טיפול בחרדת נהיגה

חרדת נהיגה

טיפול בחרדת נהיגה

חרדת נהיגה

התניידות ברכב מסמלת עבור רבים אמצעי לחופש ולהנאה, אך עבור חלק מן האנשים היא מקור לפחדים ולחרדות • לא קל להתנהל בעולם עם חרדת נהיגה אך עם זיהוי מקצועי של מקורותיה – כן ניתן להתגבר עליה ולחזור לנהוג ללא חשש.

חרדת נהיגה

לרובנו נהיגה מסמלת אמצעי לעצמאות וחופש, ועצם הנהיגה עצמה נתפסת אצל רובנו כפעולה בסיסית המאפשרת אורך חיים יעיל ומהנה יותר. אך אחת מהחרדות הספציפיות הנפוצות ביותר היא חרדת הנהיגה. חרדה זו גורמת לתחושה של חוסר אונים וחשש מאיבוד שליטה ועוצמתה משתנה מאדם לאדם, ישנם אנשים החוששים מנהיגה בכבישים סואנים, מהירים או מבודדים, או אלו החוששים מנסיעה בחושך או בתנאי מזג אוויר סוערים. החרדה גורמת לנהיגה ברמת מודעות עצמית וסביבתית גבוהה, תוך תחושות פיזיולוגיות היוצרות אי נוחות, עצבנות ולחץ ועלולה לגרום להימנעות מלאה מנהיגה. רבים מאלו הסובלים מחרדת נהיגה יחששו לנסוע ברכב גם כאשר אדם אחר נוהג והדבר עלול לפגוע משמעותית באיכות חייהם וחיי הסובבים אותם, שכן לעיתים אנו תלויים בניידות זו שתאפשר לנו אורך חיים תקין.

 

מהם הגורמים לחרדת נהיגה?

חרדת נהיגה מופיעה בדרך כלל כתגובה לאירוע טראומטי הקשור במעורבות בתאונה או חשיפה לתאונה קשה בה נפגעו אחרים. לעיתים, אדם החווה התקפת פאניקה בזמן נהיגה עלול לקשר את ההתקף לנהיגה עצמה ולפתח חרדה והימנעות כתוצאה מכך.

מהם הסימפטומים של חרדת נהיגה?

סימפטומים פיזיולוגיים כגון: דופק לב מואץ, בחילות, סחרחורות, כאבי ראש ובטן, נשימה מואצת או כבדה וכו

מחשבות קטסטרופאליות ושליליות כגון: ” אהיה בלחץ ולא אהיה מרוכז בנהיגה” ,  “אאבד שליטה על המכונית” וכו

הימנעות ממצבים מעוררי חרדה או מנהיגה באופן כללי

מאפיינים פסיכולוגיים היוצרים תחושה ואמונה כי קיימת סכנה ממשית, גם במצב בו הכל תקין ומתנהל כשורה
מאפיינים אלו משפיעים על ערכו העצמי של הסובל מחרדת נהיגה ומצמצמים את האמונה ביכולתו להתמודד עם מצבי לחץ שונים ולנהל אורח חיים רצוי. חרדת הנהיגה והסימפטומים השונים עלולים ליצור תחושת דיכאון והפרעות בשינה.

מהו הטיפול המתאים?

על פי רוב מטפלים בחרדה על ידי טיפולים ממוקדים כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי או טיפול דינאמי קצר מועד. מטרת הטיפול היא ללמד כיצד להתמודד באופן נכון עם החרדה בזמן הנהיגה, ליצור מודעות גבוהה יותר לסוגי החשיבה הבלתי יעילים אשר מגבירים ומשמרים את החרדה, לפתח ולתרגל דפוסי חשיבה אלטרנטיביים ובריאים יותר, להיחשף באופן התנהגותי לרגשות ולתחושות הקיימות מבלי שהן יגבירו את החרדה. הטיפולים מתמקדים בדפוסים העומדים בבסיס היווצרות החרדה כגון: צורך בשליטה, פחד מאי ודאות וערך עצמי נמוך. בטיפול נעזרים בכלים שונים כגון ליווי בחשיפה בזמן הנהיגה עצמה ויוצרים מערך תרגול שמטרתו להטמיע את הכלים השונים וליצור הסתגלות מלאה.

אותם רגעים של התמודדות מול קהל אנשים מעוררים רעד והתרגשות המוכרים לכולם. אולם ישנם אנשים שעבורם דיבור אל מול קהל, גם אל מול מספר קטן של אנשים, הוא סיוט של ממש.

עבור הסובלים מחרדת קהל, דיבור אל מול עיניים בוחנות מעוררת בהם תחושת מודעות עצמית מוגזמת. מחשבות על כישלון והפחד משיפוט הקהל משבשים את רצף המחשבה ומביאים ללחץ נפשי כבד.
עבורם, מספיקה לעיתים מחשבה על הסיטואציה כדי להביא לתופעות פיזיולוגיות בלתי נשלטות הכוללות דופק מואץ, הזעה מוגברת, נשימה כבדה, כאבי בטן, בעיות עיכול ועוד.

אם התחושות הללו מעוררות בכם הזדהות, אתם לא לבד. רבים כמותכם מתמודדים עם פחד הקבל ומרגישים שהם אינם מצליחים לממש את הפוטנציאל שלהם להצלחה.

לשיתוף הכתבה >>