טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעת פאניקה

התקפי פאניקה גורמים לתחושות לא נעימות ומאיימות ומשבשים באופן קשה את איכות החיים. טיפול קוגנטיבי התנהגותי הינו הטיפול היעיל ביותר בהפרעה זו

מהו התקף פאניקה?

התקפי פאניקה מוגדרים כהתקפים קצרים של פחד עז ופתאומי, המגיע לשיאו תוך עשר דקות ומלווה בתסמינים פיזיים קשים, המופיעים בעוצמה גבוהה (דופק מהיר, קוצר נשימה, תחושת מחנק, לחץ באזור החזה, סחרחורת, חוסר יציבות, קהות חושים, רעידות, הזעה, בחילות ועוד).

פעמים רבות התקף חרדה מיוחס בטעות להתקף לב, בשל הדמיון בין הסימפטומים המאפיינים אותם.
כשאדם חווה התקפי פאניקה חוזרים ונשנים ובין ההתקפים קיים חשש מהישנות ההתקפים ומהשלכותיהם והשפעתם, מוגדרת הפרעת פאניקה.

על פי מחקרים שבוצעו בתחום, כשלושה אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מהפרעת פאניקה. ההפרעה עלולה להתפרץ בכל גיל, אך יחד עם זאת, היא נפוצה יותר, בדרך כלל, בתקופת הבגרות המוקדמת. עוד מוכיחים המחקרים כי התקפי פאניקה חוזרים ונשנים, שכיחים יותר בקרב נשים (פי שניים או שלושה מגברים), בקרב גרושים ובקרב אנשים עם רמת משכל גבוהה מהממוצע.

כיום, נהוג לחשוב כי שילוב של גורמים ביולוגיים, תורשתיים – גנטיים וסביבתיים מעוררים התקפי חרדה ופאניקה. אחד הסימפטומים הדומיננטיים המאפיינים התקף חרדה הינו הימנעות מסיטואציה העלולה לגרום להתקף. כך לאחר חוויית התקף הפאניקה הראשונה כל גירוי נתפס כסממן להתקף ועקב כך, התסמינים הפיזיים והנפשיים מועצמים.
מובן שמעגל ההימנעות מחמיר את הבעיה ואת הסימפטומים הנלווים לה בטווח הרחוק.

הסבר על טיפול CBT וכיצד הוא עוזר להתמודד עם התקף פאניקה

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתמקד בבעיה הספציפית של המטופל ובבניית תכנית טיפול, המותאמת לצרכיו הייחודיים והאישיים.
על פי המודל הקוגניטיבי התנהגותי, החרדה מעוררת מעגל קסמים המזין אותה וטומן בחובו היבטים קוגניטיביים, התנהגותיים, פיזיולוגים ורגשיים. למעשה, מעגל הקסמים מתחיל במצב המעורר חרדה – מייצר מחשבות שליליות טורדניות, תגובה רגשית מועצמת, רצון להמנע מרגשות אלו, ההמנעויות השונות תומכות בשימור החרדה והעצמתה ועליה בחשיבה הטורדנית והשלילית.

מחקרים שבוצעו בתחום הוכיחו את יעילותו של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT) בהתמודדות עם התקפי פאניקה ובשבירת מעגל הקסמים של החרדה.

הטיפול מתחלק לשני שלבים, המשלימים זה את זה:

  • טיפול קוגניטיבי – הטיפול הקוגניטיבי מתמקד בזיהוי מחשבות טורדניות ומעוותות המעוררות רגשות שליליים ופחד (“מה אם משהו רע יקרה לי”, “מה אם אני אפשל” וכו’) והחלפתם במחשבות חיוביות, ריאליות, התואמות את המציאות.
  • טיפול התנהגותי – הטיפול ההתנהגותי חושף את המטופל לאותם דפוסי התנהגות מקובעים, אשר מונעים ממנו התמודדות עם סיטואציות, הנתפסות בעיניו כמאיימות, וכפועל יוצא מכך, לא מאפשרים לו צמיחה והתפתחות. במהלך הטיפול מקבל המטופל כלים פרקטיים המאפשרים לו להיחשף באופן מתון ומבוקר (על פי הקצב האישי שלו ובהתאם לצרכיו הייחודיים) לאותן סיטואציות מאיימות, עד להיעלמות מוחלטת של התקפי פאניקה וחרדה. כמו כן, מקבל המטופל טכניקות הרפיה, המסייעות בהפחתת התסמינים הפיזיים המתעוררים במצבי לחץ.

הפרעת פאניקה מתמשכת פוגעת באופן ניכר באיכות החיים ובתפקוד היום יומי התקין. טיפול קוגניטיבי התנהגותי קצר מועד, תכליתי ומכוון מטרה מסייע בהתמודדות יעילה עם התקפי פאניקה והסימפטומים הנלווים להם, הן בטווח המיידי והן בטווח הרחוק יותר.

מקורות:

Cognitive-Behavioral Treatment for Panic Disorder With Agoraphobia: A Randomized, Controlled Trial and Cost-Effectiveness Analysis

 
First Published May 1, 2008; pp. 333–351
 
לשיתוף הכתבה >>
Share on facebook
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print