פוסט טראומה

בעיות שינה, ריכוז, רגזנות, דריכות תמידית וכוננות. כל אלו הם חלק מן הסמפטומים שילוו אנשים עם פוסט טראומה. מהי פוסט טראומה וכיצד נכון לטפל בה?

פוסט טראומה

החיים מזמנים לנו חוויות רבות וקשיים יום-יומיים, אך לעתים אנחנו נאלצים להתמודד עם אירועים קשים הרבה יותר, כאלה בעלי השפעה מכרעת על מצבנו הרגשי והנפשי. אירועים שכאלה עלולים ליצור קושי משמעותי בתפקודו של אדם ויכולים להשפיע על ההתנהלות היומיומית לאורך שנים ארוכות. במקרים רבים אנחנו מסתגלים לזיכרון טראומטי על ידי הפעלה של מערכות התמודדות פנימיות המאפשרות עיבוד מהיר של הטראומה. אולם אירועים קיצוניים יותר כגון תאונה קשה או עדות לפיגוע, אונס או מוות של אדם קרוב, השתתפות בקרב או אירועים אקוטיים בעלי אופי דומה נחשבים לגורמים לפוסט טראומה. במקרים כאלו רצוי, נכון ויעיל הרבה יותר לפנות ולשוחח עם אנשי מקצוע מיומנים. ככול שהטיפול בסובל מטראומה הוא מוקדם וקרוב לאירוע הטראומטי, האפשרות לירידת והפסקת הסימפטומים באופן מלא, היא שכיחה יותר.

הסימפטומים הקיימים בפוסט טראומה

סימפטומים הקשורים בעוררות יתר: קושי בהרדמות או שינה, קשיי ריכוז ומיקוד,רגישות לרעשים, אי שקט ועצבנות, התקפי זעם, תחושה מתמדת של סיכון וכוננות
סימפטומים הקשורים בחוויה חוזרת של הטראומה: פלשבקים- חוויה רגשית עוצמתית בכל זיכרון שעולה מהטראומה, סיוטי לילה, זיכרון המלווה בתסמינים פיזיולוגים כגון קשיי נשימה ורעד, דופק מואץ , בחילות וכאבי ראש.
סימפטומים הקשורים להימנעות: רצון להימנע מכל תזכורת לטראומה, המנעות מיציאה מהבית, חרדה להימצא במקומות הומים, קושי להיזכר בחלקים מהאירוע הטראומי, חוסר חשק לביצוע פעילויות ותחושה פסימית ומדוכאת.

הטיפול המומלץ לפוסט טראומה

אנשים רבים שחוו אירוע טראומטי, מרגישים חוסר שליטה ופחד רב ממצב של אי ודאות, ובדרך כלל עסוקים במחשבות על הסיכון שיחוו במידה ויחשפו שוב לגורם מאיים על כן, הטיפול היעיל ביותר מתבסס על שינוי תפיסת הסיכון המתמיד וחשיפתם להתמודדות נורמטיבית עם פעילות שגרתית. בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי נוהג המטפל לבצע חשיפות מחוץ לחדר הטיפולים עם המטופל בכדי לאפשר לו הסתגלות הדרגתית והתמודדות בריאה יותר. בטיפול בוחנים את הסכמות והאמונות שהשתנו לאחר האירוע הטראומטי, מסייעים בעיבוד קוגניטיבי של הטראומה באמצעות כתיבת הסיפור הטראומטי, הקלטת הסיפור ואף ציור הסיפור הטראומטי כך שהמוח מאפשר לחוות את החוויה תוך כדי הרגשה של ביטחון והכלה עד למצב שבו מתרחשת הבניה קוגניטיבית אלטרנטיבית של הזיכרון והתפיסה הטראומטית. כמו כן, מחליפים את המחשבות החרדתיות והפסימיות במחשבות אופטימיות ומווסתות יותר.

במקרה של אירוע טראומתי שהתרחש לאחרונה, גורם הזמן ומהירות קבלת העזרה היא משמעותית לסוג ולמשך הטיפול. במקרים של אירוע טרי הטיפול לו תזדקקו יהיה ממוקד וקצר יותר כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי – שיטה הנחשבת ליעילה במיוחד ומסייעת לאנשים רבים להתמודד עם הטראומה אותה חוו.

לשיתוף הכתבה >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print

דרג את הטיפול

No ratings yet.
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support