fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אישה שותה קפה בשחור לבן

טיפול פסיכולוגי – גישות פסיכודינמיות

טיפול פסיכולוגי בגישה פסיכודינמית מסתמך על שיטת הטיפול הנקראת פסיכואנליזה. אבי השיטה הוא זיגמונד פרויד.

טיפול בפסיכואנליזה מנסה לחשוף מניעים, מנגנוני הגנה וקונפליקטים לא מודעים, המתחברים אל חוויות ילדות. פרויד האמין שאנשים חשים חרדה או דיכאון בגלל קונפליקטים בין איד, אגו וסופר-אגו. האיד הוא הגורם המייצג את הדחפים והיצרים, הסופר אגו מייצג את המוסר וצרכי החברה, ואילו האגו הוא הגורם המאזן, שמסייע לתפקוד במציאות. אנשים משתמשים במנגנוני הגנה כדי לנסות התמודד עם הקונפליקטים האלה, לא תמיד בהצלחה.

נשים מחייכות

טכניקות פסיכואנליטיות

טיפול פסיכולוגי בגישת הפסיכואנליזה מסורתית

המטופלים נפגשים עם המטפל מספר פעמים בשבוע, בדרך כלל במשך כמה שנים. הטכניקות הנפוצות בטיפול הן אסוציאציה חופשית, ניתוח חלומות, ופרשנות.

אסוסיאציה חופשית

מעודדים את המטופל לומר כל מה שעולה בדעתו. גם מחשבות לא קוהרנטיות, גסות ולכאורה לא רלוונטיות. כך התת מודע של המטופל נחשף בפני הפסיכואנליסט.

ניתוח חלומות

חלומות עשויים להיות גם הם פתח לחשיפת התת מודע. המטופלים מתארים את חלומותיהם בפירוט והפסיכואנליסט מפרש את המשמעויות החבויות של החלומות.

פרשנות

הכוונה היא לניסיונות של המטפל לחשוף משמעויות חבויות בזיכרונות, חלומות, התנהגות וכדומה אצל המטופל. זו אחת הטכניקות המרכזיות בפסיכואנליזה. השאיפה היא שהפרשנות תוביל את המטופל לתובנות עמוקות יותר.

למידע נוסף אודות סוגי טיפולים פסיכולוגיים

אישה מחייכת

מושגים פסיכואנליזה

 

שלושה מושגים שכדאי להכיר בטיפול פסיכולוגי בגישה הפסיכודינמית הם: העברה (טרנספרנס), התנגדות וקתרזיס.

העברה

תהליך שבו המטופלים מתייחסים אל המטפלים, וחווים רגשות כלפיהם, כאילו הם דמויות חשובות מעברם. הפסיכואנליטיקאים מעודדים העברה משום שהיא מסייעת לחשוף קונפליקטים חבויים אצל המטופלים ולעבד אותם .כך העיבוד נעשה באופן חי בתוך הטיפול, ולא בשיחה מרוחקת יותר על העבר.

התנגדות

ניסיונות של המטופל לבלום את התקדמות הטיפול. זה נעשה בדרך כלל באופן לא מודע. ההתנגדות נובעת בדרך כלל מכך שהמטופלים חשים חרדה כאשר קונפליקטים לא מודעים מתחילים להתגלות. דוגמאות להתנגדות יכולות להיות איחורים עקביים או שימוש מוגזם בהומור וציניות.

קתרזיס

פורקן של מתח לאחר שמחשבות או זיכרונות מודחקים עולים אל ההכרה המודעת של המטופל או המטופלת. פורקן זה מאפשר עיבוד מחדש של החומר הנפשי שהיה עד כה לא מודע.

מעוניינים להרחיב על הטכניקות בטיפול פסיכו דינמי, ועל היעילות של הטיפול? מוזמנים לעיין במאמר המצורף של שדלר.

ביצוע טיפול בחשיפה

טיפולים פסיכואנליטיים הקיימים היום

פסיכואנליזה קלאסית קיימת כיום בשכיחות נמוכה יחסית. עם זאת טיפול פסיכולוגי בגישה פסיכו דינמית מקובל מאוד לטיפול במגוון בעיות פסיכולוגיות. למרות הדגשים השונים, כל הטיפולים הפסיכו דינמיים מתמקדים בחיזוק תובנות, דרך חשיפת קונפליקטים ומנגנוני הגנה לא מודעים.

נטליה, פסיכולוגית במכון, מספרת על הקונפליקט הלא מודע:

” אני מאמינה שהאדם שמגיע לטיפול, מגיע תמיד עם שאלה כלשהי לגבי עצמו, עליה היה רוצה לקבל תשובה. השאלה הזו בעיניי יכולה לעיתים להיות שונה מסיבת הפנייה הרשמית ולקפל בתוכה את תמצית כאבו של האדם.“

לפרשנות, ולמושגים העברה והתנגדות יש חשיבות רבה גם בטיפולים פסיכו דינמיים שאינם נחשבים לאנליזה קלאסית. מטפלים פסיכו דינמיים בטיפול שכזה גם יושבים בדרך כלל פנים אל פנים עם המטופל שלהם, בניגוד לפסיכואנליזה המסורתית בה המטופל שוכב בדרך כלל על ספה ואינו רואה את המטפל. הפגישות מתקיימות פעם או פעמיים בשבוע, והטיפול בדרך כלל נמשך זמן קצר יותר מפסיכואנליזה.

במכון חיבורים מרבית הצוות בעלי תואר שני בתחום הטיפול והרקע הלימודי-מקצועי שלהם הוא גם דינאמי. עם זאת, הם הוכשרו גם בגישות אחרות ומשלבים בעבודתם כלים מדיסציפלינות שונות על מנת להתאים את הטיפול הנכון ללקוח. טיפול פסיכולוגי במכון חיבורים משלב גם גישות יותר פרקטיות בתהליך הטיפולי גם אם הבסיס שלו הוא דינמי.

מקורות:

De Maat, S., De Jonghe, F., Schoevers, R., Dekker, J (2009). The Effectiveness of Long-Term Psychoanalytic Therapy: A Systematic Review of Empirical Studies. Harvard Review of Psychiatry,17, 1, 1-23.

Leichsenring, F. (2005). Are psychodynamic and psychoanalytic therapies effective? International Journal of Psychoanalysis, 86, 841-68.

Shedler, J. (2010). The efficacy of psychodynamic psychotherapy. American Psychologist, 65, 98 –109.

עובדים

לשיתוף הכתבה >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן