לקות למידה מהי?

כיום, בזכות התקדמות המחקר ואודות המערכת הנוירוביולוגית, ידוע כי לקויות למידה נעוצות בגורמים פיזיולוגיים, תורשתיים או נרכשים ואין כל קשר בין לקויים אלה ליכולותיו הקוגניטיביות של האדם.

לקות למידה מהי?

בעשורים האחרונים חלה התפתחות משמעותית בהבנה, האבחון והטיפול באנשים בעלי לקויות למידה וקשיי למידה. בעבר, ילדים ומבוגרים שהראו איחור וליקוי כלשהו ברכישת המיומנויות הלימודיות הבסיסיות, נחשבו כבעלי לקות שכלית, כעצלנים או חסרי אחריות או מוטיבציה וברוב המקרים לא השלימו את כל שנות הלימוד בבית הספר, ובוודאי שבאקדמיה.

כיום, בזכות התקדמות המחקר ואודות המערכת הנוירוביולוגית, ידוע כי לקויות למידה נעוצות בגורמים פיזיולוגיים, תורשתיים או נרכשים ואין כל קשר בין לקויים אלה ליכולותיו הקוגניטיביות של האדם.

ילדים לקויי למידה, צוברים פערים לימודיים, מתקשים ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות, כגון קריאה, כתיבה וחישובים פשוטים, חווים פגיעה בדימוי העצמי שלהם סביב מיומנויות אקדמיות ופעמים רבות חשים מתוסכלים ולא מוצלחים. גם כאשר הם מתאמצים ומשקיעים בלימודיהם, הם אינם חווים הצלחות ותחושות התסכול מובילות פעמים רבות לבעיות התנהגות שונות בבית הספר, עד כדי פגיעה בתפקודם ומצבם החברתי.

מתבגרים בעלי לקויות למידה, חווים תחושות של חוסר מסוגלות וכישלון, בעיקר כיוון שהם אינם מצליחים להשתלט על כמויות החומר הגדולות שעליהם ללמוד ולשנן. פעמים רבות הם חווים קשיים להביא את הידע שלהם לידי ביטוי במהלך מבחנים. הם מתקשים לארגן את מחשבותיהם, להתנסח כנדרש ולהספיק לסיים את המבחנים בזמן.

אדם שחווה קשיים לימודיים, במיוחד בבית הספר התיכון, ימנע בדרך כלל מלפנות ללימודים אקדמאיים, בעיקר בשל הדימוי העצמי הנמוך שפיתח סביב יכולותיו האקדמיות.

לכן, במידה והורים או ילדים, חשים כך, חשוב לבצע אבחון דידקטי או פסיכו דידקטי על מנת לברר את המקור לקשיים, לקבל אבחנה מדויקת ללקות הלמידה ולהתחיל לפעול בתכנית עבודה מתאימה בשילוב של בית הספר, ההורים וגורמים טיפוליים אחרים, רגשיים ולימודיים, כך שהילד יוכל להתגבר על קשייו.

חשוב לדעת! לקויות למידה הינן אורגניות ובשל כך הן לא “נעלמות” עם השנים, אך טיפול מתאים יכול לסייע לילדכם להתגבר על קשייו ולקבל כלים לפעול מתוך נקודות הכוח שלו, תוך תרגול ושיפור המיומנויות בהן הוא מתקשה.

מה ההבדל בין לקות למידה לקשיי למידה?

במידה וילדים או מתבגרים עוברים אבחון, הדבר מאפשר התמודדות יעילה יותר עם הקשיים אותם הם חווים. דרכי ההתמודדות הינן מגוונות, אך מומלץ לשלב ביניהן על מנת להגיע לעבודה מקסימאלית עם הילד ולאפשר לו כך התקדמות מהירה יותר וממוקדת.

הוראה מתקנת – נעשית ע”י מורה מומחית בתחום, באופן פרטני. לכל תלמיד נבנית תוכנית עבודה אישית המשלבת הקנייה של נושאים בהם התלמיד מתקשה, העצמה של תחומי החוזק שלו. ניתן לקבל טיפול בהוראה מתקנת גם לתלמידים שאינם מאובחנים או כאלו שאובחנו במקומות אחרים.

קורס אסטרטגיות למידה – מתאים לתלמידים בגילאי חטיבה, תיכון וסטודנטים. הקורס מקנה אסטרטגיות לארגון מידע, זיכרון, כתיבה אקדמית, תכנון וארגון זמן והתמודדות עם למידה למבחנים רבי מלל. הקורס מועבר באופן פרטני ומותאם לכל אחד לפי צרכיו בכדי לייעל את תהליך הלמידה.

לשיתוף הכתבה >>
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print