משברים והתמודדות עם משברים

תוכן עניינים

כל מי שאי פעם חווה משבר נפשי יודע, יש תחושה שזה לעולם לא ייגמר. כל אדם חווה ומתמודד עם משבר באופן אחר בהתאם ליכולות האופי שלו וסוג המשבר.  במה אפשר להיעזר ולהצליח לצאת ממשבר? מה מאפיין כל סוג משבר ואיך נדע לזהותו אצל אדם קרוב? בדף זה תמצאו את התשובות.

מהו משבר?

משברים קורים כל הזמן לכל אחד בכל מקום בעולם, למעשה זהו חלק מהטבע של להיות אדם.  בין אם מדובר במשבר הנובע מקושי פנימי ובין אם בשל שינויים או תקופות מעבר בחיים, יש משברים הנובעים מתוך מאורע חיצוני וטראומתי, רוב המשברים נראים שהגיעו “משום מקום” כביכול, וגורם ההפתעה הופך אותם לעוצמתיים בהרבה מקרים.

אילו סוגי משברים קיימים

אפשר לחלק את סוגי המשברים ל-3: משברים תוך אישיים, שלנו מול עצמנו, משברים בין אישיים- שלנו מול אדם קרוב ומשברים קולקטיביים שאנו חווים בעקבות אירוע טראומתי ציבורי, כמו משבר הקורונה או מלחמה. במאמר זה נתמקד במשברים אישיים או בין אישיים.

אלו כמה מסוגי המשבר השכיחים:

משבר בזוגיות

משברים בזוגיות יכולים לקרות בעקבות פתאום בעקבות מעשה של אחד מהם או להבנות מתחת לפני השטח ו”להתפוצץ” ביום אחד. בני הזוג עוברים שינויים במהלך חייהם ויחד איתם גם הקשר, לפעמים עם השנים נוצר פער בין השניים שיוצר ריחוק ומביא איתו משבר. גם לחצים חיצוניים משברים על הזוגיות וכאשר מהבנה הזוגי רעוע הוא מועד למשברים ולפעמים גם פרידות. בנימה אופטימית ניתן לומר שכאשר ישנה מוטיבציה ורוכשים אהבה אחת לשני יש על מה לעבוד, באמצעות התערבות מתאימה. משברי אמון בתוך זוגיות הם גורם נפוץ ל”פירוק החבילה” לכן אמון הוא אחד הערכים החשובים ביותר עליהם מתבססת זוגיות מוצלחת שיש בה חברות וקירבה.

משבר גיל 40

מה שקרוי משבר גיל ה-40 או משבר של גיל המעבר, מתרחש אצל אנשים רבים אך לא בהכרח מתרחש בדיוק בגיל- 40 הכל תלוי בנסיבות החיים אך טווח הגילאים נע סביב 35-50. בניגוד למה שנראה כלפי חוץ או שנהוג לחשוב, לא מדובר בתופעות או התנהגויות קיצוניות של האדם שקורות פתאום, מדובר בתהליך רגשי מתמשך שקשור לתהליכי התבגרות פיזיים חברתיים וההבנה כי הנעורים כבר נשארו הרחק מאחור. שינויים פיזיים, מזכירים לאדם באופן עקבי את גילו, כאבים חדשים שמועצמים שינויים בריכוזי השיעור בגוף, קמטים חדשים שהופיעו וכדומה.

משבר בגיל ההתבגרות

לפי מחקרים, ניתן ללמוד ש-10% מבני הנוער יעברו משבר של דיכאון בגיל ההתבגרות ואף יעלו אפשרות לאובדנות. חוויה של ההתבגרות עשויה להיות משבר אחד ארוך עבור חלק מהילדים. כל “קפיצה” לשלב חדש בהתבגרות כרוכה בוויתור ופרידה מהישן, המוכר, אמנם לא בבת אחת אבל כן מהווה קרקע למשבר. גיל ההתבגרות מלווה בקשיים רבים הרבה מתיחות וסערות, רגשות עזים וטלטלות חברתיות רגשיות ורומנטיות. בקישור ניתן לקרוא איך אפשר להתמודד עם הגיל המיוחד הזה.

משבר נפשי

משבר של בריאות הנפש הוא כל מצב בו מעשיו, רגשותיו והתנהגויותיו של אדם עלולים לגרום לו לפגוע בעצמו או באחרים ו/או לסכן אותו שלא יוכל לטפל בעצמו או לתפקד בקהילה בצורה בריאה. משברים נפשיים הם לרוב שילוב של מציאות פנימית עם חיצונית ולפעמים בעקבות משברים נפשיים מתפרצת הפרעה נפשית, אך ממש לא בהכרח. במשבר נפשי עלולה להיות תחושה של התערערות היציבות הנפשית, כאילו “הקרקע נשמטה” ובהרבה מקרים יש הרס של מבנים או הרגלים ישנים על מנת לאפשר מקום לצמיחה של חדשים. רבים מתארים “לידה מחודשת” שקרתה להם בעקבות משברים נפשיים.

הגורמים למשברים בחיינו

גורמים שעשויים להוביל למשבר משתנים מאדם לאדם. אירועים שמייצרים תגובת משבר אצל אחד אצל אחר יחוו בעוצמה נמוכה יותר, או כתלות בעיתוי של האירוע, למשל אם בילדות קרה לנו משהו שהוביל למשבר אולי אם היינו פוגשים את האירוע בבגרותנו לא כך היה הדבר. דוגמאות לאירועים שעלולים לגרום למשבר:

גירושין

לא בכל המקרים גירושין הם משבריים ודרמטיים, כאשר בני הזוג לא מצליחים לעשות זאת באופן מכבד ונעים וכאשר ישנם פערים והצטברות של מטענים וזעם, גירושין מכוערים יכולים לגרום למשבר של ממש, לאחד הצדדים או שניהם.

פטירה של אדם קרוב

אובדן ואבל הוא אחד המשברים הקשים ביותר להתמודדות. אובדן מעורר קשת של רגשות עזים וההתמודדות איתו נחלקת לשלבים של עיבוד. כל אדם בוחר להתמודד עם האבל בדרכו שלו. במקרים בהם יש שקיעה לדיכאון מתמשך בעקבות אובדן חשוב מאד לפנות להתערבות טיפולית.

שינויים דרסטיים ומעברים

כמו הגירה, או מעבר לעיר אחרת.

תאונה או אסון

עלולים לגרום למשבר נקודתי וגם לתגובה פוסט טראומתית. לאחר מקרה של אסון או תאונה חשוב מאד לעבד את החוויה עם איש מקצוע או אדם קרוב.

משברי ילדות

אצל ילדים בעיקר, משבר הנוגע לנושא החברתי כמו חרם. חרמות יכולים לגרום לדיכאון אצל ילדים וחשוב מאד לזהות זאת בזמן ולסייע לילד על מנת להקל ולטפל ולמנוע את סבלו.

משבר רפואי סביב מחלה או נכות פתאומית

לדוגמא, שבץ מוחי בגיל מבוגר או חלילה נכות הנגרמת מתאונה עלולים “לטרוף את הקלפים” ולגרום לתחושות קשות בשל התלות של האדם באחר והמסוגלות שנלקחה ממנו.

משבר כלכלי

מלווה בהרבה מתח וחרדה קיומית ויכול להוביל למצב של חוסר אונים, פגיעה בשינה ולפעמים אף אובדנות.

הסימנים למשבר

זה טבעי להרגיש תסמינים נפשיים, או להרגיש פגיעה בתפקוד לפני בזמן או אחרי אירוע משברי. לאירועים טראומתיים יכולה להיות השפעה הרסנית על חייהם של אנשים מכיוון שלעתים הם גורמים לפציעה פיזית, נזק לרכוש או לאובדן בית או מקום עבודה. רוב התסמינים הם זמניים ויחלפו מעצמם תוך פרק כלשהו. עם זאת, עבור אנשים מסוימים, במיוחד ילדים ובני נוער, תסמינים אלו עשויים להימשך שבועות או אפילו חודשים ועשויים להשפיע על מערכות היחסים שלהם עם משפחות וחברים. אם נזהה את הסימנים הבאים לאורך זמן אצל אדם קרוב או אצלנו, חשוב מאד לתת את הדעת ולפנות לקבלת עזרה:

  • דיכאון
  • חרדה
  • אי שקט, מתח ולחץ
  • הפרעות בשינה
  • אכילה או שינה מוגזמת או פחותה מדי
  • ריחוק חברתי מאנשים
  • אנרגיה נמוכה או חוסר אנרגיה
  • הופעת ותלונות חוזרות על כאבים בלתי מוסברים, כגון כאבי בטן או כאבי ראש מתמשכים
  • תחושת חוסר אונים או חוסר תקווה
  • עישון מופרז, שתייה או שימוש בסמים, כולל תרופות מרשם
  • דאגה כרונית, הרגשת אשם אבל לא בטוחים על מה
  • אובדנות, מחשבות על פגיעה עצמית או באחר
  • קשיי הסתגלות לשגרה לאחר המשבר בית או עבודה

איך נתמודד עם משברים?

משברים יכולים להיות דבר מורכב להתמודדות, אנחנו עלולים להרגיש מאד בודדים וכאשר נראה אנשים אחרים שמחים זה יכול לכווץ אותנו יותר מתוך החוויה שאנחנו עוברים. לכל שלב בהתמודדות עם המשבר ולכל אדם יתאימו דרכים שונות כי הנפש דבר מורכב. הנה כמה דרכים שיעזרו לכם להתמודד:

לא להילחם ברגשות

כאשר נמצאים בתוך המשבר עצמו, בשיאו- לא משנה מה אתם עושים אל תאבקו. ניתן להשוות זאת למערבולת בים, כאשר נלחם בזרם נאבד מכוחנו ונחלש עד אפיסת כוחות ונסתכן בטביעה. כאשר אנו חשים חרדה דיכאון או הצפה רגשית בשיאו של המשבר, להסכים להרגיש את הרגש שיש עד שיחלוף. כאשר אנחנו מסכימים להרגיש את הרגש בצורתו הגולמית, ועושים הפרדה שלו מהסיפור שאליו הוא מתלווה, האימה שהוא מטיל עלינו פוחתת מאד.

קבלת תמיכה היא לא בושה

בין אם זה בני משפחה, חברה או בן זוג, אנחנו זקוקים ליד מושטת בעתות משבר. יכולה להופיע בדידות גדולה כי יש משהו ברגשות שליליים שגורם לנו לחשוב שרק אנחנו מתמודדים עם זה (אשליה) הזכירו לעצמכם שאינכם לבד והעזרו בתמיכה של אחרים.

לפרום את קורי הסיפור

לכולנו יש את הסיפור של חיינו, זה הסיפור ש”מסופר” אצלנו בראש, כאשר אנחנו מצליחים להפריד בין הסיפור הכולל את כל האמונות והמחשבות שלנו לבין רגש ותחושות, נוכל לעשות קצת סדר במה שנראה לנו כאוטי ומבלבל. אלו תהליכים שניתן ומומלץ לעשות בליווי של איש מקצוע מתחום הטיפול.

להיות בחמלה עם עצמנו

קחו לעצמכם זמן. “Give yourself a break” לא למהר לחזור לעבוד, ואם כן באופן הדרגתי, הישארו בקשר וחיבור עם המקום הכואב, אם נתעלם הוא לא יעלם. עסקו או חיזרו לפעילויות שמרגיעות שמקדמות החלמה, כמו יוגה כושר ומנוחה. אכילה בריאה, תוכל לשפר במהירות את הרגשתכם אף היא.

איך לצאת ממשבר?

תרופות- פסיכיאטריות או טבעיות, השוק מציע מגוון רחב שלהן. חשוב לציין כי תרופות פסיכיאטריות נלקחות רק על פי מרשם והנחיית רופא ואינן מרפאות מהשורש את הקושי אלא משמשות בתור “פלסטר” זמני שעוזר בוויסות הרגש על מנת שיהיה אפשר לטפל במקור הקושי.

ישנם גופים ועמותות שנותנות מענה עבור מי שחווה משבר בתקופות שונות בחיים ואין לו למי לפנות או מחפש מענה שיתאים לצרכים שלו באותה עת קשה, להלן מספר קישורים:

ער”ן- עזרה נפשית ראשונה: ניתן להתקשר אליהם בכל שעה או ליצור קשר אינטרנטי ולקבל מענה חם ותומך בשעות קשות.

מרכז אלה – בית לאנשים המתמודדים עם כאב נפשי, משברי חיים, טראומה, אבדן ושכול. מעניקים טיפולים ו”ליווי רוחני”.

מלב”ב – מוקד טלפוני להפגת בדידות לקשישים.

אמנם יציאה ממשבר כרוכה בזמן, אבל יש תהליכים שיכולים לסייע לנו לעבד אותו היטב, ואפילו לצמוח ממנו, ולהשתנות לטובה. כמו למשל, טיפול פסיכולוגי CBT.

בעזרת טיפולי CBT מתקדמים ניתן לעשות תהליך מאד חשוב ויעיל לטיפול במשברים וברגשות הנלווים אליהם. טיפולי CBT יכולים לסייע לכם לזהות את הצרכים שלכם, האמונות שמובילות אתכם וגורמות לכם לסבל רב, בטיפול תלמדו כלים ודרכים חדשות להרגיע ולהתייחס לעצמכם ולעבור תהליך משחרר ומרפא.

ב”מכון חיבורים” ניתנים טיפולי CBT של הגל החדש, במכון מתמחים במתן טיפולים רגשיים למצבי משבר המלווים בחרדה דיכאון או לחץ. מכון חיבורים מונה עשרות מטפלים פסיכולוגיים ופסיכותרפיסטים, כולם בעלי הכשרה אקדמאית מתקדמת ונסיון קליני עשיר. מוזמנים להתייעץ ולשתף אותנו.

קחו הרבה נשימות, ועשו כל מה שאתם יכולים כדי להקל על עצמכם, להמחשת הנקודה שאלו את עצמכם,

מה אם אני הייתי הילד של עצמי? איך הייתי מטפל בי? באופן הזה טפחו את עצמכם.

שאלות ותשובות

אדם מול מבוך המדמה התמודדות עם משבר

רוצים לדבר איתנו?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

דילוג לתוכן