מיינדפולנס

מיינדפולנס (mindfullness) היא שיטה המאפשרת לפתח אצלכם יכולת התבוננות פנימית בעזרת תרגול מנטלי. במהלך טיפול ניתן לשלב את התרגול ולייצר מודעות מכוונת ולא שיפוטית לרגע הנוכחי. כל מי שסובל מחרדה יודע שהקושי הגדול ביותר בזמן חרדה זה לקבל את הרגע ללא ביקורת על המחשבות השליליות. בדיוק את היכולות הללו מיינדפולנס מאפשר.

מיינדפולנס

נקודת ההנחה היא כי המוח של האדם מייצר מחשבות שלעיתים אנו רוצים להפסיק או לשלוט עליהן אך כל נסיון להאבק ולהעלים אותן נכשל בסופו של דבר. הרעיון המרכזי בתרגול מיינדפולנס היא לאפשר לנו לחקור ולהיות סקרנים לגבי המחשבות שלנו ולאפשר ” להשקיט” אותן על ידי התבוננות לא שיפוטית בהן. כמו שאין לנו שליטה על האנשים עוברים ברחוב אל מול עיננו ואנחנו מקבלים את הדימויים החולפים על פנינו ללא שיפוט, כך גם זרם המחשבות והדימויים שבתוך ראשנו. נקודת המוצא של הטיפול במיינדפולנס היא כי יש להסתכל גם על זרם הדימויים והמחשבות אשר בתוך ראשנו בצורה לא שיפוטית, ולקבל אותו.

לאחר תהליך הקבלה, נעשה זיהוי של המעגל המחשבתי השלילי שנוצר במוח במצבי חרדה או טראומה ונעשית התמודדות עימו, מעין “חיווט” מחדש של המוח על מנת להשתחרר מהתחושות השליליות.

מרגיש/ה שהטראומה לא עוזבת אותך? קרא/י עוד על פוסט טראומה

עקרונות הטיפול במיינדפולנס

המושג מיינדפולנס לקוח מעולם הבודהיזם, ובדומה לראיית העולם הבודהיסטית, הוא מתמקד בקבלה עצמית. שיטות הטיפול הפסיכותרפיות המערביות מתמקדות קודם כל בשאיפה לשנות, ואילו על פי גישת המיינדפולנס, הסבל איננו רע, בהכרח, ויש ללמוד לקבל אותו וללמוד ממנו.

בדומה ליוגה, בה לומד התלמיד לפתח מודעות גבוהה לגופו ולחוש כל שריר, גם כאשר הוא כואב, לומד המטופל במהלך הטיפול לפתח את היכולת להביט על מחשבותיו בצורה מודעת, גם כאשר זה לא נעים.

תחושות כמו סבל, או פחד, הן תחושות שאנו נוטים לעיתים להדחיק ועל כן הן לא מטופלות כראוי ומתעצמות, ועל כן נוצרים מצבים כגון חרדות או דיכאון.

על פי שיטת המיינדפולנס, התמקדות בתחושות תוך שימוש בטכניקות הרגעה תאפשר למטופל לפתח וויסות רגשי בריא, בו הסבל לא יתבטל, אך יקבל את מקומו הראוי והבריא. כך יוכל המטופל ללמוד מן החוויה השלילית ולהשתחרר ממנה, ולא לחוות אותה שוב ושוב.

הלך הטיפול במיינדפולנס דומה מעט ללמידת מדיטציה. בהדרכת המטפל תנסו להעלות מחשבה/רגש/תחושה ולהתמקד בה, להתכנס פנימה ולהקשיב לתהליך הרגשי שעובר עליכם. 

לעיתים נעשה הטיפול בקבוצה, שכן עיקר תהליך העבודה האמיתי נעשה בפנים, בין המטופל לבין עצמו, כאשר המטפל רק מדריך מבחוץ

למי השיטה מתאימה?

מטפלים רבים בשיטת מיינדפולנס אומרים כי בניגוד לפסיכותרפיה או טיפולים אחרים, לא מדובר בשיטת טיפול, אלא בלימוד אורח חיים, בו המטופל לומד להיות קשוב ומודע לעצמו, ולהתמודד עם רגשותיו מתוך מקום של קבלה עצמית. על כן, השיטה מתאימה לכל אדם ולכל שלב בחיים. ניתן לשלב אותה עם טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי ללא חשש.

במכון חיבורים מבצעים טיפולים המבוססים על שיטה זו, ממנה כל אדם החש מצוקה יכול להרוויח, אף אנשים הסובלים מבעיות נפשיות הדורשות טיפול קליני, כגון הפרעת אישיות גבולית, יכולים לשפר את מודעותם למצבם ואת יכולת ההתמודדות איתו על ידי תרגול מיינדפולנס.

לשיתוף הכתבה >>
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print