושי. לטעות זה אנושי. העיקר שעשיתי כמיטב יכולתי וחשוב שאלמד מכל התנסות כדי להתחזק”.
  • “אין לי צורך לשלוט בחרדות, אני יכול לחיות איתן, כי אני לא נמצא בסכנה אמיתית. אני בסדר ואני לא חייב לעצור את כל מה שאני עושה בגלל החרדות.”

אנחנו יודעים. זה לא קל כמו שזה נשמע. החוכמה היא לנסות. פשוט לנסות. אצל כל אחד ואחת יהיו דברים שיעבדו יותר. כמו כן, ההתנסות עצמה, הניסיון לתרגל ולהשתמש בטכניקות, תגרום לכם להרגיש שאתם עושים משהו מול המצב ולא בחוסר אונים. וכל הקלה, תביא איתה גם תחושה גדולה של סיפוק.

המאמר באדיבות, מכון חיבורים.

 

לשיתוף הכתבה >>
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print