EFT טיפול ממוקד רגש

תוכן עניינים

במהלך שנות ה-80 וה-90 פיתח לסלי גרינברג, פסיכולוג ופרופ’ לפסיכולוגיה מאוניברסיטת יורק שבטורונטו, קנדה, שיטה טיפולית חדשה: טיפול ממוקד רגש. שיטת הטיפול קצרת המועד פותחה הן לצרכים של טיפול פרטני, יחד עם פרופ’ לורה רייס ופרופ’ רוברט אליוט; והן לצרכי טיפול זוגי, בשיתוף עם ד”ר סו ג’ונסון. השיטה פותחה תוך שילוב של מספר גישות קיימות: תפיסות הומניסטיות המיוחסות במידה רבה להוגה הידוע קארל רוג’רס; תאוריית ההתקשרות של ג’ון בולבי ומארי אינסוורת’; והגישה המערכתית, שפותחה על ידי לודוויג פון ברטלנפי, ומקושרת גם לסלבדור מינושין שיישם אותה בהקשר של טיפול משפחתי.

מה זה EFT?

EFT הם ראשי התיבות של Emotionally Focused Therapy, ובעברית – טיפול ממוקד רגש. שיטת הטיפול מעניקה לרגש האנושי מעמד רם. מכיוון שאנחנו חווים את העולם דרך הרגשות שלנו, ואלה גם עומדים לא פעם בבסיס התנהגויותינו – הגישה רואה בהגברת המודעות לרגשות ובעבודה איתם הזדמנות ופוטנציאל לשינוי. הטיפול מאפשר למטופלים לזהות את הרגשות שלהם, להבין אותם לעומק ולהפיק את הידע הטמון בהם. עיקרון בסיסי בגישה הוא ההבחנה בין רמות שונות של רגשות – רגשות ראשוניים ורגשות משניים – אשר מאפשרת את ההתבוננות המעמיקה הזו.

כשרוס לא קרא את המכתב

בפרק הראשון של העונה הרביעית בסדרה העל-זמנית “חברים” התרחשה אחת מן הסצנות הזכורות ביותר של הסדרה. רוס ורייצ’ל משלימים וחוזרים להיות ביחד, עד שהאחרונה מגלה שהם לא באמת הצליחו ליישר את ההדורים. כאשר הוא חזר אליה, הוא לכאורה הסכים עם תוכנו של המכתב שכתבה לו, בו תבעה ממנו לקחת אחריות על מעשיו; אולם לאחר שהתפייסו, מתברר לה שרוס כלל לא קרא את המכתב (הארוך במיוחד: eighteen pages, front and back!). בשלב זה הם נפרדים בצעקות לעיני שאר החברים, תוך הטחת האשמות וביקורת זה בזו.

על פניו, הכעס מובן: שלה, על הזלזול במכתב שכתבה ועל סירובו לקחת אחריות על הסיבה שלראייתה, הובילה לפרידתם מלכתחילה; ושלו, על כך שהיא מוסיפה לייחס לו את האשמה למצב ועוד מצפה ממנו לקרוא מכתב באורך הגלות. אלא שהגישה של טיפול ממוקד רגש מלמדת אותנו להתבונן ברגשות בצורה עמוקה יותר, ולשאול שאלה חשובה – האם הרגש שאנחנו מבטאים הוא מה שאנחנו באמת מרגישים?

שני רבדים של רגשות

רגשות, לפי הגישה, מתעוררים כתוצאה מהערכה של מצבים וחוויות שמתרחשים בסביבה שלנו. יש להם ייעוד חשוב: הם “מארגנים” אותנו לפעולה ובכך מאפשרים לנו להסתגל למציאות ולהתנהג בהתאם. לדוגמה, בסיטואציות שבהן אנחנו מרגישים פחד, הרגש מעודד אותנו לפעול על מנת להגן על עצמנו: fight or flight. לעומת זאת, כאשר אנחנו עצובים, הרגש מנחה אותנו לחפש נחמה. רגשות מתעוררים בתגובה למצבים מסוימים: פחד מתעורר בתגובה לאיום, עצב בתגובה לאובדן.

אלו הם רגשות ראשוניים: רגשות שמתעוררים בתגובה למצב. אולם כאמור, טיפול ממוקד רגש מתייחס לשתי רמות של רגשות. הרובד השני של רגשות שאנו חווים מתייחס לרגש משני. זהו רגש שמתעורר לא כתגובה למצב, אלא כתגובה לרגש הראשוני. כעס, לדוגמה, עלול להתעורר פעמים רבות כתגובה לרגשות שאנו חשים שלא ניתן ולא בטוח לבטא, כמו בושה למשל, או פחד. להתעוררותם של הרגשות המשניים יש שתי השלכות משמעותיות: הראשונה היא שבדרך כלל, לא נדע לזהות את הרגש הראשוני ולא נוכל להיות מחוברים אליו; והשנייה היא שלעתים קרובות הרגש המשני יהיה פחות אדפטיבי, שהרי מטרתו של הרגש הראשוני היא לסייע לנו להסתגל למצב, לזהות את הצורך שלנו ולתת לו מענה.

בחזרה לחברים

אז האם רוס ורייצ’ל באמת כעסו? כנראה שכן, אולם לפי העקרונות העומדים בבסיס הגישה של טיפול ממוקד רגש, סביר מאוד שמתחת לכעס היו רגשות נוספים שלא באו לידי ביטוי ברגע האמת. רייצ’ל אולי חשה אכזבה או בושה, אולם לא יכלה לבטא רגשות פגיעים כל כך באותם רגעים, והתחושות הקשות עוררו בה את הכעס שהפגינה בזמן שהסיטואציה קרתה. ייתכן כי רוס באמת הרגיש אשם, אולם לא חש בטוח מספיק לבטא זאת ובמקום לבקש סליחה, מצא את עצמו מטיח ברייצ’ל טעויות דקדוקיות שהופיעו במכתב. כמובן, אלו רק דוגמאות – אנחנו לא תופסים צד… מה שחשוב הוא שלפי הגישה, אילו היו רוס ורייצ’ל מצליחים להניח בצד את הכעס ולתקשר דרך הרגשות הראשוניים שהתעוררו בהם ולא רק במסלול הכעס, הם היו מצליחים לתקשר בצורה טובה יותר ואולי אפילו להתפייס.

מוקדי הטיפול

השיטה של טיפול ממוקד רגש מצביעה על מספר מוקדים הקשורים לרגשות ועלולים להוביל לקשיים. בדרך כלל, הטיפול מתמקד בסוגיות העולות מהמוקדים הבאים:

מודעות נמוכה

כאמור, לפחות בחלק מהזמן רובנו לא מודעים לרגשות העמוקים שמתעוררים בנו. במקום זאת, אנו מתוודעים לרגשות אחרים, פחות אדפטיביים, שמנחים אותנו להתנהג בצורה פחות מיטיבה. כך למשל ראינו במקרה של רוס ורייצ’ל, שהתקשו לתקשר זה עם זו באופן אפקטיבי ברגע שהכעס נכנס לתמונה והרגשות הפגיעים והעמוקים יותר נותרו מתחת לפני השטח.

חוסר ויסות

בעיה משמעותית נוספת שאנשים מתמודדים איתה היא חוסר יכולת לנהל רגשות ולווסת אותם. הקושי משמעותי במיוחד כאשר הרגשות מתעוררים בעוצמה ובאים לידי ביטוי למשל בהתפרצויות זעם, התקפי בכי וכד’, שמקשים על תפקודו של הפרט ועל יחסיו עם הסובבים אותו.

אי התאמה לסיטואציה

קושי נוסף מתעורר כאשר רגשות מתעוררים באופן שאינו הולם את הסיטואציה. דוגמאות לכך הן פוביות שונות או חרדה חברתית, מצבים נפשיים אשר גורמים לפרט לחוש חרדה עמוקה בסיטואציות אשר באופן אובייקטיבי, אינן כרוכות באיום ממשי אשר מצדיק את עוצמת הרגשות.

הטיפול מסייע לא רק בהתמודדות עם רגש או עם סיטואציה ספציפית, שכן הוא מקנה למטופלים ידע ומסוגלות להתמודד עם רגשותיהם בצורה טובה יותר.

טיפול ממוקד רגש במחקר

לאורך השנים מחקרים בחנו את היעילות של טיפול ממוקד רגש, וישנם מחקרים שהצביעו על הצלחתו של טיפול על פי השיטה בהפחתת סימפטומים שונים. כך לדוגמה מצא אחד המחקרים כי סשן אחד של טיפול ממוקד רגש הוביל לירידה ניכרת ברמת הקורטיזול – הורמון שמופרש במצבי לחץ – בקרב הנבדקים. מחקר נוסף העלה כי טיפול אחד בגישת EFT היה אפקטיבי גם בהפחתת פוביה מרמות קטנות, והשיפור הבולט נשמר גם במשך חודשים לאחר הטיפול.

נמצאו השלכות חיוביות של הטיפול גם בקרב סטודנטים אשר סובלים מפחד קהל, סוג נפוץ במיוחד של חרדה חברתית. נוסף על התוצאות החיוביות של הטיפול במקרים של לחץ ופוביות, טיפול ממוקד רגש נמצא יעיל גם בטיפול בקשיים נפשיים כמו הפרעת דחק פוסט טראומתית (PTSD) והפרעות אכילה כמו אנורקסיה ובולימיה, כמו גם בקשיים זוגיים, דיכאון וחרדה.

שאלות ותשובות

מהו טיפול ממוקד רגש?

מדובר בשיטה טיפולית אשר מתמקדת ברגשותיו של המטופל, במודעותו אליהם ובאופן שבו הוא מנהל אותם. שיטת הטיפול מניחה כי התמודדות טובה יותר עם רגשותינו תורמת לבריאותנו הנפשית ולהתנהלות אדפטיבית ומיטיבה יותר.

אילו תאוריות שולבו בגישת EFT?

טיפול ממוקד רגש נשען במידה רבה על תאוריות כמו הגישה המערכתית של לודוויג פון ברטלנפי, תאוריית ההתקשרות של ג’ון בולבי ומארי אינסוורת’ ותפיסות הומניסטיות שאפיינו את גישתו של קארל רוג’רס.

עם אילו קשיים ניתן להתמודד באמצעות EFT?

הגישה מצביעה על שלושה קשיים עיקריים הקשורים להתמודדות רגשית: חוסר מודעות לרגשות, קושי לווסת אותם וחוסר הלימה בין הסיטואציה לבין הרגשות המתעוררים במהלכה.

האם לגישה זו יש גיבוי מחקרי?

מחקרים שונים בחנו את יעילותו של טיפול EFT ואכן הגישה נמצאה יעילה בטיפול בחרדות, ​

תחתית הטופס

דיכאון, קשיים במערכות זוגיות, הפרעת דחק פוסט טראומתית, פוביות והפרעות אכילה.

שאלות ותשובות

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

דילוג לתוכן