פוביה: כך נוכל לטפל בה ביעילות

תוכן עניינים

“מה שמפחיד אותנו הוא לא המציאות, אלא המציאות כפי שהיא נתפסת במוחנו”- אפיקטטוס

פוביה מוגדרת כפחד לא מציאותי מדבר כלשהו. ספקטרום הפחדים רחב ויכול לנוע מפחד מפני בעל חיים ועד הפחד ממצב מסוים כמו נהיגה למשל. פוביות מאופיינת בחרדות עזות המשבשות את התפקוד היומיומי וחיי השגרה. בהשוואה לקשיים נפשיים אחרים, ניתן לטפל בפוביה באופן מקצועי ויעיל ואחוזי ההצלחה של הטיפולים הם בין הגבוהים בעולם ההתמודדויות הפסיכולוגיות.

מה ההגדרה של פוביה?

פוביה מוגדרת כצורה של הפרעת חרדה. מדובר במצב שחוזר על עצמו באופן כרוני במסגרתו האדם מבועת פוחד וחרד מגורם או מצב מסויים. ברוב המקרים הפוביה גורמת לשיבוש ופגיעה באורח החיים של האדם, הדבר תלוי בקרבה שלו ולצורך שלו להתמודד עם הגורם שמעורר את המצוקה. למשל, פוביה מתיקנים תבוא לידי ביטוי בעיקר או רק בקיץ כי זו העונה שהם מופיעים. מנגנון ההימנעות מהדורם מעורר החרדה הוא הגורם העיקרי לשיבוש אורח החיים בשל השתלטות הפוביה על האדם ותכנוניו. פוביה לרוב מאופיינת בהתנהגות שאינה מידתית לרמת הסיכון שעלולה להגרם לאדם וקיים חוסר הגיון בהתנהגותו.

איך מתחילה פוביה?

ישנן טענות ומחלוקת לגביי האופן בו מתפתחת פוביה. תאוריה מקובלת מתייחסת להקשרים וההתניות שאדם עושה בקשר למצבים שונים שהוא פוגש בחייו והם מעצבים את תפיסתו לגביהם. אדם הרגיש לגירויים שונים וייחשף למצבים בהם יחוש איום וחרדה יקשר את הגירוי לחוויית החרדה ולהבא ייטה להימנע מאותו גירוי. דוגמא אפשרית לכך היא אדם שנכנס למקום סגור וקטן, חש מחנק וזה עורר בו חרדה ותחושת איום, ירצה להימלט משם ותיווצר סוג של טראומה שעלולה לגרום להימנעות שלו מכניסה למקומות כאלה בעתיד. מנגנון החרדה ביסודו הוא הישרדותי ונועד לשמור עלינו מפני איומים על קיומנו, אך שלפעמים הוא יוצא מפרופורציה והפרשנות שלנו למצב איננה מידתית לרמת הסיכון האמיתית שמהווה הגורם מולו אנו מתמודדים.

מהי פוביה ספציפית?

המונח “פוביה ספציפית” מתייחס באופן פרטני לפוביות המכוונות כלפיי גורם או מצב מעורר חרדה. חרדה מהמצב או הגורם עלולה להתעורר רק מעצם הציפיה להתקל או לחוות אותו ובכך עלולה לפגוע באורח חיי האדם.

דוגמאות לפוביות ספציפיות נפוצות יהיו:

ועוד…

 כיצד ניתן לטפל בפוביה?

הטיפול האפקטיבי ביותר הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT אשר תוך כ 10 פגישות כבר נושא הצלחות משמעותיות בקרב כ 85% מהמטופלים. כאשר מדובר בשיטת טיפול מסורתית המתבססת

על דיבור רק כ 60% מהמטופלים מדווחים על שיפור למרות מספר פגישות רב בהרבה. CBT מוכתר כטיפול היעיל ביותר בבעיות של פוביה ושל שאר סוגי החרדה.

הבסיס לטיפול ה CBT הוא בהפרדת תגובת החרדה מהמצב מעורר החרדה. ניתן לבצע הפרדה זו באמצעות זיהוי והכרה בדפוסי מחשבה לא יעילים או בלתי רציונליים. את הדפוסים הללו מחליפים בדפוסי מחשבה חדשים ובריאים. בשלב השני משנים גם את דפוסי ההתנהגות. זהו טיפול ממוקד קצר טווח שלרב כבר בפגישה השביעית חל שיפור ניכר.

יעילות הטיפול נובעת מהיותו “תפור” באופן ייחודי לצרכי המטופל ולבעייתו הספציפית. עם זאת ישנם מספר עקרונות בסיסיים שאופייניים לרב הטיפולים שמשתמשים בטכניקה של CBT:

בנייה קוגניטיבית מחודשת

מחשבות קטסטרופליות הן תופעת לוואי לפוביה. אנשים עם פוביות בדרך כלל גם לא מעריכים נכונה את יכולת ההתמודדות שלהם עם הפחד במצבים קשים. תוך כדי תהליך בניית דפוסי מחשבה חדשים, לומדים לזהות את הדפוסים הישנים והמזיקים, לומדים להפריך אותם ולהחליפם במחשבות מציאותיות יותר וכתוצאה מכך כבר חלה ירידה בחרדה וירידה בצורך להימנע ממצבים מעוררי הפוביה.

חשיפה שיטתית

בשיטה של CBT מעודדים לבוא במגע באופן קבוע עם מעוררי הפחד עד שלבסוף הפחד מתפוגג. התהליך הוא הדרגתי כמובן וההתמודדות מתחילה עם מה שמעורר את הפחד הכי פחות אקוטי. לדוגמא כאשר עוסקים בפוביה מעכבישים למשל, נקודת ההתחלה יכולה להיות דיבור על עכבישים כאשר בשלב השני ניתן יהיה כבר להסתכל בתמונות של עכבישים וכן הלאה.

חשוב קודם כל לעבור את שלב השינוי בדפוס החשיבה כי לעיתים כבר לאחר השלב הזה נפתר חלק משמעותי של הבעיה והשלב הבא בטיפול CBT, שלב החשיפה, עובר ביתר קלות.

תרגול מיינדפולנס – הכרה עמוקה במציאות

לעיתים קרובות אנשים כל כך עסוקים במחשבותיהם שהם מתנתקים מהמציאות. ההתעסקות במחשבות הקשורות לפוביה לא מותירה פנאי להיווכח במציאות הקיימת אשר נוגדת את כל התפיסה שלהם ומהווה הוכחה שהפחד בעצם חסר שחר.

 טיפול עצמי בפוביה

ישנן דרכים להקל ולהפחית מעוצמת הפוביה באופן עצמאי. נציין שגם במקרה הזה ממש כמו בטיפול בחרדה, יש להתייחס למערכת הגוף והנפש שלנו באופן מיטיב. ההמלצה היא

  • לישון בשעה סבירה ומספיק שעות
  • לשתות מספיק מים
  • להיחשף באופן מוגן, מבוקר ויומיומי לשמש טובה
  • לאכול מאוזן ובריא

כל אלו אולי נשמעים קשורים באופן ישיר לפוביות אבל אם נסתכל באופן רחב, כל תופעות הנפש והגוף קשורות לאיך אנו מתייחסים אליו לבסוף.

כמו כן, דרכים נוספות לעזרה עצמית יכולות להיות:

  • חשיפה הדרגתית ומבוקרת מאד לגירוי/מצב או גורם מעורר הפוביה. למשל, אם קיימת חרדה ממים (הידרופוביה) ניתן לטפטף טיפת מים על היד כל פעם ובהמשך אף להכניס רק את היד לתוך גיגית מים וכן הלאה.
  • שימוש בדמיון מודרך מיינדפולנס בעת החשיפה לגירוי מעורר החרדה או בעת הציפיה המתוחה לפני ההיחשפות אליו. ניתן להקשיב להנחיות מרגיעות שמוצאים באינטרנט, לווסת את הנשימה ולהרפות את הגוף. כמו כן, תרגול מדיטציות יום יומיות עשויות אף הן להקל את ההתמודדות עם הפוביה.
  • לחפש קבוצות וירטואליות או פרונטליות שהמכנה המשותף של כולם היא התמודדות עם הפוביה הספציפית ממנה אתם סובלים. יש נחמה אמיתית בהשתתפות ובהרגשה שאינכם לבד ויכולים לחלוק ולהזדהות עם אחרים בהתמודדות עם הפחד.

במכון חיבורים ישמחו להיפגש לפגישת היכרות לצורך אבחון מדויק ומקצועי של הפוביה. המכון מאמין בטיפול CBT כטיפול האפקטיבי ביותר בהתמודדות עם פוביה בפרט וחרדה בכלל. לכל מומחה בצוות של המכון יש את הנגיעה האישית שלו וההתאמה למטופל נערכת בקפידה רבה על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר בזמן הקצר ביותר.

מוזמנים ליצור קשר, ונתאים לכם תכנית טיפולית ומטפל/ת שיהלמו את הצרכים שלכם.

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

דילוג לתוכן