משפטים שעוזרים לנו בזמן חרדה

חרדה היא תחושה הפוגמת בצורה משמעותית באיכות חיינו. חווית הפחד, מלווה בחוויית הבדידות וחוסר האונים – יכולה להיות טראומטית ומאוד חשוב שיהיו לנו כמה קווים מנחים, כלים פרקטיים או אפילו משפטים שאנחנו יכולים לשנן בפנים שעשויים לעזור להירגע, להקל ואף למנוע את תחושת החרדה. לפעמים, מדובר בכלים שיכולים למנוע התקף חרדה, שהוא אירוע חולף אך קשה מנשוא של פאניקה ופחד גדול ומשתק.

משפטים שעוזרים לנו בזמן חרדה

כשמרגישים שהחרדה מתקרבת ומשתלטת, מה אפשר לשנן בראש?

אם אתם מרגישים שאתם חווים חרדה שהולכת וגדלה (או התקף חרדה מתקרב), נסו לשנן את המשפטים הבאים:

  • חרדה לא מסוכנת לי באמת. היא מרגישה לא טוב, היא לא נוחה, אבל אין פה סכנה אמיתית לחיי, אני בסדר גמור.
  • אולי כדאי שאתעסק במשהו אחר שמצריך תשומת לב ועשייה, וזה יעזור לי להעביר את החרדה. (** אפשר לערוך בטרם עת רשימה של עיסוקים ופעילויות בבית שיכולים להוות הסחת דעת טובה).
  • אני אהיה בסדר גמור! המחשבות והרגשות שלי אינם תמיד רציונאליים וכל מה שעליי לעשות זה להירגע, לנשום והכל יהיה בסדר בסופו של דבר, כי זה מצב חולף.
  • חרדה זה בסה”כ רגשות ומחשבות שאיני מתחבר אליהם, שאיני אוהב. הם כמו רוחות רפאים, מחשבות חולפות, שהרי בסוף החרדה נעלמת. ולכן אני יודע שאני אהיה בסדר.
  • אז אני חווה רגש חרדה כרגע, כאן ועכשיו. אז מה?! כבר קרה לי ובטח עוד יקרה לי ואני יודע שזה בא והולך, אז אין טעם להתרגש מזה כל כך.
  • כבר הצלחתי בעבר להימנע ממחשבות שליליות או למתן אותן. אני רק נהיה טוב בזה יותר ויותר ולכן אני יודע שאוכל לעשות זאת שוב כל פעם שאצטרך.

משפטים שנוכל לומר לעצמנו כשאנחנו מרגישים “מוצפים”

התחושה הזו שהכול עולה על גדותיו, שלקחתם על עצמכם יותר מידי, שאתם מוצפים בתגובות ודעות של אנשים, שיש לכם יותר מידי מה לעשות, ש… פשוט הכל מרגיש יותר מידי בשבילכם – תחושה מוכרת. פעמים רבות, התחושה הזו היא הטריגר להרגשת החרדה שמגיעה ממש במצבים כאלו ואפילו מלווה בהתקף חרדה. כשזה קורה לכם, דעו שיש כמה משפטים שאפשר לשנן בראש ולקחת פנימה כדי להתמודד ביתר הצלחה עם  תחושת “הצפה”:

  • אם אצליח להתרכז במשימה שלפניי, החרדה תרד. כל משימה בעיתה, משימה אחת כל פעם. וגם אם אני מרגיש חרדה, אני עדיין יכול לבצע את המשימה. אני מסוגל לכך לגמרי.
  • אני ממש לא צריך להילחם ברגשות של עצמי. אלו רגשות לגיטימיים. הם יבואו ויחלפו כמו כל פעם. ואז אני יכול להחליפם ברגשות חיוביים, להתמקד בשלווה פנימית, ברגש של סיפוק וביטחון בעצמי. יש לי היכולת להשלים עם רגשות החרדה ולתת להם לחלוף בלי להשאיר אחריהם דבר.
  • נדמה לי שאני לא מסוגל להתמודד עם כל העומס הזה שנוצר לי. אבל הפעם, שמתי לב איך הוא מצטבר, “תפסתי” אותו בזמן ולכן אני יכול להחליט שלא להתמקד בשלילי ולדעת שאני יכול להתמודד. במקום זאת, אני אדבר אל עצמי בשקט וברוגע, אתמקד מחדש במשימה שלפניי ואמשיך ללא הפרעה. אני מאמין שהחרדה תצטמצם או תיעלם מעצמה כשאהיה רגוע ולא אתן לה להפריע לי לזוז קדימה.
  • חרדה היא סתם הרגל ישן שלי. הגוף שלי רגיל כבר לעבוד עם החרדה. כל שעליי לעשות לאט ובהדרגה ,לשנות את אותו הרגל, קצת כל פעם עד שלבסוף לא יישאר שום צורך לגלוש להרגלים ישנים של חרדה. עם השינוי, תבוא גם השלווה שלי וכך תקטן החרדה. סתם הרגל ישן, אני רוצה ויכול לשנות אותו.

ויש עוד הרבה כלים קטנים ואישיים, משפטים שאנחנו יכולים להפנים ולשנן, הסחות דעת שאנחנו ליצור. הכוח בידינו וזה רק עניין של רצון ותרגול – כשהמטרה היא לצמצם את החרדה ואף להעלימה.

פניה לטיפול פסיכולוגי ממוקד

טיפול CBT נחשב וגם הוכח כיעיל ביותר להתמודדות עם הפרעות חרדה והתקפי חרדה. הוא פועל  בשני מישורים להתמודדות עם החרדה: המישור החשיבתי והמישור ההתנהגותי ,במסגרתו ניתנים גם כלים פרקטיים להתמודדות.

אם אתה סובל מתחושת חרדה לעיתים קרובות ומרגיש ששגרת החיים שלך נפגעת, מומלץ לקחת את ההתמודדות צעד אחד קדימה ולפנות לטיפול שישפר משמעותית את איכות היומיום שלך.

לפרטים נוספים אודות טיפול CBT בחרדות, אנא השאר את פרטיך.

 

 

לשיתוף הכתבה >>
Share on facebook
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print