טיפול CBT – שאלות ותשובות

לפני שאתם מתחילים טיפול CBT כדאי שתקראו את התשובות לשאלות ששואלים אותנו כשפונים למכון לקבלת ייעוץ והכוונה. מהו CBT והאם הוא יעיל?

מהו טיפול CBT?

מהו טיפול קוגנטיבי-התנהגותי?

CBT שונה משיטות פסיכותרפיות מוכרות אחרות בכך שהטיפולים במסגרתו נוטים להתמקד בהווה ובפתרון הבעיות הנוכחיות. זאת, בניגוד לגישות בהן נוטים לתת דגש דווקא לחוויות העבר ולאופן שבו הן מעצבות את האדם כיום, כפי שמתבצע בפסיכודינמיקה למשל.

במסגרת טיפולי ה-CBT במכון חיבורים המטפלים המנוסים שלנו שמים את המטופל במרכז במטרה להפוך אותך למטפל של עצמך. כך, נסייע לכם לרכוש כלים שיאפשרו לכם להבין, לנתח ולהגיב טוב יותר למצבים בהם אתם מרגישים לחץ, חרדה או אובדן שליטה.

האם סי בי טי התפתח עם השנים?

טיפול קוגנטיבי-התנהגותי (Cognitive Behavior Therapy) היא שיטה פסיכותרפית פופלארית שהוכחה כיעילה עבור התמודדות עם הפרעות חרדה, פאניקה, שליטה בכעסים ובעיות קשב וריכוז בשורה ארוכה של מחקרים. סימן ההיכר של ה-CBT הוא משך הטיפול הקצר והתוצאות המהירות שהוא מסוגלת לספק.

למרות ש-CBT היא שיטת טיפול וותיקה היא ממשיכה להתחדש ולהשתכלל כל העת כאשר הדור האחרון של הטיפול הידוע גם כ-‘גל השלישי’ כולל טכניקות מתקדמות כגון תרפיית קבלה ומחויבות (ACT) השואבת השראה מהישגיי המיינדפולנס. מכון חיבורים מתמחה במיוחד בטיפולים אלה.

מה הרעיון שעומד בבסיס ה-CBT?

בפסיכולוגיה המודל הקוגנטיבי טוען שאנחנו תופסים את המציאות סביבנו לפי הדרך בה אנחנו מרגישים. כלומר, קיים קשר ישיר בין תפיסת המציאות שלנו לבין איך שאנחנו מגיבים אליה. על כן, השינוי הרגשי שאנחנו מרגישים לא קשור בהכרח לסיטואציה עצמה אלא לדרך בה אנחנו חושבים עליה.

לדוגמה, אדם אחד שנתקע בפקק יכול לחשוב לעצמו: ״לא נורא – אנצל את הזמן כדי לדבר עם חבר״, בעוד שאדם אחר יחשוב: ״איזו קטסטרופה – אני שוב מאחר, אני אף פעם לא מסוגל לעמוד בזמנים, כל דבר שאני עושה נכשל״. דפוסי החשיבה הללו מובילים אותנו לתחושות סובייקטיביות שליליות של חרדה וכעס על אף שהן יכולות לעורר גם רגשות אחרים.

מתוך ההבנה הזו CBT נותן לאנשים את הכלים לזהות את דפוסי החשיבה הללו בזמן אמת. ההבנה כי המחשבות שלנו אינן תמיד משקפות בדיוק את המצב עוזרת לנו לנתח מצבים יום-יומיים ומצבי קיצון בצורה שתטייב את ההתמודדות שלנו איתם.

מה כולל טיפול CBT?

טיפול CBT פרטני כולל לרוב סדרה קצרה של מפגשים שבועיים שמספרם נע בין 10 ל-20, כאשר אורך כל מפגש הוא 50 דקות. במהלך התהליך תוכל לרכוש כלים שיעזרו לך להתמודד עם קשיים דומים גם בעתיד בכוחות עצמך, ללא צורך לחזור שוב על כל התהליך.
כלים אלו יכולים לכלול אימוץ דפוסי מחשבה חדשים, שינוי אמונה ותפיסה, יצירת קשרים בין-אישיים ושינוי ההתנהגות.

במהלך הטיפול ייתכן שנאתר ביחד נקודות שידרשו טיפול בגישה אחרת, כגון טיפול CBT קבוצתי, משימות בית או תהליך טיפולי אחר.

כיצד נראה מפגש CBT?

בזמן המפגשים שמוקצים לתהליך הטיפולי חשוב לנו להבין מה אתה חושב ומרגיש כדי להצליח לאתר יחד את דפוסי החשיבה הבעייתיים שמקשים עלייך ביומיום, במיוחד במצבי לחץ וחרדה.

בכל מפגש אנחנו בוחנים ביחד את המחשבות שעולות בעקבות הסיטואציות שתבחר ובודקים האם הן מועילות לך בדרכי ההתמודדות שלך. אם לא, אנו מנסים לבחון את המצב מזוויות נוספות, אשר יכולות לאפשר לך להתמודד בצורה שלמה ובריאה יותר עם מצבים שתגדיר כקשים.

חזרה על התהליך הזה תאפשר לך לאמץ את ‘זוויות ההסתכלות’ האלה גם מחוץ לטיפול.

תוך כמה זמן אפשר לראות שינוי?

רוב המטופלים מרגישים שיפור בחרדות וברגשות השליליים שלהם תוך מספר שבועות מתחילת הטיפול. מהירות ויעילות התוצאות תלויה במספר גורמים ובהם המחויבות שלך לתהליך ויעילות הטמעת הכלים שתרכוש גם במצבים ב’חיים האמיתיים’ מחוץ למכון.

לרוב, המטופלים שלנו מדווחים על יכולת לזהות בעצמם את השינויים הקטנים שהם מבצעים בחיי היומיום שלהם ובהתמודדות שלהם עם מצבים שעד לאחרונה עוררו בהם תחושת סטרס ודחק.

מהי שיטת ACT?

ACT (ראשי תיבות של Acceptance and Commitment Therapy- תרפיית קבלה ומחויבות) הוא חלק מטיפולי ה’גל השלישי’, הדור החדש של טיפולי ה-CBT.ACT מתבססת על אותם עקרונות של הטיפול הקוגנטיבי-התנהגותי לפיתוח מודעות עצמית וגמישות מחשבתית אך נוטה לשלב בתוכה גם עקרונות של קבלה עצמית, מיינדפולנס וקשר עם העולם הערכי שלך. הרעיון שעומד בבסיס ה-ACT הוא ללמוד כיצד לקבל את מה שאין ביכולתנו לשנות, ולפעול למען שינוי חיובי היכן שביכולתנו להשפיע.ד”ר רן אלמוג והפסיכולוג אור פרי, הנמנים על חלק מצוות המטפלים במכון חיבורים הם בעלי ותק וידע רב בשיטת ה-ACT ונחשבים ממטפלי ה-ACT המובילים בישראל.מקורות:
  1. https://beckinstitute.org/get-informed/cbt-faqs/
2.   UpToDate, Overview of psychotherapies
לשיתוף הכתבה >>
Share on facebook
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print