ממה נובעת קנאה וכיצד מתמודדים?

כולנו מכירים את התחושה הצורבת של קנאה. למרות שהקנאה היא מנגנון נורמלי שטבוע בכולנו, היא עלולה לפגוע בהצלחה שלנו ובמערכות היחסים שחשובות לנו. מהו רגש הקנאה? מה גורם לו להתעורר ומתי? ואולי הכי חשוב – איך ניתן להתמודד עם הקנאה ולמנף אותה להתקדמות אישית?

בין אם מדובר בטינה על החבר המצליחן או על הבוסית עם המשפחה המושלמת, או בכלל בחשש מכך שבן\ת הזוג מבלה עם אדם אחר – התחושה אותה אתם חווים היא ככל הנראה קנאה. החדשות הטובות הן שאתם\ן לא לבד. למעשה, הקנאה קיימת אצל רובנו ותועדה כמלווה את אופי בני האדם משחר ההיסטוריה.

מהי קנאה?

קנאה היא רגש חברתי מורכב, שמטרתו המרכזית היא שמירה על הישרדותנו. הקנאה, על ידי יצירת רגשות שליליים חזקים, עוזרת לנו להגן על מה שאנו מרגישים ששייך לנו ולעבוד קשה יותר עבור התקדמות אישית. עם זאת, דווקא בגלל שהקנאה היא רגש כה משמעותי עבורנו, היא עלולה גם לצאת משליטה ואף לפגוע בנו. כך יוצא, שבמקום שאנו ננהל ונמנף אותה, לעיתים יווצר מצב בו היא תנהל אותנו ותשבש את מהלך חיינו[1].

 

ישנם שני סוגים לקנאה

כאשר אנחנו מדברים על קנאה, עלינו להפריד בין שני סוגים עיקריים[2]:
הסוג הראשון, הוא קנאה למישהו (jealousy). סוג זה של קנאה ממתייחס לתחושת פחד, חוסר ביטחון, או דאגה, לאור אפשרות אבדן של דבר חשוב או בעל ערך. במילים אחרות, סוג זה של קנאה נותן לנו מוטיבציה לשמור על מה שכבר השגנו כאשר אנו מרגישים שהוא עומד בפני איום או סכנה.
הסוג השני, הוא קנאה במישהו (envy). במצב זה, אדם רוצה ומייחל בכל מאודו להשיג דבר שאין לו אך שייך למישהו אחר. מושא הקנאה יכול להיות חומרי (כמו חפץ שהוא מקווה לרכוש), חווייתי (נסיון חיים או הרפתקאה שלא חווה) ואף מערכת יחסים שברצונו ליצור. נדמה שמדובר בסוג החיובי יותר של קנאה, בעיקר עקב ההתקדמות אליה היא מובילה אותנו: השגת משאבים חדשים ומימוש מלוא הפוטנציאל שטמון בנו.

ממה הקנאה נובעת?

סוגים שונים של קנאה יכולים לנבוע ממקורות מגוונים באופי האדם או מערכת היחסים שהוא נמצא בה. לדוגמה, כאשר מדובר על קנאה למישהו, תחושות אישיות של חוסר ביטחון, כעסים שונים או מצבים של אי אמון בקשר יכולים לעורר או להעצים תחושת קנאה[3].  גם הנטיה שלנו לבצע השוואות בינינו לבין אחרים היא גורם משמעותי שמעורר את הקנאה, במיוחד בעידן הרשתות החברתיות[4].

האם הקנאה פוגעת בנו?

על אף תפקידה הביולוגי של הקנאה, מרבית האנשים מתארים אותה כרגש הרסני ואף חווים רגשות שליליים כלפי אנשים אותם הם מגדירים כ”קנאים”. למעשה, ממחקרים רבים עולה כי לקנאה יש השפעה משמעותית על אינטימיות וסיפוק בקשרים זוגיים. במקרים קיצוניים, היא אף עלולה להפוך לקנאה אובססיבית המגבילה את חירות בן\ת הזוג או הופכת אלימה[5]. בתחום המקצועי, הקנאה על סוגיה השונים יכולה לפגוע בסביבת העבודה, בקשרים ובתקשורת בין הקולגות ואף להגיע עד כדי חתירה תחת הביצועים הארגוניים של מקום העבודה[6].

למרבה המזל, יש פתרונות: עצם ההבנה שמדובר בקנאה המשפיעה על מערכות היחסים או על ההתפתחות המקצועית מאפשרת קיום שיח פתוח והתבוננות עצמית המקדמות אותנו לכדי השלמה עם הקנאה ואף הפסקתה.

איך מתמודדים עם הקנאה?

ממחקרים פסיכולוגיים רבים שבוצעו בנושא, עולים מספר צעדים חיוביים שניתן לאמץ על מנת להתמודד איתה:

 

  • ראשית, יש לנרמל את תחושת הקנאה. כפי שהסברנו, הקנאה היא טבעית – היא חלק מאיתנו. כאשר מפנימים שמדובר ברגש לגיטימי שכולנו חווים, ייתכן ויהיה ניתן לתעל אותו למקומות החיוביים שאליהם הקנאה מסוגלת להביא אותנו.
  • קבלת הקנאה לשם התמודדות עם תחושות בושה ואשם – על ידי הבנת הגורמים המשפיעים והמעוררים את הקנאה נוכל להבין מהיכן היא נובעת, לקבל את העובדה שהיא חלק מאיתנו ולהתמודד עם הסיבות שבגינן קנאה מפריעה לנו יותר.
  • קישור הקנאה לערכים חיוביים – ההבנה שיש בידך דבר טוב שאין ברצונך לאבד- עוזרת לשים דברים בפרופורציות ולהתמודד עם הרגשות הקשים שאנו חווים.
  • מציאת דרכים בהן ניתן להפוך את הקנאה לכדי הנעה לפעולה – בעזרת איש או אשת מקצוע, ניתן לתכנן דרכי פעולה מקדמות לשם מימוש הפוטנציאל האישי והפחתת הקנאה המלווה אותנו.
  • התאמת תפיסות שאינן הולמות את המציאות בנוגע להשוואות חברתיות – התייחסות מעמיקה למחשבות המעצבות את בסיס הקנאה יכולה להביא לשינוי מחשבתי בסיסי. כך למשל, ניתן לתקן התקבעות של התפישה השגויה “הוא מצליחן ואני מפסידן”, בהבנה שאנחנו לא תמיד חשופים לקשיים ולכשלונות של האחר. [7]

 

שיטות פסיכולוגיות רבות עוסקות בפתרונות לתחושות הקנאה שאנו חווים. אחת השיטות המובילות להתמודדות עם קנאה היא CBT: טיפול קוגניטיבי-התנהגותי קצר טווח שמתבצע באמצעות מספר קבוע וקטן של פגישות עם מטפל או מטפלת מוסמכים. שיטה מוכחת מחקרית זו עוסקת בטיפול ובמתן כלים להתמודדות ארוכת טווח עם רגשות שליליים באופן ממוקד ויעיל. באמצעות התייחסות לכלל הנקודות המצוינות לעיל, ניתן בשיטת ה-CBT לשנות ולשפר את תפיסת המציאות המקדמת תחושות קנאה וכך להתמודד איתה טוב יותר. ניתן לקרוא יותר על שיטת ה-CBT בעמוד שלנו.

 

מכון “חיבורים” מהווה בית למטפלים רבים עם נסיון רב שנים בטיפול בקנאה על סוגיה השונים. באמצעות שיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית מתחום הנפש, ביניהן שיטת ה-CBT, ניתן לתת מענה טיפולי ולהתגבר על הקנאה איתה אתם מתמודדים. נשמח להיפגש עמכם בקליניקות שלנו בתל-אביב, ראשון לציון, רעננה וחולון, להקשיב ולבדוק יחד כיצד נוכל לעזור לכם.

לשיתוף הכתבה >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print

דרג את הטיפול

No ratings yet.
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים