מהי חרדת נהיגה – וכיצד חוזרים לנסוע ללא דאגות?

אפשר לחזור להרגיש שנהיגה היא אמצעי לחופש ולהנאה! אובדן תחושת השליטה והביטחון בדרך כלל מתעצמת ככל שעובר הזמן, הטיפול במכון מציע כלים קוגניטיביים והתנהגותיים המאפשרים לפחדים ולחרדות לפנות מקום לתחושת מסוגלות וביטחון בנהיגה. במאמר זה נתאר על מה חושבים ומה מרגישים אנשים עם חרדת נהיגה, מהם הגורמים לה ומהו הטיפול הממוקד שלנו.

איך נראית חרדת הנהיגה שלך?

לרובנו נהיגה מסמלת אמצעי לעצמאות וחופש, ועצם הנהיגה עצמה נתפסת אצל רובנו כפעולה בסיסית המאפשרת אורך חיים יעיל ומהנה יותר. אך אחת מהחרדות הספציפיות הנפוצות ביותר היא חרדת נהיגה. חרדה זו גורמת לתחושה של חוסר אונים וחשש מאיבוד שליטה ועוצמתה משתנה מאדם לאדם:

ישנם אנשים החוששים מנהיגה בכבישים סואנים, מהירים או מבודדים, או אלו החוששים מנסיעה בחושך או בתנאי מזג אוויר סוערים.

יש כאלו שחוששים שיאבדו את דרכם ולא ידעו כיצד להתמצא, יש כאלו שרוצים להבטיח לעצמם אפשרות לעצירה בצד ולכן לא נוסעים בכבישים מהירים, יש כאלו שרוצים להרגיש שהם קרובים לבית חולים או מקום שיוכל לטפל בהם במקרה תאונה. לכל אחד יש את הפחדים המאפיינים את חרדת הנהיגה שלו/ה.

איך אתם מרגישים ועל מה אתם חושבים בזמן חרדה?

חרדת נהיגה גורמת לנהיגה ברמת מודעות עצמית וסביבתית גבוהה מאד, תוך תחושות פיזיולוגיות היוצרות אי נוחות, עצבנות ולחץ ועלולה לגרום להימנעות מלאה מנהיגה.

מטופלים רבים במכון מתארים חשש שלא ישלטו ברגליים שאמורות לבלום במידת הצורך או שלא יוכלו להתרכז בצורה מספיק טובה, הם מתארים שהראש לא מפסיק ליצר מחשבות קטסטרופאליות, שיש תחושת שיתוק וריכוז בחרדה בלבד, שכל נסיעה דורשת לגייס כוחות ומשאבים רבים שלאחר מכן משאירים את הגוף מרוכן מאנרגיה.

רבים מאלו הסובלים מחרדת נהיגה יחששו לנסוע ברכב גם כאשר אדם אחר נוהג והדבר עלול לפגוע משמעותית באיכות חייהם וחיי הסובבים אותם, שכן לעיתים אנו תלויים בניידות זו שתאפשר לנו אורך חיים תקין.

מהם הגורמים לחרדת נהיגה?

חרדת נהיגה יכולה להופיע כתגובה לאירוע טראומטי הקשור במעורבות בתאונה או חשיפה לתאונה קשה בה נפגעו אחרים. לעיתים, אדם החווה התקף פאניקה בזמן נהיגה עלול לקשר את ההתקף לנהיגה עצמה ולפתח חרדה והימנעות כתוצאה מכך.

 

מטופלים רבים הפונים אלינו עם פחד מנהיגה מדווחים בפגישה הראשונה על רגע מכונן בזמן נהיגה שבו הרגישו שהחרדה עולה במהירות והתחושות הן של איבוד שליטה על הגוף או על

“הראש”. לפני הרגע הזה לא היתה להן חרדת נהיגה ולאחר הרגע הזה חרדת הנהיגה היתה קיימת ונוכחת בעוצמה בחייהם. מאותו הרגע הם עסוקים ב”התנהגויות בטוחות” ( נהיגה במהירות נמוכה, התבוננות מוגזמת במראות, האטה לפני מעבר נתיב…) שנועדו לצמצם את הסיכוי לאיבוד שליטה, אך בפועל התנהגויות אלו רק מחזקות את החרדה. במאמר זה מתואר הקשר שבין התנהגויות בטוחות לבין עליה ברמות חרדה.

 

לעיתים תחושת חוסר שליטה כללית במקומות אחרים בחיים מתבטאת דרך הנהיגה. אנשים עם נטייה לאגור את הקשיים שלהם מדווחים על התפרצות של החרדה. במקרה כזה ,המקום בו התרחש ההתקף חרדה הראשון, מקבל יחוס כ” מקום המעורר את החרדה”. במידה וההתקף התרחש בזמן נהיגה ישנה נטייה להאמין שהנהיגה מייצרת את ההתקף. בבלוגים שונים של אנשים שסובלים מחרדת נהיגה מתארים שהדרך הטובה ביותר ליצר שינוי היא על ידי חשיפה, לאט לאט הגוף מסתגל לרמת חרדה יותר ויותר גבוהה ומאפשר שיחרור של שליטה. בטיפול במכון אנו מבצעים חשיפות המאפשרות הסתגלות כחלק מתוכנית הטיפול שלנו.

 

מהם הסימפטומים של חרדת נהיגה?

  • סימפטומים פיזיולוגיים כגון: דופק לב מואץ, בחילות, סחרחורות, כאבי ראש ובטן, נשימה מואצת או כבדה וכו
  • מחשבות קטסטרופאליות ושליליות כגון: ” אהיה בלחץ ולא אהיה מרוכז בנהיגה”, “אאבד שליטה על המכונית” וכו
  • הימנעות ממצבים מעוררי חרדה או מנהיגה באופן כללי
  • מאפיינים פסיכולוגיים היוצרים תחושה ואמונה כי קיימת סכנה ממשית, גם במצב בו הכל תקין ומתנהל כשורה

מאפיינים אלו משפיעים על ערכו העצמי של הסובל/ת מחרדת נהיגה ומצמצמים את האמונה ביכולתם להתמודד עם מצבי לחץ שונים ולנהל אורח חיים רצוי. חרדת נהיגה והסימפטומים השונים עלולים ליצור תחושת דיכאון והפרעות בשינה.

 

כן יש טיפול מוצלח וממוקד!

צוות מכון חיבורים מטפל כבר שמונה שנים בחרדות שונות ובינהן חרדת נהיגה. אנחנו מבינים שהבנת הגורמים לחרדה היא חשובה, אך מתמקדים לאורך הטיפול בדרכים לייצר שינוי התנהגותי ומחשבתי אשר מוביל להתמודדות אחרת בזמן נהיגה והכרה ביכולת ובמסוגלות להכיל את החרדה.

חרדת נהיגה היא סמפטום שניתן להפחית ולווסת את עוצמתו ותדירותו. זאת עושים בעיקר על ידי חשיפות בנהיגה ושינוי תפיסת השליטה. המטפלים במכון בעלי נסיון בטיפול ממוקד ומצליחים לעזור לאנשים רבים שמגיעים אלינו בשלבי המנעות שונים מנהיגה.

על פי רוב מטפלים בחרדה על ידי טיפולים ממוקדים כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי או טיפול בגישת  ACT ( טיפול בקבלה ומחוייבות) מטרת הטיפול היא ללמד כיצד להתמודד באופן נכון עם חרדת נהיגה, ליצור מודעות גבוהה יותר לסוגי החשיבה הבלתי יעילים אשר מגבירים ומשמרים את החרדה, לפתח חשיבה שמאפשרת לנו לצאת ממצב פזיולוגי של ” אני בסכנה”  ולתרגל דפוסי חשיבה אלטרנטיביים ובריאים יותר, להיחשף באופן התנהגותי לרגשות ולתחושות הקיימות מבלי שהן יגבירו את החרדה.

הטיפולים מתמקדים בדפוסים העומדים בבסיס היווצרות חרדת נהיגה כגון: צורך בשליטה, פחד מאי ודאות וערך עצמי נמוך. בטיפול נעזרים בכלים שונים כגון ליווי בחשיפה בזמן הנהיגה עצמה ויוצרים מערך תרגול שמטרתו להטמיע את הכלים השונים וליצור הסתגלות מלאה.

מקורות:

https://www.beyondblue.org.au/get-support/online-forums/anxiety/driving-anxiety-has-anyone-had-any-success-with-this-

Factors contributing to anxious driving behavior: The role of stress history and accident severity. Journal of Anxiety Disorders

Volume 25, Issue 4, May 2011, Pages 592-598

לשיתוף הכתבה >>
Share on facebook
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print