פסיכולוג/ית ילדים – טיפול פסיכולוגי לילדים

תוכן עניינים

קשה לדעת מתי הילד שלכם זקוק לפסיכולוג ילדים, ומתי ההתנהגות שלו היא רק סממן של הגיל שיחלוף באופן טבעי. עם זאת, כאשר מדובר בקושי רגשי המצריך טיפול, התייחסות מהירה עשויה לחסוך לכם הרבה מאוד סבל ולהוות את הפתרון הנכון והחיובי ביותר עבור ילדכם. על מנת שתהיו בטוחים כי אינכם מקדישים כסף, זמן ומאמץ מיותרים לטיפול פסיכולוגי שאינו נחוץ, הכנו עבורכם מאמר עם כל המידע שאתם צריכים לפני שאתם קובעים תור לפסיכולוג ילדים.

” המפגש עם הילד הוא הזדמנות להכיר את העולם שלו, להבין דרך העיניים שלו מה קורה לו, מה היא החוויה אותה חווה… אנחנו יכולים להיות למשל שני בלשים שעובדים ביחד, מנתחים את הסיטואציה ומנסים להבין מה קורה לו שם …לאט לאט הילד מצליח לפרק את החוויה למילים, להבין יותר טוב מה קורה לו ולקבל תחושה של שליטה…” (דינה ממכון חיבורים)

מה כדאי לדעת לפני הטיפול?

יש להיות ערים לאופן בו הילד יוצא מחדר הטיפולים, האם הוא נראה רגוע? שמח? או אולי נרגז? מה שבאמת חשוב עבור הילד זה החיבור עם הדמות של המטפל ולא סוג או שיטת הטיפול, תנו את הדעת בנושא זה.

כאשר אתם לוקחים את הילד לטיפול פסיכולוגי, יש צורך בשיתוף הפעולה המלא שלכם, בעדיפות גבוהה לשני ההורים אם יש. גם בלי נוכחותכם בחדר הטיפול, הילד מביא אותכם איתו באופן טבעי כחלק מהיותכם דמויות מפתח בחייו. כמו כן, מדי פעם גם תתקיימנה לפי צורך פגישות שלכם עם הפסיכולוג/ית  בלבד ופגישות משותפות עם הילד כחלק מהתהליך.

עם זאת, יש לכבד ולשמור על פרטיות הילד ולתת לו את ההרגשה כי הטיפול זה מקום בטוח ודיסקרטי שלו עם הפסיכולוג/ית. אם הילד לא משתף לאחר הטיפול, זה בסדר לא כדאי ללחוץ עליו. חלק מהצלחתו של טיפול כרוכה בכך שהילד ירכוש אמון בתהליך וירגיש שיש לו מקום פרטי משלו, עם דמות עליה הוא סומך בשעה קבועה בשבוע.

רצוי לשמור על שעה ויום קבועים. סדר ושגרה עוזרים לילד לחוש תחושת שליטה ומאפשרים לו לבוא רגוע ונינוח יותר לטיפול.

מתי מומלץ לגשת לפסיכולוגית או פסיכולוג ילדים?

היסטוריה משפחתית של הפרעות נפש

מחלות נפש הן דבר גנטי, ולכן, אם אתם מודעים להיסטוריה משפחתית של הפרעות חרדה, דיכאון או כל מחלת נפש אחרת במשפחה שלכם ואתם שמים לב לשינוי בהתנהגות, קשיים רבים בויסות רגשי, מוזרות או הסתגרות והמנעויות רבות, חשוב שתתיעצו עם פסיכולוג ילדים בכדי שיוכל לבצע אבחון מהיר ולתת מענה מדויק שייקל על הסבל של ילדכם.

הפרעות אכילה

הפרעות אכילה כגון אנורקסיה או בולימיה הם סימפטומים מורכבים שעשויים להתפתח במהירות, והטיפול בהם אינו פשוט. במקרה כזה, טיפול מוקדם ומהיר עשוי להציל את חייו של ילדכם.

 פגיעה עצמית

אם הילד שלכם פוגע בעצמו, בין אם באמצעות חתכים או בכל דרך אחרת, עליכם לפנות לעזרה בהקדם האפשרי. גם אם מדובר בתופעה חד-פעמית, כל פגיעה עצמית היא קריאה לעזרה, ויש לאפשר לאיש מקצוע לאבחן את הבעיה ולמנוע התדרדרות מסוכנת מאוד.

סימנים אחרים עשויים להצביע על בעיה, שיתכן וניתן לפתור באמצעות טיפול פסיכולוגי לילדים. ילדים הם יצורים חכמים, רגישים וגמישים, כאשר מתרחשים שינויים מדאיגים או קיצוניים בחיים כגון מוות במשפחה, החלפה של מסגרת חינוכית, גירושין של ההורים או בריונות בבית הספר, הם עשויים להזדקק לסיוע חיצוני ויכולתם להיתרם ולשנות את דפוסי התנהגותם וחשיבתם היא מהירה מאד. אם ילדכם מפגין את אחת ההתנהגויות הבאות, כדאי לקבוע פגישת היכרות עם פסיכולוג או רופא ילדים כדי להתייעץ איתו ולשמוע את חוות דעתו על:

  • עצבות מתמשכת
  • חוסר עניין פתאומי בתחביבים
  • חרדה
  • הימנעות מיצירת קשר
  • שינויים קיצוניים בתיאבון או רגרסיה בצרכים בסיסיים
  • התנהגות אלימה
  • כאבי ראש
  • הרטבת המיטה
  • בעיות בשינה
  • ציונים מתדרדרים
  • גניבה מההורים או מחנויות

פסיכולוגית ילדים

אלו לא התסמינים היחידים, אך הם מהווים דוגמה נהדרת למצבים נפשיים, התנהגותיים או גופניים שעשויים להוות תוצאה של קושי נפשי, ולאו דווקא מצב פיזיולוגי. רופא ילדים ידע כיצד לאבחן את ילדכם, ובמידת הצורך, ישלח אותכם לבצע אבחון אצל פסיכולוג ילדים. אם לא מדובר בתסמין גופני, תוכל ליצור קשר ישיר עם פסיכולוג הילדים.

לקריאה נוספת על אבחון ילדים

כיצד פסיכולוג ילדים יוכל לסייע לילדכם?

פסיכולוג ילדים יעניק לילדים שלכם ביטחון וחוסן אישי ויתן לו כלים שיעזרו לו בהמשך החיים.

פיתוח מיומנות חברתית

ילדים צריכים להיות מסוגלים לתקשר עם חבריהם לספסל הלימודים, בני משפחתם ואנשים אחרים. עליהם להביע חמלה, אמפתיה ורגישות, כמו גם לרכוש כישורי פתרון סכסוכים טובים שיסייעו להם בעתיד. פסיכולוג ילדים ידע כי ילדים שיכולים לבטא את רגשותיהם מצליחים יותר מבחינה חברתית גם בילדות וגם בהמשך חייהם.

פתרון בעיות

ילדים שיודעים לפתור בעיות הם ילדים בעלי חשיבה יצירתית וגמישה, שתורמת במידה רבה גם לחוסן שלהם. אם הם יודעים לפתור בעיות, הם יהיו בטוחים יותר ביכולתם לתכנן תכניות באופן עצמאי, כמו גם לבקש עזרה במידת הצורך. פתרון בעיות מהווה מיומנויות נחוצה מאוד גם בעת הבגרות, פסיכולוג ילדים שיתייחס אליה ללא ספק יכין את ילדיכם לעתיד.

עצמאות

תחושת עצמאות ויכולת לחשוב באופן אוטונומי הם גורמים המשפיעים על חוסנם של ילדים. פסיכולוג ילדים יפתח את העצמאות של ילדיכם ויעודד אותם להחליט החלטות בעצמם, כדי לשפר את הביטחון העצמי שלהם, ולוודא שלא יפלו קורבן ללחץ חברתי מצד חבריהם לספסל הלימודים.

אופטימיות

אופטימיות היא מרכיב חשוב בחיים. ילד אופטימי יאמין בפוטנציאל שלו, ויבין את הקשר בין המחשבות, הרגשות וההתנהגויות שלו. תפקידו של פסיכולוג ילדים הוא להבהיר את הקשר בין שלושת הגורמים האלו, על מנת שהילד לא יירתע בקלות ממצבים מורכבים, וידע כיצד להשפיע על נסיבות חייו.

הליך הטיפול בילדים

הטיפול בילדים הוא מגוון ומשתנה. המטפל יבקש להתאים את הטיפול לגיל הילד, לאופיו, לקושי עמו הוא מתמודד ולרמת המוטיבציה שלו. במפגש יעשה שילוב בין טיפול במשחק לשיח, בין הובלה של המטפל מבחינת הנושאים והפעילויות לבחירה של הילד, ובין דגש על קושי, פתרון בעיות ורכישת מיומנויות לדגש על מרחב משותף, כיפי וייחודי. הצדדים השונים בטיפול חשובים ומאפשרים לילד להרגיש בטחון, הנאה ומחויבות, כך שנפתח פתח לעבודה על הקשיים, ולהתמודדות עם אתגרים חדשים. בדרך כלל בגילאים צעירים יותר הדגש תחילה יהיה על מרחב משחקי, ועל יצירת אמון וקשר. מתוך עולם המשחק ישאף המטפל ליצור חווית שותפות בה יועלו האתגרים ותיווצר התמודדות חדשה ואמיצה עם הקשיים. בגילאים בוגרים יותר לעיתים נבחר לשוחח באופן ישיר יותר ופתוח יותר על ההתמודדות בעתיה הגיעו הילד או הילדה לטיפול. לא פעם נדבר בישירות על בעיות, כאבים או משברים רגשיים ועל הדרכים לשינוי מחשבתי או התנהגותי , ובכלל על תפיסה חדשה שמציעה הדרך הטיפולית. יחד עם זה תמיד יישמר מקום לבחירה של הילדים בנוגע לתכנים שבשיח, או לפעילויות משותפות. לעיתים מדובר בהחזקה מורכבת של מספר מיומנויות במקביל, כך שהילד ירגיש הכלה ומוטיבציה מחד, ונכונות לשינוי ולעבודה על קשיים מאידך. בדרך כלל תהיה חשיבות גם לשותפות ההורים בתהליך. בין אם בפגישות הדרכת הורים קבועות, או בין אם בעדכונים ובפגישות חד פעמיות. בסופו של דבר ההורים הם המטפלים העיקריים עבור ילדיהם, והטיפול הפסיכולוגי מבקש להנחיל את השינוי ברמה המשפחתית. ניתן לומר באופן כללי כי ככל שגיל הילדים קטן יותר חשיבות המעורבות ההורית גוברת. עם זאת גם בגילאי נוער לא פעם יש משקל דרמטי לנכונות ההורה להיות שותף לתהליך בו לוקחים חלק בנו או בתו.

טיפול פסיכולוגי לילדים בימי נגיף הקורונה

לא יהיה זה מוגזם לומר כי מאז נכנס נגיף הקורונה לחיינו, בסביבות חודש פברואר – מרץ 2020 השתנו חיינו בצורה דרמטית. אנו נדרשים לשינויים באורחות חיינו החל מהדברים הבסיסיים ביותר ועד להרגלי פנאי ובילוי. אומנם גם בעולם המבוגרים ההסתגלות עשויה להיות מורכבת, אך עבור ילדים להם תחושת השליטה גם כך מצומצמת בדרך כלל, והחשיבות לחוויה של בטחון, מסגרת ושגרה היא גדולה, עשוי להיות המעבר לחיים בצל הוירוס קשה ואף טראומטי. במקרים מסוימים יכולים להתערער תפקודו של הילד, מצב רוחו ויכולת הויסות שלו ברמה משמעותית. בהחלט עשויים לעלות מאפייני חרדה ופחד משינוי המוכר, דאגה ממצב בריאותי, מחוסר ודאות בנוגע לעתיד, וממצב הקרובים לו (בין אם בפן הבריאותי ובין אם עקב השלכות המצב הכלכלי). כמו כן הריחוק החברתי, ואף ההתבודדות הכפויה לא פעם, עשויים להוביל לירידה בתפקוד החברתי ובמוטיבציה. במקרים בהם מאפיינים אלו עולים ביתר שאת כדאי יהיה להיעזר בטיפול פסיכולוגי. בהתאם לרוח התקופה כמובן שטיפול זה יוכל להתקיים גם און ליין” בעזרת שיחת וידאו.

טיפול יבקש לתת את המענה האפקטיבי כדי להתמודד עם תחושת חוסר ודאות ושינוי. בטיפול ילמדו הילדים כי מצב עמום, לא ודאי, לא מחייב בהכרח תגובה מיידית המאופיינת בחרדה. כמו כן יוכלו להסתייע בבחינת המחשבות הקשות שעולות בהן, והצבת אלטרנטיבות, ראיה ריאליסטית יותר ופחות פסימית. גם בתחום התפקוד והמיומנויות החברתיות יוכל הטיפול לסייע. נבקש לבחון את האופציות הקיימות, ולתמוך ולעודד פעילות חדשה ומחשבה יצירתית, במגבלות המותר. כמו כן בטיפול נתמוך בתקשורת מקדמת בתוך הבית, ויצירת מעגלים חברתיים נוספים גם לאור המציאות החדשה. טיפול מסוג זה עשוי להיות מועיל ומקדם גם עבור ילדים אשר השגרה החדשה הביאה לירידה בתפקוד ובמוטיבציה, ואף היגררות ל”זמן מסכים” רב, מול חוסר אונים מובן של הוריהם, בהתחשב במציאות הכפויה. בעזרת ליווי והדרכה הורית נוכל גם לחשוב כיצד אנו יכולים לבסס שגרה חדשה, וקוים מנחים בהתאם למגבלות ולאפשרויות הקיימות.

למעשה הטיפול הפסיכולוגי מציע לילד, וגם להורים פרספקטיבה חדשה ורחבה יותר בתוך מצב מורכב ומאתגר המאפיין את כל העולם.

פסיכולוג ילדים בליווי הדרכת הורים

פסיכולוג ילדים מתמחה בעזרה להורים וזאת על מנת להקל עליהם להבין את רגשותיו של הילד/ה ואת המניעים להתנהגותו. פסיכולוג ילדים מלמד את ההורים להתמודד באופן אפקטיבי עם אופן ההתנהגות של הילד/ה תוך כדי הימנעות מתגובות מופרזות. בכך יוכלו ההורים לעזור לילדיהם בניהול מצבי מתח ותסכול באופן יותר מוצלח. הטיפול הפסיכולוגי משפר באופן משמעותי את התקשורת הבין אישית במשפחה ומציע פתרונות פרקטיים לשינוי הסמפטומים במידה וקיימים.

הפגישה עם פסיכולוג ילדים יכולה להיות אישית עם הילד בלבד ו/או עם כל המשפחה. ההורים תמיד במרכז המעורבות בכדי שיוכלו ללמוד מיומנויות פרקטיות שיובילו להצלחת ההתמודדות של הילד.

המטרה היא לתמוך בהורים להשיג את המטרות החשובות ביותר שלהם, לדוגמא: הגדרת גבולות באופן אפקטיבי, עידוד הרצון ללמוד, שמירה על תקשורת פתוחה וטובה, ויצירת אווירה של כבוד הדדי והערכה. כמו כן, ההורים מקבלים תמיכה ועידוד לטפח בילדיהם אחריות תוך כדי חינוך לערכים.

באילו מקרים מומלץ לפנות להדרכת הורים?

  • אם נתקלתם בקושי בהצבת גבולות והתמדה בהם
  • בעת משברי חיים שמעוררים אצל הילד קשיים רגשיים והתנהגותיים
  • אם אתם לא בטוחים באילו גישות לנקוט, מתי אמפתיה בריאה הופכת לגוננות יתר על הילד.
  • כאשר אתם מתקשים לשלוט בכעסים ומתמודדים בעצמכם עם קושי רגשי שבא לידי ביטוי ביחסים שלכם עם הילד.

הורות מלאה בקונפליקטים כפי שאתם יודעים, אם אתם רואים שקיים קונפליקט כרוני שמשפיע על מערך היחסים כולו עם הילד/ים  נמליץ להיעזר ולהתייעץ. הדרכת הורים בעלת פוטנציאל אדיר לשיפור היחסים בבית, כיוצא מכך שיפור והתקדמות בתהליך הפסיכולוגי שהילד/ים עובר/ים.

פסיכולוג ילדים לעומת פסיכולוג מבוגרים

פסיכולוג ילדים הוא מטפל שהתמחה בפסיכולוגיה של עולם הילד, ולרוב גם של גיל ההתבגרות. עולמו הנפשי של הילד הוא עולם שונה מזה של מבוגר, והאסטרטגיות הפסיכולוגיות לגשת אליו מתחשבות בילד כאדם ייחודי על-פי גילו. בדרך כלל, הטיפול בילדים בגילאים מוקדמים (עד גיל 7) יתמקד בשני כלים מרכזיים: משחק והדרכה הורית. בילדים יותר גדולים ניתן כבר להתחיל לשלב טיפול פסיכולוגי מבוסס שיחה, המקנה מיומנויות וכלים קוגניטיביים והתנהגותיים.

לעומת זאת פסיכולוג מבוגרים מתמקד בעיקר בתקשורת המילולית ובשיחות בין המטפל למטופל לגבי חוויות מרכזיות וחשובות מהעבר, קשיים בהווה והעלאת תכנים מהלא מודע (טיפול פסיכודינאמי) או בפרשנות של מחשבות ורגשות שליליים והחלפתם במחשבות חיוביות וריאליות (טיפול CBT.)

כל שיטות הטיפול מבוססות על התפיסה כי למבוגרים יש את הבשלות הקוגניטיבית והרגשית לבטא את עצמם מבחינה מילולית.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי גם טיפול פסיכולוגי במבוגרים יכול לכלול אמצעים בלתי מילוליים.

מי רשאי לטפל בילדים?

נוכל לאפיין מספר תחומים בהם  קיימת ההתמחות בטיפול בילדים בנוער. חשוב לומר כי בכל התחומים הללו ההכשרה לא תמיד כוללת התמקדות בטיפול בילדים, וכן המטפלים השונים עשויים להיות ממוקדים יותר בגילאים בוגרים או צעירים יותר, או בקשיים כאלו או אחרים. האחריות לבירור רוחב ההכשרה וההתמקדות השונה של המטפל (במיוחד כאשר פונים ללא הכוונה ממוקדת) היא גם, ואולי בעיקר, על כתפי ההורים.

  • פסיכולוגים קליניים / חינוכיים / התפתחותיים /שיקומיים.: כל מי שמוגדר כפסיכולוג מוסמך עבר מסלול הכולל לימודי תואר שני והתמחות בפסיכולוגיה הנמשכת מספר שנים. פסיכולוגים יציעו טיפול במשחק ו/ או בשיחה. ובדרך כלל יכלול הטיפול מאפיינים של פרספקטיבה הפונה לתהליכי החשיבה ולצדדים התנהגותיים. לכל תחום התמקדות מסוימת, למשל פסיכולוגים חינוכיים ייטו יותר לעבוד על קשיים במרחב הבית ספרי, ולפסיכולוגיים שיקומיים התמחות במאפייני פגיעות פיזית וכיו”ב.
  • עובדים סוציאלים קליניים.: מי שמוגדר עו”ס קליני עבר מסלול הכשרה הכולל תואר שני ומסלול המתמחה במענה טיפולי. בדרך כלל יהיו עוס”ים בעלי נסיון בעבודה במסגרות ציבוריות או עמותות שונות. לא פעם יהיו מוכשרים גם בקורסים ממוקדים יותר לאוכלוסיות ספציפיות. עובדים סוציאליים ייתנו לא פעם מענה רחב יותר, השואף למעורבות מערכתית.
  • מטפלים באומנות, תנועה , מוזיקה ועוד..: אלו מטפלים שעברו הכשרה ממוקדת יותר סביב החיבור בין הטיפול לתחום התמחותם. למשל המטפל באומנות יעשה שימוש בכלים יצירתיים, בדרך כלל בלתי אמצעיים, כדי ליצור חיבור רגשי ומגע עם מה שלא עולה בשיח. פניה למטפלים בהתמחות זו יכולה לאפשר לא פעם דרך חדשה ויצריתית למה שהיה עד כה תקוע או מדוכא בעולמו של הילד.
  • פסיכיאטרים ונוירולוגים: אלו אנשי טיפול שעברו מסלול הכשרה מתחום הרפואה. בדרך כלל תהיה להם הכשרה נוספת וממוקדת בתחום הילדים ונוער. הפניה עבור התייעצות לגבי טיפול תרופתי והתווית הדרך הטיפולית מבחינה זו היא באחריותם. לעיתים לפסיכאטר הכשרה נוספת כמטפל בשיחה, ותיפתח האופציה גם למפגש שיח או משחק עמו.

למה לבחור במכון חיבורים?

המטפל הוא מי שתצטרכו לפגוש כל שבוע, ולכן כדאי שהוא ידע בדיוק מה הוא עושה. במכון חיבורים, אנו מודעים לחשיבותם של מטפלים מקצועיים, אנושיים ונגישים, ולכן עובדים רק עם מטפלים ישראלים בולטים ומובילים בתחומם, שמטפלים בסניפי המכון (ולא בקליניקות משלהם), שומרים על קשר קבוע עם המנהלת המקצועית של המכון, מגיעים לישיבות צוות ארוכות אחת לשבוע ועוברים סדנאות הדרכה בקבוצות קטנות. כך שאנו יודעים מהם היכולות, הכישורים והמומחיות של כל אחד ואחת מהצוות שלנו ומתאימים את הצורך המשפחתי לאיש או אשת המקצוע המדוייקים להם. כמובן שאתם מוזמנים לדבר עם המטפלים לפני הפגישה הראשונה ולברר בעצמכם על המומחיות ואופן העבודה שלהם.

מעבר לצוות המקצועי והמיומן, מכון חיבורים מעניק את הטיפול הטוב ביותר באמצעות התמקדות בטכניקות ושיטות טיפול בעלות אופי יישומי ומעשי, גישות שמטרתן פתרון בעיות, והתאמה ייחודית של הטיפול לכל מטופל. בשל מגוון ההתמחויות של צוות המומחים שלנו, אנו יכולים לבנות תכנית מותאמת אישית הכוללת את בחירת שיטת הטיפול היעילה ביותר, התאמה של המטפל לאבחנה, והתמקדות במאפייני הבסיס של הבעיה המאובחנת. אנו מודעים לכך שרבים מן הפונים אלינו מגיעים בשעת משבר ומצוקה, ומשתמשים בכל האמצעים על מנת להציע סביבה תומכת ומכילה העונה על כלל צרכיהם של המטופלים – לרבות אפשרות להתחלת טיפול באופן מיידי ושמירה על סודיות ואנונימיות מוחלטות.

 

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

דילוג לתוכן