טיפול התנהגותי קוגניטיבי - CBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – טיפול CBT

טיפול התנהגותי קוגניטיבי - CBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – טיפול CBT

רוב האנשים מעוניינים לשנות התנהגות שמציקה או מעכבת אותם, ושהשינוי יהיה מהיר. אז מה קורה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי שמאפשר בדיוק את זה? במאמר הזה נתאר את האופן בו מובילים לשינוי ע”פ גישת ה CBT.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא סוג קצר-טווח וממוקד-בעיה של טיפול פסיכולוגי, המסייע לאנשים להבחין בקשר שבין אמונות, מחשבות ורגשות, לדפוסי ההתנהגות והפעולות שלהם.

מהו הרעיון המרכזי של הגישה ? (במשפט אחד)

באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי אנשים לומדים כי התפיסות שלהם משפיעות באופן ישיר על תגובותיהם למצבים מסוימים. במילים אחרות, תהליך החשיבה של האדם קובע את התנהגותו ופעולותיו.                                                 לכן, אם נזהה את המחשבות, נבין איזה רגש הן מיצרות, נבין איך אנחנו פועלים באופן התנהגותי כתוצאה מהרגשות שלנו, נוכל גם ללמוד כיצד לשנות את כל אחד מהמרכיבים הללו. לכן טיפול קגניטיבי התנהגותי עוסק בזיהוי ושינוי חשיבה, זיהוי והבנה של הרגשות וחשיפה להתנהגות יעילה יותר.

מה הכוונה ב"שינוי מחשבתי"?

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מבוסס על האמונה בכך שתפיסת האירועים של האדם – ולא האירועים עצמם – היא זו שקובעת כיצד הוא ירגיש ויפעל.   לדוגמה, אם אדם עם חרדה מאמין בכל ליבו כי “הכל ישתבש היום”, המחשבות השליליות האלו עשויות לגרום לו להתמקד רק בהתרחשויות הנתפסות כשליליות, תוך התעלמות או הימנעות מוחלטת ממחשבות או פעולות שעשויות להפריך את מערכת האמונות השליליות הזו. לאחר מכן, כאשר נראה כי שום דבר לא התרחש כשורה באותו היום, האדם עשוי לחוש חרד אף יותר, מערכת האמונות השליליות עשויה להתחזק, והאדם עשוי להסתכן בכך שילכד במעגל מתמשך ואכזרי של שליליות וחרדה.

מטפלים התנהגותיים קוגניטיביים מאמינים כי בכך שנשנה את המחשבות שלנו, נוכל להשפיע באופן ישיר על רגשותינו והתנהגותנו. תהליך השינוי הזה מכונה הבנייה קוגניטיבית מחודשת.  ארון ט. בק, הפסיכיאטר הנחשב לאבי הטיפול הקוגניטיבי, מאמין כי דפוסי החשיבה של האדם עשויים להתבסס בילדות, וכי שגיאות קוגניטיבית מסוימות עשויות לגרום להטיות דפרסוגניות או דיספונקציונליות (שאינן משרתות את המטרה)

דוגמא לשגיאות קוגניטיביות נפוצות וההטיות הדיספונקציונליות הקשורות אליהן:

  • שיוך עצמי: כולם ממקדים את תשומת הלב שלהם בי, במיוחד כאשר אני נכשל.
  • הפשטה סלקטיבית: רק הכישלונות שלי חשובים. אני נמדד על פי הכישלונות שלי.
  • הכללת יתר: אם משהו נכון בסביבה אחת, הוא נכון בכל סביבה.
  • אחריות מופרזת: אני אחראי לכל כישלון ולכל דבר רע שמתרחש.
  • חשיבה דיכוטומית: ראיית העולם באופן קיצוני, כשחור או לבן, בלי מצבי ביניים.

התהליך הקוגניטיבי התנהגותי מבוסס על מודל חינוכי המסייע לאנשים הנמצאים בטיפול להפחית תגובות שליליות וללמוד תגובות התנהגויות ורגשיות חיוביות וחדשות למצבים מאתגרים. באמצעות פירוק בעיות לחלקים קטנים וניתנים לשליטה, ולאחר מכן קביעת יעדים קצרי-טווח ומימושם, המטופל משנה בהדרגה את האופן שבו הוא חושב, מרגיש ומגיב במצבים מאתגרים. שינוי הגישות וההתנהגויות עשוי לסייע לאנשים ללמוד כיצד להתייחס לבעיות מסוימות באופנים חיוביים ויעילים.

הלכה למעשה. מה עושים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי?

במסגרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי, המטפל/ת והמטופל/ת לא רק יושבים ומדברים. הגישה המובנית הזו מבטיחה התמקדות ביעדים של כל פגישה, כך שהזמן המוקדש לטיפול ינוצל בצורה יעילה. המטופל מרוויח מיחסים שיתופיים שבמסגרתם הוא מסוגל לחשוף בעיות אישיות מבלי לחשוש משיפוט, והמטפל מסייע לו להבין את הבעיות המדוברות מבלי לומר לו אילו בחירות עליו לקבל.

טכניקות ה-CBT מציעות כלים טיפוליים רבים ושונים, המסייעים למטופלים להעריך את המצבים והדפוסים הרגשיים שלהם. מטפלי CBT עשויים להשתמש בטכניקות נפוצות כגון:

  • כתיבת יומן
  • חשיפה התנהגותית, הקהיה שיטתית
  • הצבת אתגר בפני אמונותיו של המטופל (איתגור חשיבה)
  • מודעות קשובה (מיינדפולנס)
  • רגיעה
  • תרגילים חברתיים, תרגילים גופניים ותרגילי חשיבה שמפנים את תשומת לבו של האדם לדפוסים ההתנהגותיים והרגשיים שלו

על מנת להעצים את הטיפול, המטופל מתבקש להשלים שיעורי בית (כגון תרגילים מעשיים, קריאה או כתיבת משימות), בזמן שמעבר לזמן המוקדש לטיפול. שיעורי הבית הם היבט חשוב מאוד בתכנית טיפול קוגניטיבי התנהגותי, והם מאתגרים את המטופל להמשיך לעבוד באופן עצמאי, גם לאחר סיום הטיפול.

רוב האנשים משתתפים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי למשך כ-16 פגישות בממוצע, כאשר כל אחת מהן אורכת כשעה. המטופלים לומדים כישורי התמודדות חדשים על מנת שיוכלו לנהל את בעיותיהם בצורה טובה יותר, לפתח אמונות והתנהגויות חיוביות יותר, ואפילו לפתור בעיות מתמשכות בחייהם.

מצבים רגשיים המטופלים באמצעות CBT

אנשים הסובלים מחששות רגשיים והתנהגותיים מוגדרים בבירור, ואנשים החווים בעיות מסוימות המשפיעות על איכות חייהם, נוטים ליהנות במידה הרבה ביותר מיתרונותיו של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. בתנאים אלו, המטפל והמטופל יודעים בדיוק לאילו בעיות עליהם להתייחס, ולכן הגישה מכוונת-היעדים ופותרת-הבעיות של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מתאימה להם מאוד. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי משמש לטיפול במגוון רחב של בעיות, כגון:

  • דיכאון
  • התקף חרדה
  • תנודות חריגות במצב הרוח
  • דחק פוסט– טראומתי
  • התנהגות אובססיבית וכפייתית
  • תסמונת התשישות הכרונית
  • תסמונת המעי הרגיז
  • התמכרות לסמים
  • פוביות
  • בעיות אכילה
  • כאב מתמשך
  • דפוסי שינה שאינם סדירים
  • בעיות מיניות ופגיעות מיניות
  • בעיות בשליטה בכעסים

 

במה שונה טיפול CBT מטיפול דינמי?

בשונה מטיפול דינמי שבו מתמקדים באירועים קודמים והשפעתם על המטופל- טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינו טיפול קצר המתמקד בהווה, ב”כאן ועכשיו”. מה הכוונה? במהלך הטיפול מתמקדים בדפוסי חשיבה שליליים ובהתנהגות בעייתית שגורמים לקשיים רגשיים – מנטרלים אותם ומפתחים דפוסים חדשים וחיוביים באמצעות תרגול מטלות טיפוליות. שינוי דפוסי החשיבה וההתנהגות בסופו של דבר, תורמים להגברת הביטחון העצמי, גורמים להפחתה בצורך בשליטה וצורך בפרפקציוניזם ומחזירים את תדירות ועוצמת המחשבות והרגשות השליליים לרמת הנורמה.

מה יתרונותיו של טיפול CBT?

בין היתרונות הרבים של טיפול קוגניטיבי התנהגותי  (CBT), ראוי לציין כי הוא ממוקד, קצר מועד ומוגדר במטרות טיפוליות ברורות וישימות. ההשקעה בטיפול תהיה יחסית קצרה והעומס הכלכלי גם הוא כמובן כפועל יוצא

  • טיפול קצר מועד– בעוד טיפולים פסיכולוגים, כדוגמת טיפול פסיכואנליטי “מסורתי” אורכים זמן רב ולעיתים קרובות אף מספר שנים, טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול קצר מועד הנמשך בממוצע כשלושה עד שישה חודשים.
  • טיפול ממוקד ומכוון מטרה – מוקד הטיפול הינו בכאן ועכשיו- מה ניתן לעשות ברמה הקונקרטית על מנת להקל על המצוקה. כחלק מהתהליך מקבל המטופל כלים פרקטיים ליישום מיידי בשטח, המסייעים להתגבר על מצבים מאתגרים. הכלים האלו יהיו אתכם תמיד, גם הרבה אחרי שהטיפול יסתיים. המטפל/ת בודקים לאורך הטיפול האם המטרה הושגה וישנם שאלונים הניתנים במהלך הטיפול על מנת לבדוק את יעילות הטיפול ביחס למטרת הטיפול הראשונית.
  • טיפול בשורש הבעיה–  למרות שמדובר בטיפול קצר טווח- הטיפול מסייע בהבנת הגורמים לבעיה והסימפטומים הנלווים. גישת ה CBT מאמינה שניתן לשנות את ” הגורמים לבעיה” באמצעות זיהוי דפוסי המחשבה הבלתי יעילים והחלפתם בדפוסי מחשבה יעילים וחיוביים, חשיפה התנהגותית ולמידה של יכולתנו להכיל רגשות שונים מבלי לפעול באופן אימפולסיבי או אוטומטי. שינוי דפוסי החשיבה וההתנהגות בסופו של דבר, תורמים להגברת הביטחון העצמי, גורמים להפחתה בצורך בשליטה וצורך לפרפקציוניזם ומחזירים את תדירות המחשבות והרגשות השליליים לרמת הנורמה.
  • אקטיביות המטופל –  הטיפול לא מסתיים במסגרת המפגש והמטופל מקבל “שיעורי בית” בדמות מטלות שונות לביצוע. עבודה טיפולית זו מסייעת לתרגל ולהפנים את שנלמד במסגרת המפגשים וכמובן מאפשרת לבדוק את הצלחת התכניקות הטיפוליות בזמן הטיפול.
  • תוצאות ארוכות טווח –  ההתמקדות בשורש הבעיה ורכישת הכלים היישומיים והתרגול בבית מאפשרים למטופל להתמודד בהצלחה עם סיטואציות או בעיות דומות עתידיות.
  • שיטת טיפול מובנית – כחלק מהיותו טיפול  ממוקד, טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס על שלבים ברורים וקביעת יעדים ברורים, לאורך זמן מוגדר יחסית.
  • ניתן למדידה ולכימות – יתרון בולט נוסף של טיפול זה בהשוואה לטיפולים פסיכולוגים אחרים הוא העובדה שניתן למדוד ולכמת את תוצאותיו. לדוגמה – בטיפול בחרדה ממעלית, אפשר למנות את מספר הפעמים בהן המטופל התמודד בפועל עם החרדה.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוכח יעיל בהקלה משמעותית של בעיות נפשיות רבות, במקרים רבים הסמפטומים אשר העיקו והתישו הופכים להיות זניחים בחייו של המטופל. בדומה לכל סוג של טיפול, היתרונות הטיפוליים ניכרים במידה הרבה ביותר כאשר המטופל מחויב לחלוטין לתהליך הטיפול.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי לא מהווה טכניקת טיפול נפרדת; זהו מונח כללי המתייחס לקבוצת טיפולים בעלי תכונות דומות מסוימות, הנעזרים באותה מתודולוגיה טיפולית. הקבוצה הזו כוללת, לדוגמה, את הטיפול הרציונלי-אמוטיבי- התנהגותי, את הטיפול הקוגניטיבי ואת הטיפול הדיאלקטי-התנהגותי. במכון אנחנו מטפלים גם בגישות שהתפתחו מתוך הגישה הזו ונקראים ” גל שלישי CBT”. בין טיפולים אלו ניתן למצוא את גישת ACT שיעילותה הטיפולית הוכחה כגבוהה מאד.

מי הם המטפלים שמתמחים בטיפול CBT במכון?

בקליניקות של מכון חיבורים ניתן לקבל טיפול CBT איכותי ומקצועי באווירה מרגיעה ונעימה בסביבה מזמינה. צוות המכון מורכב מאנשי מקצוע מהשורה הראשונה: פסיכולוגים, עובדים סוציאליים קליניים ומטפלים קליניים נוספים המתמחים במתודות טיפוליות המתקדמות ביותר בעולם הפסיכולוגיה ובעיקר בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי וטיפולי ACT.

בשביל להבין עוד, אתם מוזמנים להגיע לקליניקה לפגישה ראשונה לאבחון. מטרת פגישת האבחון הינה לבדוק ביחד במה מדובר – מהו הטיפול הנדרש, מיהו המטפל המתאים, מהי תכנית הטיפול המתאימה ביותר עבורך? פגישת האבחון הראשונה אינה מחייבת ותוכל לסייע לכם להבין יותר טוב ממה אתם סובלים וכיצד ניתן להתמודד עם הנושא באופן המיטבי.

 

למאמרים נוספים בנושא:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהתקפי פאניקה

שליטה בכעסים בשיטת CBT

 

מקורות

 

  1. Evaluating the Effectiveness of ACT for Anxiety Disorders in a Self-Help Context: Outcomes From a Randomized Wait-List Controlled Trial Behavior Therapy Volume 47, Issue 4, July 2016, Pages 444-459

 

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%9F_%D7%91%D7%A7         2.

 

3.     The Efficacy of Cognitive Behavioral Therapy: A Review of Meta-analyses. Cognitive Therapy and Research October 2012, Volume 36, Issue 5, pp 427–440| Cite as

 

 

 

 

לשיתוף הכתבה >>