fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אישה שותה קפה בשחור לבן

טיפול במשחק (play-therapy)

טיפול במשחק (Play Therapy) היא אחת השיטות הפסיכולוגיות הנפוצות לטיפול בילדים מאחר וזהו כלי להתערבות פסיכולוגית המותאמת במיוחד בשבילם.

טיפול במשחק (play-therapy)

טיפול במשחק (Play Therapy) היא אחת השיטות הפסיכולוגיות הנפוצות לטיפול בילדים מאחר וזהו כלי להתערבות פסיכולוגית המותאמת במיוחד בשבילם. למעשה אפשר לראות בו שיטת פסיכותרפיה ייחודית, המגששת את דרכה בעדינות לעולמו של הילד, תוך שימוש בכלי ההבעה המאפיינים את גילו הביולוגי והמנטלי, ובכך מוצאת עמו שפה משותפת. בטיפול נוקטים בשיטות משחק המתאים לעולמו הפנימי של הילד, ומאפשרות למטפל להבין את אשר מתרחש בנפשו. הילד משתמש בחפצים בחדר להבעה עצמית ולביטוי חוויות, והמטפל במשחק מתעל את המצב לפרשנות פסיכולוגית.

נשים מחייכות

תפקיד המטפל בשיטת הטיפול במשחק

המטפל במשחק לא נוקט בשיטה מרוחקת מהילד, כמו בטיפול פסיכותרפי שגרתי. כאן הכלים הפסיכולוגיים משתלבים באופן טבעי בצעצועים ובחומרים שהילד מבין ואוהב. השיחה משמשת כמתווכת בין מעשי הילד למשמעותם, כאשר למעשה הצעצועים הם שמתווכים בין הילד למטפל בחיבורים. תפקידו של המטפל לפרוש מול הילד את האפשרויות היצירתיות, ולתת לו אוטונומיה מוחלטת בבחירותיו היצירתיות. לדוגמה, אם הטיפול הוא באמצעות לוח חול, המטפל מאפשר לילד גישה חופשית לשלל צעצועים וחומרים שבאמצעותם יצייר, יעצב וימקם דמויות בחול כרצונו. רק בסוף המשחק של הילד נכנס המטפל לתמונה ומתחיל לשאול שאלות. התערבות בשלב מוקדם יותר תתרחש אם הילד מבולבל או חושש, או מראה סימנים אחרים שמצריכים תגובה וסיוע מכוונים. הגבלה ואיסור יתקיימו בהתאם לאופיו של הילד ולשיטת הטיפול ולמידת ההתערבות של המטפל. במקרה של בעיות התנהגות ואלימות חריגות, תינתנה יותר הגבלות התנהגותיות. כאשר בעיות ההתנהגות אינן כה חמורות, ההגבלות תופענה בשלב הטיפולי המתאים, אחרי תצפית המטפל. בהתאם לטווח הסבלנות של הילד, ונורמת אורך של מפגשים טיפוליים, אורך המפגש יהיה עד 45 דקות. הטיפול כולו יכול להמשך על-פי מספר שבועות אך בהתאם לילד ולמשפחתו גם זמן ארוך יותר.

עובדים

סוגי הטיפול במשחק

טיפול במשחק מתבצע הלכה למעשה על-פי הגישה הדינמית. משמעות הדבר היא שהמטפל משמש להכוונה, ובחירותיו של הילד משקפות את המתרחש פנימה בנפשו. המטפל מנחה את הילד ברמת בסיס ומפרש את המשחק לפי עולם המונחים המקובל של הפסיכולוגיה והפסיכותרפיה. המטפל יתווך כשואל שאלות ומציע פרשנויות. על-פי הטיפול הפסיכודינמי, הבחירות של הילד טומנות בחובן אנלוגיה לנפשו, ומגלות טפח של כעסים, סתירות, תשוקות ופחדים. האמצעים לגלות את הרגשות המודחקים הם משחקים עם צעצועים, בובות, צבעים, לוח חול – או ארגז חול, משחקי קופסה, חומרים שונים ומשחקי תפקידים. האופן שבו הילד משתמש בחפצים בחדר חושף ונותן דרור לביטוי בעיות התנהגות וחרדות חבויות. כך למשל יחשוף הילד איומים וחששות באמצעות דיבוב בובות, או באמצעות מיצוב שחקני חיילים על לוח החול. הפרעות קשב וריכוז כמו ADD או ADHD גם הן תיחשפנה באמצעות האופן בו הילד יגלה סבלנות וסובלנות לסביבה, טווח הריכוז שלו בפעולה במסגרת הטיפול וגילויי זעם או חוסר מנוחה. הטיפול מאפשר לילדים להחצין רגשות באמצעות השלכת רגשות על צעצועים וציורים, מבלי לשפוט או לבקר. המידה שבה הילד יבחר לתמלל את הבובות או לשתף פעולה מילולית עם המטפל גם היא תחשוף בעיות תקשורת או מגמות שיחה.
מטפלות

התפתחות המשחק לפי גיל

גיל שנתיים – לא קיימת עדיין טכניקת מיון לפי צורות וצבעים, ולכן זה גיל שבו המשחק מגוון ולכאורה ארעי. הפעוט לוקח “מכל הבא ליד” ומרכיב מהצעצועים תרכובות שונות. הוא לא מסוגל לחלק לפי קטגוריות והחשיבה עדיין מופשטת מאוד. טיפול במשחק מומלץ לפעוטות בעיקר כאשר יש חשש לעיכוב התפתחותי או כאשר הפעוט מגלה סימנים של חרדה והתנהגויות חריגים. המשחק הוא הזדמנות לבחינת צורת התקשורת של הפעוט וסגנון בחירת המשחקים.

גיל חמש ומעלה – מושגים צורניים מתגבשים אך לפי קטגוריה מרכזית אחת. במשחק ישנו דגש לפי צבע מסוים, או צורה מסוימת, שהופכים להיות אהובים או מועדפים. כך למשל יבחר הילד לשחק ולמיין צורות לפי צורה בולטת אחת, או לפי צבע או נושא. גיל 5 הוא טרום בית-ספר, ולכן הזדמנות נפלאה לביטוי באמצעות משחק, שהוא לא תחרותי ומאיים.

גיל שבע ומעלה – הילד כבר מראה יכולת להמשיג את העולם והצורות לפי יותר מקטגוריה דומיננטית אחת, ולפיכך המשחק שלו יהיה פחות מוגבל ויותר יצירתי. בגיל הזה ילדים כבר בוחנים צעצועים ומשחקים לפי כמה פרמטרים במקביל וחווים כמה מימדים בעולם. זה גם גיל של מעורבות אינטנסיבית יותר במערכת החינוך – בכיתה א או ב, ולכן טיפול במשחק הוא הזדמנות לביטוי חוויות יום-יומיות מהלימודים ומהבית, כשההבעה העצמית קשורה למגוון תחומים, אם לגבי הכרות עם ילדים אחרים, אם לגבי לחצים בבית הספר או מתחים עם ההורים.

מטפלות

האם גם לילד שלי מתאים טיפול במשחק?

הטיפול מתאים לקשת רחבה של ילדים, וייחודו בכך שהוא יכול להוות כלי להתערבות חינוכית גם בקרב ילדים שאינם מאופיינים בבעיות התנהגות או תקשורת. הוא מתאים להעצמה ולחידוד כישורים ומיומנויות חברתיות, ובכוחו של המטפל במשחק להדריך גם את הילד וגם את הוריו – אם במסגרת הטיפול ואם בהדרכת הורים נפרדת – כיצד להעשיר את הילד, להעצימו ולמשבו בהתאם ליכולות ולרצונות שלו, אותם הוא מבטא באמצעות המשחק, בהתאם לגילו ולאופיו. משחק הוא דרך נפלאה, חינוכית ויצירתית להתמודדות עם רגשות, בקרב רוב ככל הילדים. טיפול במשחק מתבצע באמצעות חומרים בצבעים שונים ובצורות שונות, היישר מעולמו של הילד, ואינו כופה עליו את שיטת הטיפול הפסיכולוגי באמצעות שיחה, המתאימה לבוגרים יותר. הטיפול מאפשר לאתר גבולות ולהציבם מחדש, במקרים של בעיות התנהגות ותקשורת, וכן למצוא פתרונות לחרדות ולחששות, טבעיים או חמורים, באמצעות עולם הדמיון והיצירה. לעתים המשחק הוא מטאפורה לאופן הניהול, הבחירה והשיפוט של הילד בחיים האמיתיים, כך שבאמצעות התיווך והעצות של המטפל, הוא יכול להבין מחדש את אופן פעולותיו ולשנותן בהתאם.

במקרים קשים של פוסט טראומה, חדר הטיפול הוא מסגרת תומכת בה הילד יכול לפרוק את תסכולו ולמצוא מפלט במשחק, בעולם חיובי ומכיל.

לשיתוף הכתבה >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן