חרדת מבחנים בילדים ובבני נוער

רובנו היינו שם לפני מבחן הבגרות או המתכונת: קשה להירדם בלילה, התיאבון נעלם, הדופק עולה וברגע שמניחים מולנו את טופס הבחינה המח מתרוקן. לחץ לפני מבחנים הוא מנגנון התמודדות טבעי שלא מאפיין רק ילדים ונערים אלא גם מבוגרים רבים. עם זאת, חרדת בחינות, שהיא לחץ לא-פרופורציוני היא מצב לא טבעי שדורש התערבות, במיוחד בגילאי הילדות והנעורים.

כיצד נזהה חרדת מבחנים

חרדת בחינות יכולה להתבטא באין-ספור דרכים שיכולות להשפיע לרעה על הרגשתו, בריאותו והישגיו של הילד והנער. אפשר לחלק את האופן שבו חרדת מבחנים מתבטאת ל-4 תחומים:

  1. תגובה גופנית: לא נדיר שחרדת מבחנים מתבטאת בתגובה גופנית הדומה להתקף חרדה. תגובה זו כוללת קוצר נשימה, דופק מואץ, תחושת חולשה, סחרחורת או התעלפות, נימול בידיים וברגליים, הזעה וצמרמורות, כאבים בחזה, כאבי ראש ואף בחילות, הקאות ושלשולים. לרוב, התגובה הגופנית נמשכת כמספר דקות אך חלק מהתסמינים יכולים להימשך מספר שעות (במיוחד שלשולים וכאב ראש). חשוב לדעת שהתגובה הגופנית לא חייבת להופיע בזמן המבחן, אלא היא יכולה להופיע גם ימים, שבועות וחודשים לפניו- גם כשרק חושבים על הבחינה.
  2. תגובה רגשית: תחושת פחד, חוסר שליטה ולחץ הן נפוצות כאשר מתמודדים עם חרדת בחינות. תחושות אלה יכולות לעלות סמוך למבחן אך גם ימים ושבועות לפניו כשרק חושבים עליו.
  3. תגובה שכלית: התגובה השכלית לחרדת בחינות היא חשובה במיוחד כי היא יכולה להתקבע וללוות את הנער במשך תקופה ארוכה לאחר המבחן. התגובה השכלית לחרדת בחינות מורכבת מפגיעה בביטחון העצמי, פגיעה בערך העצמי (“אני לא טוב במבחנים” או “אני לא טוב בלימודים”) ויכולה להגיע גם לפיתוח הימנעות ממסלולי חיים שמשלבים מבחנים.
  4. תגובה התנהגותית: התגובה ההתנהגותית לחרדת בחינות היא החשובה ביותר להמשך חייו של הילד. פיתוח התנהגויות שליליות סביב חרדת המבחנים יכול לפגוע בהתמודדותו עם האתגר, לפגיעה בהישגיו ולקיבוע מנגנוני התמודדות שליליים שילוו אותו בהמשך חייו. תגובות התנהגותיות קצרות טווח לחרדת בחינות כוללות הימנעות מהתכוננות למבחן, הימנעות מהבחינה עצמה, למידה עודפת הפוגעת באורח של הילד ושימוש לרעה בחומרים כגון אלכוהול או סמים על מנת לטשטש את הלחץ. תגובה ארוכת-טווח יכולה להתבטא כהימנעות ממסלולי קריירה שמשלבים בחינות, כגון בחינה פסיכומטרית או לימודים אקדמאיים.

 

מעוניינים להרחיב על תסמיני התקף חרדה? תוכלו לעשות זאת בלחיצה כאן  

 

מה המקור?

לעיתים קרובות, חרדת בחינות מאפיינת ילדים ובני נוער עם נטייה לפרפקציוניזם– הצורך להיות מושלם, לעיתים מעבר למה שאפשרי ותוך פחד גדול מכישלון. פרפקציוניסטים יכולים לראות הישגים שלהם בתחום מסוים, גם אם מדובר במבחן בודד, כגורם המכריע בהערכה העצמית שלהם.

כשמדובר בילדים ובבני נוער, שנמצאים בתהליך רגיש מאוד של בניית הערך והביטחון העצמי שלהם לפרפקציוניזם ולחרדת בחינות יכולה להיות השפעה משמעותית על אישיותם המתעצבת.

לעתים, חרדת מבחנים מופיעה יחד עם אבחנות נוספות כמו ADHD (בעיות קשב וריכוז), הפרעות חרדה אחרות או דכאון.

מה לעשות כשלילד יש חרדת בחינות?

זיהוי התגובות הגופניות, הרגשיות, השכליות וההתנהגותיות שציינו הוא צעד חשוב מאוד בדרך למתן העזרה שהילד שלכם זקוק לה.

לא תמיד ילדכם ישתף אתכם בחרדת הבחינות שלו גם אם התקשורת ביניכם מצוינת. לעתים המתבגרים מתקשים להודות שהם מרגישים חרדה סביב המבחנים וייתכן שהם עצמם תופסים את החרדה כתהליך טבעי או קושרים אותה בדימוי העצמי הכללי שלהם שהם ‘פשוט לא מצליחים במבחנים’. לכן, הם נמנעים מלבקש עזרה, ממשיכים לחוות חוויות שליליות ולמעשה יוצרים מעגל שחוזר על עצמו.

 

פולינה, פסיכולוגית ילדים ונוער במכון, מספרת על ההזדמנות המיוחדת שמאפשר המפגש הטיפולי:

הטיפול הוא הזדמנות לקחת פסק זמן כדי להתבונן ולייצר שינוי במה שנראה לפעמים כמו מרוץ ללא שליטה. לכל ילד/ה או נער/ה יש את האופי הייחודי שלהם והקשיים שלהם, והמפגש בחדר הטיפולים מאפשר קשר קרוב ואישי עם התאמה של כלים נכונים. המתמודדים עם חרדת הבחינות לומדים להכיר את החוויה שלהם ולנהל את עצמם גם מול אתגרים שחשבו קודם שהם בלתי אפשריים“.

 

אם אתם חוששים שלילדכם יש חרדת בחינות שקלו את הצעדים הבאים:

  • תשאלו אותו כיצד הוא מרגיש סביב הבחינות ואם הוא חווה את התגובות הגופניות, הרגשיות השכליות וההתנהגותיות שציינו.
  • הקפידו על שגרת חיים מסודרת ובריאה, גם סביב הבחינות: ארוחות מסודרות ומזינות, שעות שינה מספקות והקפידו על המשך ביצוע הפעילויות שמסבות לילד הנאה ובהן פעילות גופנית ומפגשים חברתיים.
  • חזקו את הילד: הקפידו להזכיר לו שהערכתו העצמית, הערכתו החברתית, הצלחתו בחיים וודאי שאהבתכם אליו ותמיכתכם בו לא תלויה בציון כזה או אחר.
  • שקלו לשתף את בית הספר ולהתאים לילד תנאי בחינה שיקלו עליו.
  • היעזרו באיש מקצוע

 

העמקה באסטרטגיות להתמודדות יעילה עם חרדת בחינות ניתן למצוא גם במאמרה של Raychelle Cassada Lohmann בקישור זה

 

אז מתי נפנה לעזרה מקצועית?

רצוי לפנות לעזרה מקצועית בכל מצב שאתם מרגשים שאתם זקוקים למבוגר נוסף, מנוסה ומקצועי שיוכל לאפשר לכם ולילדכם מרחב טיפולי להתמודדות ולטיפול עם חרדת בחינות. מצבים שבהם מומלץ במיוחד לשקול לפנות לעזרה מקצועית כוללים:

א. תסמיני התקף חרדה גופניים לרבות כאבי חזה, קוצר נשימה, חולשה וסחרחורת, בחילות והקאות ותסמינים אחרים שציינו.

ב. התקבעות של תגובות רגשיות וקוגניטיביות לחרדת מבחנים כגון אמירות ‘אני לא מוצלח’, ‘אני אף פעם לא אצליח במבחנים’, ‘אני אפס’

ג. שינויים התנהגותיים כגון הימנעות ממבחנים, העדר שינה בלילות, הימנעות מהגעה לבית הספר והפסקת ביצוע פעילויות אהובות קודמות כגון ספורט, חוגים, תנועות נוער ומפגשים חברתיים.

ד. דיווח של הילד או של מורים על אירועי ‘בלק אאוט’ רבים שבהם הוא מרגיש מוכן למבחן, אך מגיש טופס ריק או לא יכול להביא לכדי ביטוי את יכולותיו.

הטיפול בחרדת בחינות בילדים ובבני נוער

קיימות שיטות רבות להתמודדות עם חרדת בחינות בילדים ובבני נוער שנמצאו יעילות במחקרים לאורך השנים. שיטות אלה כוללות גם כלים ליישום לפני הבחינה כגון ביצוע סימולציות והקפדה על משטר למידה מתוכנן היטב וגם כלים בהם ניתן להשתמש במהלך המבחן כגון תרגילי נשימה, דמיון מודרך ומיינדפולנס.

שיטת טיפול שנמצאה יעילה להתמודדות עם חרדת בחינות היא טיפול ממוקד- CBT (טיפול התנהגותי קוגנטיבי). יתרונה של שיטה זו הוא שהיא אורכת מעט יחסית זמן (עד כ-20 פגישות קצרות) והיא בונה ‘ארסנל יכולות’ בהן הילד יכול להשתמש בחייו, גם מחוץ לחדר הטיפולים. הגל החדש של טיפולי ה-CBT, כולל את טכניקת הטיפול המתקדמת ACT (תרפיית קבלה ומחויבות), לרבות מיינדפולנס וכלים חדשים אחרים שצלחו את מבחן ההוכחה של המדע המערבי והוכיחו את עצמם בטיפול בחרדה. עם הצוות הטיפולי המנוסה של “מכון חיבורים” נמנים כמה מהמטפלים המובילים בישראל ל-ACT.

 

ההורים הם חלק חשוב בברית הטיפולית

בדומה לבעיות רבות אחרות אצל מתבגרים, כל תהליך טיפולי הוא אחר ונבנה מסביב לקשיים ולחוזקות של הילד שלכם. אחד הצעדים החשובים ביותר בבניית התוכנית, הוא עירובכם, ההורים. כדמויות חשובות ביותר בחייו של הילד, גם אם הוא נער מתבגר ועצמאי שמרחיק אתכם ממנו, יש לכם תפקיד חשוב בהקלה על הקושי של ילדכם.

ביחד, נבנה ברית טיפולית בה גם נשמור על פרטיותו והעדפתו של ילדכם וגם נבנה מרחב בטוח ויעיל שיתמוך שגרה ביתית בריאה להתמודדות עם חרדת המבחנים של ילדכם.

אם תרצו להרחיב על טיפול CBT עם ילדים ונוער תוכלו לעשות זאת כאן. 

 

המאמר נערך על ידי ליאת פרוכטמן, פסיכולוגית חינוכית מומחית ומדריכה. ראש צוות טיפול בילדים ונוער במכון. 

 *המאמר פונה לשני המינים, ילדים וילדות, נערים ונערות, והשימוש בלשון זכר הוא לצורך נוחות בלבד.

 

מקורות: 

Cassady, J. C., & Johnson, R. E. (2002). Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology, 27, 270-295 

Hembree, R. (1988). Correlates, causes, effects, and treatment of test anxiety. Review of Educational Research, 58, 47-77 

Putwain, DW (2008) Examination stress and test anxiety. PSYCHOLOGIST, 21 (12). pp. 1026-1029 

von der Embse, N., Barterian, J. & Segool, N. (2013). Test anxiety interventions for children and adolescents: A systematic review of treatment studies from 2000–2010. Psychology in the Schools, 50(1), 57-71 

לשיתוף הכתבה >>
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print