מבוא לתרפיית קבלה ומחויבות -ACT

תרפיית קבלה ומחויבות (ACT) היא סוג של פסיכותרפיה המסייעת למטופל לקבל את הקשיים המתלווים לחייו. ACT היא חלק מהעולם הטיפולי כבר זמן רב, אך נראה כי לאחרונה היא מקבלת תשומת לב תקשורתית. מבחינת חלוקה, ACT היא סוג של טיפול מבוסס מודעות קשובה (מיינדפולנס), במסגרתו ניתן להגיע לרווחה כללית באמצעות התגברות על מחשבות ורגשות שליליים. למעשה, ACT בוחנת את תכונות האופי וההתנהגויות של המטופל, על מנת לסייע לו להתגבר על סגנונות התמודדות נמנעים. ACT מתייחסת גם למחויבותו של המטופל לשינוי, ולאופן שבו עליו להתנהל כאשר הוא אינו מצליח לממש את היעדים שלו.

מבוא לתרפיית קבלה ומחויבות -ACT

ACT מתמקדת בשלושה תחומים:

  • קבלת תגובותיו של האדם, ונוכחותו בחייו שלו
  • בחירת כיוון חיובי
  • נקיטת פעולה

קבלה

בין אם מדובר במצב שבו אינכם יכולים לשלוט, בתכונת אישיות שקשה לשנותה או ברגש המציף אתכם, קבלתם יכולים לאפשר לכם להמשיך להתקדם. התעסקות אובססיבית, חשש ומחשבה חוזרת ונשנית על אותם קשיים עשויים לגרום לכם לצעוד במקום. במובן הזה, אם תמשיכו לשאול ‘מדוע’, אתם עלולים לחוש חסרי ישע. ACT מזמינה אתכם לקבל את המציאות ולעבוד עם מה שנמצא מולכם.

אלו כמה אסטרטגיות של קבלה:

  1. תנו למחשבות ולרגשות שלכם לזרום, מבלי להיענות לדחף לפעול על פיהם.
  2. בחנו את החולשות שלכם, אך שימו לב גם לנקודות החוזק שלכם.
  3. אפשרו לעצמכם לא להצטיין בכל דבר.
  4. הכירו בקושי שבחייכם מבלי לברוח או להימנע ממנו.
  5. הבינו כי אתם יכולים לשלוט באופן שבו אתם מגיבים, חושבים ומרגישים.

הפרדה קוגניטיבית

היבט נוסף של ACT הם הכישורים המאפשרים לנו ללמוד כיצד להפריד, מבחינה קוגניטיבית, בין המרכיבים השונים של החוויות הפסיכולוגיות המועצמות. ההפרדה כוללת הכרה בכך שמחשבות ורגשות שונים עשויים להיות תוצאה של מחשבות חולפות או דברים בלתי הגיוניים שאנו מספרים לעצמנו – ולא דברים שלעולם לא ייעלמו או אמיתות מוחלטות. מטרתה של ההפרדה היא לא לסייע לכם להימנע מהחוויה, אלא להפוך אותה לברת-שליטה עבורכם.

אלו כמה אסטרטגיות של הפרדה:

  1. שימו לב לרגשות שלכם. מהן התחושות הגופניות שאתם חווים?
  2. הבחינו באופן שבו אתם מדברים לעצמכם כאשר אתם חווים רגשות אלו.
  3. כיצד אתם מפרשים את החוויות שלכם? האם הפרשנויות האלו מבוססות על המציאות?
  4. נקטו עמדה אל מול המחשבות השליליות שלכם, והתנגדו להן באמצעות מחשבות מציאותיות.
  5. כעת, העריכו מחדש את החוויה שלכם באמצעות ההשקפה החדשה הזו

סיכום

תרפיית קבלה ומחויבות לא מהווה טיפול ארוך טווח. ACT מציעה חוויה של חיבור מחדש של הקשרים המילוליים לרגשות ולמחשבות, הידועה כ”הרחקה מקיפה”. ההרחקה המקיפה עשויה להיות מועילה מאוד בטיפול בדיכאון, חרדה והפרעות פסיכולוגיות אחרות.

ראו גם: פחד ממחויבות

למידע נוסף ולהתייעצות עם מטפל מיומן, ניתן ליצור קשר עם צוות המכון: 072-217-2234, או בטופס צור קשר .

לשיתוף הכתבה >>
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print