טיפים למיקסום טיפול פסיכולוגי

גם טיפול פסיכולוגי וגם תרופות נגד דיכאון מסתמכים על מאפיינים של הלקוח ועל מאפיינים של הקשר הטיפולי כדי להשיג את מטרות הטיפול – כמו תקווה, ביטחון עצמי, והקשר בין הלקוח לפסיכולוג.

טיפים למיקסום טיפול פסיכולוגי

זה נשמע הגיוני כשמדובר בטיפול פסיכולוגי, אך זה נכון גם לגבי תרופות נגד דיכאון. על בסיס מחקרים עם תרופות ופלצבו, אנו יודעים שלפחות 75% מן הירידה בסימפטומי דיכאון בעקבות נטילת תרופות אינם תוצאה של הרכיבים הפעילים בתרופה אלא תולדה של העובדה שהלקוח עושה משהו אקטיבי ומאמין בתועלת של הטיפול ובאיש המקצוע שנתן לו את התרופה. כלומר, בנוסף לתרופה, יש חשיבות רבה גם למי שנוטל את התרופה וגם לקונטקסט, לקשר הטיפולי.

מחקרים מוצאים גם שאנשים מעדיפים טיפול פסיכולוגי על פני נטילת תרופות. מחקרים מראים גם שטיפול שמועדף על הלקוח גם מניב תוצאות טובות יותר. אם כן, טיפול פסיכולוגי, אפילו קצר-מועד, יעיל כטיפול לקשיים נפשיים נפוצים.

למידע נוסף אודות טיפול פסיכולוגי במכון חיבורים

כיצד לחסוך זמן וכסף לאורך טיפול פסיכולוגי

  1. להכין רשימת קשיים שעליהם תרצו לדבר. זה יעזור לארגן את המחשבות וליצור סדר עדיפויות בין הדברים שגורמים למצוקה.
  2. לשים לב מהן המחשבות והתחושות שעלו אצלכם הכי הרבה במהלך השבוע, מתי זה קרה, היכן, ועם מי. לעיתים התסריטים הלא בריאים האלה הם לא-מודעים ואינכם שמים לב לקיומם.
  3. להביא פנקס לרשום רעיונות ותרגילים. במפגש טיפול פסיכולוגי עובדים על דברים רבים, וייתכן שלא תזכרו את כל הנקודות החשובות שהועלו.
  4. לתרגל בבית. שיעורי הבית הם דרך לתגבר ולחזק את העבודה הקשה שנעשתה במפגש הטיפולי. וחשוב יותר – זו דרך להישאר מחוברת אל הנפש והגוף.
  5. לדאוג לעצמך. שינויים קלים באורח חיים יכולים לשפר משמעותית את הרווחה הפיזית והנפשית. גם מצב הרוח ורמת האנרגיה ישתפרו בעקבות פעילות פיזית, תרגילי הרפיה, ודימיון מודרך. רצוי גם להפחית את כמות הקפאין, האלכוהול והתרופות ולהקפיד על שינה טובה.
  6. להיות בקשר עם הרופא או הפסיכיאטר אם נוטלים תרופות. לשים לב לתוצאות ולתופעות לוואי. לפעמים יש צורך לשנות מינון או סוג תרופה כדי להשיג את התוצאה הרצויה.
  7. חשפו את הרגשות שלכם. אם אינכם מסכימים עם המטפל, או שאתם חשים תגובה רגשית חזקה כלפי משהו שהוא אמר בפעם הקודמת, דברו על זה. מטפלים אינם קוראי מחשבות. התייחסות אל רגשות שליליים שיש לכם לגבי הטיפול היא חוויה מעצימה עבורכם.
  8. נדרשת עבודה קשה, ואתם עלולים להרגיש לא בנוח. טיפול פסיכולוגי הוא לעיתים קרובות המקום הראשון שבו ניתנת הכרה לזיכרונות ואירועים מטרידים, טראומטיים. צריך לדעת לחשוף בכנות את הדברים שנוח לעבוד עליהם, אך ללמוד לבטוח באיש המקצוע שמולכם. איש מקצוע טוב קשוב לחוויות של הלקוחות ויודע מתי יש צורך לשנות קצב או כיוון בטיפול.
  9. כולנו משתמשים לעיתים בהכחשה כמנגנון הגנה, אך יש גבול עד כמה ניתן להתכחש למציאות. עצם ההחלטה ללכת לטיפול היא החלטה משמעותית מאוד, ולכן תנו לעצמכם הזדמנות להסתכל יותר בכנות על מערכות היחסים ועל נסיבות חייכם.
  10. לצחוק. חוש הומור תמיד עוזר.
  11. פעולה. לא משנה מהי הסיבה שבגללה הגעתם להתחיל טיפול פסיכולוגי – חרדה חברתית, פרידה על רקע רומנטי או סיבה אחרת, בכל מקרה שינוי חיובי יתחולל כאשר תתחייבו לשנות את המחשבות, התחושות וההתנהגויות שלכם.

במכון חיבורים צוות מקצועי של פסיכולוגים/ות בעלי ניסיון רב שנים בטיפול.
לסירטוני וידאו של המטפלים בקרו בערוץ ה-YouTube של מכון חיבורים

לשיתוף הכתבה >>
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print