הקשר שבין מטפל ומטופל – כללי יסוד
ראשי » טיפול פסיכולוגי » יחסי מטפל מטופל
בעולם הטיפול הפסיכולוגי, הקשר בין המטפל למטופל הוא אחד אבני היסוד עליהן מתבסס התהליך הטיפולי. הקשר הזה צריך להיות בנוי על יסודות של אמון, דיסקרטיות ואמפתיה. קארל רוג'רס, שהיה אחד מחלוצי הפסיכולוגיה ההומניסטית, היטיב להבחין בכך, באומרו: "הפרדוקס המסקרן הוא, שכאשר אני מקבל את עצמי בדיוק כפי שאני, אז אני יכול להשתנות". תהליך הטיפול הנפשי- יכול לסייע לנו בביסוס בטחון עצמי, חוסן נפשי ורווחה. במאמר זה נבחן את נושא מערכת היחסים הנוצרת בין המטפל למטופל, נכיר את מושג הברית הטיפולית ונגלה אילו אתגרים ניצבים בדרך לבניית קשר בריא ויציב, וכיצד אפשר להתגבר עליהם.
חשיבות הקשר בין מטפל ומטופל
הקשר בין מטפל למטופל נמצא בלב ליבו של הטיפול הפסיכולוגי. החשיבות של קשר זה נעוצה בכוח שלו לאפשר ריפוי וצמיחה אישית. אנשים פונים לעיתים קרובות לטיפול כשהם מצויים במקום פגיע ורגיש מאוד, והם מחפשים תמיכה, הכוונה או הזדמנות לשינוי משמעותי. מערכת יחסים בטוחה, תומכת ומזינה היא תנאי הכרחי ליצירת מרחב המאפשר לאדם לחקור את עולמו הפנימי, להתמודד עם האתגרים שלפניו ולקחת חלק פעיל במסע לעבר גילוי עצמי, ריפוי, צמיחה וטרנספורמציה.

הקשר שבין מטפל ומטופל – כללי יסוד
ישנם מספר כללי יסוד, שחשוב ואולי אף הכרחי לקיים אותם בכל מסגרת של טיפול נפשי מקצועי. נמנה פה את המרכזיים שבהם:
- עיקרון החיסיון- זהו העיקרון שלפיו כל מהלך הטיפול וכל מה שקורה בו נשמר בסודיות מוחלטת, ואינו זולג החוצה בשום צורה. מעבר לחובה הטכנית והחוקית, החיסיון מהווה תנאי הכרחי לבניית אמון של המטופל במטפל. ללא אמון בסיסי זה, יהיה קשה עד בלתי אפשרי לצפות שיתקיים תהליך משמעותי. החיסיון מייצר למטופל מרחב בטוח לשתף בפתיחות את עולמו הפנימי, ובכך לקדם את תהליך הצמיחה שלו.
(בתנאים מסוימים, כשיש חשש לפגיעה של המטופל בעצמו או באחרים, ניתן לחרוג מעיקרון זה, בהתאם לקריטריונים ברורים ומוגדרים). - קביעת גבולות- קשר בריא בין מטפל למטופל נשען על גבולות ברורים ועקביים. המטופל לא יכול, לדוגמא, להזמין את המטפל בסופו של הטיפול לכוס קפה. היחסים הם מקצועיים בלבד, ולא יכולים לחרוג לתחום האישי שמעבר למסגרת הטיפול. גבולות אלה מגינים על שני הצדדים, ומבטיחים שהמרחב הטיפולי יישאר בטוח ומקצועי.
- הקשבה אמפתית- על המטפל לפתח מיומנות להקשבה אמפתית למטופל. באמצעות הקשבה כזאת, הוא יכול להבין לעומק את החוויה של המטופל, דרך המילים, המחשבות והתחושות שהוא מבטא. הקשבה מתוך אמפתיה היא חיונית לקשר, בכך שהיא מקנה למטופל תחושת נראוּת ומסייעת לו להיפתח ולבטוח במטפל ובתהליך.
- הכלה של המטופל- המטפל מספק הכלה בכך שהוא מציע למטופל תמיכה רגשית והדרכה, המסייעות למטופל להתמודד עם רגשות חזקים ועם חוויות מאתגרות.
- גישה חיובית וקבלה ללא תנאים- המטפל נדרש לפתח גישה מקבלת ולא שיפוטית כלפי המטופל. יחס של קבלה ללא תנאים מייצר למטופל קרקע בטוחה להתנהלות פתוחה וכנה, מתוך הידיעה שלא יקבל תגובה של דחייה או ביקורת.

הברית הטיפולית
הברית הטיפולית היא יסוד חיוני לכל טיפול מוצלח. זוהי, למעשה, השותפות בין המטפל למטופל, המבוססת על אמון, אמפתיה ומטרות משותפות. ישנם סוגים שונים של בריתות, בהתאם לגישה הטיפולית ולנסיבות שבהן מתקיים התהליך:
- ברית מְטַפַּחת- במערכת יחסים כזאת, ישנו תפקיד מהותי ליחס שמעניק המטפל למטופל. הקשבה אמפתית, אי שיפוטיות וקבלה ללא תנאים של המטופל מהווים גורמים מרכזיים בברית זאת.
- ברית של שיתוף פעולה- בתוך קשר כזה, הדגש הוא על מעורבות אקטיבית של המטופל בתהליך. המטופל הוא גורם מכוון ומשפיע באופן פעיל על הצלחת הטיפול.
- ברית לגילוי תובנה- בברית מסוג זה ישנו דגש על העלאת המודעות אצל המטופל לעולמו הפנימי, מתוך כוונה לגלות את הדפוסים וההרגלים שפוגעים באיכות חייו, להבין את המניעים להם ולשפר אותם.

מהו קשר טוב בין מטפל למטופל?
מערכת יחסים בריאה בין מטפל למטופל חיונית ונחוצה להצלחת הטיפול. סימנים שיכולים לעזור לנו לזהות קשר בריא שכזה הם: כבוד הדדי בין הצדדים, תקשורת פתוחה ויחס אוהד. כאשר הקשר הוא בריא ומיטיב, המטופל חש נראה, מוערך ונתמך בתוך התהליך.

המטרות של יחסי מטפל מטופל במסע הטיפולי
ישנן מספר מטרות ליצירת מערכת יחסים טובה בין מטפל למטופל:
- לספק מרחב בטוח ונטול שיפוטיות, שבו המטופל יכול להיחשף על כל צדדיו, מבלי לצנזר את עצמו וללא חשש.
- לאפשר למטופל לפתח מודעות עצמית ולהתקדם לעבר צמיחה אישית ושינויים מיטיבים בחייו.
- לסייע למטופל לפתח אסטרטגיות התמודדות בריאות וחוסן נפשי, במטרה לעמוד באופן מועיל ואיתן יותר אל מול אתגרים בחייו.

בעיות ואתגרים אפשריים ביחסי מטופל – מטפל
בתוך מערכת היחסים הטיפולית ישנם מוקשים רבים שיש לנטרל למען הצלחת הטיפול. הנה כמה מהנפוצים (והנפיצים) שבהם:
- קושי באמון- מטופלים מסויימים מתקשים לתת אמון במטפל, לעיתים קרובות בשל חוויות קודמות. בניית אמון מחודש מצריכה זמן וסבלנות. המטפל יכול לבסס את האמון בעזרת התנהגות יציבה וצפויה וטיפוח מרחב של כבוד הדדי עם תקשורת פתוחה וכנה.
- אי הבנות- כשלים בתקשורת עלולים לצוץ בקשר בין מטפל למטופל, ולייצר אי הבנות וחיכוכים. תקשורת יעילה ובהירה היא כלי חיוני למניעה או הפחתה של כשלים כאלה. תפקיד המטפל הוא לעודד את המטופל לתקשר את רגשותיו ומחשבותיו בפתיחות, ולהקשיב לעומק בכוונה להבין אותו.
- גבולות לא ברורים- גבולות עמומים או פרוצים יכולים לחבל בתהליך הטיפולי. המטפל נדרש להקפיד ולשמור על הגבולות במערכת היחסים, ולהתנהל מתוך יושרה ויציבות, על מנת להחזיק מרחב בריא המאפשר למטופל צמיחה אמיתית.
- תלות- המטופל עלול לפתח תלות במטפל. לכן על המטפל לעזור למטופל לבנות עצמאות ויכולת להסתמך על עצמו. ניתן להשיג זאת בעזרת תמיכה במטופל לרכוש אסטרטגיות התמודדות וכלים יעילים לפתרון בעיות.

מתי נשקול הפסקה של הטיפול?
ישנם כמה סימנים שיכולים להוות “דגל אדום” וללמד על כך שסיום יהיה צעד נכון. אחד מהם הוא כאמור, אי שמירה על הגבולות המקצועיים. סימן נוסף הוא אי שביעות הרצון של המטופל. תהליכים פסיכולוגיים לוקחים זמן, ועל כן חשוב, במהלך הטיפול להקפיד על תיאום ציפיות. מכון חיבורים מציע מגוון שיטות טיפול, המותאמות לכל אדם באופן אישי ופרטני, על ידי צוות מיומן ומנוסה.

מבעד למסך - על יחסי מטפל מטופל בטיפולים מקוונים
בתקופת הקורונה חלה עלייה חדה בטיפולים המקוונים, ומצב זה הכניס מימד חדש למערכות היחסים בין מטפלים למטופלים. המסך יכול אמנם ליצור מרחק פיזי, אך בעזרת טכנולוגיה ותקשורת יעילה, יכול מטפל מיומן להמשיך לטפח קשר משמעותי. לאחר תקופת הסתגלות לפורמט שונה של תקשורת, אפשר לראות שהמרחב הטיפולי ממשיך להתקיים גם בתנאים אלה. המפגשים הטיפוליים ברשת מהווים הוכחה נוספת לכך שמערכת יחסים מיטיבה ותומכת יכולה להתעלות מעבר להפרדות מלאכותיות ולמגבלות המסך.

לסיכום
מערכת היחסים בין המטפל למטופל היא נכס בעל ערך רב, שמספק מרחב תומך, בו האדם יכול לחקור את עולמו הפנימי, לצמוח ולמצוא הקלה ונחמה. ככל שהטיפול הנפשי מתקדם ומתפתח, כך מתפתחת גם מערכת היחסים ולהפך. הקשר בין המטפל למטופל עובר באופן טבעי דרך שינויים, מכשולים ואתגרים, אך הכוונה צריכה תמיד להיות לקיים אותו מתוך אמון, אמפתיה, כבוד הדדי ומטרות משותפות להיטיב.
• מהן אבני היסוד עליהן הקשר בין המטפל למטופלו צריך להתבסס?
הקשר צריך להתבסס על עקרונות של אמון, חיסיון, אמפתיה, מקצועיות וגבולות ברורים.
• כיצד הקשר בין המטופל למטפל שלו יכולה להשפיע על יעילות המסע הטיפולי?
מערכת יחסים בריאה בין מטפל למטופל יכולה להעלות את יעילות הטיפול, על ידי יצירת מרחב בטוח ותומך למטופל, שבו יוכל לחקור את המהלכים הפנימיים שלו ולהתקדם לקראת שינוי חיובי.
• למה מטפל לא יכול להיות חבר של המטופל שלו?
מטפלים שומרים על גבולות מקצועיים, כדי להבטיח שהתהליך הטיפולי יתקיים בצורה ישרה ויעילה, ללא זליגות למישורים אישיים, שאינם רלוונטיים ועלולים לפגוע קשות באמון, בתקשורת ובהתקדמות התהליך.
• איך אפשר לדעת שהקשר בין המטפל למטופל איננו בריא?
- במידה שישנה מערכת יחסים לא בריאה בטיפול, ניתן לזהות זאת בעזרת סימנים פשוטים, כמו: תקשורת לקויה, הפרת גבולות, חוסר אמון או יצירת תלות של המטופל במטפל. חשוב להיות ערניים לסימנים אלה, כדי לזהות אותם מבעוד מועד, ולטפל במה שדורש התייחסות.

לשיתוף הכתבה >>
בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.
- This author does not have any more posts.