גישת EMDR לטיפול בפוסט טראומה

טראומה וחרדה בעקבות אירועים שנחוו בעבר הינה תלונה נפוצה בקרב מטופלים רבים. אף על פי שהטראומה עצמה התרחשה לעיתים בעבר הרחוק של המטופל, ההשלכות שלה יכולות להיות על תחומי חיים רבים ולחסום את המטופל מלהתקדם בהיבטים אישיים, בינאישיים ומקצועיים במשך שנים ארוכות. אחת משיטות הטיפול המומלצות והיעילות ביותר לטיפול במצבים אלו היא EMDR, שיטה שמתמקדת בעיבוד הטראומה באמצעות תנועות עיניים מהירות לאורך מס' מפגשים בודדים. במאמר הבא נכיר את השיטה, נבין מהם שלבי הטיפול ולאילו מטופלים היא עשוייה להתאים.

מהי גישת EMDR?

EMDR (Eye movement desensitization reprocessing) היא גישה לטיפול בהפרעת דחק פוסט טראומתית (PTSD) והפרעת דחק פוסט טראומתית מורכבת (Complex PTSD). הגישה פותחה בשנות ה-80 על ידי ד”ר פרנסין שפירו, פסיכולוגית אמריקאית-יהודית, והוכרה לפני מספר שנים כאחת משיטות הטיפול המומלצות ביותר לטיפול בסטרס ובטראומה על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO).

השיטה נמצאה יעילה עבור ילדים, מתבגרים ומבוגרים, ומאפשרת להגיע להקלה ניכרת בסימפטומים של הפרעות דחק וטראומה באמצעות תנועת עיניים מהירה.

במרכז השיטה עומד הרעיון שריפוי הנפש לאחר חוויה קשה מתרחש באופן דומה לאופן שבו הגוף מחלים מפציעה. במידה ונחתכנו בכף הרגל למשל, הגוף יפעל למען ריפוי הפצע וסגירת השריטה. מאידך, אם נשאר בחתך גוף זר, כמו קוץ או שבר זכוכית, או אם נחבלנו שוב ושוב באותו המקום – הגוף יתקשה להביא להחלמה מלאה ללא סיוע. רק הסרה של ההפרעה תאפשר את חידוש תהליך ההחלמה. באופן דומה, המטפלים בשיטה מאמינים כי גם הנפש שלנו שואפת לריפוי והחלמה באופן טבעי, ושבאופן תקין הנפש מסוגלת להתגבר על לחצים בעוצמות משתנות. מאידך, אירוע בודד קשה במיוחד או אירועים חוזרים (כמו התעללות ממושכת, שבי, מערכות יחסים אלימות וכו’) עשויים להפריע ולעכב את מהלך ההחלמה הטבעי אליו שואפת הנפש.
גישת EMDR מציעה סיוע בעיבוד החוויה ובניהול הזיכרונות הטראומתיים, על מנת לאפשר למטופל או למטופלת להתמודד טוב יותר עם אירועי חיים מלחיצים מבלי לחוות את הטראומה מחדש שוב ושוב.

למי שיטת EMRD מתאימה?

EMDR מתאימה, כאמור, לילדים, נוער ומבוגרים הסובלים מ-PTSD ומ-Complex PTSD. טיפול בשיטה מומלץ לאנשים שחוו אירועים טראומתיים כמו שירות צבאי, אירועי טרור, תאונות, התעללות, שבי, פגיעות מיניות, אלימות או כל אירוע אחר שגורם לתסמינים של הפרעת טראומה.

בנוסף לטיפול בטראומה, טיפול ב-EMDR עשוי להיטיב גם עם מטופלים הסובלים מדיכאון ומהפרעת חרדה (GAD) ובמקרים מסויימים עשוי להוות פתרון טיפולי מוצלח עבור הפרעת אישיות גבולית, OCD ומצבים נוספים.

ילדים

איך השיטה עובדת?

טיפול ב-EMDR מתחלק ל-8 שלבים טיפוליים, המתייחסים לאספקטים בעבר, בהווה ובעתיד של המטופלים. תנועות העיניים שעל שמן קרוי הטיפול מהוות רק חלק אחד מהטיפול, ולמעשה יכולות להיות מוחלפות בכל גירוי אחר שמגרה את שתי אונות המוח (גירוי בי-לטרלי). הנחת היסוד היא שעל מנת לסייע בעיבוד חוויה טראומתית, יש צורך בהפעלת שתי האונות במקביל. תנועת העיניים נבחרה בשל הדמיון בינה לבין תנועת העיניים שאנו מבצעים בעת שלב החלימה בשינה (Rapid eye movement – REM sleep), וההשערה כי בשלב זה מתבצע עיבוד המידע שאנו סופגים במהלך היומיום.

 

שלב ראשון

בשלב הראשון של הטיפול, המטפל או המטפלת יערכו תשאול שבמהלכו הם ייבדקו מהי מידת המוכנות לטיפול ויבינו מהם האירועים הטראומתיים והמלחיצים שבהם יתמקד הטיפול. בנוסף, בשלב זה יש לזהות אמונות מגבילות (לדוג’ “אף אחד לא יכול לאהוב אותי”, או “אי אפשר לסמוך על אף אחד”) ולהבין מהם האספקטים שש לחזק במהלך הטיפול.

 

שלב שני

השלב השני של הטיפול יתמקד בדרכי התמודדות שהוכיחו עצמן כיעילות עבור המטופל בעבר ובמקומות הבטוחים שאליהם ניתן לפנות ברגעים קשים לאורך הטיפול.

 

שלבים 3-6

שלבים 3-6 מהווים את ליבת הטיפול, ומטרתם להקל בעיבוד החוויה הטראומתית ולהתיר את הקשר בין הטראומה לבין תחושות, רגשות ואמונות מגבילות (“קוגניציה שלילית”).
המטפל או המטפלת יבקשו להתמקד במקביל בתמונה המייצגת את הטראומה, ברגש העולה ממנה, בתחושות הגוף ובאמונות המגבילות שהוגדרו כמטרות בתחילת הטיפול. בשלב זה, המכונה גם “שלב ההקהייה”, יופעל לפרק זמן מסויים גירוי דו צדדי (בד”כ תנועת העיניים המהירה שעל שמה קרוי הטיפול). לאחר הפסקת הגירוי, המטופל ידווח על שינויים ברגשות, במחשבות, בתחושות או בתמונה לאורך הסט.
מטרת הסטים היא להגיע למצב שבו המטופל מדווח כי הוא לא חווה מצוקה כלל או שהוא חווה מצוקה ברמה קלה מאד לאורך הסט.
בנוסף לעבודה על התרת הקשר בין הטראומה לבין הקוגניציה השלילית, הטיפול יתמקד בנוסף בקישור הזכרון הטראומתי עם “קוגניציה חיובית”, כלומר באמונה או הצהרה חיובית ומיטיבה שאליה רוצים להגיע בתום העיבוד. מטרת הקוגניציה החיובית היא למלט את מקומם של המחשבות, התחושות והרגשות השליליים שהיו מקושרים לזכרון הטראומתי טרם תחילת הטיפול.

 

שלב שביעי ושמיני

בשלבים השביעי והשמיני של הטיפול, יתבצע סיכום של הטיפול על ידי כתיבת דיווח שבועי והערכה מחודשת של רמת המצוקה הסובייקטיבית על מנת לוודא את השלמת העיבוד בצורה המיטבית.

כמה זמן נמשך הטיפול?

אורך טיפול מלא משתנה בהתאם לגיל שבו הטראומה נחוותה ובמספר הטראומות שחוו המטופלים. לרוב, מבוגר שמגיע לטיפול בשל אירוע טראומתי בודד, זקוק למס’ שעות טיפול בודדות בלבד. לא.נשים שעברו מספר טראומות או טראומות שנחוו לאורך הילדות הטיפול נמשך יותר זמן אך עדיין פחות מהממוצע שדורשים טיפולים בגישות דינאמיות. משך כל פגישה הוא שעתיים בדרך כלל או לפי הצורך ועל סמך התרשמות המטפל/ת ויכולת המטופל/ת.

במה שונה שיטת הטיפול הזו משיטות אחרות?

קיימות מגוון שיטות פסיכותרפיות לטיפול בטראומה וב-PTSD, אך הטיפולים שנחשבים ליעילים ביותר הם  EMDR, CBT (טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, Cognitive-Behavioral Therapy) וטיפול בחשיפה הדרגתית.

ביחס לשתי השיטות הללו, עבור טיפול בטראומה שיטת EMDR הראתה יעילות גבוהה יותר בזמן קצר יותר. במילים אחרות, נדרשו פחות מפגשים על מנת להראות שיפור בתסמיני ההפרעה (כמו פלאשבקים, הימנעות וכו’) ובמדדים שנקבעו בתחילת הטיפול (כמו חיזוק ההערכה העצמית).
טיפול ב-EMDR הראה יעילות דומה לטיפול בתרופות.

כמה מילים על EMDR מהמטפלת שלנו יעלי הלל גרנית

“הטיפול בEMDR החל אי שם בסוף שנות ה80 בטיפול ביוצאי מלחמת וייטנאם. הטיפול בהם הביא לשיפור משמעותי בפוסט טראומה אותה הם חוו ומאז אותם ימים הגישה צברה תוצאות מרשימות ביותר בטיפול באנשים שחוו אירועים טראומטיים דרמטיים. אך במקביל היתה תובנה משמעותית, חשובה לא פחות; במהלך השנים ניכר יותר ויותר כי באבחון תבניות לאירועים שליליים מחיי היומיום יכולה להיות השפעה לא פחותה מאשר לאירועים שליליים דרמטיים.

איך ניתן להבין זאת? כולנו חווים במהלך חיינו אירועים קטנים כגדולים, שליליים וחיוביים. ככל שהמחקר בתחום מתפתח ניתן לומר כי התפקיד המרכזי של מערכת הזיכרון שלנו הוא לא רק להיות ספר ההיסטוריה שלנו, אלא לא פחות חשוב מכך – לשמש מעין ספר הדרכה (manual) ולהנחות את התגובות שלנו בכל מצב בו נתקל בחיינו. כך שמערכת הזיכרון שנבנתה על בסיס העבר מנהלת את ההווה ביום יום שלנו ומתכננת ומנבאת את העתיד שלנו.

למעשה, ניתן לומר, כי אנחנו בנויים מהמון תבניות שמנהלות את חיינו לטובה ולרעה שברובן הן אדפטיביות אך יש לנו במערכת גם תבניות שאינן מיטיבות עבורנו, כשכל תבנית כזו היא האוטומט שלנו שחוזר על עצמו ומופעל על ידי טריגרים. העבודה עם EMDR בטיפול מאפשרת לנו לעבוד עם אותו ספר הדרכה פנימי ולעדכן את אותן תבניות שנכתבו בו והן אינן מועילות עבורנו יותר.

הדבר הראשון שנרצה להבין בתהליך הטיפול הוא מה היא אותה תבנית שמנהלת אותנו ומפריעה לנו, נבין מה המקורות של אותה התבנית; מתי היא נכתבה בספר ההדרכה הפנימי שלנו, נעשה שם עבודת עיבוד כדי שהתבנית כבר לא תצטרך לשחזר את עצמה שוב ושוב אלא רק תהיה זיכרון רחוק ונוכל להמשיך בחיינו לעבר חיים עם הרבה יותר בחירה”.

 לסיכום

מדובר בשיטה שמצריכה מספר נמוך יחסית של פגישות והוכיחה את עצמה כשיטה יעילה ובטוחה עבור ילדים, נוער ומבוגרים כאחד.
מומלץ להתייעץ עם מטפלים מומחים טרם בחירת הטיפול, ולוודא שאכן מדובר במטפלים מוסמכים ובעלי ניסיון שעברו הכשרה בשיטה זו.

EMRD - שאלות נפוצות

זוהי שיטה המומלצת לטיפול בפוסט טראומה וטראומה מורכבת. במרכזה סיוע במתן עיבוד החוויה הטראומטית על ידי הפעלת שתי אונות המוח במקביל.

לילדים, נוער ומבוגרים הסובלים מפוסט טראומה וטראומה מורכבת. לאחרונה מחקרים רבים תמכו ביעילות של השיטה לטיפול בדיכאון כתוצאה מטראומה ובחרדות כתוצאה מטראומה.

כמובן שמשך הטיפול תלוי במספר משתנים. עם זאת, הטיפול נועד להיות קצר מועד ובמקרים שהטראומה נחוותה סביב מועד התחלת הטיפול ישנה סבירות גבוהה שהטיפול ימשך מספר מפגשים בודדים בלבד.

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

דילוג לתוכן