מ’ הוא בחור בן 21 שמדווח על רגשי דיכאון ולחץ ברמה גבוהה לגביי הלימודים ומציין שהוא “מנסה להתחמק מלהגיע לשיעורים”. מ’ מבלה חלק גדול מהיום בחדר שלו במעונות במשחקי וידאו ומספר שהוא לא מצליח להנות מהשגרה שלו, ממעט להשתתף בשיעורים ונמנע מלפנות למרצים שלו כדי לשפר את ציוניו. מ’ תמיד היה אדם ביישן ומספר שהייתה לו קבוצה קטנה ומגובשת של חברים מהיסודי ועד התיכון. כמות הלחץ של מ’ התגברה משמעותית כשהתחיל ללמוד במכללה, כאשר הוא מתקשר עם אחרים הוא מתקשה להתרכז כי הוא עסוק בלדאוג מה יחשבו עליו – הוא מניח שיצטייר “טיפש”, “משעמם” או “לוזר”.
כאשר מ’ מאבד את הריכוז הוא מגמגם, מאבד מילים ומתחיל להזיע, מה שרק גורם לו להרגיש יותר אי נוחות. לאחר האינטראקציה, הוא נזכר בשיחה שוב ושוב, תוך שחזור בדברים ה”מטופשים” שאמר. מאז שהתחיל ללמוד, מ’ מתבודד יותר, דחה הזמנות משותפות ללכת לאכול או לבלות, ו”מסנן” טלפונים, החששות שלו לגבי האופן שבו אחרים רואים אותו הם המניעים אותו להימנע מאינטראקציות חברתיות.
זוהי דוגמא לסיפור על חרדה חברתית, חרדה חברתית מובילה להתעסקות בלתי פוסקת בדעתם של אחרים, וגורמת להימנעות ממצבים חברתיים, לעיתים אף לדיכאון ולתסמינים פיזיולוגיים.
“בהרבה מקרים נראה אצל אנשים המתמודדים עם חרדה חברתית כתפיסה שמשהו איתם לא בסדר והם היחידים שחווים את זה. לעיתים התפיסה הזו עלולה להוביל לשינוי שלילי משמעותי באורח החיים, למשל הימנעויות מסיטואציות מסוימות. הדבר הראשון שאסביר להם הוא שזוהי תופעה מאוד נפוצה וחשוב מכך, יש כיום דרכים יעילות מאוד וממוקדות לטיפול בחרדה חברתית ולחזור לחיות חיים שלמים ומלאים יותר”
מקורה של החרדה החברתית הוא הפחד להיות חשוף למצב של השפלה או מבוכה בחברה, זהו מצב שבו אדם כה רגיש לאופן בו ייתפס בעייני האחר, עד כדי הימנעות ממצבים חברתיים בהם החרדה עולה. חרדה חברתית יכולה להתעורר רק במצבים מסוימים כמו דיבור אל מול קהל ובמקרים אחרים החרדה היא כללית יותר ומתעוררת במצבים חברתיים שונים, גם כאלה הנתפסים “רגילים” לאדם אחר. אחד הקשיים שגורמים לחרדה להתעצם ולהחמיר עם הזמן הוא הנטייה להימנעות מהמצבים מעוררי החרדה, עולמו של המתמודד עם החרדה הופך צר יותר ומתרחשת פגיעה באיכות החיים בשל המגבלות. [1]
ביישנות קיצונית לא בהכרח מעידה על חרדה חברתית אבל יכולה להופיע לצידה, קיומה של חרדה חברתית אינו מעיד בהכרח על אוטיזם אבל במקרים רבים השניים מופיעים יחד, חשוב להיות מודעים להבדלים. חרדה וקשיים חברתיים הם תסמינים בולטים המופיעים אצל מי שאובחן על הספקטרום האוטיסטי כ-41% מהמתמודדים עם אוטיזם יאובחנו בסוגים שונים של חרדות בנוסף כאשר חרדה חברתית היא הנפוצה ביניהן [2], עם זאת חשוב מאד לעבור אבחנה מבדלת על ידי אנשי מקצוע ואף לקבל חוות דעת שנייה כדי להימנע מאבחנה שגויה כי אפילו אנשי המקצוע עלולים לשגות בנושא זה. אלו האפיונים הבולטים של כל אחת מהאבחנות:
חרדה חברתית– אדם המתמודד עם חרדה זו יפגין תסמיני מצוקה וחרדה כאשר ברמות משתנות כאשר הוא נפגש בסיטואציות חברתיות בהן הוא יידרש לעשות פעולה חברתית שתחווה מאיימת על ידו כמו הצגה עצמית, דיבור מול אנשים רבים או דייט. אדם זה אולי יגמגמם, יסמיק או יקפא ויתקשה לדבר ולהתבטא כראוי. אדם זה יטה להעדיף הסתגרות והימנעות ממצבים חברתיים כמתואר. ילדים עם חרדה זו לעיתים יפתחו חרדה מבית הספר ויתקלו בקושי חברתי במסגרת זו [3].
ביישנות- ביישנות קיצונית מאד יכולה לגבול בהפרעת חרדה חברתית. במקרי הביישנות המתונים יותר, נראה אדם שמעדיף להתבטא פחות בחברה, אולי יותר קל לו לבטא את עצמו בשיח “אחד על אחד”. ילדים ביישנים יכולים לדעת את התשובות שהמורה שואלת בכיתה ולהימנע מלומר אותן מול כולם.
אוטיזם– אוטיזם איננו מצב נפשי להבדיל מחרדה, אלא נוירולוגי שמופיע בזמן ההתפתחות של הילד בשנותיו הראשונות. אוטיזם בעל השפעה מכרעת על היכולת לתקשורת אנושית חברתית ועל ההתנהגות. מי שנמצא על הספקטרום חווה קשיי תקשורת ברמות שונות כאשר חלקם סובלים מחרדות שנוצרות סביב אותו קושי תפקודי ותקשורתי. בעלי אוטיזם זקוקים לתחושת שליטה ושיגרה מובנית, קשה להם ליזום קשרים חברתיים ולעיתים אינם יודעים כיצד להתנהג באופן מותאם חברתית לסביבה. כמו כן, אוטיזם מלווה ברגישות חושית וקשיי ויסות חושי לעיתים קרובות, כל המרכיבים האלו, גורמים לעיתים קרובות לתחושה כאוטית ומאיימת וכל שינוי או מעבר בחייו יכול לגרום לאוטיסט להתפרקות וחרדה [4].
ישנן סיבות שונות להופעת החרדה אך במרבית המקרים הגורם מקושר להתפתחות תחושת ערך עצמי נמוך בילדות בעקבות סיבות שונות כגון: דחייה חברתית, ביקורת של ההורים או דמויות סמכות אחרות, תחושה של שונות בעקבות הפרעת קשב וריכוז או רגישות ובישנות גבוהה, ציפייה עצמית גבוהה, חשש מכישלון וכו’.
שכיחותה של חרדה חברתית נמצא בטווח של בין 3-13% מתוך כלל האוכלוסייה כאשר נשים נוטות לסבול ממנה יותר. חרדה חברתית מופיעה לרוב בגילאי ההתבגרות יחד עם השינויים הדרסטיים המאפיינים את הגיל הן מבחינה פיזית והן חברתית. חשוב לציין שתקופת הקורונה גרמה לעלייה ניכרת בשיעור החרדה החברתית בקרב בני נוער.
טיפול פסיכולוגי יכול לאפשר למטופל להבין את עצמו טוב יותר, לפתח מודעות לעצמו ולחרדה שלו, ולהגיע בליווי המטפל לרווחה נפשית ושחרור מלא ממנה. כיום גישות נפוצות לטיפול בחרדה הן ממוקדות כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול בביופידבק או טיפול דינאמי קצר מועד. טיפולים פסיכולוגיים שנבדקו מחקרית כיעילים לטיפול בחרדה אלו טיפולי CBT (טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים) טיפולים אלו מסייעים למטופל ליצור מודעות גבוהה יותר לסוגי החשיבה הבלתי יעילים אשר מגבירים ומשמרים את החרדה, לפתח ולתרגל דפוסי חשיבה אלטרנטיביים ובריאים יותר, להיחשף באופן התנהגותי לרגשות ולתחושות הקיימות. הטיפול בחרדה חברתית מתמקד בדפוס העומד בבסיס היווצרות החרדה כגון: צורך בשליטה, פחד מביקורת ודחייה וערך עצמי נמוך. בזמן טיפול בחרדה חברתית נעזרים בכלים שונים ויוצרים מערך תרגול שמטרתו להטמיע את הכלים השונים וליצור הסתגלות מלאה. במשך הטיפול מבצעים חשיפות ביחד עם המטפל במקומות מעוררי חרדה.
כיום נהוג לשלב טיפול תרופתי פסיכיאטרי במצבים של חרדה. סוג התרופות הנפוץ ביותר לטיפול בחרדה אלו תרופות מסוג SSRI או SNRI כגון ציפרלקס או ונלפקסין ועוד או בשמם הכללי נוגדי דיכאון וחרדה. נוגדי דיכאון וחרדה מטפלים בסימפטומים של החרדה אך אינם יכולים לרפא את החרדה מהשורש ויותר מהווים “פלסטר” שנועד לרכך את עוצמת החרדה על מנת שניתן יהיה לחזור או להמשיך לתפקד בצורה תקינה. מתוך כך, חשוב לציין כי נטילת תרופות פסיכיאטריות איננה תחליף לטיפול בשורש הקושי ואם המצב הנפשי לא יטופל באופן יסודי המקור שמחולל את החרדה יישאר והנפש תמצא דרכים אחרות לבטא את הקושי והמצוקה, על כן חשוב לשלב בטיפול תרופתי גם טיפול פסיכולוגי או רגשי. כמובן שעל מנת ליטול תרופות פסיכיאטריות יש להיוועץ ברופא ואסור להתחיל או להפסיק את הנטילה ללא מערב רפואי.
אצל ילדים הסובלים הזקוקים לטיפול בחרדה חברתית ניתן לטפל על ידי טיפול באומנות או באמצעות play therapy, טיפולים אלו מאפשרים לתת ביטוי לרגשות עזים שהם מתקשים להתמודד איתם ביום יום ולבטא אותם במילים.
במקרים רבים להורים לילדים הסובלים מהתופעה ניתנת הדרכת הורים מכוון שהם סוכני השינוי הראשונים ובעזרתם ניתן ליצור תהליך שינוי בדפוסי ההתנהגות והחשיבה של הילד/ה.
חרדה חברתית היא תופעה מוכרת ואם אתם או ילדכם מתמודדים איתה, דעו שאינכם לבדכם. במכון חיבורים מוצעים טיפולים מתקדמים וחדשניים לטיפול בחרדה, צוות המכון מונה פסיכולוגים ואנשי טיפול מוסמכים ואקדמאיים. צוות המכון נמצא בלמידה תמידית והתפתחות ומחויב באופן מלא לתהליכי ההחלמה של מטופליו.
בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.
מצוקה המתעוררת במצבים חברתיים ובמתבטאת בתסמינים פיזיים ורגשיים. חרדה זו נפוצה ומוכרת בעולם המערבי ויש לה טיפול.
על מנת להבין מה האבחנה איתה מתמודדים יש להגיע לאבחון מקצועי על ידי פסיכולוג מוסמך.
תסמינים פיזיים של חרדה כמו נשימה קצרה ודופק מהיר, חשיבה שלילית וקיצונית ודפוסי הימנעות.
כיום יש היצע רחב יעיל וזמין של טיפולים עבור חרדה חברתית וחרדות בכלל שניתן להיעזר בהם, חשוב שהטיפול יינתן על ידי מכון או בעל מקצוע אמין ומוסמך.
רוצים לדבר איתנו?
https://div12.org/case_study/mike-social-anxiety/
רח׳ ויסוצקי 4
•
רח׳ דיסנצ'יק 5
•
•
רח׳ אחוזה 142
•
רח' לישנסקי 27
•
•
דרך הפארק 57א
רח׳ סוקולוב 92
•
ורדינון אליעזר 3
ימי א-ה : 8:00-22:00
•
ימי ו : 8:00-16:00
מכון מומחים לטיפול רגשי הקיים כבר 14 שנים ומציע מגוון טיפולים פסיכולוגיים עם התמחות בטיפול בטראומה, חרדות, OCD, משברים ועוד בשיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית. את המכון מוביל צוות של מעל 60 מטפלים בפריסה ארצית, בעלי תואר שני טיפולי ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ופסיכותרפיה – לכולם אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות
מכון מומחים לטיפול רגשי הקיים כבר 14 שנים ומציע מגוון טיפולים פסיכולוגיים עם התמחות בטיפול בטראומה, חרדות, OCD, משברים ועוד בשיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית. את המכון מוביל צוות של מעל 60 מטפלים בפריסה ארצית, בעלי תואר שני טיפולי ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ופסיכותרפיה – לכולם אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות
© 2022 מכון חיבורים, כל הזכויות שמורות | ריגו-מרקטינג קידום אתרים אורגני
אנחנו כאן בשבילכם
אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים