fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

סימנים מוקדמים לאוטיזם – כיצד ניתן לזהות ילד על הספקטרום?

כותב:
תוכן עניינים

מה זה ספקטרום?

כשאנחנו מדברים על “ספקטרום”, או על “רצף” בהקשר של אוטיזם (ASD), אנחנו מתייחסים למגוון רחב של סימפטומים, התנהגויות, יכולות ומאפיינים שיכולים להופיע אצל ילדים שונים. אפשר לחשוב על זה כמו על קשת, שבה כל צבע מייצג מאפיין שונה ואתגר שונה. חלק מהילדים יזדקקו לתמיכה רבה, בעוד שאחרים יפגינו עצמאות רבה יותר. המושג של רצף או ספקטרום, מאפשר לנו להבין, שאוטיזם הוא תופעה שיש לה ביטויים שונים, והמופעים שלה משתנים מילד לילד.

מה זה אומר שהילד נמצא על הספקטרום?

אם שמעתם את המושג “ילד על הרצף”, אתם בוודאי יודעים שהכוונה היא, שהילד אובחן כילד עם ASD. אבחנה כזאת פירושה, שהילד מפגין דפוסים מסויימים של התנהגות, תקשורת ואינטראקציה, שהם אופייניים לרצף האוטיסטי. חשוב שנזכור, שכל אחד מהילדים על הרצף הוא ייחודי, ולכל אחד מהם יש הרכב ייחודי של כוחות ויכולות, לצד נקודות חלשות יותר, שבהן הילד זקוק לתמיכה מבחוץ.

אילו סימנים מראים שהילד נמצא על הספקטרום?

סימני תקשורת

לילדים על הרצף יש לעיתים קרובות סימפטומים ייחודיים בדרכי התקשורת שלהם עם הסביבה, כמו:

  • איחור בשפה ובדיבור – ייתכן שילדכם יתחיל לדבר מאוחר יותר מילדים אחרים בגילו. כמו כן, ייתכן שהוא חווה קושי ביצירת משפטים ברורים בדיבור.
  • אתגרים בשיחה – הילד יכול לחוות קושי להתחיל בשיחה או לשמור על תקשורת בשיחה לאורך זמן, קושי להמתין לתורו בשיחה. הוא מתקשה להבין ביטויים ומטבעות לשון ומפרש אמירות הומוריסטיות בצורה מילולית, שאינה תואמת את המשמעות שאליה מכוון הביטוי. לעיתים הילד גם מתקשר בצורה מונוטונית, שנשמעת חריגה ולא תואמת את השיח המקובל בין בני גילו.
  • שפה חזרתית – במקרים רבים הילד חוזר על משפטים או על צירופי מילים ששמע בעבר, מבלי שהוא מבין באמת את משמעות הביטוי.
  • תקשורת לא מילולית – הבעות פנים, קשר עין, מחוות גופניות ושאר ביטויים של תקשורת לא מילולית יכולים להוות אתגר עבור הילד על הספקטרום. הוא מתקשה לפענח קודים חברתיים ומחוות לא מילוליות, ומתוך כך גם יתקשה להשתמש בהם בשיחה.

סימני התנהגות

סימנים התנהגותיים יכולים להיות מגוונים מאוד. הנה חלק מהמאפיינים הנפוצים של התנהגות ילדים על הרצף:

  • תנועות חזרתיות- תנועות של נפנוף ידיים, נדנוד הגוף לפנים ולאחור וסיבוב הגוף הן תנועות שיכולות להיות מרגיעות עבור ילדים על הספקטרום.
  • היצמדות לשגרה- הצורך בשגרה קבועה הוא מאפיין מובהק של ילדים אלה. הם עלולים להפגין חוסר שקט מול כל שינוי קטן בשגרת היומיום, ולצאת מאיזון רגשי, כאשר דברים אינם מתרחשים בצורה או בסדר שהם רגילים אליו.
  • עניין ממוקד- יש נטייה לפתח התעניינות מוגברת בנושאים או בחפצים מסויימים, ולעיתים להתמקד באותו נושא למשך פרקי זמן ארוכים.
  • רגישות חושית- גירויים מסויימים כמו: רעשים חזקים, אורות בוהקים או מרקמים מסויימים, עלולים להפריע לילדים על הרצף יותר במידה רבה יותר מאשר לילדים אחרים.

קשיים יומיומיים

בחיי היומיום של ילד על הספקטרום, ייתכן שנראה קשיים שונים, כמו:

  • קשיים באינטראקציות חברתיות- הילד יעדיף לשחק ביחידות, וכאשר הוא כן בסיטואציות חברתיות, הוא יכול לחוות קושי להבין איך מרגיש הילד שמולו, וכיצד נכון לתקשר. הקושי הזה יכול ליצור מתח, עד לרמה של חרדה חברתית אצל ילדים, וכן דפוסים של הימנעות מתקשורת.
  • בעיות התנהגות בילדים על הרצף- אירועים של התפרצויות רגשיות או טנטרום יכולים להופיע בתדירות גבוהה אצל ילדים על הספקטרום, בעיקר במצבים של פגיעה בשגרת היומיום המוכרת לילד, או כשהוא חווה הצפה רגשית מסיבה כלשהי.
  • פחדים לא רגילים- ילד על הספקטרום יכול לחוות פחד ספציפי או פוביה, שאינם שכיחים בקרב בני גילו. בנוסף לכך, פחדים אצל ילדים על הרצף מופיעים לעיתים ברמה מועצמת יותר מאשר בילדים אחרים.

בנוסף, יכולים להופיע קשיים בשינה וקשיים במצבים שמצריכים התארגנות וניהול עצמי.

איך מזהים ילדים על הספקטרום בזמן הינקות?

זיהוי של סימנים לאוטיזם אצל תינוקות יכול להיות משימה לא פשוטה. עם זאת, ישנם מספר סימנים שניתן להיעזר בהם לצורך בדיקה ראשונית. כמה מהסימנים האלה הם:

  • הימנעות מקשר עין- תינוק על הרצף לעיתים יימנע מיצירת קשר עין, או מתגובה לקריאה בשמו.
  • מחוות מוגבלות- התינוק לא מצביע, מנפנף בידיו או מבצע מחוות אחרות לצורך תקשורת.
  • תגובות לא רגילות לגירויים- התינוק יכול להגיב לגירויים כמו צלילים, אורות ומרקמים בצורה של תגובה מוגברת, כלומר גבוהה מהנורמה, או לחילופין- תגובה נמוכה, הפחותה מהתגובה המצופה לגילו.
  • עיכוב באבני הדרך- במקרים רבים התינוק יתחיל להוציא קולות, למלמל ולפתח כישורים מילוליים מאוחר יותר מהגיל הממוצע להתפתחות שלבים אלה.

לסיכום

זיהוי של סימנים לאוטיזם (ASD) אצל ילדים יכול לעשות הבדל משמעותי. אם אתם מזהים שילדכם מתקשה או נמנע בתחום התקשורת, ההתנהגות או האינטראקציה החברתית, מומלץ מאוד לפנות לגורם מקצועי, שיוכל לבצע אבחנה במקרה הצורך, ולייעץ לכם בהתאם. חשוב להבין ולזכור, שכשמדובר באוטיזם, ישנו ספקטרום רחב ומגוון, שבו כל ילד ממוקם בנקודה אחרת, ולכן נדרשת הערכה של היכולות והצרכים הייחודיים של ילדכם.

מומלץ להמשיך ללמוד את הנושא, לחקור ולהתבונן, על מנת שתוכלו לתמוך בילדכם, ולוודא שהוא מקבל את התמיכה שנחוצה לו כדי להתפתח ולשגשג בהתאם ליכולותיו הייחודיות.

עם זאת,  המסע למצוא את הפתרונות המתאימים לילדכם הוא רצוף באתגרים. אם אתם מוצאים את עצמכם נקלעים לתחושות של בלבול, חוסר אונים, מתח וספקות לגבי הבחירות שלכם, אל תישארו עם כל זה לבד.

במכון חיבורים קיימים מספר מטפלים בעלי נסיון בטיפול רגשי בילדים שאובחנו כבעלי הפרעות תקשורת. צרו קשר על מנת לקבוע טיפול עוד היום.

*חשוב לציין שלמכון אין תשתית מתאימה לטיפול באוטיזם בתפקוד בינוני ונמוך.

 

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן