“החיים הם תהליך מתמשך של בחירה בין בטיחות (שנובעת מפחד וצורך בהגנה) לבין לקיחת סיכון (למען התקדמות וצמיחה). עשה את הבחירה בצמיחה תריסר פעמים ביום.”
אברהם מאסלו פיתח מודל שעושה קצת סדר במה שאנחנו מכנים צרכים אנושיים. הוא ארגן בתאורייה מובנית את כל המניעים של בני האדם לפעול תחת 5 רמות של היררכיה. כיום עושים שימוש במבנה התאורטי של מאסלו אבל נשמעות גם לא מעט ביקורות עליה, על הכל נפרט כאן.
אברהם הרולד מאסלו נולד ב1908 בארה”ב למשפחת יהודים ללא השכלה מרוסיה. ההורים שרצו עתיד אחר עבור בנם השקיעו ודחפו את אברהם לרכוש השכלה ולהיות מצטיין בלימודים. אברהם תואר כילד מתבודד שמצא נחמה בקריאת ספרים. אברהם למד פסיכולוגיה בניגוד לרצון של הוריו ולאחר מכן התחתן והקים משפחה. באוניברסיטה מאסלו היה תלמידו של פרופסור הארי הארלו אותו העריץ והיה לו למנטור. הוא התעניין וחקר התנהגות וצרכים פרימיטיביים אנושיים. בהמשך מאסלו היה תלמידו של אלפרד אדלר (מתלמידיו של פרויד), ולמד ממנו רבות.
החשיבה של מאסלו הייתה אחרת באופן מפתיע. בזמן שרוב הפסיכולוגים לפניו עסקו בחשיבה על פתולוגיות חולי וחריגות הוא התעניין ורצה לחקור מה היא בריאות נפשית ומה עושה אנשים מאושרים וחיוביים.
מאסלו ייסד את זרם הפסיכולוגיה ההומניסטית, וזו הולידה סוגי טיפול שונים שעוזרים והמשותף להם הוא ההנחה שקיימים בבני אדם בצורה טבעית משאבים פנימיים לגדילה וריפוי עצמי והטיפול רק עוזר להסיר את החסמים שמפריעים למנגנון הזה לפעול.
מאסלו היה לפרופסור באוניברסיטת ברנדייס בין השנים 1951-1969. הוא מת מהתקף לב ב-1970.
היררכיית הצרכים של מאסלו הוא מודל שנועד לארגן ולהבין את המניעים להתנהגות אנושית. מאסלו דירג את המניעים האלה וארגן אותם לצורת פירמידה כאשר בבסיסה המניעים הפרימיטיביים והישרדותיים ובקודקוד שלה מניעים שאינם גשמיים בעלי ערך רוחני. כל רמה בפירמידה מייצגת צורך אנושי אחר, תחילה צרכים פיזיולוגיים, בטחון, אהבה והצורך בהשתייכות, צורך בהערכה ולבסוף הגשמה עצמית.
זו החלוקה לרמות אותה הגדיר מאסלו:
רמה זו כוללת את כל מה שמקנה לאדם תחושת בטחון. כמו למשל: סדר, יכולת לחזות פחות או יותר את העתיד הקרוב, תחושת שליטה ועוד.
כל אלה יכולים להתקיים דרך:
שגרה מסודרת
מערכות יחסים יציבות.
עבודה קבועה
על מנת לשמור על בטחון אנשים דואגים לבריאות שלהם, מנהלים קשרים יציבים ומפתחים הרגלים קבועים.
הצורך להשתייך להיות נאהב ולאהוב אחרים, הצורך לחיבור עם האחר להשתייך לקבוצה ולמצוא בטחון ביחסים. אנשים יוצרים לעצמם את התנאים האלה על ידי:
היכרויות ויצירת חברויות שותפויות
יצירת אינטימיות וחיבור רגשי
קבלה ונתינה חומרית ורוחנית, כולל אמפתיה וחיבה לאחר.
עשיית פעולות שיגרמו ליקרנו לאהוב אותנו, הרגשת מקובלות.
צרכי הערכה: הערכה משמעותה להרגיש שמכבדים אותנו וחושבים שאנחנו ראויים. מאסלו עשה חלוקה של המושג לשני היבטים הערכה עצמית והערכה של האחר כלפינו
הערכה עצמית כרוכה בלראות את עצמנו באור חיובי ובאופן בריא .על פי מאסלו כדי שלאדם תהיה הערכה עצמית בריאה צריך שיהיה לו:
ערך עצמי בריא, הערך העצמי הוא הגרעין של העצמי והוא מתחיל להבנות בילדות המוקדמת.
רכישת מיומנות שנותנת לאדם הרגשת הערכה עצמית ותחושה שהוא יכול לסמוך על עצמו בביצוע המיומנות.
כבוד עצמי, למשל היכולת לכבד את הגבולות שלנו ולומר לא לאחרים.
הסתמכות עצמית- עצמאות, תחושת מסוגלות
קבלה של הכרה מאחרים על הישגים והצלחות
כבוד הזולת
מוניטין “השם שלנו” ודימוי עצמי – חברתי
סטטוס חברתי או כלכלי
זהו הצורך הנעלה ביותר בפירמידה של מאסלו והוא מתייחס להגשמה עצמית, לפי התאוריה מסוגלים להגיע לרמה הזאת אנשים שעוברים דרך הרמות האחרות ושאר הצרכים הנמוכים יותר מסופקים אצלם. .
לדברי מאסלו, אנשים שממשים את הפוטנציאל שלהם הם בעלי מוטיבציה לצמוח יש להם ערך ומשמעות והם פחות עסוקים בלרדוף אחרי מה שאין להם או למלא מחוסרים בסיסיים יותר..
תפיסת מציאות תקינה וריאלית
קבלה עצמית גם של חולשות או מגרעות
גמישות מחשבה וספונטניות בדרך להשגת יעדים
עצמאות ולקיחת אחריות
צו מצפון חזק ועקבי
הערכת והוקרת החיים
נטייה ליצירתיות
המונח של מימוש עצמי הוא נרחב ולאו דווקא מתרכז במטרות גדולות אלא ברגעים קטנים של חופש, ביטוי אותנטיות ויצירה. כמו כן, מאסלו טען שגם מי שהגיע להגשמה עצמית לא בהכרח יהיה שמח ומואר כל הזמן, יש התמודדויות וקשיים אבל יש גם הרבה כוחות.
התיאוריה של מאסלו הציעה שצרכים של אנשים ברמות הבסיסיות צריכים להיות מסופקים ראשונים, למשל, אדם לא יוכל לחפש אחר משמעות עם בטן ריקה או צמא או שאדם לא יוכל להיות פנוי להתפחות אישית וחקירה עצמית אם אין לו בטחון או קורת גג.
מאסלו האמין שצרכים שאינם מסופקים מטרידים את המוח ולא מאפשרים לאדם פניות להשיג את הצרכים הגבוהים יותר שבפירמידה. ישנם תרחישים רבים שיכולים לקרות כאשר הצרכים הבסיסיים לא נענים, זה יכול לכלול התפתחות של קשיים נפשיים בעתיד, איכות חיים שנפגעת ותודעת מחסור. ישנם אנשים שחיו בחוויה של מחסור ועוני בילדות וגם כאשר הצליחו לחיות בצורה מבוססת יותר בהיותם מבוגרים מרגישים תחושה שמשהו חסר ולפעמים מבקשים לפצות על ההרגשה הזאת בדרכים שונות צריכת יתר או אכילה מופרזת. חשוב לראות מה עומד מאחורי הצורך שלנו שלא סופק, לזהות את המניעים שעומדים מאחורי המעשים שלנו ובאותה נשימה להיות סלחניים כלפי עצמנו..
תאורטיקנים רבים מצאו כמה נקודות חולשה בתאוריה של מאסלו וטענו טענות שסותרות את האופן עליו ביסס את התאוריה ואת התאוריה עצמה:
מאסלו מצדו לא לגמרי קיבל את הביקורת לגביי היררכיה וחשב שסדר הצרכים המדויק הוא לא נוקשה.
פירמידת הצרכים של מאסלו מציעה תאוריה לגביי המניעים של הצרכים האנושיים והיררכיה שלהם אצל בני האדם. לכל חמשת הצרכים ישנו מקום משלהם תחת רמות הפירמידה, ללא השגת צורך אחד, לא ניתן להשיג את הצורך שנמצא מעליו, לטענת מאסלו.
היום הפירמידה משמשת אנשי מקצוע רבים שמיישמים אותה בחינוך פסיכולוגיה התפתחות הילד ובהיבטים של בריאות. ישנם פסיכולוגים ומטפלים שבוחרים לטפל בגישה ההומניסטית של קארל רוג’רס המתבססת על פירמידת מאסלו. הפסיכולוגיה ההומניסטית היא גישה חיובית לטיפול בבני אדם שמדגישה את היותם של בני אדם מכלול שלם ואת החשיבות של הגשמת העצמי במלואו.
יחד עם זה חשוב לזכור שהתפיסה הלינארית של הפירמידה היא לא מחייבת, והצרכים לא חייבים להתמלא דווקא בסדר אותו קבע מאסלו.
בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.
זאת תאוריה שפיתח הפסיכולוג אברהם מאסלו שנוגעת לסדר שבו הצרכים של אנשים אמורים להתמלא. מאסלו טען שללא מילוי הצרכים הבסיסיים והפיזיים לא יוכלו להתממש שאר הצרכים כמו בטחון, הערכה וכבוד ומימוש עצמי.
סדר היררכי כאשר הצרכים הראשוניים, כמו הזנה, קורת גג וכל מה שנוגע למילוי צרכים פיזיים נמצאים בבסיס המבנה של הפירמידה, לאחר מכן נמצאים צרכים הנוגעים לביטחון האישי, ואז אהבה והשתייכות, כבוד והערכה ולבסוף הגשמה עצמית שהיא נחשבת לצורך הנשגב אותו ניתן להשיג רק מי שאצלו שאר הצרכים נענו.
טענות שנות בעבר והיום אומרות שהתפיסה של מילוי צרכים לינארי הוא שגוי וגם האופן בו מאסלו ביצע את המחקר אינו תקף. כיום משתמשים בפירמידת הצרכים של מאסלו כבסיס של ידע אבל לוקחים את המבנה שלה בערבון מוגבל. התאוריה נלמדת באוניברסיטאות ונעשה בה שימוש בחינוך התפתחות הילד פסיכולוגיה ועוד.
רוצים לדבר איתנו?
https://studycorgi.com/maslows-hierarchy-of-needs-and-its-criticism/https://www.medicalnewstoday.com/articles/maslows-hierarchy-of-needs#criticisms
רח׳ ויסוצקי 4
•
רח׳ דיסנצ'יק 5
•
•
רח׳ אחוזה 142
•
רח' לישנסקי 27
•
•
דרך הפארק 57א
רח׳ סוקולוב 92
•
ורדינון אליעזר 3
ימי א-ה : 8:00-22:00
•
ימי ו : 8:00-16:00
מכון מומחים לטיפול רגשי הקיים כבר 14 שנים ומציע מגוון טיפולים פסיכולוגיים עם התמחות בטיפול בטראומה, חרדות, OCD, משברים ועוד בשיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית. את המכון מוביל צוות של מעל 60 מטפלים בפריסה ארצית, בעלי תואר שני טיפולי ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ופסיכותרפיה – לכולם אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות
מכון מומחים לטיפול רגשי הקיים כבר 14 שנים ומציע מגוון טיפולים פסיכולוגיים עם התמחות בטיפול בטראומה, חרדות, OCD, משברים ועוד בשיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית. את המכון מוביל צוות של מעל 60 מטפלים בפריסה ארצית, בעלי תואר שני טיפולי ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ופסיכותרפיה – לכולם אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות
© 2022 מכון חיבורים, כל הזכויות שמורות | ריגו-מרקטינג קידום אתרים אורגני
אנחנו כאן בשבילכם
אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים