שנות העשרה הן תקופה משמעותית של התפתחות. מומחים טוענים כי קשיים של בריאות הנפש אינם נדירים בשנים אלו, כאשר 1:3 תלמידי תיכון מדווח על תסמינים של דיכאון כגון עצב והעדר תקווה. ממש כמו אצל מבוגרים, טיפול יכול להיות תמיכה מועילה עבור בני נוער כדי לעזור להם להתמודד עם הנפש הסוערת בגילאים הללו.
טיפול רגשי הוא טיפול שנועד לתמוך בנפשם והתמודדתם של בני אדם, בכל הגילאים והמצבים. ישנו מגוון רחב של טיפולים רגשיים כאשר כל גישה ושיטה יש את הייחוד והמאפיינים שלה ותתאים לסוגים שונים של אוכלוסייה וקשיים. טיפולים רגשיים יכולים להיות פרטניים, אחד על אחד, זוגיים , משפחתיים או קבוצתיים. ישנם טיפולים רגשיים שנעשים בשיחה או כאלה הנעזרים באומנויות או כלים שונים כמו מדיטציה או טיפולים אלטרנטיביים שנעזרים במגע.
מתבגרים חווים רגשות בצורה אינטנסיבית יותר מאשר מבוגרים. זה יכול להוביל לרגשות קיצוניים של אופוריה, כעס או עצב בהתאם לנסיבות. בני נוער נמצאים בסיכון לחרדה ודיכאון. למעשה, דיכאון הוא ההתמודדות הרגשית השכיחה ביותר שניצבת בפני בני נוער. בארץ ליותר מ-3 מיליון בני נוער בגילאי 12 ועד 17 יש לפחות אפיזודה אחת של דיכאון חמור.
סיבה נוספת שבגללה טיפול רגשי יכול להועיל היא הקשר עם ההורים, בגיל הזה יש נטייה לנוער להדוף את הוריהם, זה חלק מתהליך טבעי של “קריעת חבלי לידה” יציאה לעצמאות וגיבוש זהות נפרדת מההורים. היות והנער כבר לא רואה בהורים כתובת למצוקותיו בהרבה מקרים, שילוב של דמות נייטרלית יכול לחולל פלאים. כאשר יש דמות של אדם בוגר עליו הוא סומך, משתף ו”נותן לו קרדיט” הופך את חייו להרבה יותר קלים ועוזר לו להרגיש שהוא קצת פחות בודד עם הקשיים שלו. כאשר המטפל עושה שימוש מושכל באמון שבן הנוער נותן בו ניתן לעשות איתו תהליך מאד משמעותי ותומך.
אלו הם כמה אתגרים מרכזיים בהם טיפול רגשי יכול לעזור בתקופת גיל ההתבגרות:
פגישה ראשונה יכולה להיות עם הנער לבדו או בנוכחות ההורים -בהתאם לסיטואציה. בפגישה זו הנקראת “אינטייק” המטפל ינסה להבין לעומק את הקשיים, החוזקות והצורך של הנער/ה. לאחר פגישת ההערכה זו הטפל יבנה תכנית טיפול או ימליץ / יפנה לטיפול אחר.
הצלחת ותכנון תכנית הטיפול משתנה בהתאם לאופיו, צרכיו ומידת הפתיחות של בן הנוער. ניתן לחלק באופן גס את המטופלים בני הנוער ל-2 קבוצות:
מוכנות ומוטיבציה לטיפול כבר עושים חצי מהדרך להטבה ולטיפול יעיל.
מתבגר מקבוצה זו זוכה לעידוד ואולי אפילו אולטימטום מצד ההורים ללכת לטיפול. מרחב הטיפול יכול להיראות שונה לגמרי עם בני הנוער האלה, וחשוב לעמוד על ההבדל.
ישנן קשיים נקודתיים וקשיים כמו פוסט טראומה הדורשים התערבות טיפולית ארוכה ומעמיקה יותר, לפי סוג הקושי ואפיון הנער תיבנה תכנית טיפול בהתאמה אישית.
משתנה בהתאם לגישת הטיפול והצרכים של המתבגר, יכול לנוע בין מספר חודשים למספר שנים. במצבים שונים קורה שמפסיקים וחוזרים בעת הצורך לטיפול. אצלנו במכון חיבורים הטיפולים בבני נוער הם בדרך כלל ממוקדים וקצרי מועד, בין 15-20 פגישות. במצבים שבהם התפקוד נפגע באופן משמעותי כמו מצבי דיכאון הכוללים המנעויות רבות, הפרעות באכילה או טראומה קשה, אנו מארגנים יחד עם ההורים תוכנית מותאמת בעלת מטרות ברורות אך גם מבינים שהטיפול יכול להיות ארוך יותר.
ישנם סוגים רבים ושונים של טיפול שעשויים להועיל לטיפול במתבגרים. על מנת לבחור איזה סוג של טיפול מתאים לבני הנוער שלך, חשוב מאד ללמוד עוד על האפשרויות וכיצד כל אחת מהן עובדת:
הוא סוג של פסיכותרפיה המתמקדת ביצירת קשרים בין מחשבות, התנהגויות ורגשות. פסיכותרפיסטים המשתמשים ב-CBT עוזרים לאנשים לזהות ולשנות דפוסים לא יעילים המקשים עליהם ופוגעים באיכות חייהם.
CBT עוזר לבני נוער ללמוד כיצד לפרש את הסביבה שלהם בצורה מיטיבה. לעומת גישות טיפוליות אחרות CBT הוא בדרך כלל לטווח קצר. לפעמים, יש צורך רק בסדרה של מספר פגישות מצומצם.
סוג זה של טיפול יכול לאפשר יתרונות כמו:
טיפול באומנות הוא טיפול שמשלב יצירה והבעה בתהליך הטיפולי של שיחה או שהטיפול כולו מתבסס על סוג מסויים של יצירה ואומנות. בעזרת טיפול באמצעות אומנות עם נוער ניתן לטפל במנעד רחב של קשיים והתמודדויות כמו קשיי הסתגלות, קושי חברתי, דיכאון חרדה OCD ועוד. סוגי האומנות בהם משתמשים בטיפולי הבעה ויצירה יכללו – אומנויות פלסטיות כמו רישום פיסול, תנועה ומחול, דרמה, מוזיקה ועוד. על מנת לעבוד במוסד מוכר הדרישה ממטפלים באומנויות לתואר שני בלבד לכן מדובר על תחום מקצועי ומוכר. טיפול באומנות מתאים במיוחד לבני נוער בגלל העובדה שנערים לעיתים קרובות ממעטים במילים או מתקשים להביע בשיחה את עצמם וכאן האומנות היא גשר לבניית הקשר הטיפולי. בעידן המסכים לעורר בנערים את החשק ליצור אינו דבר של מה בכך, התהליך היצירתי מביא איתו הרבה בריאות ומחזק את הבטחון והערכה עצמית אצל מתבגרים.
טיפול בפסיכואנליזה שואף לברר את המניעים, מנגנוני ההגנה והקונפליקטים שאינם מודעים, המספרים על חוויות ילדות. לפי התאוריה של זיגמונד פרויד, (אבי הפסיכואנליזה עליה מבוסס סוג טיפול זה) המתבגר נמצא בשלב הגניטלי- השלב האחרון מבחינת ההתפתחות המינית שלו, שלב זה קריטי לעיצוב תפיסותיו המיניות. לפי אריק אריקסון תאורטיקן פסיכואנליטי המוקד הרגשי של גילאי ההתבגרות הוא גיבוש זהות לעומת טשטוש הזהות, בשלב הנער מתחיל לגבש את זהותו החברתית ואת תפקידו בעולם. טיפול פסיכודינמי רואה בגיל ההתבגרות תקופה חשובה רצופת אתגרים ושינויים אינטנסיביים שמומלץ מאד להיעזר במסגרתה בייעוץ והדרכה להורים וטיפול למתבגרים.
טיפול משפחתי הוא דרך טיפול או גישה שהמוקד שלה הוא התמודדות עם קשייו של הנער דרך פתרון הקשיים הבין אישיים והמשפחתיים המשפיעים על רווחתם הנפשית. בני נוער המתמודדים עם מתיחות ומטענים בסביבה הביתית או קונפליקטים במשפחה, טיפול מסוג זה יכול לסייע לנער ולמשפחה כולה.
לפעמים היא ניתנת במסגרת טיפול פרטני עבור הנער ולפעמים ללא מעורבותו כלל. הדרכת הורים במקרים רבים יכולה בפניי עצמה לסייע לנער בלי שהוא יעבור בעצמו טיפול. היא מתאימה למקרים בהם הנער מסרב בכל תוקף לטיפול, כאשר יש קשיים בלתי נסבלים ביחסים עם ההורים וכאשר ההורים ניסו כבר את הכל והתייאשו מלעזור לנער.
טיפול רגשי לבני נוער נותן הרבה ערך לחייהם ועוזר להם להתעצב, להתגבר ולהתבגר. מכון חיבורים מובל על ידי צוות מטפלים מקצועי ועתיר נסיון וידע בנושא של טיפול בבני נוער. בצוות המכון מטפלים מעולים עם גישה נהדרת ויכולת ליצירת שפה משותפת עם בן הנוער, הם בעלי הכשרה אקדמית ותארים מתקדמים ונסיון במסגרות פרטיות וציבוריות. מזמינים אתכם לשתף, להתייעץ ולבדוק התאמה משותפת לטיפול עבור בן הנוער שלכם.
בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.
שפע של סיבות, בעיקר כי הם עסוקים בלמרוד בהורים לכן הם לא מעוניינים לרוב לחלוק איתם רגשות ובלי קשר הם זקוקים לדמות נייטרלית בגיל הזה שתלווה, תדריך ותשמש לכתובת המהווה עוגן עבורם. גיל ההתבגרות רצוף חוויות רגשיות סוערות ויש צורך לעבד אותן עם איש מקצוע על אחת כמה וכמה במצבי דיכאון חרדה או התמודדויות נפשיות אחרות שמאפיינות את הגיל.
במצבי קצה רגשיים אך לא רק. מצבים בהם נראה שהנער מוצף, התפקוד נפגע או שהוא מתלונן הרבה על מיחושים גופניים ללא הסבר רפואי. כאשר יש הימנעות מלצאת מהבית ומחברה התנהגויות מסוכנות ועוד.
בהחלט או לפחות למתן אותו. מתבגרים רבים זקוקים לתמיכה ולא תמיד יודעים איך לבקש אותה, או במקרים אחרים לא מוצאים מי שיוכל להבין אותם וחשים בדידות.
תלוי בגישה, במרכיבים אישיותיים ותפקודיים,בצורך, במוטיבציה והאם יש מספר קשיים שונים שמצריכים התייחסות נוספת. יש טיפולים ממוקדים וקצרים וכאלה המתמשכים ומלווים אותם גם לאורך תקופה יותר ארוכה. בכל מקרה ההורים מעורבים גם בהחלטות וההגיון העומד מאחורי בחירה בהמשך טיפול.
CBT- טיפול התנהגותי קוגניטיבי, טיפול באומנות, טיפול פסיכודינמי או ACT טיפול בקבלה ומחויבות, משפחתי או קבוצתי, כל אלה טיפולים שיכולים להתאים לסוגי מקרים וצרכים שונים של בני נוער.
רוצים לדבר איתנו?
https://www.verywellmind.com/therapy-for-teens-2610410https://www.wellnessroadpsychology.com/blog/benefits-of-therapy-for-adolescents
רח׳ ויסוצקי 4
•
רח׳ דיסנצ'יק 5
•
•
רח׳ אחוזה 142
•
רח' לישנסקי 27
•
•
דרך הפארק 57א
רח׳ סוקולוב 92
•
ורדינון אליעזר 3
ימי א-ה : 8:00-22:00
•
ימי ו : 8:00-16:00
מכון מומחים לטיפול רגשי הקיים כבר 14 שנים ומציע מגוון טיפולים פסיכולוגיים עם התמחות בטיפול בטראומה, חרדות, OCD, משברים ועוד בשיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית. את המכון מוביל צוות של מעל 60 מטפלים בפריסה ארצית, בעלי תואר שני טיפולי ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ופסיכותרפיה – לכולם אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות
מכון מומחים לטיפול רגשי הקיים כבר 14 שנים ומציע מגוון טיפולים פסיכולוגיים עם התמחות בטיפול בטראומה, חרדות, OCD, משברים ועוד בשיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית. את המכון מוביל צוות של מעל 60 מטפלים בפריסה ארצית, בעלי תואר שני טיפולי ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ופסיכותרפיה – לכולם אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות
© 2022 מכון חיבורים, כל הזכויות שמורות | ריגו-מרקטינג קידום אתרים אורגני
אנחנו כאן בשבילכם
אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים